بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

به نام خدا

مطالعات موضوعی

اسلاید 2 :

فهرست مطالب
سابقه خانه وسيرتحول سكونت در خانه هاي مسكوني
شناخت مسکن و عوامل كلي موثر بر مطلوبيت آن
طبقه بندی نیازهای مسکونی از دید گاه جامعه شناسی
بررسی ویژگی های سازمان فضایی خانه های تاریخی
بررسی ویژگی های سازمان فضایی خانه های معاصر
مسائل ومشکلات مسكن در حوزه شهري و آپارتمانها

اسلاید 3 :

سابقه خانه وسيرتحول سكونت در خانه هاي مسكوني
واژه سكونت مفهوم گسترده تري است از مكان كه مجموعه اي از فعاليت هاي زيستي خانوار است كه فعاليتهاي فرد ي – جمعي را از يكسو و فعاليت هاي اجتماعي – اقتصادي از سوي ديگر در بر مي گيرد و سكونت گاه محلي است كه خدماتي نظير بهداشت ،آموزش ، فرهنگ و روابط اجتماعي و . را براي خانواده فراهم مي آورد .
يكي از مسائل بسيار اساسي كه اغلب در برنامه ريزي مسكن از قلم مي افتد ، ميل طبيعي انسان به سكونت به عنوان يك عامل تعيين كننده در انتخابهاي معمارانه و رابطه مستقيم آن با ميل غريزي ساختن و اشتياق به كار معماري است .

سكونت يك نياز ديرينه است همچنان كه زنده ماندن ، غذا خوردن و زندگي اجتماعي اينگونه هستند – انسان به طور غريزي كارهاي زندگي خود را تحت فرمان اشتياق انجام مي دهد در پي هر اشتياق همواره يك ضرورت يا يك نياز است كه انسان در پي نياز به مسكن به سوي آن كشانده شد با ساخت سكونتگاههاي هاي اوليه توسط انسان كه شامل: گوشه امن غارها – شكاف كوه ها – شاخه هاي درختان و جنگل ها و با تكامل فكري – افزايش مهارت – شناخت محيط پيرامون توسط انسانها دوران نو سنگي ( خانه سازي) بوجود مي آيد و در مرحله بعد كشاورزي ودامپروري – يكجا نشيني و شكل گيري روستا ها ودر گام بعدي با رشد صنعت و پيدايش شهرها

اسلاید 4 :

ساختن خانه يك اختراع بود ، عنصري نو ، كه انسان را از تاريكي غار نجات داد . توانايي انسان در بيرون كشيدن مفهوم سكونت از درون حفره اي در دل سنگ و ساخت آن بدين صورت پيشرفت خارق العاده اي بود . در ساخت نخستين سازه براي حداقل شكل دادن به فضا ، غار الهامبخش انسانهاي نخستين شد .
انسان در طرح خانه همواره از شكلهاي طبيعي الهام گرفته است . در آن شكلها همچون خطوط درون غار دايره اي بودند با مصالح از گل وني اما به تدريج مصالح ديگر و رنگ هم به اين خانه ها راه يافت .

انسان ها به شيوه هاي ساخت بهتر با ظاهري زيباتر علاقمند شده بودند . پس براي اندود كردن كف و ديوارها به جاي گل از گچ استفاده كرد و رنگهاي خاكي ، قهوه اي و قرمز را در بيرون و درون خانه ها به كار گرفت .
تحول پلان خانه از دايره به مستطيل جهشي بزرگ وسر آغاز شناخت واقعي سازه و آشنايي با روشهاي ساده تر ساختمان بود . الهام بخش اين شكل جديد هم ، شكل آجر بود . انسان نخستين ديوار را در ذهن خود تجزيه وعناصرش را از هم جدا كرد، بعد قطعه هاي حاصل از تجزيه را به شيوه اي كاملا متفاوت روي هم قرار داد . اين تحول گوياي درك وسيعتر از مفهوم ديوار و خواص آن است .

از ميان همه شكلهاي ساخت خانه ، سرانجام شكل مستطيل غالب شد و با تنوعي چند به اجرا در آمد . در اين خانه ها اتاق اصلي اهميت درجه اول است و تقريبا تماي فضاي خانه را مي پوشاند . زندگي ، پخت و پز و خواب نيز در همين فضاي مشترك انجام مي شد .

اسلاید 5 :

ساكنان مناطق جنوبي خاور نزديك، كه بين النهرين را عرصه تاخت و تاز خود قرار دادند ، دانش ساخت خشت را هم به همراه خود به اين زمين آوردند . در محيط پيرامون آنها سنگي براي ساختن نبود ، اما نياز به يك مسكن فراتر مجبورشان كرد به كلبه هاي گلين بسنده نكنند و به امكانات بهتري بينديشند در اين صورت بود كه فضاي خانه ها از تك اتاق چند كاره فراتر رفت ، اتاقها از هم جدا شدند و پيرامون حياطي سازمان يافتند و كوشش مي شد از اين فضا استفاده هاي پيچيده تري شود. به مرور زمان حياط مركزي كاربردهاي گوناگوني يافت و علاوه بر فضاي ارتباطي به حائل ميان فضاها و باغ و باغچه هم تبديل شد - در نيمه اول قرن اول ميلادي ، كمبود فضا در شهر ها ، ساختمانهاي چند طبقه را مرسوم كرد . سراسر يا بخشي از طبقه همكف را مغازه ها و انبارها اشغال مي كردند. بازارچه هاي حلزوني از ميان بلوكهاي آپارتماني و خانه هاي متراكم مي گذشت وهوا ونور را در ميان آنها جاري مي كرد.

در بعضي از مناطق به منظور كمبود چوب و سنگ از قوس استفاده مي كردند . كه اين قوسها اكثرا با خشت بودند . براي پوشاندن سقفهاي خانه ها از همين طاق ها استفاده ميكردند تاقهاي نيم دايره و ربع دايره اي در بالاي درها و پنجره هاي پلكان براي استحكام بخشيدن به آنها به كار مي رفت كه اغلب دليل استفاده از اين نوع سيستم سازه اي محدود به كمبود مصالح نبود و عوامل ديگري نيز در آن دخالت داشتند .
. بلوكهاي آپارتماني گاه تا 5 طبقه بالا مي رفتند و به طور معمول پلان همه طبقات يكسان بود .

اسلاید 6 :

با توجه به كمبود چوب در بعضي مناطق كاربرد چوب در معماري بعضي مناطق ديگر گسترده بود . چوب قابليت شكل پذيري بيشتري داشت وبراي تزئين ساختمان آن را كنده كاري مي كردند، تزئينات به كنده كاري روي چوب و آجر محدود نمي شد ، بلكه نقاشي ديواري هم رواج بسياري داشت . از كف زمين تا زير سقف شكلهاي هندسي منظم و رنگارنگ نقاشي مي كردند كه اين رنگها در فرهنگهاي مختلف معنايي خاص داشتند. در طول زمانهاي مختلف معماراني با سبكهاي مختلف كه البته اغلب آنها به صورت موروثي اين حرفه را دنبال كرده بودند، با ايجاد فضاهايي كه به مرور زمان به حد اعتلاي خود رسيد ، سعي در آفرينش فضاهايي در جهت ايجاد امنيت و آسايش براي ساكنين اين بناها نمودند.

امروزه نيز با توجه به مشكلات زمين و مسئله افزايش قيمت آن در كلان شهرها ، انسان سعي در ايجاد بلند مرتبه ها و آسمان خراشهايي نموده است كه اين ساختمانها نه تنها مشكلاتي را كم نكرده است بلكه مشكلاتي را نيز به همراه داشته است

اسلاید 7 :

بررسی ویژگی های سازمان فضایی خانه های تاریخی

گونه شناسي مسكن:
گونه شناسي مسكن از جنبه ها و ديدگاههاي متعددي قابل بررسي است.يكي از رايج ترين زمينه هاي مطالعات تيپولوژي پرداختن به شكل هاي كلي و صورتهاي مختلف قرارگيري فضاهاي عمده يك واحد مسكوني است.
هدف از چنين بررسي هايي اگاهي يافتن نسبت به گوناگوني هاي ممكن در شكل عمومي واحد مسكوني و استقرارهاي صحيح بخش هاي مختلف تشكيل دهنده آن است.
بطور کلی در یک تقسیم بندی کلی خانه های ایرانی دو دسته اند :
1- درونگرا
2- برونگرا

اسلاید 8 :

خانه های درونگرا:
تعريف معماري درون گرا:
1- نداشتن ارتباط بصري مستقيم فضاهاي داخل با فضاهاي شهري بيرون خود.
2- فضاهاي مختلف آن را عنصري مانند حياط يا صفه هاي سرپوشيده سازمان دهي كرده است به نحوي كه روزنه ها و بازشوها به اين عناصر باز مي شوند.
مهمترین عنصر در شکل دهی خانه های درونگرا (حیاط) میاشد.
استفاده ار حیاط در بناهای ایران قدمتی 8000 ساله دارد.

حیاط در بناهای باستانی روستای زاغه- تپه باستانی حسنلو- طرح اولیه ی زیگورات چغازنبیل- مجموعه بناهای کوه خواجو- کاخ آشور- کاخ سروستان- کاخ کسری و . استفاده شده است.از حياط در خانه های کشورهای عربی مانند عربستان- عراق- سوریه- مصر- لیبی- تونس- الجزایر و . به طرق مختلف استفاده شده است..
حیاط در کشورهای غربی مانند یونان و ایتالیا قدمتی 2000 ساله دارد..
در رم باستان همزمان از خانه های حیاط دار ( دموس ) و بدون حیاط ( اینسولا ) استفاده میشده.

اسلاید 9 :

ورودی :
1- ورودیهای مستقیم (متصل به حیاط..)
2- ورودیهای غير مستقيم (متصل به یک دالان و یا طارمه)
ویژگیهای فضاهای خانه های درونگرا
اتاق ها :

1- اتاق زمستانی: اتاقی کوچک با تعدادی بازشو است و گودی آن در سطح زمین بوده و بسته بودن آن در چند جهت باعث گرم شدن سریع آن میشود.
2- اتاق تابستانی: در انواع سه دری - چهار دری- پنج دری- شش دری- هفت دری- هشت دری- ده دری- دوازده دری و شانزده دری ساخته میشود. ( این اتاقها عملکردهایی از قبیل نشیمن و پذیرایی دارند )
طرحي از يك ورودي

اسلاید 10 :

حیاط : ازحیاط در خانه های ایرانی به شکلهای مختلف استفاده شده است.

1- به عنوان نشانه حریم تملک.
2- وحدت دهنده چند عنصر خانه.
3- ارتباط دهنده چند فضا.
4- برای ایجاد محیطی سرسبز و با نشاط.
5- به عنوان یک هواکش مصنوعی برای
جریان بادهای مناسب.
6- عنصری مهم در جهت سازماندهی
فضاهای مختلف.
7- حریمی امن و آرام برای آسایش خانواده.
نحوه استقرار حياط در چند خانه

اسلاید 11 :

خانه هایی که فضاهای آن در چهار جبهه حیاط سازماندهی شده:
در دو گروه طبقه بندی شده :
1- چهار طرف طبقه همکف دارای بخشهایی است و فقط در قسمتی از طبقه اول آن فضاهایی ساخته شده است.
2- فضاها در چهار طرف طبقه همکف و اول بطور کامل ساخته شده است.

اسلاید 12 :

گونه شماره 1:
مستطيل كشيده (عريض) در جبهه نورگير
استقرار كليه فضاهاي اصلي در جبهه آفتاب گير
(جبهه نورگير)بسته به بعد خانوار متغير است.
گونه شماره 2:
واحد مسكوني تيپ شكسته
دسترسي از مفصل دو بازو
استقرار كليه فضاهاي اصلي در جبهه آفتاب گير
تفكيك فضاهاي خصوصي و عمومي در چپ و راست
امكان گسترش دو بازو با افزايش عرض مفصل

اسلاید 13 :

گونه شماره 3
مستطیل کشیده در جبهه غیر نورگیر
استقراربعضی از فضاهای اصلی در جبهه آفتابگیر و برخی دیگر در ضلع غیر آفتابگیر
گونه شماره 4
مستطیل کشیده در جبهه غیر نورگیر
استقراربعضی از فضاهای اصلی در جبهه آفتابگیر و برخی دیگر در ضلع غیر آفتابگیر

عرض ساختمان بسته به بعد خانوار متغیر

تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در جلو و عقب

اسلاید 14 :

گونه شماره 5
واحد مسکونی L شکل
استقرارکلیه فضاهای اصلی در جبهه آفتابگیر (با تاخیر در آفتاب گیری)
استفاده از نور شرق و غرب
تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در بال ها
امکان گسترش خطی بال ها برای ازدیاد مساحت
گونه شماره 6
واحد مسکونی U شکل
دسترسی از مفصل دو بازو
تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در بازوها
استقرار فضاهای اصلی در دو جبهه آفتابگیر وغیر آفتابگیر
امکان گسترش دو بازو با افزایش عرض مفصل
امکان استفاده از نور شرق و غرب

اسلاید 15 :

گونه شماره 10
واحد مسکونی H شکل
دسترسی از مفصل دو بازو
استقرار فضاهای اصلی در دو جبهه آفتابگیر وغیر آفتابگیر
تفکیک فضاهای خصوصی و عمومی در دو قسمت
امکان استفاده از نور شرق و غرب
وجود سایه در شمال و جنوب مفصل در طول روز
سطح زیربنای بسیار زیاد
گونه شماره 11
واحد مسکونی T شکل
دسترسی از قسمت تقاطع بازوها
استقرار کلیه فضاهای اصلی درجبهه آفتابگیر
تفکیک فضاها در دو قسمت
امکان استفاده از نور شرق و غرب در بازوی وسط
وجود سایه دریکی از دو بازوی شرقی یا غربی در طول روزبه علت گسترش بازوی وسط به سمت جنوب

اسلاید 16 :

شناشیل : مكاني براي استفاده از نسيم و وزش بادهاي مطبوع است .
شناشيل هاي داخلي كه در يك يا چند جبهه طبقات بالا و مشرف به حياط ساخته شده اند رابط فضاهاي مختلف مي باشند. شناشيل معبري نيز براي عبور از ميان اتاق ها نيز هست.
نمونه اي از شناشيل خانه هاي بوشهر

اسلاید 19 :

پلکان:
به طور كل محل استقرار پلکان در خانه را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.

1- پلکان طبقه ی همکف: رابط بین حیاط و فضاهای طبقه است.
2- پلکان طبقه ی اول: عرضی حدود 100 – 80 سانتی متر و بصورت مارپیچ.
3- پلکان بام: معمولاچوبی است و عرضی متغیر دارد.
طارمه ( ایوان یا صفه):
فضایی است از یک طرف باز و گاهی بدون سقف و به عنوان نشیمن موقت فصلی، دالان و ارتباط دهنده چند فضا مورد استفاده قرار میگیرد.
به شکلهای گوناگون: چهار گوش- مستطیلی- L شکل- U شکل و .
در مجموع ویژگیهای ارسی ها بشرح زیر خلاصه میشود:
1- اختصاص حد اقل جا در هنگام باز و بسته شدن.
2- ایجاد ارتباط بصری به شکلهای مختلف با محیط سر سبز حیاط.
3- هدایت نور مناسب به داخل اتاق.
4- جداره ای مناسب بین دو یا چند اتاق.
ارسی :

اسلاید 20 :

طارمه و نحوه قرارگيري آن در خانه هاي قديمي

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید