بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
بســـم الله الرحـــمن الرحـــيم
تاريخ مصر باستان
اسلاید 2 :
تاريخ
صاحب نظران هنرومعماری مصر را به ۳ دوره تاریخی تقسیم نمودهاند:
1- دوره پادشاهی کهن
2- دوره پادشاهي ميانه
3- دوره پادشاهي جديد
اسلاید 3 :
در حدود ۳۰۰۰ قبل از میلاد مسیح مصر سفلی و مصر علیا توسط فرعونی بنام “تامر”با هم متحد شدند و اولین سلسله با یک سیاست واحد ترکیبی از دو فرهنگ را به مورد اجرا در آورد پس از گذشت این دوره که به تدریج معماری مصطبه آغاز میشود این دوره از سال ۳۲۰۰ تا ۲۰۴۰ قبل از میلاد به طول کشید .
دوره پادشاهی کهن
اسلاید 4 :
هرم خوفوکه بزرگترین هرم ازاهرام ثلاثه است مربوط به این دوره بوده که دارای۱۴۶متر ارتفاع بوده که امروزه ۱۳۷متر از آن باقی ماندهاست و دارای قاعدهای مربع شکل به ضلع ۲۴۳مترمیباشد.این هرم ازسنگهای ۲تنی ساخته شدهاست وساخت آن۲۰سال به طول انجامید. این هرم علاوه برمقبره سمبل خدای «رع» هم بوده که نماد قدرت شاهان مصر است.
اهرام مصر
اسلاید 5 :
این دوره از سال ۲۰۴۰ تا ۱۶۵۰ قبل از میلاد به طول کشید از مشخصات بارز این دوره
از بین رفتن اهرام، که خود نشان دهنده کاهش مرکزیت حکومت و آیین «رع» میباشد.
معماری معابد رونق گرفت و بزرگترین معابد در این دوره بنا گردید.
دوره پادشاهي ميانه
اسلاید 6 :
سردر و حیاط همیشه مزین به نقاشیهای است که فرعون را در حال غلبه بر دشمنان نشان میدهد و تزئینات سقف که بر خطوط افقی تاکید دارد. نقش سر ستونها از گیاهان اطراف نیل اقباس شده و گاهی ستونها به شکل مجسمه انسان بکار رفتهاند.
در مجسمهسازی این دوره جلوههایی از واقعگرایی رامیتوان دید.
نقاشی تغذیه غزالان متعلق به این دورهاست که در مقبره «حنوم هوتپ» یافت شدهاست.
خصوصیات معابد دوره ميانه
اسلاید 7 :
این دوره از سال ۱۵۵۰ تا۱۰۷۰ قبل از میلاد به طول کشید از بناهای عظیم این دوره، معبد سنگی رامسس دوم (آخرین فرعون بزرگ مصر) است که دارای چهار پیکره عظیم نشسته در نمای ورودی خود است. راهروی ورودی این معبد در هر دو سو ستونهایی به صورت پیکره ایستاده رامسس دوم قرار داشت که بعدها الگویی برای ستونهای یونانی میشود.
دوره پادشاهي ميانه
اسلاید 8 :
در این دوره به دلیل تعداد زیاد پیکرهها به ظرافت کاری کمتر توجه شدهاست.
خصوصیات معابد دوره جديد
اسلاید 9 :
مصریان قدیم اعتقاد داشتند که فراعنه پس از مرگ به خدایی میرسند و بنابراین مقابرشان میبایست بسیار عظیم و غیرقابل نفوذ ساخته میشد. چهار مثلث جانبی هرم در اهرام مصر به گونهای طراحی شدهاند که پرتوهای خورشید بر جسد فرعون تابیده شود و رابطه جاودانی او را با خدای آفتاب که «رع» نام دارد، حفظ کند.
زندگي پس از مرگ
اسلاید 10 :
در کنار این اهرام مقابر کوچک تر مکعب شکلی بنام مصطبه به تعداد زیادی ساخته شدهاست. فراعنه مراسم خاکسپاری خود را به شکل یک سنت ملی درآورده بودند به طوری که مذهب، هنر و تفکر مصریان آن زمان به شدت به سمت پرستش آنان سوق یافته بود.
اسلاید 11 :
مصریها زندگی کوتاه این جهان را فانی و مرگ را آغاز یک حیات نوین و جاویدان در دنیای دیگر میشناختند. به همین دلیل منازل خود را با مصالحی مانند خشت و گل و مقابر را از مصالح با دوامی مانند سنگ میساختند. بر اساس اعتقاد و تفکر آنان هر انسان علاوه بر جسم دارای یک روح بنام «بع»، ویک پیکر شبه گونه بنام «کا» است. «بع» پس از مرگ در زمین مانده و هر شب به جسد باز میگردد ولی «کا» میتواند مابین این دوجهان در حرکت باشد.
موميايي ها
اسلاید 12 :
به اعتقاد اینان، شرط جاودانه بودن زندگانی آن بوده که «بع» و«کا» هر دو بتوانند جسد خود را شناخته و به آن بازگردند. به همین علت برای از بین نرفتن اجساد مردگان آنان را مومیایی کرده و کلیه اشیا و متعلقات آنان را در کنار شان قرار میدادند.
ایم ستی کوزه با سر انسان نگهبان جگر
دعاموتف کوزه با سر شغال نگهبان معده
هپی کوزه با سر بوزینه نگهبان شش
قبح سنوت کوزه با سر شاهین نگهبان روده
اسلاید 13 :
هم چنین برای محافظت از جسد، مقابر را محکم و غیر قابل نفود میساختند تا «کا» بتواند در آنجا سکونت کند و از بلاهای طبیعی و سرقت اموال در امان باشد. درهای کاذب در کنار مقابر به منظور ورود و خروج «بع» و «کا» ساخته شده بود تا آنها بتوانند تردد کنند.
اسلاید 14 :
مجموعه اهرام جیزه نام مجموعه اهرام تاریخی ساخته شده در دوران مصر باستان است که در حاشیه شمالی شهر قاهره کنونی واقع شدهاست. هرم بزرگ جیزه یکی از اهرام در مجموعه اهرام جیزه و تنها بازمانده عجایب هفتگانه جهان محسوب میشود.
اهرام ثلاثه
اسلاید 15 :
قدمت اهرام جیزه به سلسله چهارم مصر میرسد که نامهای آنها عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. که خوفو بزرگترین شان و یکی از عجایب هفت گانه است.مساحت جیزه در حدود ۸ کیلومتر است. سه هرم اصلی مجموعه عبارتند از هرم خوفو، هرم خفره و هرم منکور. علاوه بر آن چندین هرم کوچکتر، مجسمه ابوالهول و کشتی بزرگ مصری متعلق به ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد مسیح نیز در منطقه جیزه واقع شدهاست.
اسلاید 16 :
1. هرم خوفو
2. هرم خفره
3. هرم منکور
4. معبد تدفینی خفره
5. معبد تدفینی
6. هرم فرعی
7. پرستشگاه درهای خفره
8. پرستشگاه درهای منکور
9. مقبرههای ملکه هتفرس اول
10. آرامگاه ملکهٔ خنتکاوس اول
11. اهرام ملکهها
12. مصطبهها
13. تندیس ابولهول
14. معبد ابولهول
15. آرامگاه همیونو
16. پژوهشکده اهرام جیزه
17. بلیطفروشی
18. گودال قایقها
19. جادهٔ جدید
20. مقبرههای کندهشده در صخره
21. روستای کارگران
22. قاهره
23. روستای نزلهالسمان
24. گذرگاه سنگفرش تدفینی
25. معبد سنگ منکور
26. گورستان جدید
27.مقبرههای کندهشده در صخره
28. دیوار حصار
29. مصطبه و مقبرهٔ کندهشده در صخره
30. گورستان غرب
31. گورستان شرق
32. مصطبه و مقبرهٔ کندهشده
اسلاید 17 :
خط هیروگلیف مصری را مصریان اولین بار جهت نوشتن مطالب خود ابداع کردند. خط هیروگلیف مصریها یکی از قدیمیترین روشهای نوشتن است. برخی از این نوشتهها به ۳ هزار سال پیش از میلاد برمیگردد. خط هیروگلیف در مدتی بیش از ۳۰۰۰ سال زبان نوشتنی مصریها بودهاست و کندهکاران و صنعتگران آن را در دیوار آرامگاهها، ستونها، تندیسها، مهرها و . به کار میبردهاند. این دبیره که در حدود ۵ هزار سال پیش، از تصویرنگاری مشتق شد، نزدیک به ۵۰۰ علامت تصویری داشت.
خط مصريان «هيرو گليف»
اسلاید 18 :
هیروگلیف (Hieoglyph) به معنی «کندهکاری مقدس» است، این واژه یونانی است و از دو پاره تشکیل یافتهاست: hieros به معنی «مقدس» و glupho به معنی «کندهکاری». اما این نام، نام درستی برای نوشتههای قدیمی مصر نیست و فقط بدین خاطر روی آن گذاشته شدهاست که وقتی برای نخستین بار، یونانیان قدیم آن را دیدند، پنداشتند این نوشتهها توسط کاهنان برای منظورهایی مقدس کندهکاری شدهاست.
اسلاید 19 :
مصریان وجه خاصی برای هنر نداشتند و هنرمند هم نه یک فرد خالق و مستقل بلکه صنعت گری کار آزموده بود که لزوما باید با یک گروه کار میکرد. آنان جادو را به عنوان نیرویی بنیادی میانگاشتند و بر همین اساس معتقد بودند که اگر چیزی درست ساخته شود، میتواند با طی تشریفاتی خاص پا به عرصه حیات بنهد. تمام تلاش آنها در هنر هم برای رسیدن به همین هدف بود. آنان با ساختن تصویری از فرعون، قالبی برای سکونت «کا»، یا روح او در دنیای پس از مرگ تدارک میدیدند و با تجسم مناسک مذهبی، آرامش خدایان را تامین میکردند. و حتی با ثبت رویدادهای تاریخی، استمرار قدرت فرعون و عظمت مصر را منظور میداشتند.
هنر مصريان باستان