بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
بسم الله الرحمن الرحیم
فلسفه حجاب
اسلاید 3 :
سپاس حق که جهان را به زیباترین شکل حیات بخشید و به انسان زیباترین ودیعه، روح خود را نثار کرد و گوهر عقل را به او ارزانی داشت تا چراغ هدایت و وسیله ی نجات از ضلالت باشد .
اسلاید 4 :
مقدمه
شخصيت و ارزش وجودي انسان به آن چيزهايي است كه به وجود او هستي مي بخشند و ابعاد هستي او را افزايش مي دهند.علم، عقل، درك و فهم، شعور، تقوي، ايمان، هدايت، اختراع، حياء، اخلاق، حجاب، و همه آن چه را كه انسان آن را جزو دارایي هاي خود مي شمارد و مي تواند بگويد : « آن را دارم » همگي ابعاد وجودي و هستي او هستند كه شخصيت وي را تشخيص مي دهند، هر چه كميت و كيفيت اين دارايي ها بيشتر باشند، هستي انسان وسيع تر و شخصيت او با عظمت تر و گسترده تر است.
لزوم پوشيدگي زن در برابر مرد بيگانه يكي از مسائل مهم اسلامي است. در خود قرآن كريم درباره اين مطلب تصريح شده است. عليهذا در اصل مطلب از جنبه اسلامي نمي توان ترديد كرد.پوشيدن زن خود يكي از مظاهر لزوم ميان مردان و زنان است.
اسلاید 5 :
عاشيه زنان انصار را چنين ستايش مي كرد :
«مرحبا به زنان انصار: همين كه سوره نور نازل شد ، يك نفر از آنان ديده نشد كه مانند سابق بيرون بيايد ، سر خود را با روسري هاي مشكي مي پوشاندند ، گويي كلاغ روي سرشان نشسته است.» (سوره نور/ 31)
آيه اي كه معترض حدود پوشش است آيه 31 سوره نور است كه يك حقيقت جاوداني از آن منتج مي شود
«زن بايد آن چنان در ميان مردم رفت و آمد كند كه علائم عفاف و وقار و سنگيني و پاكي از آن هويدا باشد و با اين صفت شناخته شود.»
آن چه مسلم است اين است كه حجاب امري است كه رعايت آن بر مسلمان واجب است و از قبل از اسلام نيز وجود داشته است و اسلام ، متكبر آن نيست بلكه حدود و قوانين آن را تعيين نموده است.
اسلاید 6 :
اهميت موضوع
زن سرچشمه كمال خلقت انسان است و منشأ صفا و محبّت و در پرتو هدايت و حكمت و مكتب به جاودانگي مي رسد.
اگر دختران ابتدايي از هنگام مکلف شدن به رعايت حجاب اهمیت دهند ، اين مسئله در آنان به صورت عادت در
آمده و سپس امري دروني مي گردد و حفظ حجاب مي تواند متضمن
سلامت آنان و سپس جامعه آنان گردد . چرا كه اسلام كه آخرين آيين الهي و بالطبع كامل ترين آنهاست و براي هميشه و براي بشريت از طرف خداوند كريم نازل شده است ، لباس را هديه
الهي بر شمرده و وجوب پوشش زنان را با تعديل و انتظام مناسبي جامعه بشري ارزاني داشته است .
حضرت زهرا (س) نيز كه از دامن وحي بزرگ شده و خود نيز زن است ، سعادت واقعي زن را پوشش دانسته است.
در سيره امام رضا (ع) در برابر حجاب دختران مي خوانيم :
«بعضي از بني هاشم امام رضا (ع)را با گروهي از خانواده اش دعوت نمودند ، دختر بچه نا بالغي در جلسه آمد ،
اهل مجلس همگي او را به سوي خود خواندند ، چون حضرت نزديك
شده ، از سن او پرسيد و او را از خود دور كرد . » ( فروغ كافي )
« زكوة الجمال ، العفاف » : زكات زيباي ، عفت و پاك دامني است (غررالحكم)
اسلاید 7 :
سقراط حكيم به زني بدون حجاب كه مي گفت به تماشاي شهر مي رود ، گفت گمان مي كنم به تماشاي شهر نمي روي بلكه مي روي تا شهرتو را تماشا كند.
امام صادق (ع) مي فرمود : « اْكَثرُ الخَيْرِ فيِ اْلنّسِاء » بيشترين خير و خوبي ما،در وجود زنان است .
صاحب دلي را گفتند : به اين خوبي كه آفتاب است هرگز نشنيده ايم كه كسي او را دست گرفته و عشق آورده باشد ، گفت : براي آن كه هر روزش توان ديد مگر به زمستان كه مانند ماه حجاب است و محبوب .
قرآن نيز مي فرمايد :
«قل للمؤمنينَ يَغضِوا اَبصارِهِم » : اي پيامبر به افراد با ايمان بگو كه ديدگانشان را بر هم نهند .
اسلاید 8 :
آن چه مسلم است اين است كه قبل از اسلام حجاب در جهان وجود داشته است و اسلام متكبر آن نيست .بدون شك ، آفرينش لباس و پوشش به تناسب ويژگي هاي روحي و جسمي بشر و روي آوردن فطري انسان به آن ،يكي از نعمت هاي بي دليل خداوند محسوب مي شود .
قرآن كريم در مورد آفرينش لباس چنين مي فرمايد :
«اي فرزند آدم! براي شما لباسي فرو فرستاديم كه اندام شما را مي پوشاند و مايه زينت شما است و لباس تقوا كه بهتر است.اين آيات خداوند است ،باشد كه متذكّر و پند بگيرند .(تفسير مجمع البيان )
برخي مفسّران نزول لباس را چنين تفسير كرده اند كه خداوند با فرو فرستادن باران ، بوته هاي پنبه را از زمين مي روياند و چهار پايان را مي پروراند تا آدميان خود را بپوشانند و از سوي ديگر خود را بيارايند و زينت نمايند .
توجه به داستان آدم و حّوا نيز فطري بودن پوشش را اثبات مي كند !
اسلاید 9 :
در كتاب يهوديان –تورات-چنين آمده است :
«چون زن ديد كه آن درخت براي خوراك نيكوست و به نظر خوش نما ، پس از ميوه اش گرفته ، بخورد و به شوهر خود نيز داد و او نيز خورد.آن گاه چشمان هر دو باز شد و فهميدند كه عريانند پس برگ هاي انجير را به هم دوخته ، سترها براي خويش ساخته و سپس خداوند لباسي از پوست به ايشان ارزاني كرد.آشنايي (1378)
اين احساس شرم از برهنگي ، حتي بدون حضور ناظري بيگانه و سرعت در پوشاندن خود به وسيله برگ ها از آن جهت كه تحت تأثير هيچ آموزش يا فرماني از جانب خداوند يا فرشته وحي و يا تذکر هر يك به ديگري نبوده است ، بيانگر فطري بودن پوشش در انسان است و ثابت مي كند لباس و پوشش به تدريج و بر اثر تمدن ايجاد نشده است ، بلكه انسان هاي نخستين يا به تعبير بهتر، نخستين انسان به طور فطري بدان گرايش دانسته اند .
اين داستان مي رساند كه پيش از اسلام حجاب و نقاب بوده و بشر در بدو و خلقت ، قبل از آن كه شرايع آسماني گوشزد وي گردد ، مأمور به پوشش خود مي گردد .
اسلاید 10 :
ويل دورانت در كتاب تاریخ تمدن (ترجمه فارسي ) چنين مي نويسد :
در قوم يهود : اگر زني به نقض قانون يهود مي پرداخت ، چنان كه مثلاً سر برهنه به بيان مردم مي رفت و يا در خيابان نخ مي رشت يا با هر سنخي از مردان درد دل مي كرد يا صدايش آن قدر بلند بود كه چون در خانه صحبت مي كرد ، همسايگان صدايش را مي شنيدند ، در آن صورت مرد حق داشت بدون پرداخت مهريه او را طلاق دهد .
عليهدا حجابي كه در قوم يهود معمول بوده است بسي سخت تر و مشكل تر از حجاب اسلام بوده است.
او ادامه مي دهد :
پس از داريوش ،مقام زن مخصوصاً در طبقه ثروتمندان تنزل پيدا كرد ، زنان قيصر چون براي كار كردن ناچار از آمد و شد در ميان مردم بودند،آزادي خود را حفظ كردند ولي در مورد زنان ديگر،گوشه نشيني كه برايشان واجب بود ، رفته رفته ادامه يافت و سراسر زندگي اجتماعي شان را فرا گرفت و اين امر خود مبناي پرده پوشي در ميان مسلمانان به شمار مي رود . زنان طبقات بالاي اجتماع جرأت آن را نداشتند كه جز در تخت روان روپوش دار ، از خانه بيرون بيايند و حق نداشتند هيچ مردي را و لو پدر يا برادرشان ببينند .
اسلاید 11 :
جواهرلعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مي گويد حجاب ازملل غير مسلمان ، مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد شد.وي در كتاب « نگاهي به تاريخ جهان » ضمن ستايش از تمدن اسلامي ، به تغييراتي كه بعد ها پيدا شد اشاره كرده و مي گويد :
در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت ، زنان عرب جداي از مردان و پنهان از ايشان زندگي نمي كردند ، بلكه در اماكن و مجالس عمومي حضور داشتند ، به مجالس وعظ و خطابه مي رفتند و خودشان نيز به وعظ وحظ مي پرداختند .
بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايي زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب ها رواج يافت .
در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكم فرما بوده و حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است .
جواهرلعل نهرو- نخست وزير فقيد هند- مي گويد حجاب ازملل غير مسلمان ، مردم روم و ايران به جهان اسلام وارد شد.وي در كتاب « نگاهي به تاريخ جهان » ضمن ستايش از تمدن اسلامي ، ه تغييراتي كه بعد ها پيدا شد اشاره كرده و مي گويد :
در ميان زنان عرب رسم حجاب و پرده وجود نداشت ، زنان عرب جداي از مردان و پنهان از ايشان زندگي نمي كردند ، بلكه در اماكن و مجالس عمومي حضور داشتند ، به مجالس وعظ و خطابه مي رفتند و خودشان نيز به وعظ وحظ مي پرداختند .
بر اثر نفوذ امپراطوري قسطنطنيه و ايران بود كه رسم جدايي زنان از مردان و پرده نشيني ايشان در ميان عرب ها رواج يافت .
در هند نيز حجاب سخت و شديدي حكم فرما بوده و حجاب هندي نيز نظير حجاب ايران باستان سخت و شديد بوده است .
اسلاید 12 :
در داستان رستم و سهراب ، تهمينه كه دل به مهر رستم بسته است به پرده نشيني تفاخر مي كند كه :
ز پرده برون كس نديده است مرا نه هرگز نركس آوانشنيده است مرا
و يا در داستان سياوش،كيكاووس فرزند را به شبستان خويش هدايت مي كند تا
در آن جا خواهران پوشيده روي خود را بنگرد :
پس پرده من تو را خواهر است چو سودابه خود مهربان مادر است
پس پرده پوشيدگان را ببين زماني بمان تا كنند آخرين
اسلاید 13 :
در تاريخ مي بينيم كه زنان يوناني حجابي داشته اند و اغلب مؤلفان آنها ، حجاب سخن گفته اند ، به طوري كه در مقابل دو چشم ، سوراخي داشته براي ديدن بيرون .
در ديلم در پايان قرن چهارم ه.ق زنان اجازه داشتند فقط شبها و در لباس سياه از خانه خارج شوند .
به طور كلي ، حجاب اختصاص به اسلام ندارد و آنان كه براي خود احترام حقوقي را خواهان بودند و يا مرداني كه زنانشان را پاك مي خواستند ، پوشش را ايجاب مي كردند . بنابراین درك مي كنيم كه در همه اقوام و ملل يك خصوصيت مشترك و عمده در رابطه با پوشش وجود داشته است و آن هم اين است كه از حجاب به عنوان وسيله اي براي نشان دادن حيا و عفت استفاده مي شده است.
اسلاید 14 :
در باب مصونيت زنان مسلمان در قرآن آمده است :
" اي پيامبر ! به همسران و دختران و زنان با ايمان بگو ، پوشش هاي خود را در بر بگيرند كه به اين گونه بهتر شناخته شده و مورد آزار قرار نگيرند و خدا آمرزنده و مهربان است . » (احزاب /59 )
حجاب احساس و نياز فطري هر دختري است و شرم و حيا و عشق و اشتياق به عفاف و پاك دامني با تاروپود زن سرشته شده است . حجاب لباسي است متناسب با ارزش ها و بينش هاي يك دختر مسلمان . عطايي(1373)
اسلاید 15 :
در سخنان حجه السلام قرائتي آمده است :
" شما جنس مرغوب را در كادو پيچيد ، روي تلويزيون پارچه مي اندازيد ، كتاب قيمتي را جلد مي كنيد بنابراين حجاب و جلد نشانه ارزش است .
حجاب مانع تحصيل نيست . صد ها هزار دانشمند ايراني شاهد اين ادعاست . حجاب آرم جمهوري اسلامي ايران است . دنيا انقلاب اسلامي را با حجاب مي شناسد. قرائتي (1378)
و در قرآن آمده است :
«و اگر زنان در بازار ، خريد و فروش مي كنند و شما درباره جنسي از آنان پرسش كرديد ، بايستي از پس حجاب و پوشش باشد . (احزاب /53)
اسلاید 16 :
روان شناسي پوشش
انسان ها داراي انتخاب و جبر مي باشند ، انسان مختار است كه انتخاب كند هر آن چه را كه بخواهد تا بي نهايت برگزيند . چه خوب و چه زشت و چه زيبا از هر چه مي داند . اما عوامل محدود كننده اي به نام جبر وجود دارد . آن ها چيزهايي هستند كه نشانه ضعف بشرند ، از يك بعد پيشرفت مي كنند و از يك بعد او را از پاي در مي آورند .
يكي از بيماري هايي كه در اثر عدم تعادل دراستفاده از انگيزه جنسي درانسان وجود دارد ، خود نمايي است . حالتي كه با نشان دادن بدن كه در زنان مشهور تر است،ميل جنسي فرد ارضا مي شود .
يك نكته بسيار ظريف و در عين حال بسيار اساسي اين است كه مسأله پوشش را تنها نبايد از لحاظ مصالح اجتماعي فرد بررسي نمود و نبايد فقط به دنياي بيرون و جامعه پيرامون آدمي انديشيد،بلكه به اهميت احساس شرم به عنوان يك خصلت ذاتي و دروني او توجه كرد.شرم يكي از صفات مخصوص انسان است كه لازمه ايجاد به پوشش است .
اسلاید 17 :
لزوم پوشيدگي
پوشش از ابتداي خلقت ، همواره از نيازهاي اوليه به شمار مي رفته و با گذشت زمان و رشد انسان و خروج او از حالت بدويت ، طرح لباس و جنس و حالت آن نيز تغيير پيدا كرده است و در كنار ساير جنبه هاي زندگي بشر به پيشرفت خود ادامه داده به حدّي كه نه تنها به عنوان پوشش بدن مناسب با شرايط اقليمي تغيير كرده ، بلكه هم سو با پيشرفت تمدن ، فرهنگ و متناسب با آداب و رسوم و اعتقادات مردم ، دگرگوني هاي بي شماري در طول تاريخ داشته است .
لازم به بيان است كه علت اصلي و تفاوت شكل ظاهري پوشش در بين زن و مرد ، وجود تفاوت هاي ذاتي بين اندام هاي مرد و زن و جنبه هاي فرهنگي و ارزشي آن است.
براساس يك نگرش گذرا و كلي مي توان گفت : تغيير در پوشش بانوان به 3 عامل بستگي دارد : نخست محدوده اي كه شريعت الهي قرارداده است . دوم زمينه اي كه دميده از فرهنگ هر جامعه مي باشد و در نهايت ذوق و سليقه بشري كه هيچ گاه ثابت و يكسان نبوده و بديعه آفرين و آكنده از تنوع بوده است .شريعت اسلام ضوابط و ارزش خاصي را براي زندگي فردي و اجتماعي انسان تعيين نموده است ، حفظ حجاب زن و مرد از جمله مواردي است كه لزوم آن را در قرآن ، روش و سنّت رسول الله (ص)و رهنمود هاي ائمه معصومين (ع)صريحاَ مشاهده مي نماييم .
اسلاید 18 :
هر كس از ايمان و عفت و پاك دامني دروني و ذاتي برخوردار باشد ، حفظ حجاب و پوشش ظاهري را هم بر خود واجب مي داند چرا گه اين دو لازم و ملزوم يكديگرند .
اگر چه حجاب حق زن است و امنيت ما آسايش،تعالي و تكامل او در حفظ اين حريم الهي ، است، متأسفانه تحت تأثير بسياري از القائات شيطاني و آثار فرهنگي جوامع منحط بعضي از زنان نسبت به پاسداري از اين موهبت الهي سستي و غفلت مي ورزند .
خوشبختانه ، دختران پارسا و مومن در نظام اسلامي ايران با تأسي به الگوي بزرگ زنان عالم فاطمه الزهرا (س) و در پرتو رهبري امام امت ، با حجاب خود چون سپري پولادين در برابر رژيم خود فروخته پهلوي ايستادند تا پرچم لا اله الا الله را بر بام اين كشور اسلامي به اهتزاز در آوردند .
حجاب محكم ترين وسيله اي است كه زن مي تواند به كمك آن احساس امنيت و زيبايي سالم كند . هم چنين قوي ترين سپري كه مي تواند نگاه هاي آلوده افراد هرزه را به خود بر گرداند ، نگاه هايي كه يك زن پاك و عفيف هرگر قادر به تحمل آن نيست .
از اين رو اگر زن پوشيدگي را مراعات نمايد و همراه با آن ، عفت دروني و تقواي باطني را داشته باشد ، نيز در سلامت ديده و دل خود بكوشد از ، جامعه بسياري از آفات و جرايم و نا امني ها مصون مي ماند و كمال و حفظ عفت عمومي در جامعه رعايت مي شود.
اسلاید 19 :
بالا بردن ارزش
حيا و عفاف و ستر و پوشش ،تدبيري است كه خود زن با يك نوع الهام براي گرانبها كردن خود و حفظ موقعيت خود در برابر مرد به كار برده است .
زن ، با هوش فطري و با يك حس مخصوص به خود دريافته است كه از لحاظ جسمي نمي تواند با مرد برابري كند و اگر بخواهد در ميدان زندگي با مرد پنجه نرم كند،از عهده زور بازوي او بر نمي آيد و از طرف ديگر نقطه ضعف مرد را در همان نيازي يافته است كه خلقت در وجود مرد نهاده است كه او را مظهر عشق و طلب و زن را، مظهر معشوّقيت و مطلوّبيت قرار داده است .
وقتي كه زن مقام و موقع خود را در برابر مرد يافت و نقطه ضعف مرد را در برابر خود دانست ، همان طور كه متوسل به زيور و خود آرائي و تجمّل شد كه از آن راه قلب مرد را تصاحب كند ، متوسل به دور نگهداشتن خود از دسترس مرد نيز شد . دانست كه نبايد خود را رايگان كند بلكه بايست آتش عشق و طلب او را تيز تر كند و در نتيجه مقام و موقع خود را بالا ببرد .
اسلاید 20 :
ويل دورانت مي گويد :
« حيا امر غريزي نيست بلكه اكتسابي است . زنان دريافتند كه دست و دل بازي مايه طعن و تحقير است و اين امر را به دختران خود ياد دادند . »
مولوي عارف نازك انديش و دوربين خودمان راجع به تأثير حريم و حائل ميان زن و مرد در افزايش قدرت و محبوبيت زن و در بالا بردن مقام او و در گداختن مرد در آتش عشق و سوز،مثل لطيفي مي آورد :
آنها را به آب و آتش تشبيه مي كند ، مي گويد : مرد مثل آب است و زن مثل آتش . اگر حائل ازميان آب و آتش برداشته شود آب غلبه مي كند و آن را خاموش مي كند.اما اگر حائل و حاجبي ميان آن دو برقرار گردد مثل اين كه آب را در ديگي قرار دهند و آتش در زير آن ديگ روشن كنند ،آن وقت است كه آتش آب را تحت تأثير خود قرار مي دهد ، اندك اندك او را گرم مي كند و احياناً جوشش و قليان در او به وجود مي آورد ،تا آن جا كه سراسر وجود او را تبديل به بخار مي سازد