بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

توابع ورودي-خروجي

اسلاید 2 :

توابع ورودي- خروجي در C
اغلب برنامه ها بايد اطلاعاتي را از كاربر بگيرند و روي آنها پردازش دهند و نتيجه پردازش را به كاربر اعلام نمايند
در زبان برنامه نويسي C توابع متنوعي براي عمليات ورودي-خروجي تعريف شدهاند كه هر كدام ويژگيهاي خاص خود را دارند
عمومي ترين توابع ورودي-خروجي در زبان C تابع scanf براي ورود اطلاعات و printf براي نمايش اطلاعات ميباشند

اسلاید 3 :

توابع ورودي- خروجي در C (ادامه)
توابع ورودي-خروجي ديگري كه در C وجود دارند و از آنها ميتوان استفاده كرد عبارتند از:
getch, getchar, putch, putchar, gets, puts
در زبان C++ نيز براي سهولت عمليات ورودي خروجي توابعي درنظر گرفته شده است:
cin براي ورود اطلاعات و cout براي نمايش اطلاعات

اسلاید 4 :

تابع printf
اين تابع براي نمايش اطلاعات به كاربر بر روي خروجي استاندارد (مانيتور) بكار ميرود.
قالب استفاده از اين دستور به شكل زير ميباشد
printf(“رشته كنترلي”[, متغيرها]);
اين تابع در كتابخانه stdio.h تعريف شده است
رشته كنترلي كه داخل كتيشن (“”) قرارميگيرد از متنهاي ثابت و كاراكترهاي كنترلي تشكيل ميشود
در بخش متغيرها، متناظر با هر كاراكتر كنترلي در رشته كنترلي بايد يك متغير وجود داشته باشد
كاراكتر كنترلي بايد متناسب با نوع متغير باشد

اسلاید 5 :

كاراكترهاي كنترلي
كاراكترهاي كنترلي با % آغاز ميشوند.
با استفاده از كاراكترهاي كنترلي ميتوان خروجي را به شكل دلخواه نشان داد
فهرست كاراكترهاي كنترلي به شرح ذيل ميباشند:

اسلاید 7 :

مثال
Ex 1. نمايش يك عدد صحيح در خروجي
int n=2;
printf("n is an integer = %d" , n );
Ex 2.نمايش عمليات جمع دو عدد صحيح
int a(3),b(4);
printf(" %d+%d=%d", a , b , a+b);

اسلاید 8 :

مثال 3
int main()
{
int event;
char heat;
float time;

event = 5;
heat = ‘C’;
time = 27.25;

printf( “The winning time in heat %c" , heat);
printf( “ of event %d was %f" , event , time);
return 0;
}
خروجي:
The winning time in heat C of event 5 was 27.250000

اسلاید 9 :

مثال 4
int main()
{
int x=31;
float y=148.5;
char z[10] = {"computer"};
printf ( "%d %f %s" , x , y , z );
return 0;
}
خروجي:
31 148.500000 computer

اسلاید 10 :

مثال 5
int main()
{
float x=50.0, y=0.25;
printf ( "%f %f %f %f\n" , x , y , x*y , x/y );
printf ( "%e %e %e %e" , x , y , x*y , x/y );
return 0;
}
خروجي:
50.000000 0.250000 12.500000 200.00000
5.000000e+01 2.500000e-01 1.250000e+01 2.000000e+02

اسلاید 11 :

كاراكترهاي تعيين ميدان
در برنامه قبل ديديم كه متغير اعشاري y با 6 رقم مميز چاپ شده است، درحالي كه تنها دو رقم از اين ارقام با ارزش هستند.
از اين كاراكترها براي مرتب شدن خروجي و زير هم بودن اطلاعات استفاده ميشود.

اسلاید 12 :

كاراكترهاي تعيين ميدان مثال

اسلاید 13 :

مثال 6
int main()
{
float x=123.456;
printf ( "%7.0f\n%7.3f\n%7.1f\n\n" , x , x , x , x );
printf ( "%12e\n%12.5e\n%12.3e" , x , x , x , x );
return 0;
}

اسلاید 14 :

در صورتي كه بخواهيم خانه هاي خالي با صفر جايگزين شود، بعد از علامت % از كاراكتر 0 (صفر) استفاده ميكنيم

اسلاید 15 :

رشته هاي گريز
در رشته كنترلي كاراكترهايي ميتوان استفاده كرد كه موقعيت مكان نما را براساس نياز ما تغيير ميدهد.
رشته هاي گريز با \ آغاز ميشوند و نمونه اي از آنها عبارت است از:

اسلاید 16 :

مثال 7- مثال
برنامه اي بنويسيد كه خروجي زير را بصورت مرتب نمايش دهد.
num1 num2 sumation
1 2 3
100 2 102
1010 256 1266
5 56 61

اسلاید 17 :

مثال 7
int main()
{
printf ( "num1\t num2\t sumation\n" );
printf ( "%4d\t %4d\t %8d\n" , 1 , 2 , 3 );
printf ( "%4d\t %4d\t %8d\n" , 100 , 2 , 102 );
printf ( "%4d\t %4d\t %8d\n" , 1010 , 256 , 1266 );
printf ( "%4d\t %4d\t %8d\n" , 5 , 56 , 61 );
return 0;
}

اسلاید 18 :

تمرين
1- برنامه اي بنويسيد كه خروجي به شكل زير توليد نمايد
*************
* Hello World *
*************
2- برنامه اي بنويسيد كه نام شما را در وسط صفحه نمايش چاپ كند (براي اينكار از تابع gotoxy استفاده كنيد.
3- برنامه اي بنويسيد كه عدد PI را با دقتهاي 1،2،5 و 10 رقم اعشار نمايش دهد

اسلاید 19 :

تابع scanf
مهمترين تابع ورودي در C ميباشد كه براي گرفتن اطلاعات از IO استاندارد يعني كيبرد بكار برده ميشود.
قالب استفاده از اين دستور به شكل زير ميباشد
scanf(<رشته كنترلي>,<آدرس متغيرها>);
اين تابع در كتابخانه stdio.h تعريف شده است
رشته كنترلي داخل كتيشن (“”) نوشته شده و از كاراكترهاي كنترلي تشكيل ميشود.
در بخش متغيرها، متناظر با هر كاراكتر كنترلي در رشته كنترلي بايد آدرس يك متغير وجود داشته باشد.
كاراكتر كنترلي استفاده شده در اين تابع همانند كاراكترهاي كنترلي در تابع printf هستند

اسلاید 20 :

اپراتورهاي & و *
همانطور كه اشاره شد متغيرها آدرس محلهايي در حافظه هستند
با استفاده از نام متغير به تنهايي ما ميتوانيم به محتويات آن دسترسي پيدا كنيم
در برخي موارد لازم است ما آدرس محل حافظه را داشته باشيم در اينصورت از اپراتور & استفاده ميكنيم.
اپراتور * براي دسترسي به محتويات يك خانه حافظه استفاده ميشود. يعني اين اپراتور آدرس يك خانه حافظه را گرفته و محتويات آنرا برميگرداند.
(در ادامه درس، بخش اشاره گرها مفصل در اين زمينه صحبت خواهد شد)

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید