بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

مهدویت

مهدويت و احياي دين
موعودي كه در روايات اسلامي، به آمدنش در فرجام تاريخ وعده داده شده است، نمونه صالحان صادق و خليفه الهي است كه پس از جهاني شدن ظلم، قيام كرده و زمين را پر از عدل داد ميكند..

اسلاید 2 :

مهدويت و احياي دين
حتي اگر از عمر اين جهان يك روز بيش نمانده باشد، خداوند آن روز را طولاني مي كند تا خليفه اي از خاندان رسول خدا و از فرزندان فاطمه، خلافت خدا در زمين را بر عهده گيرد. نام او مهدي به معناي هدايت يافته است و خداوند كار او را يك شبه به سامان مي رساند.

اسلاید 3 :

1- كليات امامت
نزاع بر سر جانشيني پيامبر از نخستين مباحثي است كه پس از آن حضرت ميان مسلمانان رواج يافت.
1-گروهي معتقد بودند كه پيامبر جانشين خود را انتخاب كرده و نظريه امامت به عنوان استمرار نبوت را مطرح نموده و مي بايست از علي (ع) و ديگر پيشوايان كه از سوي پيامبر معرفي شده اند پيروي كرد. از اين نظر آنان شيعه علي (ع) نام گرفتند.

اسلاید 4 :

2-گروهي معتقد بودند كه امامت با همه اهميت و ضرورتش، يك مقام اجتماعي و عادي است كه صاحب آن به دست توده مردم يا نخبگان و يا از راه معرفي خليفه پيشين ویا زور شمشیر به اين مقام برگزيده مي شود.

اسلاید 5 :

امام شناسي در مذهب اهل بيت علیهم السلام و براي دانشمندان شيعه، خود نقش روش شناختي در باورهاي ديني دارد و فهم توحيد و نبوت، بر آن استوار است. در اصطلاح روايات، شناخت صحيح حجت خدا، ضامن هدايت يافتگي است.

اسلاید 6 :

الف- ماهيت امامت
درلغت:
امام به معناي پيشوا، پيشرو، سرپرست و مقتدا آمده است.

اسلاید 7 :

الامامه ریاسه عامه فی الدین والدنیا نیابه عن النبی (صلی الله علیه واله وسلم )لشخص من الاشخاص لحفظ الشریعه والدوام الهدایه الالهیه

اسلاید 8 :

امامت در اصطلاح متكلمان:
1- جانشيني پيامبر: امام كسي است كه پس از پيامبر بر مسند او مي نشيند.
2- رياست عامه: ولايت بر امت در امور ديني و دنيوي
3- واجب الاطاعه بودن: قيد ((ولايت و سرپرستي خود وجوب اطاعت را به دنبال دارد.

اسلاید 9 :

بدين ترتيب، امامت را مي توان چنين تعريف كرد:
((پيشوايي و رياست عامه ديني بر امت مسلمان در امور دنيوي و ديني، كه به جانشيني پيامبر اعظم (ص) و براي حفظ شريعت و تداوم هدایت الهي است.))

اسلاید 10 :

ب- تفاوت در تعريف امامت
تفاوت اهل تشيع با تسنن در تصور امامت، نه تنها تفاوت آشكار، كه اساس اختلاف آنان در مسايل مهمي از قبيل چگونگي نصب امام، ويژگيهاي امام و مانند اينهاست
زيرا ديدگاه دو مذهب متفاوت است. يكي امام را تبيين گر مسايل معنوي مردم ميداند ولي ديگري امام را فقط تحليل گر امور سياسي مردم مي داند.

اسلاید 11 :

شيعه و سني داراي دو اختلاف اساسي در جايگاه امامت نيز هستند:
نخست، كلامي بودن امامت نزد شيعه و فقهي بودن و فرعي بودن آن نزد اهل سنت است؛ ديگر آنكه در نزد شيعه، نصب امام از افعال واجب خداست، اما در نزد اهل سنت از افعال بندگان خداست.

اسلاید 12 :

ج- تعيين امام
در شيوه گزينش امام به دست ارباب حل و عقد و صاحب نظران، اتفاق نظر وجود ندارد و نظرات متنوعي به شرح زير دارند:
1- امامت جز با حضور و موافقت همه ارباب حل و عقد از هر شهر و دياري، تعيين نمي يابد.

اسلاید 13 :

2- كمترين تعداد دخيل در گزينش امام پنج تن از اهل حل و عقد مي باشد؛
3- امامت به رأي سه تن هم حاصل مي شود.
4- امامت حتي با گزينش يك نفر هم حاصل مي شود.
5- امامت بااعمال زور و قدرت حاصل مي شود و نياز به گزينش و بيعت ندارد. چنين امامي اميرالمؤمنين خوانده مي شود.

اسلاید 14 :

براي امامت عامه از ادله عقلي كمك گرفته مي شود:
متكلمان دو را ه پيشنهاد كرده اند: 1- راه لطف 2- راه حكمت. نقطه مشترك هر دو روش، تصوير امامت به عنوان تداوم رسالت و جانشيني پيامبري است.

اسلاید 15 :

در اصطلاح متكلمان لطف آن فعلي است كه خداوند درباره بندگانش انجام مي دهد تا انجام تكليف براي آنان سهل و آسان شود.
پيام اصلي استدلال از راه حكمت، آن است كه امامت مجوز ختم نبوت است.

اسلاید 16 :

د- ضرورت عقلي امامت
1- مرجعيت علمي امام
علم به كتاب و سنت و مصونيت از خطا درمقام هدايت و پيشوايي، دو شرط ضروري خلافت و امامت است.
پس از پيامبر معارف و و احكام دين به تماميت خود و بي شائبه جعل و اختلاف و بدعت، در اختيار هيچ گروهي قرار نگرفت. حال چرا؟

اسلاید 17 :

با فراهم آوردن چند مقدمه مي توان اين چرا را پاسخ داد:
1- بيش از نيمي از دوران بعثت تا وفات پيامبر در مكه گذشت. سرسختي و آزار و اذيت بت پرستان در برابر آموزه ها و اصول علمي و عملي اسلام، باعث شد تا مسير وحي در جهت تحكيم اينگونه مبادي قرار گيرد.

اسلاید 18 :

2- شرايط سخت و جنگ هاي پي درپي باعث شد مردم يثرب و مهاجر ،فرصت و توان آنان به جاي آموزش معارف و احكام دين، به دفاع از موجوديت آيين و دولت ديني جديد صرف شد و هرچندگاهي به دور پيشواي خود گرد مي آمدند، تنها بخشي از علم كتاب و سنت را مي آموختند.

اسلاید 19 :

3- كتاب و سنت افزون بر اصول و معارف اعتقادي و اخلاقي، شامل بخش قابل توجهي از مقررات اجتماعي و سياسي است. روشن است كه آشنا نمودن چنين جوامعي با اين حجم وسيع مقررات و احكام ديني ناممكن و فراتر ظرفيت و استعداد مخاطبان خواهد بود.

اسلاید 20 :

بر اساس حكمت و لطف الهي، امامت نيز بايد مانند نبوت، هم عالم به كتاب و سنت باشد و هم در تبليغ و عمل، مصون از خطا. از اين نظر تكميل هدف بعثت و تبليغ و گسترش صحيح دين خاتم در ميان ملل جهان ايجاب مي كند كه كسي به جانشيني پيامبر از طرف پروردگار تعيين گردد.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید