بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

مقدمه

امروزه وابستگی جامعه به کربن دی اکسید بیش از هر زمان دیگری مشهود است. در سراسر جهان، هزاران ماشین آلات و ابزار ساخته شده اند که ضمن بهبود بخشیدن استانداردها و کیفیت زندگی، مصرف انرژی را نیز بالا برده اند.

مقدار قابل توجهی از انرژی صرف گرمابخشی و حمل و نقل شده که در نهایت،سبب افزایش مداوم میزان انتشار کربن دی اکسید می شوند.

اسلاید 2 :

کربن دی اکسید جزء گازهای گلخانه ای محسوب می شود لذا باید از میزان انتشار آن در جو کاسته شود. تکنیک های مختلفی برای جذب کربن دی اکسید را می توان به کار برد، که جذب ماده، جذب سطحی، غشائی و ترکیب کاربردهای هم پوشایی این تکنیک ها از آن جمله اند.
محلول های آمین آبی نیز از روشهای موثری به شمار می آیند اما اشکالاتی مهم و جدی نیز در استفاده از آنها وجود دارد. برای مثال، از دست دادن همزمان مقداری آمین فرار و جذب آب به داخل جریان گاز منجر به مصرف شدید انرژی، افزایش هزینه ها و همچنین سبب خوردگی می شود.

اسلاید 3 :

مایعات یونی و مشتقات آنها با توجه به خواص منحصر به فرد خود، مانند فشار بخار بسیار کم، درجه حرارت مایع، استقامت شیمیایی و حرارتی بالا و قدرت حل ترکیبات شیمیایی گوناگون، علاقه روز افزونی را به دست آورده اند.

به عنوان مثال، استفاده از سیستم های دو فازی فوق بحرانی، آینده امیدوار کننده ای در جداسازی و واکنش های شیمیایی دارد به این دلیل که اگر شرایط مناسبی انتخاب شود، از این تکنیک می توان برای جداسازی گونه های مختلف بدون آلودگی جانبی استفاده کرد.

اسلاید 4 :

چکیده

از آنجا که کربن دی اکسید (CO2) خوردگی خطوط لوله را تسهیل بخشیده و کمک به کاهش ارزش گرمادهی سوخت های گازی می کند، حذف آن به مساله ای قابل توجه از نظر اهمیت اقتصادی تبدیل می شود.

دراین سمینار به بررسی انواع مختلف تکنیک های مرسوم جذب CO2 از نظر بازدهی، پیچیدگی در طراحی سیستم ها، هزینه ها و تاثیرات زیست محیطی آن می پردازیم و در آخر حلال های نو ظهور "سبز" نیز مانند مایعات یونی مورد بررسی قرار می گیرند. تناسب مایعات یونی مختلف به عنوان حلال های جداسازی گاز و تعریفی از سنتز و خواص آن ها به منظور جذب کربن دی اکسید از جمله مطالبی است که ارائه می شود.

 

اسلاید 5 :

انواع تکنیک های جذب CO2

تثبیت کربن دی اکسید در حال حاضر یکی از ضروری ترین چالش های مهم در علم شیمی به حساب می آید به دلیل اینکه افزایش انتشار CO2 همیشه در برابر گرم شدن جهانی کره زمین مسئول بوده و علاوه بر آن، کربن دی اکسید همراه با آب می تواند باعث خوردگی در لوله های فلزی شود در نتیجه،CO2 ، جهت انتقال موثر سوخت های گازی در خطوط لوله و کیفیت بخشی به سوخت ها (ارزش گرمادهی) باید حذف شود.

اسلاید 6 :

تکنیک های حذفCO2 اجرا شده در صنعت گاز:

مکانیزم روبش با حلال های شیمیایی

مکانیزم روبش با حلال های فیزیکی

به دام انداختن معدنی شیمیایی

جذب سطحی

روش غشایی

اسلاید 7 :

مکانیزم روبش با حلال های شیمیایی:

مکانیزم روبش با حلال های شیمیایی در حال حاضر پر طرفدارترین روش برای جذبCO2 محسوب می شود. این روش واکنش میانCO2 و جاذب را در بر می گیرد. جاذب های شیمیایی استفاده شده اغلب از حلال های آبی مونو، دی و تری اتانول امین، دیسپروپانول امین، سدیم کربنات، پتاسیم کربنات و هیدروکسید سدیم هستند.

از دیرباز متداول ترین حلال مورد استفاده برای حذف کربن از گازهای خروجی، مونو اتانول امین بوده است.

اسلاید 8 :

فناوری شستشوی آمین که بیش از 60 سال پیش برای حذف سولفید هیدروژن و CO2 از جریان گاز در صنایع نفتی و شیمیایی به کار گرفته شده است، هنوز بعنوان متداول ترین روش برای کاربردهای گازی به کار گرفته می شود.

متاسفانه، فرایند جذبCO2 به روش آمین همواره دارای اشکالات زیادی بوده که تزریق انرژی بالا در مرحله بازیافت، خوردگی آمین ها، محدودیت ظرفیت بارگیری CO2 و تخریب آمین ها از این موارد هستند.

اسلاید 9 :

فرایند مدرن و کارآمد متیل دی اتانول امین MDEA توسط شرکتBASF در سال 1981به صدور مجوز به عنوان فناوری MDEA دست یافت. بعد از آن، یک استراتژی به سیستم های شستشوی دو مرحله ای اصلی وارد شد که در حال حاضر شامل دو بخش محلول سبک و نیمه سبک در یک ستون جذبی می باشد.

آمین دارای ظرفیت بالای بارگیری اسید/گاز است ضمن آنکه به انرژی بازسازی کمی نیازمند است. از آنجا که CO2 خاصیت اتصال کمتری بهMDEA نسبت به MEA دارد، لذا بازیافت جزئی محلول می تواند توسطFlashing ساده انجام شود. شاخصه این محلول آنست که بیشتر شبیه ترکیبی از حلال خالص فیزیکی و شیمیایی است.

اسلاید 10 :

محلول متیل دی اتانول امین/آب حاوی مقدار مشخصی از نوعی فعال کننده است. گونه های مختلف شیمیایی، آمینو متیل پروپانال AMP))، پیپرازین، ان-متیل پیپرازین، مورفولین و غیره به عنوان اجزا فعال کننده بادوام شناخته شده اند که پیپرازین بیشترین انتخاب بوده است.

پیپرازین شامل گروه آمین های دو واکنشی است که می تواند به CO2 متصل شود. پیوندهای پیپرازین با CO2 بسیار محکم هستند و به آسانی جدا نمی شوند. اخیرا یک فعال کننده جدید به نام پیپرازینیل اتانول امین نیز پیشنهاد شده است.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید