بخشی از مقاله

چکیده

حوضه صفارود در دامنه هاي شمالی البرز در استان مازندران قرار گرفته و یکی از حوضه هاي بزرگ شهرستان رامسراست.این حوضه با طول تقریبی 25کیلومتر بین سرچشمه - ارتفاعات جواهرده - تا حوضه آبریز - دریاي خزر - با جهت شمال شرق به جنوب غرب قرار دارد.زمین لغزش یکی از مهمترین پدیده هاي ژئومورفولوژیکی حوضه صفارود است که وقوع آن موجب مسدود شدن راهها،تخریب باغات و پوشش گیاهی،بستن مسیر رودخانه ها،نشست زمین،تخریب مناطق مسکونی حاشیه رودخانه،تهدید جاذبه هاي اکوتوریستی و همچنین تلفات انسانی می گردد. بررسی ژئومورفولوژیکی زمین لغزه ها،علل وقع آنها،تعیین نقاط خطر زمین لغزش و همچنین ارائه راهکارهاي مناسب براي جلوگیري از وقوع آنها- با توجه به توریستی بودن منطقه- براي برنامه ریزان حائز اهمیت است.در مطالعه موردي حوضه صفارود،تعداد 33 زمین لغزش شناسائی و با استفاده از نرم افزار ARC/GIS نقشه پهنه بندي خطر زمین لغزش براي حوضه تهیه گردید.موقعیت جغرافیائی ایران و ساختار زمین شناسی،اقلیم،خاك،توپوگرافی حوضه، پوشش گیاهی و دخالت انسان در وقوع لغزشها موثر بوده اند.

واژههاي کلیدي: حوضه،رودخانه صفارود،زمین لغزش،فرسایش،ژئومورفولوژي

-1 مقدمه

از آنجائیکه ژئومورفولوژي با دیدگاهی علمی و جغرافیایی - طبیعی - به عنوان پایه و اساس بررسیهاي منابع طبیعی به شمار می آید و در جهت شناخت و تعیین پتانسیلهاي محیطی به منظور بهره برداري از تواناي هاي محیط در راستاي تحقق توسعه پایدار گام بر می دارد لزوم مطالعات در چارچوب سرمایه گذاریهاي کوتاه مدت و بلند مدت امري ضروري می باشد تا روند توسعه اقتصادي همراه با حفظ و توسعه اکوسیستم و منابع طبیعی در ایران استمراریابد - احمدي،حسن،. - 78در این راستا مطالعات ژئومورفولوژیکی حوضه صفارود به لحاظ موقعیت ، تنوع در نحوه بهره برداري، چگونگی ایجاد و شکل گیري آن حائز اهمیت است.یکی از پدیده هاي مهم ژئومورفولوژیکی حوضه صفارود زمین لغزش می باشد.

وقوع آن خطرات اقتصادي و اجتماعی و حتی تلفات انسانی رابه همراه دارد. بررسی علل وقوع زمین لغزشها و نقشهاي مثبت و منفی عواملی چون ساختمان زمین، تکتونیک، شدت هوازدگی، فرسایش،تراکم شبکه آبهاي جاري، رسوبات رودخانه اي، پوشش گیاهی، خاك، آبادیها، جاده و شیب که در شکل دهی یا تخریب حوضه آبخیز صفارود نقش بسزائی دارند،می تواند گامی مثبت براي توسعه شهرستان رامسر باشد. ازیک طرف وجود گسلهاي متعدد در داخل حوضه - بویژه گسل البرز - و از طرف دیگر ارتفاع زیاد حوضه از محل خروجی، باعث شده تا حوضه صفارود از لحاظ زمین شناسی جزء منطقه پرتحرك و فعال بشمارآید. در نتیجه باید در بهره برداري صحیح از آن عواملی نظیر رعایت اصول مهندسی در ساخت و سازها، عدم تخریب پوشش گیاهی در نقاط داراي خطر زمین لغزش، احداث جاده در مناطق دور از دامنه هاي مستعد زمین لغزه و ... را در برنامه ریزي ها لحاظ نمود.

-2 روش تحقیق وتجزیه و تحلیل

تحقیق حاضر از نوع بنیادي و کاربردي است. از نظر روش، مطالعات کتابخانه اي و عملیات میدانی استفاده شده است. در راستاي اهداف تحقیق، تأکید بیشتر بر مشاهده مستقیم از پدیده هاي ژئومورفولوژیک،کارهاي میدانی، استفاده از کتابهاي مرجع ژئومورفولوژي و زمین شناسی، نقشه هاي توپوگرافی و زمین شناسی و عکسهاي هوائی بوده است. با استفاده از اسناد و مدارك و آمارهاي موجود در کتابخانه و همچنین نقشه هاي توپوگرافی 1/50000 - رامسر- جواهرده - سازمان جغرافیائی ارتش، نقشه1/250000 و 1/100000 سازمان زمین شناسی، نقشه 1/250000 و 1/500000 سازمان جغرافیائی ایران، نقشه1/250000 زمین شناسی - رشت - قزوین - ، نقشه 1/25000جنگلهاي رامسر و نقشه حوضه هاي آبی استان مازندران و شهرستان رامسر و بررسی هاي میدانی اطلاعات مورد نیاز گردآوري شد.

در عملیات میدانی طی بازدید از حوضه با شناسائی نقاط لغزشی و علامت گذاري آن در روي نقشه، تطبیق پدیده هاي موجود در روي عکسهاي هوائی، نقشه هاي توپوگرافی و زمین شناسی صورت گرفت. از مصاحبه با افراد مسن،آگاه وتحصیلکرده نیز در ارتباط با تاریخ وقوع زمین لغزه ها و مسائل پیرامون موضوع کمک گرفته شده است.براي تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش کمی و کیفی استفاده شده است. در روش کیفی تجزیه و تحلیل اطلاعات، منابع کتابخانه اي و عملیات میدانی کسب شده با استدلال قیاسی و استقرایی و همچنین با استفاده از روشهاي کاربردي کنترل زمین لغزه توسط محققین مثلاً - شمع کوبی، گابیون بندي و پلکانی کردن لایه هاي شیبدار - در حوضه صفارود و حوضه هاي دیگر استفاده شده است.در روش کمی، از آمار توصیفی جهت خلاصه کردن اطلاعات جمع آوري شده در قالب جداول و نمودارها استفاده شده است. همچنین استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی Arc\GIS در تهیه نقشه ها بویژه نقشه پهنه بندي خطر قابل ذکر است.

-3 موقعیت و وسعت

با توجه حوضه صفارود به عنوان یکی ازحوضه هاي بزرگ شهرستان رامسردردامنه هاي شمالی البرز واقع شده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید