بخشی از پاورپوینت
اسلاید 1 :
آتش به اختیار چیستی ،چرایی و چگونگی
اسلاید 5 :
چیستی و مفهوم «آتش به اختیار»
در نیروهای مسلح، اصطلاحی تحت عنوان “آتش به اختیار” وجود دارد که به واسطه آن، برخی یگانهای مسلح ، این اجازه و اختیار را می یابند تا بدون هماهنگی با مرکز فرماندهی به سوی کانون توطئه دشمن آتش بگشایند.
«آتش به اختیار» حتی در شرایط جنگ نرم، دستوری ثانوی است؛ یعنی تا وقتی قرارگاه مرکزی دستوری دارد که در تشخیص مسائل اصلی و فرعی درست عمل کرده، نوبت به اقدام مستقل و سلیقه های افسران نمی رسد و تنها در صورت خلل و کاستی در دستورات قرارگاه مرکزی، نخبگان و هسته های فکری و اجرایی، هریک بسته به توانایی و تخصص خود، می توانند مستقلا اقدام کنند.
آتش به اختیاری عمدتا کار تبیینی و روشنگری است؛
آتش به اختیاری عمدتا کار ایجابی اثربخش است؛
آتش به اختیاری برای مطالبه گری آرمان ها و ارزش ها در چارچوب قانون و اخلاق است ؛
نه فعالیت غیرقانونی وخودسرانه عمل کردن؛
اسلاید 6 :
🔥کارکردهای آتش به اختیار در جنگ فرهنگی🔥
آتش_به_اختیار یعنی در شرایط تهاجم تمام عیار، هر مدافعی به تناسب مقدورات و توانمندیهای خود، دربرابر دشمن مقاومت کند و برای دفاعُ ، منتظر قرارگاه فرماندهی نماند.
با این تعریف، فرمایش رهبر انقلاب ناظر بر اختلال و بعضا از کار افتادگی قرارگاههای فرهنگی کشور در مقابله با جنگ نرم و مقاومت فرهنگی است. این از کار افتادگی را میتوان به وضوح در عملکرد شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای عالی فضای مجازی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، صدا و سیما و.مشاهده کرد.
🔹نیروهای مؤمن به انقلاب به ویژه دانشجویان به عنوان افسران جوان مقابله با جنگ نرم در شرایط آتش_به_اختیار از یک سو وظیفه دارند با همه مقدورات و توانمندیهای خود به مقابله با جنگ نرم بشتابند و از سوی دیگر مطالبه جدی برای کارآمد سازی قرارگاههای فرهنگی کشور را در دستور کار قرار دهند.
اسلاید 7 :
گزیده ای از متن سخنان رهبر معظم انقلاب در جمع برخی دانشجویان و تشکل های دانشجویی-۹۶/۳/۱۷
•از وظایف تشکلهای دانشجویی، تلاش همهجانبه برای غلبه دادن گفتمان انقلاب در دانشگاه است. نگویید دیگر نمیشود در دانشگاه کار کرد؛ در دانشگاه خیلی میشود کار کرد.
•همهی هستههای فکری و فرهنگی و عملی و جهادی هرکدام کار کنند؛ مستقل؛ آتش به اختیار باشند. البته قرارگاه مرکزی دستور میدهد اما چنانکه قرارگاه مرکزی اختلال دارد، شما افسران جنگ نرم، آنجا آتش به اختیارید.
•گاهی اوقات احساس میشود دستگاههای مرکزی فکری و فرهنگی و سیاسی دچار اختلالند و تعطیلند؛ اینکه در وضعیتی که ما اینهمه مسائل مهم فرهنگی در کشور داریم، حالا فرض کنیم فلان آهنگ قبل افطار پخش بشود یا نشود، این میشود مسئلهی اصلی، نامهنگاری میکنند؛ این پیداست این دستگاه اختلال پیدا کرده؛ مسئلهی اصلی را از فرعی تشخیص نمیدهند. وقتی اینجوری دستگاههای مرکزی اختلال دارند، آنوقت اینجا شما آتش به اختیارید.
اسلاید 8 :
" نوع برخورد با مشکلات درون نظام، باید علاججویانه و طبیبانه باشد. طبیب، گاهی اوقات به مریض خودش هم ممکن است تشر بزند، یک حرف تلخی هم بزند، امّا مقصودش معالجهی او است.
در مقابلهی با دشمن، نوع برخورد باید قاطع و صریح و طبق برخورد خود او -که خصمانه است خصمانه باشد؛ امّا در داخل و با نظام، نه؛ دلسوزانه، علاججویانه و مانند اینها. البتّه شما در برخورد با دشمن خارجی در حرف زدن و در موضع گرفتن و مانند اینها آزادید.»
اسلاید 9 :
«آتشبهاختیار به معنی کار فرهنگی خودجوش و تمیز است؛ معنایش این است که در تمام کشور، جوانها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت،
خودشان با ابتکار خودشان، کارهای فرهنگی را پیش ببرند، منافذ فرهنگی را بشناسند و در مقابل آنها، کار انجام بدهند.»
«آتش به اختیار، به معنای بیقانونی و فحّاشی و طلبکار کردن مدّعیانِ پوچاندیش و مدیون کردن جریان انقلابی کشور نیست.
نیروهای انقلابی بیش از همه باید مراقب نظم کشور، مراقب آرامش کشور، مراقب عدم سوءاستفادهی دشمنان از وضعیّت کشور، و مراقب حفظ قوانین باشند.»
اسلاید 10 :
ابعاد و زوایای آتش به اختیار بر اساس بیانات رهبرانقلاب:
مفهوم:
کار فرهنگی خودجوش و تمیز ؛ نه بیقانونی و فحّاشی( کار فرهنگی سازنده و اثربخش )
هدف:
غلبه دادن گفتمان انقلاب اسلامی
مجریان و عوامل اصلی:
هسته های فکری و عملی جهادی و افسران جنگ نرم ، جوان ها و صاحبان اندیشه و فکر، صاحبان همّت
گستره و قلمرو اجرا:
تمام کشور
شرایط اقدام:
1- وقتی ارتباط قرارگاه مرکزی با فرمانده میدانی(نیروهای انقلاب) قطع می شود
2- وقتی قرارگاه دچار اختلال و مشکل باشد
اسلاید 11 :
شیوه اقدام:
ابتکار و پیش برد کارهای فرهنگی
شتاسایی منافذ فرهنگی و انجام کار در مقابل آنها
نوع برخورد با مشکلات درون نظام:
دلسوزانه، علاججویانه و طبیبانه با رویکرد ایجابی و فعال سازی دستگاه ها و زدودن ناامیدی از برخی هسته ها و تشکل ها
نوع برخورد با دشمن:
قاطع و صریح و طبق برخورد خود دشمن-خصمانه با رویکرد سلبی
ملاحظه و هشدار مهم:
طلبکار نکردن مدّعیانِ پوچاندیش
مدیون نکردن جریان انقلابی کشور
مراقبت نیروهای انقلابی ازنظم، آرامش، عدم سوءاستفادهی دشمنان و حفظ قوانین کشور
اسلاید 12 :
تذکر:
سه اصل "موضوع شناسی" و "اولویت بندی" و «روش مناسب اقدام " مهم ترین محورهای عملیات "آتش به اختیار" است. دو اصلی که تابع ظرفیت ها، توانایی ها و حوزه های نفوذ و تاثیرگذاری هر فرد و یا هر مجموعه ای در مکان و زمان خاص خود است.
یک افسر وظیفه شناس جنگ نرم به درستی تشخیص می دهد که در هر لحظه در خط مقدم نبرد فرهنگی چه کاری باید انجام دهد و به چه کاری نباید نزدیک شود؛ اگر کسانی بخواهند انقلابی واقعی باشند ـ فرهنگی و گفتمانی بودن دستور آتش_به_اختیار را درک نکنند ـ تکلیف خود را در تسخیر سفارت انگلیس و عربستان یا حمله و بی احترامی به یک مقام مسوول در نظام جستجو خواهند کرد که هم عامل ضربه به فرمانده است هم باعث خوشحالی دشمن.
این جمله رهبری از محکمات فعالیت اجتماعی است که "هیچ چیزی مجوّز این نیست که بگویند چون نیروی انتظامی و قوه قضاییه عمل نکردند، خودمان وارد میدان شدیم"۸۰.۵.۱۱
حکم سال ۷۸ رهبری نیز درباره حرام بودن فعالیت های خودسرانه سر جای خودش باقی است. و یا اینکه صریح فرمودند: "امر به معروف، یک مرحله گفتن و یک مرحله عمل دارد. مرحله عمل، یعنی اقدام با دست و با زور. این مرحله، امروز به عهده حکومت است و باید با اجازه حکومت انجام بگیرد و لا غیر"
اسلاید 13 :
رهبری می فرمایند برخی دستگاه های کشور در تشخیص مسائل اصلی دچار اختلاند؛ شما آتش به اختیارید که به مسائل اصلی بپردازد.
اما مسائل اصلی چیست؟ "عدالتخواهی" و "انقلابی گری" و تلاش برای اصلاح "سبک زندگی" و غیره مسائل اصلی اند که نیازمند مطالبهگری و گفتمانسازی دارد.
در یک سخن آتش به اختیاری برای کاری است که وظیفه دانشجو ، هسته های فکری و عملی جهادی و افسران جنگ نرم و صاحبان اندیشه است نه کاری که وظیفه نهادهای دولتی است.
افسری که آتش به اختیار می شود یعنی در حوزه مسئولیت خود معطل فرماندهی نماند؛ نه اینکه وظیفه خودش را رها کند و جای دیگران نشیند.
خلاصه اینکه آتش به اختیاری یعنی در روشنگری و تبیین معطل غیر نمانیم نه اینکه وظیفه دیگران را انجام دهیم.
اسلاید 14 :
پیشینه موضوع در بیانات امام خمینی(ره)
در بیانات امام راحل عبارت هایی هست که معطوف به فعال بودن نیروهای انقلابی و مومن برای مقابله با مخاطرات فرهنگی است.
حضرت امام رحمه الله علیه فرموده اند:
باید جوانهای ما عمامه اینها را بردارند .عمامه این آخوندهایی که به نام فقهای اسلام ، به اسم علمای اسلام ، این طور مفسده در جامعه مسلمین ایجاد می کنند باید برداشته شوند .
من نمی دانم جوانهای ما در ایران مرده اند؟ کجا هستند ؟
چرا عمامه ها ی اینها را برنمی دارند ؟ من نمی گویم بکشند ؛ اینها قابل کشتن نیستند؛ لکن عمامه از سرشان بردارند .
مردم موظف هستند ، جوان های غیور ما در ایران موظف هستند که نگذارند این آخوندها( جل جلاله گوها) معمم در جوامع ظاهر شوند و با عمامه در بین مردم بیایند .
اسلاید 15 :
حضرت امام خميني (ره) در تاریخ 04/15 /۱۳۵۸ مي فرمايند:
الآن مکلّفیم ما، مسئولیم همهمان، همهمان مسئولیم، نه مسئول برای کار خودمان؛ مسئول کارهای دیگران هم هستیم«کُلُّکم راعٍ وَ کُلُّکُمْ مَسؤُولٌ عَن رَعِیَّتِه».
مسئولیت من هم گردن شماست؛ شما هم گردن من است.
اگر من پایم را کج گذاشتم، شما مسئولید اگر نگویید چرا پایت را کج گذاشتی؟ باید هجوم کنید، نهی کنید که چرا؟
اگر خدای نخواسته یک معمّم در یک جا پایش را کج گذاشت، همه روحانیون باید به او هجوم کنند که چرا برخلاف موازین؟
سایر مردم هم باید بکنند. نهی از منکر اختصاص به روحانی ندارد؛ مال همه است. امت باید نهی از منکر بکند؛ امر به معروف بکند.
اسلاید 16 :
حضرت امام (ره) مراقبت مردم از اعمال مسئولان را مسئلۀ مهمی می دانند که همۀ مردم در این امر خطیر وظیفه دارند نظارت کنند:
« این مسئله مهم است. و آقایان توجه کنند همه و همه ملت موظفند که نظارت کنند بر این امور. نظارت کنند اگر من یک پایم را کج گذاشتم، ملت موظف است که بگویند پایت را کج گذاشتى، خودت را حفظ کن. مسئله، مسئله مهم است. همه ملت موظفند به اینکه نظارت داشته باشند در همه کارهایى که الآن مربوط به اسلام است.
اگر دیدند که یک کمیته خداى نخواسته برخلاف مقررات اسلام دارد عمل مىکند، بازارى باید اعتراض کند؛ عرض بکنم که کشاورز باید اعتراض کند؛ معممین و علما باید اعتراض کنند. اعتراض کنند تا این کج را راست کنند.
اگر دیدند یک معمم بر خلاف موازین اسلام، خداى نخواسته، مىخواهد عمل بکند، همه موظفند که جلویش را بگیرند .»
اسلاید 17 :
حضرت امام معتقدند اصل نظارت مردم در کارها یک تکلیف مهمی است که به حفظ اسلام کمک می کند پس بر همه واجب است :
« آسان این را نگیرید که ما دخالت نمىکنیم؛ یک دسته بگویند: ما دخالت نمىکنیم، از باب اینکه امر سیاسى است، به ما چه! این امر سیاسى به همه مربوط است، به اسلام مربوط است، به حفظ اسلام مربوط است. ما اگر نظارت نکنیم؛ یعنى، ملت اگر نظارت نکنند در امور دولت و مجلس و همه چیز، اگر کنار بروند، بسپارند دست اینها و بروند مشغول کارهایشان بشوند، ممکن است یک وقت به تباهى بکشد.
ما باید ناظر باشیم به امور مردم. ما باید، ملت باید ناظر باشد به امورى که در دولت مىگذرد، امورى که- فرض کنید که- در مجلس مىگذرد. نظارت! توجه داشته باشد به اینها. اگر دخالت نکنند و یک صدمهاى به اسلام برسد، هر یک یک ما در محکمه عدل الهى مسئول هستیم؛ یک یک ما.
کسى بگوید: «به من چه ربطى دارد؟» این است که بگوید: اسلام به من چه ربطى دارد. مگر مىتوانى بگویى: اسلام به من چه ربطى دارد؟! تو مکلفى حفظ کنى. امانت خداست »
اسلاید 18 :
«من در میان شما باشم یا نباشم به همه شما سفارش و وصیت می کنم که نگذارید انقلاب به دست نا اهلان و نامحرمان بیفتد».
«طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاهها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجیام در این مراکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی و نه غربی باشند.»
اسلاید 19 :
بند«م» وصیت نامه سیاسی الهی امام(ره)
ناظر بر این نکته اساسی است که اگر چنانچه از سوی سازمان های متولی امور فرهنگی جامعه بی تفاوتی مشاهده شد، خود مردم وارد میدان شوند و به تکلیف خویش عمل کنند :
اکنون وصیت من به مجلس شورای اسلامی در حال، آینده و رئیس جمهور و روسای جمهور مابعد و به شورای نگهبان و شورای قضایی و دولت در هر زمان آن است که نگذارند این دستگاههای خبری و مطبوعات و مجله ها از اسلام و مسائل کشور منحرف شوند. و باید هم بدانیم که آزادی به شکل غربی آن که موجب تباهی جوانان و پسران و دختران می شود از نظر اسلام و عقل محکوم است و تبلیغات و مقالات و سخنرانی ها و کتب و مجلات بر خلاف اسلام و عفت عمومی و مصالح کشور حرام است و بر همه ما و همه مسلمانان جلوگیری از آن واجب است و از آزادی های مخرب باید جلوگیری شود و از آن چه در نظر شرع حرام و از آنچه برخلاف مسیر ملت و کشور اسلامی و مخالف با حیثیت جمهوری اسلامی است به طور قاطع اگر جلوگیری نشود همه مسئول می باشند و مردم و جوانان حزب اللهی اگر برخورد به یکی از امور مذکور نمودند به دستگاههای مربوطه رجوع کنند و اگر آنان کوتاهی نمودند خودشان مکلف به جلوگیری هستند.
حضرت امام در بند«ک» وصیتنامه سیاسی و الهی خویش نیز به ضرورت مقابله با مفاسد و انحرافات اشاره میکنند و میفرمایند: «وصيت اينجانب به جوانان عزيز آن است كه خودشان شجاعانه در مقابل انحرافات قيام نمايند تا استقلال و آزادی خود و كشور و ملت خودشان مصون باشد».
اسلاید 20 :
بایستی عدالت آنچنان از طرف مردم، قشرها و بخصوص جوانان مطالبه شود که هر مسؤولی - چه بنده و چه هر کس دیگری که در جایی مسؤول است - ناچار باشد به مقوله عدالت، ولو برخلاف میلش هم باشد، بپردازد.
یک وقت است که ما مثلاً به وزارت اقتصاد و دارایی میگوییم عدالت را رعایت کن، یا به قوّه قضاییّه میگوییم عدالت را رعایت کن؛ اما یک وقت به جوانان میگوییم شما عدالت را مطالبه کنید. هر کدام معنای خاصّی دارد. مطالبه عدالت به معنای این است که عدالت، گفتمان غالب در محیط های جوان و دانشجویی شود؛ عدالت را مطالبه کنند و آن را از هر مسؤولی بخواهند.
یک جامعه و یک کشور و یک ملت بیدار از مسئولینش این چیزها را مطالبه می کند:
مطالبهی عدالت، مطالبهی انصاف، مطالبهی خدمت، مطالبهی ارتباط صمیمی با مردم
مطالبهی دین، پایبندی به ارزشهای دینی، پایبندی به شرع.