بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

طرح درس سالانه
كتاب تاريخ تحليلي اسلام

اسلاید 5 :

باسمه تعالي
درس اول

اسلاید 6 :

اوضاع جزيره العرب از نظر اقليمي ،مردمي ، مذهبي پيش از اسلام
از فراگيران انتظار ميرود در پايان اين مبحث به اهداف ذيل نائل آيند.
موقعيت جغرافيايي جزيره العرب را تشريح كند.
مسابقه تمدن در جزيره العرب را شرح دهد.
استادمي تواند با نشان دادن نقشه جامع شبه جزيره موقعيت آن را براي دانشجويان نشان دهد.
موضوع

اسلاید 7 :

جزيره العرب يا شبه جزيره عربي
عده اي به خاطر فاصله يكصد كيلو متري كه استان رقه و استان لازقيه در كشور سوريه را در بر مي گيرد، به خاطر همين باريكه كوچك آنرا جزيره العرب گفته اند.
عده اي نيز بدون در نظر گرفتن فاصله ناچيز در برابر مرز ها واژه "شبه جزيره" را به كار برده اند.
بحر الاحمر در قسمت شمالي اين جزيره وجود دارد.
در ساحل غربي درياي (بحر الاحمر) كشور باستاني مصر، سودان و حبشه قرار دارد.
درياي سرخ به باب المندب مي پيوندد.
باب المندب تنگه اي درمحل تلاقي درياي سرخ با خليج عدن
خليج عدن در فاصله درياي سرخ با اقيانوس هند قرار دارد.

اسلاید 8 :

خليج عدن و اقيانوس هند درجنوب جزيره العرب
اقيانوس هند و درياي عمان در جنوب شرقي جزيره
تنگه هرمز، محل تلاقي درياي عمان و خليج فارس
آب هاي مرزي جزيره العرب ( خليج فارس ، اروند رود ، شط العرب، و رود فرات)
عقيده پاره اي از نويسندگان به اينكه كانال نزديك سوئز به دستور داريوش براي اتصال درياي مديترانه به درياي سرخ حفر گرديد.
طرح ديگر هخامنشيان، اتصال مديترانه به خليج فارس بود.
درياي مديترانه و كانال سوئز بخش ديگري از مرز آبي جزيره العرب

اسلاید 9 :

كشور هاي داخل قلمرو جزيره العرب
قبل از اسلام، قلمرو ملت عرب تنها در منطقه جزيره العرب خلاصه مي شد.
عربستان ، سوريه، اردن، يمن، عمان، قطر، امارات متحده،بحرين ، كويت ، و نيمي از خاك عراق كنوني.
ساكنان غربي رود فرات قحطاني بودند كه در سرزمين حيره مي زيستند و سلسله پادشاهان " آل منذر "بر آنان حكومت مي كردند
پادشاهان آل منذر مورد حمايت ايران
نعمان بن منذر بزرگترين پادشاه آل منذر معاصر انوشيروان بود.
روابط دوستانه پادشاهان آل منذر با ساسانيان
روابط اعراب فقط در زمان خسرو پرويز با ايران خدشه دار شد.
منطقه شامات محل رقابت امپراطوري روم در ايران

اسلاید 10 :

اوضاع جغرافيايي عربستان
آبادترين بخش جزيره العرب سرزمين اردن يا اراضي شامات،اراضي قدس در شمال و يمن در جنوب
عدم وجود دولتي مقتدر در جزيره العرب
مكه ، طائف ، و يثرب تنها شهر هاي عربستان كه سابقه شهر نشيني داشته اند.
دكتر گوستاوليون ( قسمت اعظم اين كشور، بيابان هاي خشك و سوزان است و سه طرف آن را دريا احاطه كرده است، به اين ترتيب از سمت مغرب درياي احمر ، از سمت مشرق درياي عمان و خليج فارس و از طرف جنوب ، درياي هند است. از نظر جغرافيايي ، سمت مشرق آن آسيا و مغرب آن آفريقا است و.

اسلاید 11 :

سابقه تمدن در جزيره العرب
وجود سابقه تمدن طولاني درجزيره العرب
بعضي از تمدن هاي نابود شده (تمدن قوم عاد ، ثمود، تبع و سبأ)
(الم تر كيف فعل ربك بعاد * ارم ذات العماد..)
خداوند در قرآن قوم عاد و ثمود و تمدن مصر را در رديف هم قرار داده است.
در باره كاخ هاي آنان قرآن گفته ( در هيچ جاي دنيا، چنين كاخ هايي وجود نداشته)
سلسله پادشاهان قوم عاد با عنوان "شداد"
برخي محل زندگي قوم عاد و ثمود را كه كوهستان هاي بين شام و حجاز و برخي نيز جنوب جزيره مي دانند.
سوره نمل سرنوشت حضرت سليمان براي بلقيس را نقل مي كند

اسلاید 12 :

فرستادن نامه توسط سليمان براي بلقيس به وسيله هدهد
قرائت نامه توسط بلقيس (بسم الله الرحمن الرحيم، الا تعلوا علي واتوني مسلمين)
مشورت بلقيس با پادشاهان سرزمينش و تصميم بر فرستادن هدايا براي سليمان
برگشت هدايا توسط سليمان به همراه هداياي بزرگتر و اعلان جنگ
تصميم بلقيس براي سفر به فلسطين و ديدار با سليمان
جبروت و تخت سليمان بلقيس را بر آن داشت تا به دين وي بپيوندد.
داستان بلقيس حكايت از تمدن بزرگ و رضايت سباييان به پادشاهي هر فرد صلاحيت داري ازجمله زنان و مسورت در امور و عدم خود محوري پادشاه

اسلاید 13 :

فرار از جنگ، اداره جامعه با مشورت ديگران و همدلي مردم و دولت و. از پيشرفت تمدن مردم قحطاني در سه هزار سال قبل حكايت مي كند.
سليمان به شكرانه ايمان آوردن بلقيس مسجد اقصي را ساخت.
لخميان و بني غسان از گروه هاي ديگر جزيره العرب
يكي از معاصران ( پيش از اسلام در جنوب جزيره العرب سه سلسله وجود داشت كه عبارت است از :قتبانيان ، معينيان، سبابيان، بودند.(تمنع) پايتخت قتبان بود..پايتخت معينيان "فرنو"پايتخت كشور سبابيان شهر مارب بود.
بروكلمان نويسنده آلماني (سابقه تمدن در اين نواحي به دو هزار سال قبل از ميلاد مي رسد.

اسلاید 14 :

مقصود از محروميت و نا آگاهي مردم جزيره العرب ناآگاهي معنوي و عقيدتي است نه از لحاظ تمدني ،
اغراض سياسي و تعصبات ديني مسيحيان باعث اتهام به مردم عرب بر توحش
كوبيدن اسلام و پيامبر از دلايل اتهامات به عرب
گوستاولبون(بيشتر مورخان معتقدند كه عرب پيش از اسلام تاريخي نداشته و جزو نيمه وحشي هاي ساكن بيابان بوده و در زمره انسان هاي نام و نشان دار نبوده اند.
اتهامات عليه اعراب از زبان نويسندگان مسلمان بر اثر برداشت اشتباه از برخي آيات و نهج البلاغه
آيه قرآن : (هو الذي بعث في الاميين رسولا منهم يتلوا آياته و يزكيهم و يعلمهم الكتاب و الحكمه ان كانوا من قبل لفي ظلال مبين)

اسلاید 15 :

امام علي (ع) ان الله محمدا (ص) نذيرا للعالمين. و امينا علي التنزيل و انتم معشر العرب علي شر دين و في شر دار. ميخون بين حجاره خشن و حيات صم تشربون الكدر و تاكلون الجشب و تسفكون دمائكم و تقطعون ارحامكم. الاصنام فيكم منصوبه و الاثام بكم معصوبه.
بسياري از افراد واژه اميين را به معناي بي سواد و دور از دانش توصيف كر ده اند.
منظور از اميين مردم غير بني اسرائيل بوده است.
مهمترين آيه اي كه موجب اين توهم شده است كه اميين به معناي بي سواد تعبير شود:
(و منهم اميون لا يعلمون الكتاب الا اماني و ان هم الا يظنون.)

اسلاید 16 :

يهوديان
گروهي از نژاد اسرائيل كه به زبان تورات آشنا بودند.
گروهي از مردمان عربي كه با وجود پذيرش آيين يهود زبان تورات را نمي دانسته اند.
واژه (كتاب ) در آيه ياد شده منظور تورات است.
سابقه تفرقه و نفاق اعراب كه در آيات قرآن آمده به منزله بي تمدني اعراب نيست.
جمله (كنتم علي شفا حفره من النار فانقذكم منها)گوياي انحرافات عقيدتي و آثار شرك و بت پرستي در جوامع متمدن و غير متمدن

اسلاید 17 :

مردم جزيره العرب
بائده
باقيه:
قحطاني(عاربه) : بوميان اصلي سرزمين جزيره العرب
عدناني، ستعربه: مردمي كه داراي نژاد عرب نبوده اند.
فرزندان حضرت اسماعيل از اين گروهند.
زبان عربي از شاخه هاي زبان سرياني
واژه عجمي براي هر فردي كه غير عرب باشد بكار مي رود.
واژه (اميين) در يهود براي هر فردي كه از فرزندان يهود نباشد.
قرآن پيامبر را (اُمي ) معرفي يعني فردي كه از فرزندان يهود نيست.
زادگاه ابراهيم: برخي وي را متولد بابل ( نزديك بغداد) و برخي نيز متولد اوركلدانيان مي دانند.

اسلاید 18 :

اعراب
اعراب بدوي: به مردي كه در جزيره العرب وطن ثابتي نداشته و كار دامداري و عشايري داشته اند.
عرب حضري: اعرابي كه در شهر زندگي ثابت داشته اند.
(آيه قرآن (قالت الاعراب آمنا لم تومنوا) مقصود اعراب بدوي
وممن حولكم من الاعراب منافقون و.) مقصود اعراب بدوي

اسلاید 19 :

فرهنگ و ادبيات عرب
زبان عربي از شاخه هاي زبان سرياني و از غني ترين زبان ها و نشانه تمدن كهن جزيره العرب
نقش قرآن و نهج البلاغه در توسعه زبان عربي
بيشترين تفاوت ادبيات عرب و عبوي در شش حرف(ثخذ و ضظغ)
حروف الفبا در خط لاتين (ابجد) است كه به وسيله فينيقي ها به اروپا منتقل شد.
همريشگي زبان عرب با زبان تمدن هاي بزرگي مانند تمدن(آراي،بابلي و.)
پيشگامي تمدن عرب بر ديگر اقوام همزبان و هم نژاد خود.
گسترش نيافتن تمدن درميان يهوديان، برخاسته از تنگ نظري ديني و نژادي آنان.
عدم ازدواج يهود با غير يهود ودر كل عدم ارتباط نزديك با ديگر ملل.
حس خود برتر بيني يهوديان.

اسلاید 20 :

خصوصيات يهود از ديدقرآن
( و من اهل الكتاب مَن اِن تأمنه بقنطار يوده اليك و منهم من اِن تأمنه بدينار لا يوده اليك الا ما دمت عليه قائماً ذلك بانهم قالوا ليس علينا في الاميين سبيل و يقولون علي الله الكذب و هم يعملون.)
اعراب در طول تاريخ ازنظر ديني انحصار گر نبوده و از نظر نژادي، ساير نژاد ها را غير محترم نمي دانسته اند.
ممتاز بودن ويژگي هاي فكري و عقيدتي عرب بر بسياري از ملت ها از جمله يهود.
شعر، عاليترين مظهر فرهنگ عرب ها.
روحيه سلحشوري، وفاي به عهد،بخشندگي و مهمانوازي و..

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید