بخشی از مقاله

کنترل ازدحام در شبکه های حسگر بیسیم با کنترل توپولوژی و نحوه قرارگیری گره ها


خلاصه

در این مقاله الگوریتم DAlPaS به منظور کنترل ازدحام در شبکه های حسگر بیسیم مورد مطالعه قرار گرفته و الگوریتم جدید F-DAlPaS مبتنی بر سیستم فازی در مرحله ایجاد مسیر جایگزین ارائه شده است. DAlPaS یک الگوریتم کنترل و جلوگیری از ازدحام به روش کنترل منبع می باشد که در وضعیت ازدحام یک مسیر جایگزین را انتخاب نموده و تعدادی از پارامترهای اصلی کارایی را در نظر می گیرد. چون نحوه قرارگیری گره ها در شبکه و به عبارت دیگر شکل گیری اولیه شبکه تاثیر زیادی بر ازدحام شبکه دارد، در چهار حالت قرارگیری قطعی((Grid ، قرارگیری نیمه قطعی (Biased Random)، انتشار ساده و انتشار تصادفی به بررسی الگوریتم DAlPaS خواهیم پرداخت. همچنین تأثیر مناسب روش پیشنهادی این مقاله، F-DAlPaS، در معیارهای مهم شبکه چون انرژی باقیمانده کل شبکه، میانگین تاخیر انتها به انتها، نرخ تحویل بسته ها، بار نرمال مسیریابی، تعداد بسته های از دست رفته در مقایسه با روش پایه، DAlPaS، مشاهده شده است. به طور مشخص با بکارگیری روش پیشنهادی، با توجه به نوع پارامتر، از 5 تا 60 درصد بهبود کیفیت حاصل می گردد که دلیل آن را می توان در بهینه سازی های صورت گرفته در مرحله راه اندازی اولیه شبکه و نیز نحوه فعالیت گره ها در شبکه عنوان نمود.

کلمات کلیدی: ازدحام، کارایی، انتشار، شبکه حسگر بیسیم، سیستم فازی، الگوریتم .DAlPaS


.1 مقدمه

شبکه حسگر بیسیم شامل تعداد زیادی گره حسگر است که به منظور رصد پارامترهای محیط توزیـع شـدهانـد. انـدازه این گرهها بوسیله شرایط محیط توزیع آنها محدود می شود. دادههای جمع آوری شده توسط این گرهها به گره خاصـی بـه نام سینک و به صورت گام به گام ارسال می شوند. سپس، گره سینک داده های بدسـت آمـده را بـرای کـاربران بـا کمـک اینترنت و یا ماهواره، از طریق یک خروجی ارسال می نماید. بسته به فاصله بین کاربر و شبکه ممکن است نیازی بـه گیـت کنترلی نداشته باشیم. با ادغام مزایای ارتباط بیسیم با برخی قابلیتهای محاسباتی، شبکه حسگر بیسیم بـرای کاربردهـای متنوعی نسبت به شبکههای قدیمی به کار میرود. شبکههای حسگر بیسیم اساساً بـرای رصـد محـیط فیزیکـی، مـدیریت انبار، سلامتی و درمان، پایش، رصد حوادث، رصد ساختاریافته، نظامی، صنعت، معماری، منازل، رصد ترافیک و غیره به کـار

 

می روند. برای مثال، هر گره حسگر می تواند فقط محدوده خود را رصد نموده و داده ها را به گره مقصد ارسـال نمایـد کـه این امر در شکل 1 نشان داده شده است، همچنین در برخی موارد گره مبدأ* با ارسال یک پرس و جو بـه گـرههـای حسـگر درخواست داده می نماید.

شکل :1 ارسال گره در یک شبکه حسگر بیسیم

شبکه حسگر شبکهای متشکل از تعداد زیادی گره کوچک است که در هر گره تعدادی حسگر وجود دارد. این شبکه به شدت با محیط فیزیکی تعامل داشته و از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می کند. ارتباط بین گرهها به صورت بیسیم است. هرگره به طور مستقل و بدون دخالت انسان کار می کند و نوعاً از لحاظ فیزیکی بسیار کوچک است و دارای محدودیتهایی در قدرت پردازش، ظرفیت حافظه، منبع تغذیه و غیره میباشد. این محدودیتها مشکلاتی را بوجود میآورد که منشأ بسیاری از مباحث پژوهشی مطرح شده در این زمینه است. معمولاً این گونه شبکهها به کمک یک یا چند سینک، اطلاعات گرهها را جمع آوری میکنند. این سینک که در اینجا آن را مقصد می نامیم، اطلاعات گرههای محلی خود را جمعآوری کرده و سپس به مقصدی دیگر میفرستد و در نهایت اطلاعات تجمیع شده† گرهها به مقصد اصلی خواهد رسید. به این ترتیب گره ها به برد رادیویی کمتری نیاز خواهند داشت و تجمیع دادهها نیز به کاهش تعداد بستههای ارسالی کمک می کند.

شبکه حسگر بیسیم‡ از تعداد زیادی گره حسگر تشکیل شده است کـه توانـایی حـس یـک پدیـده، تبـدیل دادههـای آنالوگ به دیجیتال و انتقال آنها به گره مقصد را دارد. به دلیل محدودیتهای شـدید تـوان مصـرفی، توانـایی فعالیـتهـای مختلف آنها نظیر محدوده انتقال محدود میباشد. بنابراین برای انتقال دادهها از منبع به مبدأ، گرههای حسـگر بـیسـیم از یک مسیر استفاده نموده و داده را به صورت گام به گام بین خود منتقل می نمایند. غالباً گرههای حسگر در نزدیکـی منبـع رویداد و سینک، به صورت افزونه مستقر هستند. شبکه حسگر بیسیم شامل یک مجموعه بـزرگ از گـرههـا مـیباشـد کـه ممکن است در یک منطقه گسترده جغرافیایی درونی§ یا بیرونی** گسترده شده باشـند. ایـن شـبکههـا قـادر بـه سـنجش رویدادهای متعدد و سرویسهای مانیتورینگ در مناطق با اهمیت می باشند مانند بخش تولید صـنایع، ایمنـی و امنیـت در

منازل، بحث ترافیک و نظارتهای محیطی.

الگوهای ترافیک در شبکههای حسگر بیسیم میتوانند از فرآیندهای فیزیکی که این شـبکه حـس مـینمایـد مشـتق شوند. این شبکها نوعاً تحت بار سبکی عمل مینمایند و به یک باره در پاسخ به یک رویداد شناسایی شده فعال مـیشـوند. بسته به نوع کاربرد، این امر میتواند نتیجه یک تولید بزرگ و ناگهانی داده باشد که باید به تعـداد محـدودی از سـینکهـا

 

بدون تاثیر بر کارایی کاربرد حسگر، تحویل داده شود. این تولید زیاد بستهـای داده معمـولاً کنتـرل شـده نیسـت و اغلـب منجر به ازدحام میشود. به طور کلی، شبکه حسگر بیسیم شامل دستگاههای اشتراکی کوچکی است (گره ها) کـه ممکـن است از نظر قابلیت محاسباتی، فضای حافظه، پهنایباند ارتباطی و توان انرژی محدود باشد. در زمینه شـبکه هـای حسـگر بیسیم، گرههای مستقل ممکن است یک یا چند محیط را حس و یا پارامترهای فیزیکی را کنترل نمایند و یا بـا گـرههـای دیگر به منظور تبادل اطلاعات و یا هدایت دادهها به یک یا چند سـینک تعامـل داشـته باشـند. بـرای اطلاعـات بیشـتر بـه (اصغری، (1392، (فرهنگ، (1391 مراجعه کنید.

در این مقاله به منظور کنترل ازدحام در شبکه های حسگر بیسیم الگوریتم DAlPaS را مورد مطالعه قرار می دهیم. این الگوریتم برای کنترل و جلوگیری از ازدحام به روش کنترل منبع در شبکه می باشـد کـه در وضـعیت ازدحـام یـک مسـیر جایگزین را با در نظر گرفتن پارامترهای اصلی کارایی شبکه در نظر می گیرد. ما در چهار حالـت قرارگیـری قطعـی (Grid)، قرارگیری نیمه قطعی (Biased Random)، انتشار ساده و انتشـار تصـادفی گـره هـا بـه بررسـی الگـوریتم DAlPaS خـواهیم پرداخت. برای ارزیابی کارایی روش پیشنهادی مقایسـه ای بـا دیگـر الگـوریتم هـای موجـود بـه منظـور بـه دسـت آوردن الگوریتمی مناسب برای استفاده در حالت های مختلف قرارگیری گره ها صورت گرفته است و تـأثیر مناسـب ایـن روش در معیارهای مهم شبکه چون انرژی باقیمانده، تاخیر انتها به انتها و نرخ تحویل بسته ها مورد بررسی جزء به جزء قـرار گرفتـه است. ساختار مقاله چنین است: در بخش 2 مروری بر تحقیقات گذشته انجام شده و در بخش 3 روش پیشنهادی الگـوریتم F-DAlPaS ارائه می گردد. بخش 4 به شبیه سازی نتایجاختصاص یافته و نهایتاً در بخش 5 بـه نتیجـه گیـری خـواهیم پرداخت.

.2 مروری بر تحقیقات انجام شده

در خصوص کنترل ازدحام در شبکههای حسگر بیسیم تحقیقات متنوع و زیادی انجام شـده اسـت. ایـن مطالعـات در راستای بهبود کارایی شبکه بر بهینه سازی پارامترهای مختلف تمرکز نموده اند.
· پروتکل LEACH
LEACH یک طرح دسته بندی است که در آن هر گره داده خود را به دسته مرتبط ارسال نمـوده و سـپس داده بـه طور مستقیم به گره مقصد سینک ارسال میشود. این طرح شامل دو فاز راه اندازی و فاز وضعیت یکنواخت میباشد. در فاز اول، دسته بندیها شکل گرفته و سردسته مشخص میشود. در فاز دوم، داده به گره مقصد منتقل میشود. عیب ایـن روش اتلاف انرژی آن است زیرا سردسته داده را به طور مستقیم به گره مقصد منتقل مینماید.

· طرح سلسله مراتبی

در این طرح از یک شبکه سلسله مراتبی رویداد محور استفاده شده است که در آن هر گره بسـتههـایش را بـه وسـیله سایر گرهها به سمت گره مقصد هدایت مینماید. گرهها به صورت خطوط متقاطع در فضای شبکه پخـش شـده و هـر گـره بستهها را تنها به فاصله یک گره از همسایگی خود منتقل مینماید. در این شـبکه تنهـا یـک مقصـد وجـود دارد. هـر گـره محدودهای برای حس کردن رویدادها به اندازه R متر و محدودهی ارتباطی 2R متر را دارا میباشد. در این مطالعه احتمـال وقوع یک رویداد ثابت در شبکه که بوسیله گرههایی که در فاصله R متری رویداد قرار دارند در نظر گرفته شده اسـت. ایـن گرهها منبع نامیده میشوند و تلاش میکنند بسته های خود را به سمت گره مقصد ارسال نمایند. این روش به عنـوان یـک روش مطلوب و مناسب برای مسئله وقوع ازدحام مطرح شده است.

· پروتکل TARA

 

پروتکل TARA متمرکز بر سازگار نمودن منابع افزونه شبکهها و کاهش تقاطع نقاط حساس در حالت ازدحـام مـی-باشد. این الگوریتم از عهده اشغال بافر بهتر از بار کانال بر میآید. در این الگوریتم، کاهش ازدحـام بـا کمـک دو گـره مهـم انجام میشود. این گرهها، گره توزیع کننده و ادغام کننده نام دارند. بین این دو گره یک مسـیر انحرافـی بـا شـروع از گـره توزیع کننده و خاتمه در گره ادغام کننده وجود دارد. گره توزیع کننده، بار ترافیک ورودی از نقـاط حسـاس را بـین مسـیر اصلی و مسیر انحرافی توزیع مینماید، در حالیکه گره ادغام کننده دو جریان دادهای را ادغام مینمایـد. بنـابراین، در حالـت ازدحام و ایجاد نقاط حساس، ترافیک از نقاط حساس با استفاده از مسیر انحرافی به وسیله گره توزیع کننده دور و بـه گـره ادغام کننده برای ادغام جریان دادهها واگذار میشود. به مرور که ازدحـام کـاهش پیـدا مـیکنـد شـبکه اسـتفاده از مسـیر انحرافی را متوقف مینماید. برای استفادههای بعدی، گره توزیع کننده در حافظه خود همسایه مسیر اصلی را ذخیـره مـی-نماید.

· پروتکل HTAP
* HTAP یک الگوریتم مقیاس پذیر و توزیع شده برای به حداقل رساندن ازدحام و اطمینان از انتقال موفـق دادههـا در شبکههای رویداد محور میباشد. این الگوریتم نرخ انتقال را محدود نمیکند ولی تلاش دارد نرخ ارسال بستهها را در سـطح بالایی نگه داشته و از دست رفتن بسته ها را به حداقل برساند. این الگوریتم بر اساس ایجاد مسیرهای جایگزین از منبع بـه سمت گره Sink با استفاده از ازدیاد گرههای بلا استفاده در شبکه به منظور انتقال کنترل شده داده ها عمل مینماید. ایجاد مسیرهای جایگزین شامل استفاده از چندین گره که در کوتاهترین مسیر از منبع به سمت Sink وجود نداشته اند میباشـد. استفاده از این گرهها منجر به متعادل شدن انرژی مصرفی، جلوگیری از ایجاد حفره در شبکه و طـولانی شـدن طـول عمـر

شبکه میشود. .(Charalambos, 2013)

· الگوریتم SMAODV

در این مطالعه روشی ارائه شده است که مبتنی بر الگوریتمهای رتبهبندی صفحات وب میباشد. در این روش گرهها بـا تبادل بستههای کنترلی از جایگاه خود و همسایگان خود در شبکه مطلع میشوند و با استفاده از وزنی که بـه هـر همسـایه اختصاص میدهند از ترافیک گرههای همسایه آگاهی پیدا میکنند. در زمان ارسال بسته از یک گره به سمت مقصـد و در صورت وجود چند همسایه منتهی به گره مقصد از همسایه با بار ترافیکی کمتر استفاده میکنند تا از بروز ترافیک در گره-های حساس جلوگیری بعمل آید.

· پروتکل DAlPaS
† DalPaS، یک الگوریتم کنترل و جلوگیری از ازدحام میباشد که تلاش میکند در زمان وقـوع ازدحـام بـا اسـتفاده از برخی پارامترهای مرتبط مسیر بهینه و جایگزین را انتخاب نماید. با توجه به پروتکلهای مرتبط با انرژی، که مسیر با انرژی مورد نیاز کمتر و یا انرژی بهینه را برای انتقال دادهها پیدا میکنند و بر اساس تصمیمگیری برای مسیر جایگزین در شرایط ازدحام، الگوریتم DAlPaS برای مواجهه با شرایط ازدحام در گره ها در نظر گرفته میشود (هم برای اشغال بافر و هـم بـرای تداخل کانالها). از طرف دیگر، در کنترل ازدحام و پروتکلهای انتقال داده سـازگار بـر اسـاس تصـمیم گیـریهـای مسـیر جایگزین در یک آستانه ازدحام و یا ارزش مسیرها، الگوریتم DAlPaS انرژی باقیمانده گرهها را محاسبه مینمایـد. DAlPaS یک الگوریتم کاملاً پویا و توزیع شده است.

 

این الگوریتم در دو مرحله اجرا میشود. مرحله نرم و مرحله سخت. زمانیکه مرحله نرم اعمال میشود، یک گره که بستهها را از بیش از یک جریان دریافت میکند سرویس دهی به جریانی که بسته ها را با نرخ بالاتری دریافت مینماید نگه داشته و به گرههای جریانهای دیگر اطلاع میدهد که گره مقصد را تغییر دهند. با استفاده از این متد فعال، شبکه در اولین قدم از ایجاد نقاط بحرانی جلوگیری به عمل میآورد، به خصوص زمانیکه بار موجود در شبکه چندان زیاد نیست. از طرف دیگر، گرهها وارد مرحله سخت می شوند، در شرایطی که باید از رسیدن جریانها ممانعت نمایند. در این حالت یک مکانیسم انتخاب Flag فعال میشود. الگوریتم انتخاب Flag زمانی اجرا می شود که یک گره وارد مرحله سخت شود. در این حالت یک گره به صورت موقت و یا ثابت قادر به پذیرش بستههای بیشتر از هیچ جریانی نمیباشد. برای اطلاعات بیشتر به

(Charalambos, 2011) مراجعه کنید.

.3 روش پیشنهادی: الگوریتم F-DAlPaS

در این بخش به تفکیک مراحل روش پیشنهادی بیان شده و به تفصیل توضیح داده می شوند.
· فرآیند ناحیه بندی در شبکه

در روش پیشنهادی ابتدا یک Hello Message از طرف Sink در سطح شبکه منتشر میشود. هر گره پس از دریافت ایـن پیام فاصله خود را از Sink تخمین میزند. سپس پاسخ پیام دریافتی را به همراه اطلاعـاتی از جملـه فاصـله خـود تـا Sink و وضعیت گرههای همسایه ارسال مینماید و در ادامه پیام دریافتی از گره قبلی را به صورت سراسـری منتشـر مـینمایـد تـا گرههای دیگر موجود در شبکه نیز این پیام را دریافت کرده و اطلاعات مورد نیاز را تهیه نمایند. در صـورتی کـه یـک گـره بسته درخواست اطلاعات را بیش از یک بار دریافت نماید نسبت به حذف آن اقدام خواهد کرد.

فاصله تا Sink پارامتری است که از طریق رابطه زیر محاسبه میگردد:
(1)

که در آن همان میزان فاصله گره n تا Sink است. پارامتر V یک ثابت است که برابر سرعت نور و بـه میـزان واقعـی 299792458 متر بر ثانیه و مقدار تقریبی 300 هزار کیلومتر بر ثانیه در نظر گرفته شده است. سرعت سیگنال برابر سرعت نور بوده و همین میزان در معادلات مورد استفاده قرار گرفته است. اما پارامتر برابر تفاضـل زمـان ارسـال یـک بسـته و زمان دریافت آن خواهد بود. بدین طریق هر چقدر میزان بیشتر باشد نشاندهنده افزایش فاصله بین فرستنده و گیرنده است. در مرحله بعد گره Sink با توجه به پیامهای دریافتی، میتواند نسبت به بخشبندی محیط اقدام کند.

در ادامه به جهت اعمال تصمیمات، از یک روش لایهبندی فرضی استفاده کردهایم، هماننـد شـکل.2 اسـتفاده از دوایـر متحدالمرکز میتواند شبکه را به گروه های مختلفی از گرهها تقسیم کند تا بتوان تصمیمگیریهای لازم را انجام داد.


شکل :2 تقسیم بندی شبکه توسط Sink به دوایر متحدالمرکز


فرضیات شبکه پیشنهادی به این صورت است:
1. شبکه از تعداد 100 عدد گره حسگر عادی که ایستا هستند تشکیل شده است.

2. گره های عادی شبکه فاقد سیستم موقعیت یابی جغرافیایی هستند.

3. گره Sink محور شبکه است، یعنی یا در مرکز و یا گوشه شبکه قرار دارد.

4. محیط شبکه پیشنهادی 1000 متر در 1000 متر در نظر گرفته شده است.
5. گره Sink در دسترس تمامی گرههای شبکه است.

· مرحله اول پروتکل کنترل ازدحام مسیریابی فازی

در این سناریو درصد ارزش یک گره بر اساس وضعیت آن در شبکه سنجیده میشود. پارامترهای موثر در ایـن مرحلـه فازی عبارتند از:

1. میزان انرژی باقیمانده گره (ورودی اول سیستم فازی)
2. نرخ بار ترافیکی (ورودی دوم سیستم فازی)

· سیستم فازی مرحله اول پروتکل

این سیستم جهت محاسبه ارزش گره استفاده میگـردد. ایـن ارزش توسـط دو پـارامتر زیـر تعریـف مـیشـود:

الف) باقیمانده انرژی(ورودی اول): انرژی باقیمانده گره.
ب) بار ترافیکی(ورودی دوم): این پارامتر بر اساس تعداد بسته های اطلاعاتی رد و بدل شـده در واحـد زمـان از گـره n

محاسبه میشود.
خروجی سیستم فازی که به عنوان ارزش گره یا همان در نظر گرفته خواهد شد از رابطه زیر محاسبه میگردد:
(1) سیستم فازی پیشنهادی بر طبق شکل زیر طراحی گردیده است.

×

شکل : 3 نمایی از سیستم فازی پیشنهادی با دو ورودی و یک خروجی

همان طور که از منطق فازی و مدل مثلثی بر میآید، هر پارامتر ورودی سیستم فازی شامل یک نمـودار مثلـث بنـدی است. در هر نمودار با توجه به مثلثهای مشخص و یکسان میتوان به رفتار یک پارامتر در مقادیر متغیر محـور x مقـادیری دیگر را در محور y نسبت داد. هر نقطه از محور x دارای دو مقدار در محور y است. جزئیات بیشتر(.(Zongmin, 2005

 

· مرحله دوم پروتکل کنترل ازدحام مسیریابی فازی

با توجه به روند الگوریتم پایه DAlPaS در مرحله سخت نیز تمهیداتی در روش پیشنهادی اندیشیده شده است. در این الگوریتم پس از تشخیص ازدحام در شبکه نسبت به تغییر روند جریان شبکه اقدام خواهد شد. به این صورت که سه پارامتر موثر میزان ارزش فازی گره همسایه، میزان اشغال بافر و نرخ فاصله تا Sink ملاک سیستم فازی مرحله دوم خواهند بود.

پارامترهای موثر در این مرحله فازی عبارتند از:

1. میزان ارزش فازی گره همسایه (ورودی اول سیستم فازی)
2. نرخ اشغال بافر گره همسایه (ورودی دوم سیستم فازی)

3. فاصله گره همسایه تا Sink (ورودی سوم سیستم فازی)

· سیستم فازی مرحله دوم پروتکل

این سیستم جهت محاسبه ارزش گره استفاده میگردد. این مقدار توسط سه پارامتر زیر تعریف میگردد: الف) میزان ارزش فازی گره همسایه (ورودی اول سیستم فازی).

ب) نرخ اشغال بافر گره همسایه (ورودی دوم سیستم فازی): این پارامتر وابسته به طول صف و بازخورد لایه انتقـال در واحد زمان از گره n میباشد.

ج) فاصله گره تا Sink (ورودی سوم سیستم فازی) این میزان همواره برای هر گره ثابت بوده چرا که شبکه فاقد تحرک
است.

خروجی سیستم فازی که به عنوان ارزش گره یا همان در نظر گرفته خواهد شد از رابطه زیر محاسبه میگردد:

(2)

سیستم فازی پیشنهادی مرحله دوم به شرح زیر است:


شکل : 4 نمایی از سیستم فازی پیشنهادی مرحله دوم


در نهایت گره حسگری که بالاترین مقدار را دارد به عنوان بهترین گره کاندید برای ارسال بسته انتخاب خواهد شد. بدین ترتیب هر گره مبدأ در محدوده شعاع ارتباطی خود نسبت به شناسایی همسایگان خود اقدام میکند. برای مشاهده نمونه دیگری از بکارگیری منطق فازی در مسیریابی تطبیقی در شبکه های کامپیوتری (خدایاری فرد، ( 1387 را ببینید. در (Gozali, 2015) و (Mahdizadeh, 2014) روشهای جدیدی برای مسیریابی در شبکه ها ارائه شده است.

.4 شبیه سازی و نتایج

در این بخش جزئیات شبیه سازی روش پیشنهادی بیان می شود.

· محیط شبیه سازی

 

در بخش قبل توضیحات و تشریح ایده پیشنهادی خود که ارائه پروتکل چندکاناله کنترل دسترسـی رسـانه بـه منظـور اجتناب از برخورد در شبکه های حسگر بیسیم بود را مطرح کردیم. در روش پیشنهادی با استفاده از روش تخصیص کانـال پیشنهادی به صورت یادگیر و انتخاب گام بعدی مسیریابی توسط منطق فازی از بروز تصادم و برخورد جلوگیری نموده ایم. در این بخش ایده مورد نظر را در محیط شبیه سازی شبکه که نرم افـزار شبیهسـازی NS نسـخه 2,33 اسـت پیادهسـازی نموده و نتایج کار را با الگوریتم های پایه ارزیابی میکنیم. با توجه به اینکه پارامترهـای وابسـته بـه مسـیریابی و همچنـین انرژی را در شبکه در نظر گرفته ایم و سعی در توازن فشار و بار مسیریابی شبکه بر روی تمامی گرهها بـا ارزش بـالا داریـم، بدیهی است که زمان مرگ اولین و آخرین گره شبکه به تعویق افتاده و مکانیسم های ارزیابی مسیریابی شامل نرخ تحویـل، تأخیر، بار مسیریابی نرمال در شبکه را بهبود خواهیم داد.

· شرایط شبیه سازی

اندازه شبکه: 1000 متر در 1000 متر زمان شبیه سازی انجام شده: 100 ثانیه انرژی اولیه گره مبدأ: 1000 ژول تعداد گره های شبکه: 100 گره موقعیت گره ها: تصادفی انرژی اولیه هر گره: 10 ژول

· نتایج شبیه سازی
در ادامه با انجام آزمون های متعدد و محاسبه پارامترهای مهم شبکه، به مقایسه روش پیشنهادی F-DAlPaS با روش پایه DAlPaS تحت شرایط شبیه سازی اشاره شده خواهیم پرداخت.

· آزمون تعداد بسته های مسیریابی

این پارامتر جهت ارزیابی پروتکل پیشنهادی با پروتکل پایه در نرخ مسیریابی بسته های شبکه انجام شده است. آزمون مذکور نشان دهنده تعداد بسته های ارسالی و دریافتی بوده تا بتوان از این ارزیابی به این نتیجه رسید که پروتکـل تـا چـه حد توانسته است بسته های تولید شدهدر شبکه را سالم به مقصد تحویل دهد. معمولاً هر چقدر فاصله تعـداد بسـته هـای ارسالی و دریافتی نسبت به هم کمتر باشد روند پروتکل مناسب تر خواهد بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید