بخشی از پاورپوینت

اسلاید 3 :

و امام جعفر صادق« سلام الله علیه» و هفته وحدت مبارکباد
هفدهم ربیع الاول ولادت با سعادت پیامبر مکرم اسلام«صلی الله علیه و آله و سلم»

اسلاید 4 :

قَالَ رَسُولُ اللَّهِ (ص) (از خطبه غدیریه) مَعَاشِرَ النَّاسِ إِنِّي نَبِيٌّ وَ عَلِيٌّ وَصِيِّي ألَا إِنَّ خَاتِمَ‏ الْأئِمَّةِ مِنَّا، ألْقَائِمُ الْمَهْدِيُّ ألَا إِنَّهُ الظَّاهِرُ عَلَى الدِّين.(بحارالانوار، ج37، ص213؛ احتجاج«طبرسی»، ج1، ص242 )‏

مطالب مورد بحث :

موعود باوری در:

- زرتشت، یهود، مسیحیت و.- اسلام

اسلاید 5 :

فوتوريسم (futurism) :

موعودباوری و منجیگرايی و انتظارمنجی واعتقاد به دوره آخرالزمان و انتظار ظهور منجي غيبي و مصلح جهاني و بزرگ، عقیدهای است که در همه کیشهای آسمانی زوراستريانيسم(زرتشت)، جودائيسم(يهود) وسه مذهب عمدهي مسيحيت (کاتوليک، پروتستان، اُرتودکس) و به طور کلي در ميان مدعیان نبوت وحتی بسیاری از مکاتب بشری عموماً و دیـن اسلام خصوصاً بـه مثابه یک اصل مسلم مـورد قبول واقع شده است .

- نخستين طراح مسأله موعود

- موعود در آيين زرتشت

زرتشتيان معتقدندکه طول جهان دوازده هزارسال(چهار دورهي سه هزار ساله) است. درآغازهزاره يازدهم ودوازدهم دوتن از پسران زرتشت ظهورخواهند کرد و در پايان دوازدهمين هزاره، سومين پسرزرتشت يعني سوشيانس پديدار گشته و جهان را نو خواهد نمود، مردگان را برميانگيزد و قيامت وجهان معنوي خواهد آراست (مینوی ،مینوی خرد، پرسش 1، بند 95 )

اسلاید 6 :

- جاماسب در «جاماسب نامه» از زرتشت نقل ميکند : از فرزندان دختر پيامبر که « خورشيد جهان » و « شاه زمان » نام دارد، کسي پادشاه شود در دنيا به حکم يزدان که جانشين آخِر آن پيامبر باشد. 

وی درتعالیم خـود میافزاید: پیامبر عـرب آخرین فرستادهاي است کـه از میان کوههای مـکه ظاهر شود. از فرزنـدان پیامبر شخصی درمکه پدیدار خواهد شد که جانشینآن پیامبراست و پیرو دین جد خود میباشد.

هنگامیکه گشتاسب درموردکیفیت ظهورسوشیانسوچگونگی اداره جهان میپرسد، جـامـاسب حکیم ، شاگرد و دامـاد زرتشت توضیح میدهد که: «سوشیانس» دیـن را به جهان رواج دهد، فقروتنگدستی را ریشهکن سازد، ایـزدان را ازدست اهریمن نجات داده، مردم جهان را هم فکر و هم گفتار وهمکردارگرداند. (ابن لهراسب ،جاماسب نامه ، ص122-121 )

اسلاید 7 :

موعود در آيين يهود :

درآيين يهود نيزمانند ساير اديان، آرزوي آمدن منجي را دارند، آنـان منجي را مسيح ميدانند و معمولاً با سه نام ياد میکنند .

1- مسيح پسر داوود

حِزقيال نبي(ع) ميگويد: خدا به زودی یـک مسیح را از نسلداوود بـرای بـاز گـرداندن شـکوه بنـیاسرائیل خـواهد فرستاد کـه جهـان را از دست حاکمان مشرک نجات بخشد و شریعت خدا را بسط و اعتلا دهد.

(سکرینستون، انتظار مسيحا در آيين يهود، ترجمه: حسين توفيقي، ص20) براساس اعتقاد مسلمانان حضرت مهدی(عج) از مادر به حضرت داوود(ع) منسوب است.

2- بنده ي خدا 

اشعيـاي نبي(ع) از بندهي خدا ميگويد کـه با شکوه ظاهري و نفوذ کلمه خواهد آمد، مخالف شدت عمل بوده، داراي صبر و. است .

اسلاید 8 :

3- پسر انسان

درکتاب دانیالنبی(ع) آمده است: درآن زمـان سروربزرگِ میکائیلیکـه از جانب پسرانِ قوم تو (خطاب به حضرت دانیال) قـائم است خواهد ایستاد.و بسیاری ازآنانیکه درخاک زمینخوابیدهاند، بیدارخواهند شد . وآنان که بسیاری را به راه عدالت رهبری مینمایند ، مانند ستارگان خواهند بود تـا ابدالآباد .خوشا بهحال آنان که انتظارکشند.(عهدعتيق، کتاب دانیال نبی، باب 12 ، بند 4-1 و12)

در زبور حضرت داوود(ع) نیز نویدهایی دربارهي ظهور موعود داده شده است. ازجمله اینکه : زیرا که شریران منقطع خواهند شد ، و اما منتظران خداوند، وارث زمین خواهند بود. (عهدعتيق، کتاب زبورداوود ، مزمور37، آيات11-9 و 18-17) چنانکه قرآن کریم نیزعیناً بـه همین موضوع اشاره نموده است :

وَ لَقَدْ كَتَبْنَا فىِالزَّبُورِ مِنبَعْدِ الذِّكْرِ أَنَّ الْأَرْضَ يَرِثُهَا عِبَادِىَ الصَّلِحُونَ(انبیا/105) علاوه برذکر(تورات) در «زبور» نیز نوشتیم، بندگان صالح من وارث زمین خواهند شد .

اسلاید 9 :

موعود در آيين مسيحيت : 

نویدهای موجود در اناجیل معتبر بدین صورت آمده است : همچنان که برق از مشرق ساطع شده تا به مغرب ظاهر میشود ظهور پسرانسان نیز چنین خواهد شد . آن گاه علامت پسر انسان در آسمان پدیدار گردد. و درآن وقت جمیع طوایف زمین. پسرانسان را ببینندکه بر ابرهای آسمان باقوّت وجلال عظيم میآید. از آن روز و ساعت هیچکس اطلاع ندارد، حتی ملائک آسمان، . لهذا شما نیز حاضر باشید، زیرا درساعتیکهگمان نبرید پسرانسان میآید. (عهدجديد،انجیلمتي،باب24، آيات 27و30و35و36و44) توضیح اینکه کلمه «پسر انسان» مطابق نوشتهي مسترهاکس، هشتاد بار در انجیل و ملحقات آن (عهد جدید) تکرار شده که فقط سی مورد آن برحضرتعیسی(ع) قابل تطبیق میباشد و پنجاه مورد دیگر از نجات دهندهای سخن میگوید که در آخرالزمان ظهور خواهد کرد، عیسی (ع) نیز با اوخواهد آمد و او را جلال خواهد کرد و از ساعت و روز ظهور او جز خدا کسی اطلاع ندارد . (هاکس، قاموس کتاب مقدس، ص219)

اسلاید 10 :

مَا يَنطِقُ عَنِ الهَْوَى(3)إِنْ هُوَ إِلَّا وَحْىٌ يُوحَى‏(4) (سوره مبارکه نجم)
از کتب مقدس ایـن چنین برداشت میشود کـه : شخصی بـرای اصلاح جامعه بشری وتشکیل حـکومت جهانی بـه عنوان نجـات بخش و منجی خواهد آمد که همه انتظار او را دارند، همه ملتهای جهان وتمامی مردم دنیا ازاو پیروی میکنند و زیر نفوذ او خواهند رفت واو برجهان حکومت خواهد کرد و رئیس جهان خواهد بود (عهدعتيق، سِفرپیدایش، باب49 ، بند8 و زبور داوود ، مزمور 96 ، بند13-10؛ عهد جديد، انجیل یوحنا ، باب 16، انجیل متی ، باب 24،) او ازخود تکلم نمیکند و روی هوای نفس خود حرف نمیزند و بلکه طبق آنچه (از خدای تعالی و پیامبران) شنیده است سخن خواهد گفت . (عهدجديد، انجیل یوحنا، باب 16، بند13)  بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ. وَ النَّجْمِ إِذَا هَوَى‏(1)مَا ضَلَّ صَاحِبُكمُ‏ْ وَ مَا غَوَى‏(2)وَ

اسلاید 11 :

موعود در اقوام مختلف جهان :

1. ایرانیان باستان معتقد بودند«گُرزاسپه» قهرمان تاریخیآنان زنده است و درکابل خوابیده و صد هزار فرشته او را پاسبانی میکنند تا روزی که بیدار شود و قیام کند و جهان را اصلاح نماید. 

2. گروهی دیگر از ایرانیان میپنداشتند که «کیخسرو» پس ازتنظیم کشور و استوار ساختن شالودهي فـرمانروایی ، دیهیم پادشاهی را بـه فرزندخود داد و به کوهستان رفت و در آنجا آرمیده تا روزی ظـاهر شود و اهریمنان را از گیتی براند.

3. نژاد ژرمن معتقد بـودند که یـک نفر فاتح از طوایف آنـان قیام نماید و ژرمن را بر تمام دنیا حاکم گرداند.

4. برهماییان از دیرزمانی بر این عقیده بودند که در آخرالزمان « ویشنو » ظهور نماید و بر اسب سفیدی سوارشود و شمشیر آتشین بر دست گرفته و مخالفان را خواهد کشت ، وتمام دنیا «برهمن» گردد و بهسعادت برسد.

اسلاید 12 :

5. چینیها معتقدند که «کرشنا» ظهورکرده، جهان رانجاتمیدهد.

6.گروهی از مصریان که حدود 3000 سال پیش از میلاد، در شهر «ممفیس»زندگی میکردند،معتقد بودندکه سلطانی درآخرالزمان بـا نیروی غیبی بر جهان مسلط میشود ، اختـلاف طبقاتی را از بین میبرد و مردم را به آرامش و آسایش میرساند.

7. هندوها معتقدند : « سر انجام دنیا به کسی بـرگردد کـه خـدا دوست دارد و از بنـدگان خـاص او بـاشد و نام او فرخنده و خجسته باشد.

در کتاب"شاکمونی” هندوها نيز آمـده است : پادشاهی دولت دنیا بـه فرزند سید خلایق دو جهان «گُشن» بـزرگوار تمام شود. (هاشمي شهيدي، ظهورحضرتمهدي(ع) از ديدگاه اسلام و مذاهب و ملل جهان، ص45-43) و (صادقي تهراني، بشارات عهدين، ص 272 )

اسلاید 13 :

موعود در اسلام :

- مهدي شخصي ، مهدي نوعي

-موعود در اعتقادات اهلسنت 

- سخنان عبدالمحسن بن حمد العباد(قائم مقام دانشگاه اسلامي مدينه) 

اين سخنرانى درشماره سوم سال اول مجله الجامعة الاسلاميه(مجله رسمى دانشگاه اسلامى مدينه) مورخ ذوالقعده 1388 هجرى، صفحه 126 تا 164 درج شده است 

موضوع : عقيده اهلالسنة والاثر فيالمهدي منتظر

از میان مسائل مربوط به آینده – کـه در آخرالزمان هنگام نزول عیسی بن مریم از آسمان - به وقوع میپیوندد ظهور وقیام مردی ازخاندان نبوت از فرزندان علیبنابیطالب(رض) استکه نام وی بـا نام پیامبر(ص) یکسان است مهدی نامیده میشود، کـه زمامداری مسلمانان را بـرعهده مـیگیرد و عیسی بنمریم پشت سر او نماز میگزارد . این خبر در احادیث متواتر از پیامبر خـدا (ص) مورد قبول تمام امت واقع گشته واعتقاد بر حجت آن،جز از سوی «افرادی نادر»، محرز و قطعی گردیده است .

اسلاید 14 :

عبدالمحسن بن حمد العباد

اسلاید 15 :

.
جانب من الحضور «عدسة- فايز المطيري

اسلاید 16 :

- دلايل انتخاب موضوع براي سخنراني :

نخست: احاديث وارده پيرامون «المهدي» به تفصيل در صحيحين نيامده ، بلكه به اجمال نقل شده است.

دوم : برخى از نويسندگان عصر ما ناآگاهانه يا بـه تقليد از كسى كـه اهـل عنايت بـه حديث نبـوده ، در احـاديث وارده پيرامون «المهدى» خـدشه وارد ساخته‏اند. 

- من بـه اسامي بيش از نود نفر ازصحابه، تابعين، علما، محدثين و دانشمندانِِ به نام ، دست يافتهام که احاديث مربوط به مهدي را متواتر ميدانند و در بـارهي آن يـا کتـاب مستقل نـوشتهاند و يـا قسمتي از کتـاب خـود را به احاديث مـربوط به مهدي اختصاص دادهاند و يا اينکه از اين احاديث بهره بردهاند .

اسلاید 17 :

- ابوسعيد خُدري گويد، پيامبر خدا(ص) فرمود : اُبَشِّرُکُم بِالمهديّ، يُبعَثُ في اُمَّتي عَلَياختِلافٍ مِنَالنّاسِ وَ زِلازِلٍ، فَيَملَاُالأرضَ قِسطاً وَ عَدلاً، کَما مُلِئَت ظُلماً وَ جَوراً، يَرضَي عَنهُ ساکِنالسَّماءِ وَالأرضِ (مسند احمدبن حنبل، ج3،ص38)

- مسلم در صحيح خود به نقل از جابر ميگويد که پيامبر(ص) فرمود: يـك گروه از امت من بر حق پيكار مى‏كنند كه تا روز قيامت پيروزند. و فرمود: عيسى‏بن‏مريم فرود مى‏آيد، پس اميرآنان مىگويد:بيا و براى ما نماز بگزار. عيسى مى‏گويد : نه ،گـروهى از شمـا برگروهى ديگر اميرخواهيد بود كـه خداوند اين امت را گرامى داشته است. 

نظير اين احاديث كه درصحيحين آمده ، هرچند در آنها كلمه مهدى تصريح نشده است ولـى بـر صفات مردى صالح دلالت دارد كه امامت مسلمانان را در زمان نزول عيسى برعهده مى‏گيرد. و دلالت دارد بر اينكه آن مرد صـالح «محمد» نـاميده شده و از اولاد علىبنابيطالب(رض) است و «مهدى» ناميده مى‏شود.

اسلاید 18 :

- ابوداود در سنن خود كتـابى را به اخبارالمهدى اختصـاص داده است وحديث جابربنسمرة را درصدركتاب خود جاى داده است. 

جابربنسمره مى‏گويد : از پيـامبر خـدا(ص) شنيدم كـه فرمود : ايـن ديـن همچنان پايدار است تا اينكه دوازده خليفه (جانشين ) بـر شما حكومت كنند . سيوطى درآخرين بخش العرفالوردى فىاخبارالمهدى مى‏گويد: در اين اشاره‏اى است به گفته‏ علماء كه: مهدى يكى از آن دوازده تن است. 

- من پاره‏اى از آنچه را كه اهل علم پيرامون «ظهور مهدى» در آخـرالزمان گفته‏اند و بدان دست يافته‏ام، نقل كردم تـا ثبات و يقين شمـا افزون شود كـه عقيده ظهور وى در آخـرالزمان همان راه هموار است، و بـدانيد كـه آن امر حقى است كه عدول از آن و يا توجه غير آن روا نيست ودر چنين امرى مجـال اظهار نظر شخصى نيست ، بـلكه تنها راه « وحى » است كه مى‏تواند ما را راهنمايى كند.

اسلاید 19 :

- من در ميـان پيشينيان فقط نام دو نفر را ديـده‏ام كه احـاديث مربوط به مهدى را انكار و يا در آن تـرديد كرده‏اند. و اين دو تن، يكى « ابومحمد بنالوليد البغدادى » است كه ابن تيميّه(فوت707ق) در "منهاج السنة" از او نام مى‏برد، و خود در پـاسخ او مى‏گويد كه به علت ضعيف بودنش نمى‏توان بر آن استناد كرد.

شخص دوم، « عبدالرحمنبنخلدونمغربى » مورخ معروف است كه در ميان مردم به تضعيف احاديث «مهدى» مشهور گشته است، من به مقدمه تاريخ او رجوع كردم، معلوم شد كه او به ‏طور قطع احاديث را انكار نكرده بلكه در صحت آنها ترديد داشته است. به هر حال انكارآن ياترديد دراعتقاد به دلايل آن، انحراف ازحق و به بيراهه رفتن است.

اسلاید 20 :

من بـر گفته‏هاى ابـن‏خلدون ملاحظاتى دارم كـه مـايلم در اينجا بـه آنها اشاره كنم : اگر ترديد درباره مهـدى از فردى آشنا به حديث ابراز مى‏شد يك لغزش به شمار مى‏آمد تا چه رسد به فردى كه خود ازكسانى استكه اهـل تخصص و كـارشناس فـن نيست . « شيخ احمدشاكر » در بـررسى احاديث المسند به ‏خوبى اين را دريافته است . او مى‏گويد : « ابن‏خلدون دربارهي مسأله‏اى اظهار نظر كرده كه آگاهى‏اى بدان ندارد.»

اصولاً ايـن موضوع اجتهاد بردار نيست، بـلكه اين مسأله از امور غيبى است وكـسى نمـى‏تواند اثباتش كنـد مـگر با دليلى از كتاب خدا يا سنت پيامبر(ص) ، و خوشبختانه دليل همراه كسانـى است كه خود اهل تخصص وشناخت هستند. 

بنابراين انكار احاديث مهدى، يا ترديد روا داشتن درباره آن ، امرى است خطير كه از خداوند مسألت داريم تا لحظه مرگ ما را ازآن مصون بدارد و همواره ما را در راه حق ثابت قدم نگه دارد. وآخر دعوانا أنِ الحمدُلِلَّه ربِّ العالمين

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید