بخشی از مقاله

چکیده

هندسه و ریاضیات در معماری و هنرهای تزئینی وابسته به معماری نقش غیرقابل انکاری را ایفا مینماید.. با منع صورتگری مستقیم در دین مبین اسلام، هنرمندان مسلمان برای بیان مفاهیم و معانی به تجرید و انتزاع روی آوردند و در این میان هندسه به ابزار قدرتمندی در دست هنرمندان مسلمان تبدیل گردید تا آنها را در بیان معانی موردنظرشان یاری رساند.

گره ها ازجمله نقوش هندسی مهم و اصیل در نقوش تزئینی اسلامی هستند که متأسفانه به دلیل روش آموزش شفاهی و سینه به سینه ی این هنر، جز تعداد اندکی از روش ترسیم این گرهها که در سالهای اخیر به همت برخی معماران و مهندسان جمعآوریشده؛ روش ترسیم بخش قابل توجهی از این گرهها روبه فراموشی است.

گره هشت طبل آلت لغت ازجملهگرههایی است که در کتابهای موجود روش ترسیم سنتی آن ذکر نشده است.و منابع مکتوب موجود برای ترسیم آن نیز روش قابل استناد و دقیقی ارائه ننموده اند.در مقاله پیش رو تلاش شده است تا روشی برای ترسیم این گره ارائه گردد که به دلیل در دست نبودن نبودن روش هندسی دقیق با مشکلاتی مواجه گردید و روشهای مختلفی برای درستی آزمایی روش ترسیم پیموده شد که در این مقاله به همراه روش رسم پیشنهادی ارائه می گردد.

در این مقاله روش ترسیم گره بهصورت ابداعی مورد آزمایش قرار گرفت که تطبیق با نمونههای ساخته شده اصیل در بناهای تاریخی و نیز انطباق آلات گره در روشهای ترسیمی پیشنهادی با آلات مشابه در گرههای شناخته شده به عنوان دستورالعملهایی جهت درستی آزمایی روش ترسیم ارائه میگردد. از آنجاکه روش ترسیم بسیاری گرهها در اثر انتقال شفاهی و عدم ثبت مکتوب روشها روبه فراموشی است مسیر طی شده میتواند راهکاری جهت کشف روشهایی برای بازآفرینی گرههای موجود ارائه دهد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید