بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

MS چیست؟

یکی از بیماری های قرن حاضر که اکثر جوان ها خصوصا دختران و زنان جوان به این بیماری مبتلا می شوند که هنوز علت آن مشخص نیست MSمی باشد.این بیماری را اتایمیون یا ویروسی می نامندو دلیل قانع کننده ای هم برای آن ندارند.

این بیماری مختص اعصاب مرکزی بوده و ایجاد لکه ها سفید یا پلاکهای متعددی در مغز می کند. پلاکها گویای سفت شدگی غلاف های سلول های عصبی مغز می باشند که این سفت شدگی یا سخت شدگی باعث جلوگیری از انتشار جریان الکتروشیمیایی رشته های عصبی و اختلال در حرکات می شود در نتیجه فرمانی که از مغز صادر می شود براحتی به اعضای ماهیچه ما نمی رسد و کار به راحتی انجام نمی شود.

اسلاید 2 :

علل بیماری MS

عصبی شدن و حساس بودن و زودرنج شدن و پیله کردن

استفاده از غذاهای سردی بخش (اسیدی مانند لبنیات و ترشیجات) به طور مداوم در افرادیکه از نظر ژنتیکی دارای طبع سرد هستند.

اسلاید 3 :

žبیماران MS را میتوان به دو گروه عمده تقسیم کرد:

ž

.1بیمارانی که ابتدا از طریق بینایی مورد حمله قرا می گیرند

.2بیمارانی که ابتدا از طریق پا مورد حمله قرار میگیرند

vگرو اول اول این بیماران اگر سریع تشخیص داده شوند به سرعت درمان می شوند این گروه بیماران باید از خوردن بستنی و مواد غذایی یخ زده و سرد مطلقا پرهیز کنند

vگروه دوم نیز اگر سریع تشخیص داده شوند به درمان جواب خوبی می دهند و اگر کوتاهی کنند در معرض حملات متعددی قرار میگیرند و هرچقدر این حملات ادامع یابد درمان دشوارتر می شود.

اسلاید 4 :

درمان در مرحله وقوع علائم حاد و شدید

شامل کورتیکواستروئید تزریقی به مدت 5 روز می باشد که بهبود حملات حاد بیماران را تسریع می کند.

درمان پیشگیری کننده از بروز حملات MS:

که در نوع عود کننده بیماری استفاده می شود شامل تجویز اینترفرون بتا (که به دو شکل تزریق عضلانی هفتگی یا تزریق زیرجلدی یک روز در میان است)  گلاتیرامی استات، تجویز ایمونوگلوبولین وریدی یا IVIو تعویض است.

اسلاید 5 :

هدف از درمان های علامتی کاهش علائم ناتوان کننده بیماری به منظور زندگی بهتر بیماران است

مثلا سفتی عضلانی با باکلوفن، خستگی بیمار با آمانتادین و درد اندام ها با کاربامازیین، لرزش بیمار با کلونازپام و اختلال عملکرد مثانه با دکسی بوتینین و افسردگی بیماران با فلو تسکین پیدا می کنند.

در موارد MS با فرم مزمن پیشرونده داروهای سرکوب کنده سیستم ایمنی نظیر آزاتیوپرین، سیکلوفسفمید . متوتروکسات ممکن است موجب کاهش سرعت پیشرفت بیماری شوند

اسلاید 6 :

درمان طب سنتی

بیمارا ام اس فقط باید غذاهایی با طبع گرم و تر مصرف کنند

موارزیر را اصلا مصرف نکنند

فلفل، دارچین، زنجفیل، زیره، قهوه، فست فود و ....

غذاهای مفید:زیتون،انجیر،بادام،غذاهای آب پز و ....
یکی از دلایل بیماری ام اس پخ غذا در ظروف آلومینیم می باشد

یکی از روشهای درمان استفاده از زالو می باشد.

بیماری ام اس  با کندر نیز قابل درمان است

.

اسلاید 7 :

درمانهای  جدید امید بخش برای ام اس:

1-داروی تجربی فومارات

2-آلمتوزوماب

3-آونکس

4-بتاسرون

5-ربیف

6-کوپاکسون

7-تیزابری

8-کلینیا

FDAداروی fampridine را برای درمان ام اس تایید کرده است.

اسلاید 8 :

žمبتلایان به بیماری ام اس میتوانند با دریافت بافت سلولهای چربی بدن خود و فرد دیگر بهبودی قابل توجهی یابند.مرد بیمار که به مدت چندین سال از حملات مهلک ام اس رنج میبرده است با این نوع  عمل،از آن نجات پیداکرده و بیمار دیگری نیز تعادل و هماهنگی عضلات خود راباز یافته است.

žبا این حال اسکن های گرفته شده از این بیماران نشان داده اند که نقاط آسیب دیده در سسیستم عصبی آنها بعد از درمان نیز همچنان باقی مانده اند البته دکتر Boris menv از دانشگاه کالیفرنیا میگوید هر سه بیمار این تحقیق بهبود قابل توجهی در درمان بیماری خود در جریان درمان با SVT تراپی (درمان با سلولهای بافت چربی) ننشان داده اند.

žاخیرا انجمن ام اس طی گزارش اعلام کرده است که این تحقیق مقدماتی موجب شده است تا محققان انگیزه بیشتری برای تحقیق بعدی داشته باشند.

اسلاید 9 :

نکاتی در مورد ام اس:

عضو کمیته علمی انجمن ام اس ایران گفت: داروهای گران قیمت بیماران ام اس بیمه نیستند و این در حالی است که هر آمپول برای مصرف یکماه وقتی به ایران برسد حدود 5 میلیون تومان میشود.

هرچه قدر از خط  استوا به سمت قطب بالا میرویم این بیماری افزایش می یابد بیشترین میزان شیوع این بیماری در کشورهای کانادا و آمریکای شمالی مشاهده میشود به طوری که از جمعیت 30میلیونی کانادا بیش از 75 هزار مبتلا به ام اس هستند و در انگلستان به ازای هر نفر یک نفر یه ام اس مبتلاست.

در ایران نیز 40 هزار نفر به ام اس مبتلا هستند بیماری ام اس به طور عمده سنین 20تا 40 سال را در گیر می کند و شیوع آن در زنان 2.5 تا 3  برابر مردان است.

کاهش تماس افراد با نور خورشید در ابتلا به ام اس تاثیر دارد.

در مورد وضعیت داروهای  بیماران ام اس میتوان گفت: شش داروی جهانی برای این بیماران وجود دارد که همگی آنها تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا را دارند از 4 نوع داروی اینترفرون،کوپاکسون،میتوکسانترول و تای سابری تنها یک نوع به اران نیامده و مابقی داروها موجود هستند البته به دلیل گران بودن قیمت برخی ازاین داروها قدرت تهیه آنها برای همه بیماران کشور وجود ندارد.

اسلاید 10 :

žدرآخر

دو داروی جدید خوراکی برای بیماران ام اس تولید شد که این داروها توسط سوئیس و آلمان تهیه شده اند و در مراحل تأییدیه نهایی هستند اما به دلیل قیمت بالایی که دارند نمی توان آنها را وارد کرد. در کشور نیز وزارت بهداشت هر سال حدود 80 میلیارد تومان بابت داروهای ام اس یارانه میدهد اما تهیه این داروها از توان وزارت بهداشت خارج است.

 

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید