بخشی از مقاله

ساخت وبسایت شخصی

چكيده
اين پروژه برنامه ساخت يك وب سايت شخصي براي استاد است . كه شامل صفحات ايستا و پوياي وب مي باشد . برنامه نويسي اسيتاي آن توسط نرم افزار Dreamweaver و زبان HTML و برنامه نويسي پوياي آن توسط زبان PHP انجام گرفته است . بانك اصلاعاتي مرتبط با آن MYSQL مي باشد .
امكانات اين وب سايت شامل موارد زير مي باشد :
1 ) اطلاعات شخص استاد براي آشنايي بيشتر دانشجويان با سوابق استاد خود .


2 ) اطلاعات دروس ارئه شده توسط استاد كه شامل بارم بندي دروس عنوان پروژه درس و منابع مورد استفاده در تدريس هر درس مي باشد .
3 ) اعلام غرات دانشجويان .
4 ) اعلام عنوان پروژه هاي فارغ التحصيلي براي انتخاب دانشجويان .
5 ) صفحه تماس براي ارتباط دو طرفه بين دانشجو و استاد كه شامل طرح سوالات و پيشنهادات از طرف دانشجويان و ارسال پاسخ توسط استاد مي باشد .


6 ) دانشجويان هم چنين مي توانند از طريق E . mail نيز با استاد در ارتباط باشند .
مقدمه
اين روزها همه ما كلماتي نظير اينترنت ، وب سايت – طراحي وب ، اطلاع رساني از طريق اينترنت و ..... را از ياد مي شنويم ولي آيا تا به حال نسبت به معني اين كلمات دقيق شده‌ايم ؟
كاربرد بسيار وسيع اينترنت در جوامع امروز بشري و استقبال از آن مرا بر اين داشت تا تجربه‌اي در زمينه اينترنت بدست بياوريم و چه تجربه‌اي بهتر از طراحي وب سايت .
در اين فصل قصد داريم به مطالبي نظير
ضرورت انجام پروژه
طرح سوالهاي ابتدايي براي يك طراح وب سايت
اهداف انجام اين پروژه
تعريف واژه‌هاي كليدي
در انجام اين پروژه بپردازيم .

ضرورت انجام اين پروژه :
اينترنت رسانه‌اي با توان بسيار گسترده و بالاست اما شركتها، سازمانها و افراد نسبتاً كمي توانسته‌اند از آن به شكل موفقيت آميز بهره برداري كرده و آنرا در جهت مقاصد خود به كار گيرند .
دردوران دانشجويي در اغلب موارد دنبال منبعي براي بدست آوردن اطلاعات لازم دررابطه با درس و استاد و اعلام نمرات بودم . بعضي از استادهاي محترم براي خود وب سايت داشتند و تا حدودي اين نياز را براي دانشجويان بر طرف مي كردند ولي در اغلب اوقات اين سايتها دچار نقص‌هايي بودند كه مهم‌ترين آنها عدم بروز رساني سايت بود .


با توجه به اين مسأله بر آن شدم تا وب سايتي طراحي كنم كه دانشجويان بتوانند به راحتي اطلاعات مورد نظر خود را از اين سايت دريافت كنند و همچنين بتوانند با استاد خود نيز به راحتي ارتباط برقرار كنند .
البته اين وب سايت هم دچار نواقصي است كه به دليل كمبود وقت نتوانستم به آن بپردازم اميدوارم در آينده اين وب سايت توسط خودم با ساير دانشجويان تكميل گردد تا بتوانند به خوبي جوابگوي دانشجويان عزيز باشد .


طرح چند سؤال :
در رابطه با طراحي سايت وب يكسري سؤال‌ها مطرح است كه شايد به نظر پيش پا افتاده برسد ولي تا درك درستي نيست به آن نداشته باشيم مسلماً نمي توانيم سايت خوبي هم طراحي كنيم .
اكنون به طرح بعضي از اين سوالات و پاسخ آن مي‌پردازيم :


سايت وب چيست ؟
سايت وب مجموعه‌اي از صفحات مرتبط به يكديگر است كه انبوهي از اطلاعات را در قالب متن ، تصوير، صدا ، و فيلم در اختيار بيننده قرار مي دهد .
چه كساني مي‌توانند سايت وب داشته باشند ؟
تمام اشخاص و سازمان‌ها مي توانند سايت وب د اشته باشند به جرأت مي توان گفت كه سريعترين و بهترين راه معرفي فعاليتها ، محصولات و شركت ها سايت وب است . در و اقع وب نقش كاتالوگ اينترنتي را بازي مي كند .


سايت وب چه مزايايي دارد ؟
با داشتن سايت وب مي‌توان كليه اطلاعات مربوط به يك سازمان ، شخص ، و يا .... مانند بيوگرافي ، حوزه فعاليت و محصولات را در قالب يك كاتالوگ جامع ايجاد كرد . با اين تفاوت كه بر خلاف كاتالوگ‌هاي عادي نيازي به چاپ و توزيع اين كاتالوگ نخواهد بود و به سهولت دركمترين زمان براي كليه افرادي كه به اينترنت متصل هستند قابل دسترسي خواهد بود . در ضمن افراد با ديدن سايت وب و در صورت نياز براي دريافت اطلاعات بيشتر مي توانند از طريق اينترنت و با ارسال نامه با سازمان و يا شخص در ارتباط باشند .


مراحل ايجاد سايت وب چيست ؟

براي اينكه يك سايت وب د اشته باشيد ابتدا بايد براي سايت خود نامي اختصاري به ثبت برسانيد كه اصطلاحاً دامنه (Domain ) ناميده مي شود پس براي سايت خود فضايي در اينترنت اجاره كنيد و نهايتاً بايد نسبت به طراحي صفحات سايت خود اقدام كنيد .

اهداف :
هدف اين پروژه ايجاد يك سايت كاملاً پويا توسط PHP است .
منظور كلي اهداف سايت در دو بخش كاربر و مدير سايت تعريف مي‌شود


بخش كاربر :
الف) كاربران با ورود به سايت مي توانند كليه اطلاعات مرتبط با درس و استاد و پروژه‌هاي نمونه را دريافت كنند وبا استاد خود در ارتباط باشند
ب ) مدير سايت با وارد كردن كلمه و رمز عبور خود وارد بخش مدير سايت مي شود .


بخش مدير سايت :
ج) مديريت سايت بروي كليه اطلاعات سايت نظارت كامل دارد .
د) مدير سايت در هر زمان كه لازم بداند مي‌تواند اطلاعات سايت نظير اطلاعات دروس را به روز كند .
و ) همچنين استاد محترم مي توانند به صحبتها و يادداشتهاي دانشجويان خود پاسخ گويد .

تعريف واژه‌هاي كليدي
آپاچي (Apache ) سرويس دهنده HTTP با منبع باز (Open source ) است
پي اچ پي ( php ) علامت اختصاري Hypertext pre processor :php نوعي زبان است كه با مستندهاي HTML بكار مي رود تا عملكردهاي محاوره‌اي سرويس‌دهنده را اجرا كند . php بروي تمام سيستمهاي عامل اجرا مي شود php ممكن است درون يك صفحه وب جاي گرفته و براي دسترسي و ارائه اطلاعات پايگاه داده‌اي استفاده شود . پسوند HTML كه حاوي يك برنامه PHP است با پسوند PhP ذخيره مي شود . به طور كلي PHP به معناي Personal Home pageاست كه در نسخه‌هاي بعدي اش با اصطلاح PHp Hypertext preprocessor يا PHP آمده است .


بارگذاري (down load ) در ارتباطات ، انتقال يك كپي فايل از كامپيوتري دوردست به كامپيوتر درخواست كننده از طريق مودم يا شبكه .
RDBMS علام اختصاري Relational DataBase Management system
وب (web ) مجموعه اسنادي با پيوند داخلي در سيستم فوق متني كاربران وب را از طريق صفحه مبدأ وارد مي‌كنند .
صفحه وب (web page) سند ومتني در شبكه وب جهاني صفحه وب شامل فايل HTML است كه فايلهاي گرافيكي و برنامه‌ها را دارد و در داخل شاخه خاصي قرار د ارد ( توسط URL قابل شناسايي است ) معمولاً صفحه وب پيوندهايي با ديگر صفحات وب دارد .
ايستگاه وب (WebSite ) دسته‌اي از اسناد و ابسته به HTML و فايلهاي وابسته به آن برنامه‌ها و بانكهاي اطلاعاتي كه توسط سرويس دهنده HTTP در وب جهاني به آنها سرويس داده مي شود اسناد HTML در ايستگاه وب معولاً حاوي يك يا چند عنوان وابسته است و از طريق فوق پيوندهايي در ارتباط با يكديگر قرار مي گيرند .
Photoshop : محصول نرم افزاري Aobbe براي ويرايش و ارتقاي تصوير ديجيتالي ، روتوش عكس و مديريت رنگي تصاوير گرافيكي . جبران سازي چند گانه ، ويرايش متني با كنترل قالب بندي و مديريت و كنترل پيشرفته رنگي از ويژگي هاي photoshop است .
زبان پرس و جوي ساخت يافته : (Structured Query Language )


زبان بانك اطلاعاتي كه در پرس و جو به روزدرآوري و مديريت بانكهاي رابطه‌اي مورد استفاده قرار مي گيرد . استانداري براي محصولات بانك اطلاعاتي است و علامت اختصاري آن SQL مي باشد .
برگه‌هاي آبشاري (CSS ) ويژگي مربوط به HTML ( زبان نشانه‌گذاري متن ويژه وب ) كه توسط كنسرسيوم وب (WBC ) توسعه يافته و به نويسندگان اسناد HTML و كاربران آن امكان مي دهند تا برگه‌هاي آبشاري را به اسناد HTML خود متصل نمايند برگه‌هاي آبشاري شامل اطلاعات مربوط به آماده‌سازي چاپ و چگونگي ظهور صفحه مانند متن داخل صفحه است . CSS مخفف Cascading style sheets است


رابط دروازه عمومي (CGI ) علامت اختصاري Common Gateway Interface است . مشخصاتي كه ارتباطات بين سرويس دهندگان اطلاعات (مانند سرويس دهندگان HTTP ) و ساير منابع روي كامپيوتر سرويس دهنده مانند بانگهاي اطلاعاتي و ساير برنامه‌ها را تعريف مي‌كند .


HTML : علامت اختصاري Hypertext Markup Language كه نوعي زبان كامپيوتري است اين زبان براي مستندات شبكه جهاني وب مورد استفاده قرار مي‌گيرد HTML كاربردي از SGML است كه برچسبهايي رابراي علامت زدن عناصر متني و گرافيكي دورن نوشته‌اي به كار مي‌برد تا به مرورگر نشان دهد كه چگونه آنها را به كاربر نمايش دهد و به اعمالي از كاربر مانند فعال‌سازي ارتباطي به وسيله فشار ماوس و ياكليد پاسخ دهد .

PHP چيست ؟
‌PHP كه در ابتدا در سال 1994 توسط Rasmus Lerdorf ايجاد شد ، مخفف واژگان Personal Home Pages به حساب مي‌آمد.
با گسترش قابليتها و موارد استفاده اين زبان ، PHP در معناي Hypertext Preprocessor به كار گرفته شد . ( عبارت پييش‌پردازشگر (preprocessor ) بدين معني است كه PHP . اطلاعات را قبل از تبديل به زبان HTML . پردازش مي كند . )


مطابق مطالب سايت وب رسمي PHP كه در آدرس www.php.net قراردارد (تصوير1-‌‌j )، PHP يك زبان اسكريپتي سمت سرويس‌دهنده (Server-side )، Cross-platform و HTML embeded مي باشد .


سمت سرويس دهنده بودن PHP ، بدين معناست كه تمام پردازشهاي اين زبان بر روي سرويس‌دهنده ، در حقيقت يك كامپيوتر مخصوص مي باشد كه صفحات وب در آنجا نگهداري مي‌شوند و از آنجا به مرورگر كاربران منتقل مي‌شوند . چگونگي انجام اين روند ، در ادامه اين قسمت ، توضيح داده مي شود ( به قسمت PHP چگونه كار مي كند ؟ مراجعه كنيد ).


منظور از Cross – platform بودن اين زبان ، اين است كه بر روي هر سيستم و با هر سيستم عاملي از قبيل Unix و Windows ، Macintosh و o2/2 ، اجرا مي شود . توجه كنيد كه منظور از اين سيستم عاملهاي سيستم عامل هايي مي باشد كه بر روي سرويس دهنده نصب مي شوند PHP نه تنها قابليت اجرا بر روي هر سيستم عاملي را دارا مي باشد . بلكه براي منتقل كردن برنامه‌هاي آن از يك سيستم عامل به سيستم عامل ديگر ، احتياج به تغييرات اندكي خواهيد داشت و حتي در بعضي از موارد بدون احتياج به هيچ تغييري مي توانيد يك برنامه به زبان PHP را از يك سيستم عامل به سيستم عامل ديگر منتقل كنيد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید