بخشی از مقاله

علل ضعف بتن ، لزوم و راهکارهای پروسه ترمیم و مقاوم سازی سازه های بتنی


خلاصه:
بتن به عنوان پرکاربردترین ماده ساختمانی از حساسیت بسیاری به دلیل ترکیبات و نحوه ساخت ،طرح اختلاط و نگهداری برخوردار میباشد.

تعمیر بتن پروسه ای پیچیده است و با تجاربی که در زمینه ساخت ساختمانهای بتنی وجود دارد متفاوت است. مواد تعمیری بتن باید با بتن موجود از نظر ماهیت و کیفیت سازگاری داشته باشد تا بتواند انتظارات در خصوص ترمیم را برآورده سازد و ضمن داشتن مقاومت و چسبندگی به سطح زیرین در مقابل شرایط محیطی نیز سازگاری داشته باشد.رفتار بتن همیشه حالت قابل انتظاری نیست.رفتارهای غیر قابل انتظاری مانند طبله شدن،نشست،سایش ،خیز و ترک خوردن همیشه وجود دارند.

آنچه باعث فرسایش بتن مسلح در سازه هایی مثل ساختمانهای بتنی ،پل و سایر ابنیه میشود اغلب مربوط به شرایط محیطی و خوردگی آرماتور آن میشود.این خوردگی و فرسایش باعث خسارات هنگفتی در سازه های مختلف در سراسر دنیا شده است.سازه های مجاور سواحل دریاها و رودخانه ها،مخازن ذخیره آب و تصفیه خانه ها ، کلاریفیایرها،برج های خنک کننده (Cooling Towers) استخرها و حوضچه های تصفیه آب وفاضلاب و پایه های بتنی پل ها و عرشه ها همگی مثالهایی از سازه های حساسی هستند که در معرض خوردگی و تخریب قرار دارند و علاوه بر عوامل محیطی و شرایط جوی بد استان خوزستان به دلیل گرمای زیاد هوا در اکثر ماههای سال،به دلیل عوامل بد اجرایی و بعضا طراحیهای نادرست دچار ضعف، تخریب، ترک ،خیز و دیگر اشکالات میشوند.

لذا این مقاله به بررسی عوامل و شرایط به وجود آمدن این ضعفها میپردازد و سعی دارد به بررسی راهکارهای ترمیم و مقاوم سازی این سازه ها با توجه به دستور العملها و آیین نامه های موجود مبادرت ورزد.بنا به اهمیت موضوع ،در این مقاله با استفاده از تکنولوژیهای نوین تعمیر و تقویت راهکارهای بعضا جدیدی (لا اقل در استان

خوزستان)شامل مقاومسازی با الیاف پلیمری مسلح FRP و همچنین ترمیم توسط مواد نفوذگر و ملاتهای ترمیمی با مقاومت بالای 650kg/cm و کاشت میلگرد و بولت در بتن جهت افزایش مقطع بتن و همچنین روش ژاکت فلزی((Steel Jacketing توضیح داده میشود و بعضی از نمونه های عملی اجرا شده در سطح استان خوزستان و شهر اهواز بررسی میگردند.

کلمات کلیدی: ترمیم،مقاوم سازی،الیاف پلیمری مسلح FRP،کاشت بولت،اپوکسی،ماتریس رزین

مقدمه

استفاده از بتن ازدیرباز در سراسر جهان و همچنین در ایران مورد توجه دست اندرکاران ساخت و ساز بوده است.عوامل متعددی وجود دارد که باعث بروز مشکلاتی برای بتن میشوند.ازجمله این عوامل میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

علل خرابی بتن

خرابیهای بتن به طور کلی یا به صورت شیمیائی و یا به صورت فیزیکی می باشند. در ضمن خرابی خطاهای اجرائی را نیز باید به این مجموعه اضافه کرد که عمدتا نقش تسریع در کاهش پایائی خواهند داشت. خلاصه انواع خرابی بتن در زیر ارائه شده است:

(1 شیمیایی شامل:

خوردگی فولاد و تخریب شیمیایی بتن:از قبیل خوردگی ناشی از کربناسیون ،نفوذ کلر به داخل بتن ، تهاجم سولفاتها و اسیدها،واکنش قلیایی سنگدانه ها (2 فیزیکی شامل:
یخ زدگی وذوب متوالی،فرسایش و سایش،خلاء زایی،نفوذ نمک ها در بتن ،حریق،ضربه،شرایط محیطی
(3 خطاهای اجرایی شامل:

دانه بندی نا مناسب،به کارگیری آب،بیش از حد مورد نیاز در مخلوط بتن ،خاک دار بودن شن و ماسه ،تراکم نا مناسب ،عمل آوری نا مناسب، اشکال در قالب بندی ، آرماتور بندی ،تولید و اجرای بتن،قالب (4خطاهای طراحی: شامل اشکالات در شناخت خاک و پی، عدم رعایت اصول مبانی طراحی ،تغیر در کاربری سازه و اعمال بارهایی بیش از بارهای پیش بینی شده در هنگام طراحی

(5تغییر آیین نامه ها (استانداردهای بارگذاری و طراحی ): بررسی زلزله های اخیر نشان می دهد که سازه هایی که مطابق آیین نامه های قدیمی ساخته شده اند آسیب پذیر بوده و عمدتأ نیاز به تقویت دارند.

در این زمینه تعاریف کلی وجود دارد با این عناوین:

تعمیر : جایگزینی یا اصلاح خرابی ها، آسیب های وارده و مصالح یا اجزاء معیوب سازه بتنی سیستم تعمیر : شامل مواد و روشهای قابل استفاده جهت تعمیر میباشد

محافظت : پروسه حفظ سازه بتنی در شرایط کنونی یا تعمیر شده با به حداقل رساندن پتانسیل تخریب و یا آسیب در آینده. مقاوم سازی : پروسه بازیابی ظرفیت اجزاء، عناصر تضعیف شده به ظرفیت طراحی شده یا افزایش مقاومت عناصر سازه بتنی

-1 شناخت پایه ای در مورد علل خرابی های بتن:

شناخت پایه ای در مورد علل خرابی های بتن بمنظور اتخاذ روشهای موثر تعمیر ضروری میباشد، در مورد تعمیر صحیح و موثر شناخت علت واقعی خرابی ضروری است تا توجه به نشانه ها.بطور مثال ترک نشانه ای از وقوع یک تنش است که میتواند علل گوناگونی مانند : وجود سیکل های حرارتی ، بارگذاری اضافی ، جمع شدگی در اثر خشک شدن ، طراحی یا ساخت نامناسب .

1-1 مراحل تعمیر صحیح:

ارزیابی : شرایط کنونی سازه بتنی ، طراحی های انجام شده ، تعمیرات انجام شده اطلاعات مربوط به حفاظت و نگهداری ، تستهای تخریب و غیر مخرب و آنالیز های آزمایشگاهی بر روی نمونه های بتن .از آنجایی که ارزیابی وضعیت سازه نقش مهنی در تصمیم گیری و روش تعمیر دارد،بنابر این باید تعمیر توسط یک سازمان یا شرکت تخصصی در ایت زمینه صورت پذیرد.ضمنا باید مراحل مختلف ارزیابی به طور روشن با عناوین زیر مشخص شود:

• کسب اطلاعات تز مصالح و رزش ساخت سازه
• بازرسی مقدماتی شامل بازدید و شناسایی اثرهای خرابی و شرایط محیطی
• بازرسی اصلی شامل آزمایشها در محل و آزمایشگاه

• تفسیر نتایج و اعلام علت یا علل خرابی و وسعت خرابی
پس از تکمیل ارزیابی ها ، مشاهدات و اطلاعات تکمیلی میتوان مکانیزم یا مکانیزم های مرتبط با ایجاد خرابی را شناسایی کرد تشخیص علت صحیح خرابی و شناخت پایه ای از خرابی های بتن جهت انجام و تصمیم گیری صحیح پروسه تعمیر و تضمین دوام و ماندگاری آن بسیار مهم میباشد. انتخاب روشها و مواد :

پس از ارزیابی و شناخت علت یا علل خرابی با توجه به موارد زیر باید مواد و روش صحیح جهت تعمیر را انتخاب کرد:

• در صورت امکان اصلاح یا تعدیل لازم جهت رفع علت خرابی مانند حذف علل تخریب کننده و مضر و در معرض قرار گیری بتن

• حذف دلایل ایجاد کاویتاسیون

طراحی تعمیر شامل طراحی مخلوط ملات یا بتن تعنیری و تعیین روش تعمیر مانند تعمیر موضعی یا بتن پاشیدنی است. اصلاح مناطق تخریب شده و یا فضاهای پوک و سست با استفاده از مصالح معمولی و یا چسب بتن از اشتباهاتی است که معمولا" نتیجه ای جز شکست نخواهد داشت . ترمیم بتن فقط توسط مصالح تخصصی و تیمهای با تجربه امکان پذیر خواهد بود.

محدودیتها در پروسه ترمیم مانند دسترسی به سازه ، برنامه کاری سازه ، محدودیت های کارفرمایی وشرایط آب و هوایی و همچنین مشکلات ذاتی که قادر به رفع آن نیستیم مانند کلرید در نمک های یخ زدا و یا مواد مضر و علاوه بر آن محدودیت های زیست محیطی ویا ایمنی مانند بخارات تولیدی از مصالح و عوامل شیمیایی ،غبار های ناشی از شن پاشی، صدا و ضایعات خطرناک که توسط قانون ، کارفرما ایجاد میشود وجود دارند. پروسه کامل ترمیم شامل بررسی و تشخیص علت عیوب ، آماده سازی سطح ، تخریب و حذف نقاط پوک و سست ، اجرای لایه

های محافظت و ممانعت از خوردگی آرماتورها ، اجرای پرایمر های واسط چسبندگی و نهایتاً پر کردن نواحی معیوب با ملات های ترمیمی مناسب بسته به عمق تخریب خواهد بود.

2-1 تعمیر بتن:

ترمیم ترکهای سطوح بتنی روشهای مقابله با انواع ترکها متفاوت خواهد بود. لذا اولین قدم در انتخاب روش ترمیم شناخت ترک می باشد . مسلما برخورد باترکهای

دینامیک با سایر ترکها متفاوت خواهد بود . ترمیم ترکهای دارای حرکت با مصالح غیر منعطف نهایتا" با شکست روبرو خواهد گردید. بنابراین باید ترکهای متحرک با انواع ماستیک (ماستیک های پلی یورتان ارجحیت دارند ) و یا مواد الاستومری اصلاح گردند . در خصوص ترکهای بدون حرکت ترمیم با مصالح تخصصی پایه سیمانی موثر خواهد بود

شکل (1 بتن تخریب شده مزایا و معایب تعمیرات دائمی در برابر تعمیرات موقتی و مطابق با انتظارات عمر تعمیراتی مورد نظر و در نظر گرفتن مسا ئل ایمنی با توجه به نیاز به انجام

تخریب و برداشتن نواحی آسیب دیده واحتمال تغییر در تحمل نیروهای موجود و نیاز به تقویت موقتی آنها در طول زمان تعمیر از موارد مهمی است که باید به آنها توجه ویژه شود .همچنین جهت پروسه تعمیر بتن باید به موارد اساسی زیر توجه کرد:
• استفاده از مواد در دسترس و روشهای قابل اجرا
• شناسایی پیمانکاران مناسب جهت انجام کار با روشها و مصالح مورد نظر
• شناسایی اقتصادی ترین ترکیب از مصالح و روشها
3-1 روشهای تخلیه آماده سازی و اجرای تعمیر

برداشتن بتن های آسیب دیده و انتخاب روش موثر ، وسایل مناسب و محدوده بتن آسیب دیده از عوامل مهم در برداشتن بتن تخریب شده میباشند .

استفاده از روشهایی چون انفجارباعث بوجود آمدن تخریب گسترده تری حتی در بتن سالم میشود که پیش از شروع تعمیر کلیه مواضع تخریب شده باید برداشته شوند و یا در روش ضربه ای احتمال بوجود آمدن ریز ترکهایی در سطح بتن شده که در صورت عدم لایه برداری باعث چسبندگی ضعیف ویا عدم دوام مناسب ترمیم در دراز مدت خواهد شود. معمولا پس از برداشتن بتن ناسالم توسط روشهای انفجاری یا ضربه ای نیاز به مرحله دوم آماده سازی سطح مثل واترجت ، سندپلاست و یا چیپینگ میباشد.

روشهای مختلف تخلیه بتن های آسیب دیده و تخریب شده به شرح زیر است :

• روشهای انفجاری :بطور کلی روش های انفجاری افزایش حجم ناگهانی گاز محصور شده در یک سری چال های حفر شده برای ایجاد
شکست و برداشت کنترل شده بتن میباشد .
• آتشکاری انفجار بعنوان یکی از روشهای موثر و اقتصادی برای برداشتن بتن با احجام بالا میباشد بطور کلی انتخاب بارماده انفجاری، قطر

چال و فاصله بین چال ها در یک پروژه تعمیری به موقعیت مکانی سازه میزان ارتعاش و تخریب قابل قبول و کمیت و کیفیت بتن که باید

برداشته شود دارد . که با استفاده از روشهای انفجاری کنترل شده میتوان وسعت تخریب بتن های سالم باقیمانده را کاهش داد.

• روشهای برشی : این روشها معمولا شامل برش با اره الماسه ، حرارت شدید از سر مشعل پودری ، تجهیزات قوس الکتریکی و فواره آب پر فشار برای بریدن محدوه بتنی مورد نظر جهت جداسازی.
• .a استفاده از آب بافشار بالا :

• پرتاب آب با سرعت بالا ، با فشارهایی در محدوده 30mpa) تا ( 69 از انواع مختلف معمول برش بااین روش میتوان ultra high

tej pressureو cavitating jet (روشwater jet داخل آب) نام برد.

• Cavitating jet وسعت بیشتری را نسبت به واترجت معمولی در هوا میتواند تحت اثر خود قرار دهدو سرعت و عملکرد بسیار بهینه تری را دارد. زمانیکهwater jet با سرعت بالا درون آب تزریق میشود ، حباب های کویتاسیون اطراف مسیر آب تشکیل میشوند.

:Saw cutting .b برش با اره با تیغه های الماس یا کارباید و همچنین قابل استفاده جهت ایجاد درزهایی در تقاطع بتنی برای کنترل ترک با اندازه های کوچک ( دستی ) و خیلی بزرگ ( قابل مصرف برای برش با ضخامت های تا 1.3 متر ) از مزیت های این روش حد کاملا مشخص بتن برداری ، کوچک بودن نخاله و حمل آسان آنها و سهولت کاربرد ابزاراست و از محدودیت آن تحرک و سرعت کم و مشکل ایجاد گرد و غبارمیباشد.

شکل(2 دستگاه های برش و تخریب بتن

:Hand held breakers چکش های دستی و یا چکش های تراشه بردار ( ( rchipping hamme از متداول ترین انواع چکش ها با قدرت وابعاد مختلف میباشند در انواع کوچک آن قابل استفاده جهت برداشت جزئی از بتن های آسیب دیده یا بتن های اطراف میلگرد ها و در ابعاد بزرگتر مناسب جهت احجام بزرگ قطعات بتنی میباشد.

Abrading methods روشها ی سایشی :

از طریق پاشش یک ماده ساینده با سرعت زیاد بر روی سطح بتن عملیات پاکسازی صورت میگیرد.مناسب جهت برداشتن سطوح آلوده و آماده سازی نهایی سطح میباشد.
- ماسه پاشی : روشی متداول برای پاکسازی سطوح بتنی و آرماتور ها از طریق پاشش ماسه ها ی سیلیس و یا فلزی بصورت خشک و یا مرطوب. با استفاده از هوای فشرده جریان بسیار سریعی از ماسه از دستگاه خارج میشود با تغییر در سایز دانه بندی مصرفی ضخامت لایه برداری متفاوت است باید دقت شود که بهمراه هوای تولیدی توسط کمپرسور آلودگی های روغنی بر روی سطح منتقل نشود. این روش روشی موثر در آماده سازی نهایی سطح است ولی تولید گرد و غبار از معضلات این روش میباشد. ذرات ماسه مصرفی تیز گوشه بوده و اندازه آن میتواند از عبوری 212µm تا 4.75mm متغیر باشد.در این روش هرچقدر ناصافی و زبری بیشتر مطلوب باشد از ذرات درشت استفاده میشود .

آماده سازی آرماتور ها

مهمترین عامل تخریب آرماتور خوردگی و موارد دیگر آتش و حمله شیمیایی میباشد آماده سازی و تعمیر میلگردها شامل جداسازی بتن ، بازرسی میلگرد ها ، پاک سازی در صورت لزوم و تعمیر میلگرد های آسیب دیده میباشد
جداسازی بتن

پس از برداشتن بتن ناسالم با استفاده از روش های مناسب که کمترین آسیب را به بتن های سالم اطراف ومیلگرد ها میزند در صورت نمایان شدن جزئی آرماتور ها نیازی به خالی کردن دور تا دور میلگرد نمیباشد مگر آنکه آثار زنگ زدگی و خوردگی روی سطح فلز و یا عدم چسبندگی مناسب میلگرد به بتن باشد میبایستی دور تا دور آن بمقدار 6 میلیمتر بعلاوه حداکثر سایز دانه بندی تخلیه شود .
بازرسی میلگرد
پس از آنکه بتن ناسالم و یا سالم اطراف میلگرد برداشته شد ، میلگرد باید مورد بازرسی قرار گرفته تا تصمیم گیری شود که ایا میتواند عملکرد مناسب مورد نظر را داشته باشد یا خیر ، آیا نیازی به تقویت ، تعویض و یا پاکسازی دارد.
پاکسازی میلگرد ها :
تمامی سطوح نمایان میلگرد میبایستی از هرگونه مواد سستی و آلودگی روغن و یا زنگ تمیز گردد. برای محلهای کوچک برس سیمی و یا روشهای دستی قابل قبول میباشد بطور کلی روش sandblast مطلوب میباشد .
تعمیر میلگرد: یکی از روشهای تعویض ، برش میلگرد و تکه گذاری با میلگرد جدید با overlap و روش جوشکاری مناسب طبق ACI 318میباشد روش دیگر استفاده از اتصالات مکانیکی میباشد از جوشکاری دوانتهای میلگرد ها باید پرهیز شود زیرا احتمال عدم جوشکاری کامل بوده و به پشت میلگرد نیز دسترسی نمی باشد. همچنین جوشکاری میلگرد ها ی بزرگتر از 25mm احتمالا منجربه افزایش حرارت بتن اطراف و ایجاد ترک میباشد.

تقویت میلگرد ها : در مواقعی که میلگرد ها مقطع عرضی مناسب خود را از دست داد و یا میلگرد های اصلی ناکافی بوده و یاعضوموجود میبایستی تقویت شود پس از برداشتن بتن و آزاد سازی میلگرد ها و تمیز کردن آنها میلگرد هایی با طول برابر میلگرد قبلی با در نظر گرفتن overlapمناسب و پیشنهادی ACI318 قرار میگیرد. پوشش میلگرد ها : میتوان میلگرد های جدید یا قدیمی پاکسازی شده را که در معرض خوردگی در محیط های کلرایدی میباشند را با پوشش هایی برپایه اپوکسی ، لاتکس سیمانی و یا زینک ریچ پوشش داد.
روشهای جای دهی مصالح :

- بتن در جا : انجام ترمیم توسط بتن معمولی که یک از اقتصادی ترین روشها و موثر میباشد. استفاده از بتن معمولی در محیط هایی که توسط ترکیبات شیمیایی مورد حمله قرار گرفته و باعث تخریب بتن میگردد بدلیل تخریب مجدد بتن توصیه نمیشود مانند محیط های اسیدی، حمله آبهای حاوی ترکیبات مهاجم و یا فرسایش. با این وجود اصلاح بتن باسیمان پرتلند با ترکیباتی از جمله میکروسیلیس، لاتکس و یا اپوکسی موثر واقع شده است.

- شاتکریت : اجرای بتن و یا ملات با فشار بالای هوا بر روی سطوح عمومی یا سقف با چسبندگی مناسب بر روی بستر کار بدون نیاز به قالب بندی بدو روش تر و خشک. در روش تر مخلوط سیمان ، دانه بندی ، آب از پیش مخلوط شده و توسط فشار باد بر روی سطح پاشیده میشود و در روش خشک مخلوط سیمان و ماسه توسط باد منتقل شده و سر نازل با آب مخلوط شده و به سمت سطح کار پاشیده میشود .
تعمیراتی که دسترسی به آن مشکل ، محدودیت قالب بندی و یا سطوح وسیعی از دیوار و یا سقف نیاز به مواد ترمیمی داشته باشد درACI 506R جزئیات دو روش خشک و تر شرح داده شده است. روش شاتکریت برای اجرای بتن های اصلاح شده با میکروسیلیس و الیاف های فلزی و پلیمری لاتکس بتن قابل استفاده میباشد.

شکل(3شاتکریت به روش تر و خشک
روش اجرای دستی ملات ترمیمی بتن با ماله و Dry packing

روش اجرا با ماله به روش دستی برای مواضع کوچک تا10 سانتیمتر عمق مطلوب میباشد در این حالت تراکم ملات پشت میلگرد ها میباید بدقت انجام گیرد و در صورت نیاز به اجرای لایه به لایه سطح لایه قبلی بخوبی زبر و خشن باشد که درگیری لازم را با لایه بعدی ایجاد کند در این روش اجرا باید توسط افراد ماهر انجام گیرد و تراکم بخوبی صورت گیرد تا از وجود هوا در حدفاصل تعمیر و بستر کار که باعث کاهش چسبندگی

گشته اطمینان حاصل شود، ملاتهای از پیش مخلوط شده ای در بازار موجود میباشد که دارای رزین و لاتکس و الیاف پلی پروپیلن جهت جلوگیری از ترک خوردگی میباشند و چسبندگی و مقاومتهای بالایی دارند.
این روش جهت بسیاری از کارهای ترمیمی مانند ترمیم کرمو شدگیها و ترک و طبله شدگی در سازه های بتنی مسکونی،پلها مخازن و سازه های مجاور با عوامل خورنده که در آنها کاور بتن کاملا طبله کرده و یا تخریب شده مناسب میباشد.


شکل(4 ترمیم با استفاده از ملاتهای ترمیمی پایه سیمانی پرمقاومت

تزریق گروت

تزریق گروت یکی از روشهای معمول برای پر کردن ترک های ، درزهای باز و حفرات داخلی توسط ترکیباتی مانند مخلوط های سیمانی ، اپوکسی ها ، پلی یورتانها و اکریلاتها میباشد .تزریق گروت ممکن است به منظور تقویت سازه و یا آب بندی و یا هر دو بطور همزمان باشد بنابراین تعیین اهداف درنتیجه انتخاب مصالح مناسب بسیار مهم میباشد .

گروتها به دو گروه اصلی گروتهای سیمانی و شیمیایی تقسیم میشوند :
گروت های سیمانی مخلوطی از سیمان آب با یا بدون ریزدانه، افزودنی ها اصلاح کننده که با غلظتی قابل پمپ و بدون جداشدگی زیاد میباشد .گروت ممکن است از روی سطح به داخل فضای مورد نظر تزریق شود و یا توسط سوراخهای ایجاد شده که فضاهای خالی را قطع میکند در داخل حفرات درونی تزریق میگردد .

گروت های شیمیایی به ماده سیال که به ترکیبات جامد پخش شده در خود بصورت (سوسپاسیون) بوده جهت واکنش وابسته نباشد اطلاق میشود این گروت ها میبایستی بدون هرگونه اثر منفی بر روی فلز و بتن سخت شوند. این گروت ها بدو صورت دو جزئی که پیش از تزریق با هم مخلوط میگردند و همچنین ترکیبات تک جزئی که با رطوبت و آب موجود در داخل ترکها و حفرات وجود دارند واکنش داده و سخت میشوند وجود دارند.
مواد تعمیری

این بخش شامل دسته بندی های مختلف مواد موجود جهت تعمیر و باز سازی میباشد:
مواد سیمانی بعلت سازگاری مطلوب با بتن بستر ، بتن ها و ملات ها بعنوان محصولات تعمیری اهمیت بالایی دارند

- بتن متداول معمولی :بطور کلی ترکیبی از سیمان پرتلند ، سنگدانه و آب میباشد ،افزودنی های متنوع بسیاری جهت بهینه سازی کیفیت بتن قابل

استفاده میباشد از جمله روان کننده و فوق روان کننده ، حباب هواساز ، زودگیر کننده ، کند کننده ، ترکیبات پوزولانی که تاثیر بسزایی در مقاومت و کارپذیری و آب بندی بتن دارند.
باتوجه به دستورالعمل ها ی تجربیات باید به طرحهای اختلاط مناسبی رسید که بتن هایی با کارایی و مقاومت مناسب حاصل شود بطور مثال برای به حداقل رساندن جمع شدگی نسبت w/c بتن تعمیری به حداقل ممکن رسانده شود و دانه بندی درشت به حداکثر یا در بتن مقاوم در برابر یخ زدن و محلول ها یخ زدا نسبت w/c در مقاطع نازک حداکثر 0.45 در بقیه موارد 0.5 باشد ( ACI 201.2R)

مزایای این روش شامل فراوانی اطلاعات موجود در هر زمینه ،اقتصادی ،ساخت ، اجرا و عمل آوری آسان ،توانایی ساخت بتن های تعمیری با حداکثر سازگاری با بتن اصلی ،قابل استفاده در بتن های زبرآبی و بتن ریز به شیوه نرمی میباشد.

همچنین محدودیت های این روش شامل عدم استفاده از بتن معمولی تعمیری بدون افزودنی ها در محیط های مهاجم که باعث آسیب بتن قبلی نیز شده است مگر انکه علت خرابی رفع و یا کو.تاهی عمر مفید پذیرفته شده است مانند:حمله اسیدی ، حمله آبهای حاوی املاح مهاجم یا سایش و فراسایش که بتن معمولی نا موفق بوده مگر آنکه علت برطرف شود ،کنترل جمع شدگی لایه های سراسری رویی بصورت بتن تعمیری بر روی بتن های قدیمی و عمل آوری آن اهمیت بالایی دارد ،ملاحظات بتن ریزی در شرایط گرم و سرد میباشد.

ملاتهای ترمیمی پرمقاومت:

از مزایای این ملاتها میتوان به موارد زیر اشاره کرد:

رفتار فیزیکی مشابه بتن،متخلخل با قابلیت پخش بخار،قابلیت اعمال بر سطوح مرطوب،مقاوم در برابر نمکها،عدم جدایش از بتن اصلی تحت تنش های محیطی،چسبندگی فوق العاده به سطح بتن و دوام بسیار خوب،کاهش میزان نفوذ co2مقاوم در برابر کربناسیون ،رسیدن به حداکثر مقاومت های فیزیکی و مکانیکی و در حداقل زمان،سخت شدن بدون ایجاد ترک و با میزان جمع شدگی Shirinkageبسیار کم.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید