بخشی از پاورپوینت
اسلاید 2 :
تعريف شبيه سازي
شبيه سازي(Simulating) در يک تعريف خيلي کلي مجموعه اي از روشها وابزارها براي مشابه سازي سيستمهاي واقعي مي باشد که عموما به وسيله کامپيوتر و نرم افزار انجام مي شود.
شبيه سازي عبارت است از طراحي مدل از سيستم و انجام آزمايش هايي روي مدل به منظور تحقق دست کم يکي از اهداف زير:
- کسب شناخت از عملکرد سيستم
- مقايسه عملکرد سيستم تحت شرايط مختلف
اسلاید 3 :
چه زماني از شبيه سازي استفاده مي کنيم؟
اغلب اوقات مطالعه فيزيکي سيستم ها، بسيار مشکل و هزينه بر است و يا حتي ناممکن مي باشد.
در اين شرايط بايد از يک مدل بدلي براي مطالعه سيستم استفاده کرد.
در صورت سادگي مدل، براي حل مسأله مي توان از روشهاي تحليلي استفاده نمود.
در صورت بي نتيجه بودن روش هاي تحليلي به علت پيچيدگي مساله از شبيه سازي استفاده مي کنيم.
اسلاید 4 :
مزاياي شبيه سازي
دستيابي به داده هاي شبيه سازي در مقايسه با سيستم هاي حقيقي معمولا بسيار کم هزينه تر است.
به کار بردن روشهاي شبيه سازي معمولا آسان تر از روشهاي تحليلي است.
مدل هاي شبيه سازي محدوديت استفاده از مفروضات ساده کننده را ندارند.
در برخي موارد شبيه سازي تنها وسيله يافتن راه حل مسأله است.
شبيه سازي اجازه مدل سازي شرايط احتمالي و متغير را مي دهد.
اسلاید 5 :
انواع شبيه سازي
ايستا در مقابل پويا(Static vs. Dynamic)
- آيا زمان نقشي در مدل ايفا مي کند؟
پيوسته در مقابل گسسته(continuous vs. Discrete change)
- آيا حالت سيستم مي تواند به طور مداوم تغيير کند يا فقط در برهه مجزايي از زمان تغيير مي کند؟
قطعي در مقابل احتمالي(Deterministic vs. Stochastic)
- آيا همه چيز با اطمينان است يا حالت عدم اطمينان هم وجود دارد؟
اسلاید 6 :
شبيه سازي با کامپيوتر
زبانهاي برنامه نويسي عمومي:
Fortran , C , VB و.
زبانهاي شبيه سازي:
SLAM , GPSS , SIMAN و.
شبيه سازي سطح بالا
ARENA , ED و.
اسلاید 7 :
اجزاي يک مدل شبيه سازي
Entities(نهادها): بازيگراني که شرايط را تغيير مي دهند، روي نهادهاي ديگر اثر مي گذارند و از آنها نيز تاثير مي پذيرند.
)Attributesخصيصه(: ويژگيهايي است که يک Entity مي تواند داشته باشد.
)Variablesمتغير حالت(: وضعيت سيستم را در هر لحظه نشان مي دهند.
Resources: منابعي که نهادها آنها را اشغال مي کنند و به مصرف مي رسانند.
اسلاید 8 :
اجزاي يک مدل شبيه سازي(ادامه)
Queue(صف): جاييست که نهادها براي آزاد شدن يک منبع و اشغال آن منتظر مي مانند.
Statistical accumulators: متغيرهاي نظارتي که در پايان براي ارزيابي عملکرد سيستم استفاده مي شوند.
Event(پيشامد): رخدادي در يک لحظه که وضعيت سيستم را تحت تاثير قرار مي دهد
اسلاید 9 :
معرفي نرم افزار Arena
اسلاید 10 :
معرفي نرم افزار Arena
محصول شرکت Rockwell Software
آخرين ورژن: ARENA 11
داراي ويرايشهاي مختلف مثل Basic, Professional و .
ويرايشهاي جديد داراي امکان نمايش 3بعدي هستند.
نرم افزار مورد استفاده: ARENA 7.01 Academic
Arena نرم افزاري تحت Microsoft Windows مي باشد.
اسلاید 11 :
آشنايي با پنجره Arena
در بالا، سمت چپ منوهاي File، View، Tools و Help را مي بينيد.
اگر يک فايل مدل سازي باز شود، ديگر منوها فعال مي شوند.
اسلاید 12 :
پنجره مدل
پنجره مدل (معمولا در طرف راست پنجره Arena وجود دارد)
جايي است که مدل ساخته مي شود.
شما مي توانيد همزمان پنجره هاي چند مدل را همزمان باز داشته باشيد.
براي هر فايل مدل سازي که باز مي کنيد، يک پنجره مدل مجزا وجود دارد.
اسلاید 13 :
پنجره مدل از لحاظ رويت
قسمت فلوچارت (Flowchart view):
حاوي نمودار هاي مدل مي باشد.
در بردارنده عناصر طراحي، انيميشن و فلوچارت هاي پردازش مي باشد.
عمل ويرايش کردن هر شي از طريق دوبار کليک کردن روي آن و رفتن به پنجره مکالمه (Dialog) ميسر است.
قسمت صفحه گستر (Spreadsheet view):
داده هاي مدل را نشان مي دهد مثل زمان و ديگر پارامترها
مي توان در اين ديد، داده ها را وارد، حذف و ويرايش کرد.
اسلاید 14 :
پنجره مدل از لحاظ رويت
بيشتر پارامترهاي مدل مي تواند در هر دو قسمت ويرايش شوند.
خط جدا کننده دو قسمت را مي توان گرفته و بالا و پائين برد.
براي پنهان کردن و فعال کردن قسمت صفحه گستر: View/Split Screen
اسلاید 15 :
نوار پروژه (Project Bar)
نوار پروژه در قسمت چپ پنجره Arena واقع شده است.
اين نوار شامل پانلهايي است که در آن بلوکهاي سازنده مدلها قرار مي گيرند.
در هر لحظه يک پانل نشان داده مي شود.
از طريق دکمه هاي افقي به پانل هاي مختلفي سوئيچ مي شود.
اسلاید 16 :
ماژول ها (Modules)
بلوکهاي اصلي سازنده مدلهاي Arena هستند.
دو نوع اصلي آن عبارتند از:
ماژول هاي فلوچارت (Flowchart Modules)
ماژول هاي داده (Data Modules)
اسلاید 17 :
ماژول هاي فلوچارت (Flowchart Modules)
براي افزودن ماژول فلوچارت (Flowchart Modules) به مدلتان، آن را از نوار پروژه (Project Bar) به قسمت فلوچارت بکشيد.
شما مي توانيد نمونه هاي زيادي از يک نوع ماژول فلوچارت در مدلتان داشته باشيد.
ماژولهاي توصيف کننده فرآيندهاي پويا
نقاط/مکان هايي که موجوديت ها در بين آن ها حرکت مي کنند.
نوعاً به يکديگر متصل و مربوط هستند.
اسلاید 18 :
انواع ماژولهاي فلوچارت پانلBasic Process
Create، Dispose، Process، Decide، Batch، Separate، Assign، Record
پانلهاي ديگر انواع بسياري از ماژولها را دارند.
شکل ماژولها شبيه به اشکال فلوچارتها هستند (همچنين استفاده از رنگ ها براي نشانه گذاري)
2 روش براي ويرايش کردن :
براي دسترسي به آن 2 بار کليک کنيد، سپس پنجره مکالمه (Dialog) را پر کنيد.
انتخاب يک نوع ماژول در مدل يا در نوار پروژه (يک بار کليک)، ديدن تمام ماژول ها از همان نوع در قسمت صفحه گستر و سپس ويرايش کردن آن
اسلاید 19 :
ماژول هاي داده (Data Modules)
تعيين مقادير، شرايط و . براي کل مدل
انواع ماژولهاي داده در پانل Basic Process عبارتند از:
Entity، Queue، Resource، Variable، Schedule، Set
پانلهاي ديگر حاوي ديگر ماژول ها داده اي مي باشند.
آيکون ماژول هاي داده در نوار پروژه شبيه يک صفحه گسترها کوچک شده است.
براي استفاده از ماژول داده، آن را در نوار پروژه انتخاب کنيد. (يک کليک) و در قسمت صفحه گستر ويرايش کنيد.
کليک راست کردن روي سطرها و ستون ها به منظور انجام کارهاي مختلف
فقط يک نمونه از هر نوع ماژول داده در يک مدل وجود دارد امّا هر يک مي تواند ورودي زيادي داشته باشد. (رديف ها)
اسلاید 20 :
کار با Arena
براي استفاده از ماژول داده، آن را در نوار پروژه انتخاب کنيد. (يک کليک) و در قسمت صفحه گستر ويرايش کنيد.
کليک راست کردن روي سطرها و ستون ها به منظور انجام کارهاي مختلف
فقط يک نمونه از هر نوع ماژول داده در يک مدل وجود دارد امّا هر يک مي تواند ورودي زيادي داشته باشد. (رديف ها)