بخشی از مقاله

چکیده

هنگامی که دال بتنی سقف توسط تیر های فولادی تحمل شود و هیچگونه اتصالی برای انتقال برش بین دال بتنی و تیر فولادی وجود نداشته باشد ,دال بتنی و تیر فولادی به صورت غیر مرکب رفتار می نمایند. لذا استفاده از تیر های مرکب که در آنها تیر فولادی و دال بتنی با وسایل و تمهیدات مناسب به یکدیگر متصل شوند باعث افزایش ظرفیت باربری می گردند .

یکی ار سیستم ها با عملکرد مرکب تیر فولادی و دال بتنی سقف های مرکب با عرشه فولادی است تفاوت بارز این سیستم با سقف های مرکب رایج وجود عرشه فولادی است که علاوه بر نقش قالب باربر و ماندگار به عنوان آرماتور کششی - ممان مثبت - تحتانی دال بتنی عمل می نماید . در ضمن ارتقاء کیفیت سقف از لحاظ لرزش , مقاومت در برابر آتش سوزی و سرعت فوق العاده اجرا از دیگر مزایای ای سیستم می باشد. هدف ازاین تحقیق بررسی و شناخت بیشتر سقف های عرشه فولادی از جنبه های مختلف فناوری , طراحی و محاسبات , تولید و اجرا و همچنین مقایسه این سیستم با سایر سیستم های سازه ای می باشد.

مقدمه

برای سال های متمادی هنگام استفاده از سیستم دال بتنی متکی بر تیر های فولادی , بین تیر های فولادی و دال بتنی هیچگونه اتصالی برای انتقال برش درنظر گرفته نمی شد . در سال های اخیر استفاده از تیر های مرکب که در آنها تیر فولادی و دال بتنی با وسایل و تمهیدات مناسب به یکدیگر متصل میشوند رواج زیادی یافته است . تیر هایی که عملکرد بتن دال و تیر فولادی در آنها به صورت توام و مرکب است دارای ظرفیت باربری بیش از 30درصد تیر های مشابه با عملکرد غیر مرکب است .

در مجموع با استفاده از تیر های مرکب که از ترکیب رفتار یک ماده فلزی با یک ماده غیر فلزی حاصل می شود میتوان تا حد امکان از خواص و مزایای فولاد نظیر مقاومت بالا , شکل پذیری مناسب حداکثر استفاده را به عمل آورد و معایب آن نظیر ضعف در مقابل انواع کمانش ها, خوردگی و آتشسوزی را به کمک پوشش بتن تا حدودی مرتفع نمود .

در ضمن کاربرد تیر های مرکب در پوشش سقف ها موجب صرفه جویی در مصرف فولاد ,کاهش عمق تیر و افزایش استحکام سقف در مقابل بار های وارده می شود .در دهه های اخیر نیاز به سرعت بیشتر باعث پیشرفت های علمی و کاربردی مصالح و تجهیزات ساختمان گردیده است . لذا مهندسین ساختمان با همکاری دیگر کارشناسان به طور مستمر در حال بررسی و پیشنهاد سیسیتم های جدید سازه ای و راهکارهای بهینه سازی کیفی و کمی پروژه ها میباشند . یکی از این سیستم ها استفاده از عرشه فولادی جهت سقف های مرکب می باشد که در ضمن ارتقاء کیفیت سقف از لحاظ لرزش , مقاومت دربرابر آتش سوزی و افزایش رفتار های مرکب دارای سرعت فوق العاده اجرا نیز می باشد که در پروژه های بزرگ بعث کاهش هزینه ها ی جاری و تمام شده و رسیدن به اهداف پروژه را با سرعت بیشتری میسر می سازد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید