بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

موقعیت جغرافیايی، نقش موثری در توسعه روستایی دارد. دریافت و یا ارائه خدمات موردنیاز جمعیت در ارتباط مستقیم با موقعیت جغرافیایی است .

موقعیت مراکز روستایی در ارتباط با مراکز بزرگتر و مناطق شهری ، راههای ارتباطی ، مناطق دور افتاده و بن بست ، واقع شدن در مناطق مرزی ، مناطق کوهستانی و صعب العبور در دستیابی به سطحی از توسعه موثر هستند. به این ترتیب برنامه ریزی روستایی بدون در نظر گرفتن این عامل بالاخص موقعیت نسبی توفیقی دربر نخواهد داشت .

از لحاظ تیپولوژی روستا تیتکانلو جلگه اي است اراضي روستاي تيتكانلو از شمال و غرب به مرز دهستان تيتكانلو و دهستان حصار ، از جنوب به روستاي حاج تقي و از شرق به اراضي كشاورزي خود روستا محدود و منتهي است .  

 

اسلاید 2 :

بررسی موقعیت هر مرکز جمعیتی از دو جهت قابل بررسی است که عبارتند از :

موقعیت ریاضی :

 

هر نقطه در روی زمین دارای موقعیتی است که آنرا با طول و عرض جغرافیایی مشخص می نمایند. روستای تيتكانلو در 37 درجه و 17 دقيقه عرض شمالی و 58 درجه و 17 دقيقه طول شرقي واقع شده است.

اسلاید 3 :

موقع نسبی :

 

موقعیت نسبی در برنامه ریزی روستایی به مراتب از اهمیت بیشتری نسبت به موقع ریاضی برخوردار است. در واقع موقع نسبی عبارت از نحوه استقرار یک پدیده جغرافیایی مانند روستا ، شهر و .... در ارتباط با سایر پدیده ها می باشد .

از لحاظ تقسیمات کشوری روستای تيتكانلو دردهستان تيتكانلو از بخش خبوشان واز توابع شهرستان فاروج واقع شده است وارتفاع آن از سطح دریا 1430 متر و فاصله روستا از مرکز شهرستان 7 كيلومتر می باشد

اسلاید 4 :

سلسله رشته های کوههای هزار مسجد –شاه داغی این روستا را در بر گرفته است و وجود کوههای موصوف و آبرفت ناشی ازآن باعث گردیده که اراضی بسیار حاصل خیز و همچنین  آب و هوا معتدل کوهستانی و نیمه خشک داشته باشد که این وضعیت خاص آب وهوایی مخصوصا" در اواخر تابستان ( روزهای گرم  - شبهای خشک ) از لحاظ فیزیولوژیکی باعث تولید انگور با درجه شیرینی خاص شده که انگور وکشمش آن شهرت جهانی پیدا کرده است .

حداکثر درجه حرارت : 5/36 درجه سانتی گراد

حداقل درجه حرارت : 17- درجه سانتی گراد

متوسط بارندگی : 260 میلیمتر

ارتفاع از سطح دریا : 1430متر

روزهای یخبندان : 100 روز

رطوبت نسبی در بهار 65 درصد و در پائیز 60 درصد می باشد .   

 

اسلاید 5 :

منابع آب چه از نظر آشامیدن و چه از نظر آبیاری مزارع  حائز اهمیت می باشد .

 

آب مورد نیاز روستا از رودخانه که از منطقه دربند –اسفجیر سرچشمه گرفته و پس از گذشت از دربند کوران کوردیه و ترکیه و ... وارد این روستا میشود ( قابل ذکر است که رودخانه مذکور در گذر از روستاها  و مناطق ذکر شده مناظر زیبا و جذابی را پدید می آورد ) کانال بتنی رودخانه که از اسفجیر به تیتکانلو می باشد طولانی ترین کانال بتونی  شهرستان می باشد که به طول 12 کیلومتر است

اسلاید 6 :

بطور کلی در مناطق پایکوهی و بخصوص مناطق کوهستانی به دلیل بالابودن سطح سنگ مادر امکان بهره برداری از منابع آب زیر زمینی محدود شده لذا در این مناطق آب مورد نیاز جهت استفاده در اراضی کشاورزی و شرب عمدتا از طریق استحصال آبهای سطحی از جمله رودخانه ها وچشمه ها صورت می گیرد.

مهمترین منابع تأمین آب روستای تيتكانلو قنات ، چاه نيمه عميق و چاه عميق ، رودخانه فصلي اسفجير مي باشد که تامین کننده آب شرب و نیز بخش عمده نيازهاي محصولات کشاورزی آبی است.

آب كشاورزي روستا از 13 حلقه چاه عميق ، يك حلقه چاه نيمه عميق و يك رشته قنات تامين مي شود . (قنات پوستین دوز که میانگین آب دهی 14 لیتر در ثانیه می باشد. ولی حدود 2 سال است کاملا خشک شده است)

 

اسلاید 7 :

ميزان آبدهي منابع مذكور بطور متوسط 25 اينچ بوده كه اين ميزان در اواخر تابستان تا 20 اينچ كاهش مي يابد . در سالهای اخیر براثر کاهش شدید بارندگی مقدار آبدهی منابع مذكور از نوسان بیشتر برخوردار بوده است  .آب شرب مورد نياز اهالي از مجتمع آبرساني روستاي خواجه ها تامين مي شود كه به صورت لوله كشي در اختيار اهالي قرار مي گيرد

 

اسلاید 8 :

جنس خاک :( نوع و فرسایش و ...) 

طبق نظریه های عام نوع خاک این ناحیه زراعی شن زار و ماسه ای است

اسلاید 9 :

فرسایش خاک

بادهای محلی :

در این منطقه سه نوع باد محلی به نامهای آیش٬  دولان٬  نخره (تخت باد ) می وزد .

فرسایش آبی :

این فرسایش توسط سیلاب یا روان آبها صورت میگیرد.که بیشترین فصل این فرسایش در بهار می باشد و به علت اینکه قوچان در راس تتکانلو قرار گرفته آبهای حاصل از باران های سیل آسا بسوی تیتکانلو روان شده و باعث فرسایش زمینهای این منطقه گردیده است.

فرسایش کودهای شیمیایی :

استفاده نادرست و نا بهنگام  زارعین روستا آن هم به مقدار زیاد و نوع عمل کود باعث فرسایش زمین میشود .

 

اسلاید 10 :

حیوانات

در زندگی روستا نشینان استفاده از حیوانات چه از نظر اقتصادی وچه از نظر نیروی قدرتی  حائز اهمیت بوده پس بنابر این استفاده از حیوانات نگهداری آنها را نیز در پی دارد.

حیوانات اهلی:

اسب ٬قاطر٬ گاو٬ گوسفند٬ بز٬ سگ٬ گربه و از جمله پرندگان اهلی چون خروس٬ بوقلمون٬ مرغابی٬ کبوتر٬ مرغ و... نام برد.

حیوانات وحشی :

روباه٬ گرگ ٬ شغال ٬ خرگوش٬ سمور و پرندگانی چون قمری یا یاکریم (اصطلاح محلی) ٬ بلدرچین وانواع بلبل و گنجشک پرنده ای سیاه وسفید که دراصطلاح محلی به آن قرقره میگویند و نوعی کبوتر بزرگ به نام خرکفتر و...را نام برد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید