بخشی از مقاله

طرح افزايش ظرفيت توقفگاههاي خودروي
اختصاصي و عمومي
مقدمه :
با توجه به رشد روز افزون جمعيت شهرها و افزايش بي برنامه آمار خودروها ، آنچه اكنون به عنوان يك مسأله و معضل مطرح است ، كمبود فضاي كافي براي تردد و توقف خودروها در سطح شهرها مي باشد.


بي شك ايجاد و بهسازي معابر عمومي با تكيه بر اصول مهندسي و شهر سازي و برنامه ريزي و آينده نگري مسئولين ذيربط در حل مشكلات عبور و مرور خودروها از نقش بسزايي برخوردار است. اما در مورد مشكل توقف خودروها آنچه در نگاه اول خودنمايي مي كند ، كمبود پاركينگهاي عمومي اعم از مكانيزه و طبقاتي است. بي شك همه ما ساكنين شهرها در طول روز به كرات با مشكلي به نام كمبود جاي پارك براي خودرو ، دست به گريبان بوده و هستيم.


در اين طرح كوشيده ايم يكي از راهكارههاي رفع مشكل كمبود جايگاههاي توقف خودرو را بررسي كنيم.
معرفي اجمالي :
در بسياري از موارد ديده شده كه ساكنين ساختمانهايي از قبيل مسكوني ، اداري ، تجاري و خدماتي از كمبود فضاي پارك براي خودروهاي خود و يا مراجعه كنندگانشان رنج مي برند. در اينجا سؤال اينست كه چگونه مي توان با طرحي مناسب و با هزينه اي معقول ظرفيت جايگاههاي توقف

خودروها را در اين گونه موارد افزايش داد ؟ و اينكه آيا اصلآ چنين امري شدني است يا خير ؟
در جواب بايد گفت : در صورتيكه جايگاه توقف خودرو داراي ارتفاع مناسب باشد مي توان ظرفيت توقف خودرو را در چنين جايگاههايي تا حدود دو برابر افزايش داد.


با اين توضيح كه با اعمال تمهيداتي و با بكارگيري مكانيزمهاي مكانيكي و كنترلي مي توان بدون عمليات ساختماني نيمي از خودروها را بايك طبقه انتقال به بالاي خودروهاي پارك شده در سطح جايگاه انتقال داد و هنگاميكه خودروهاي پارك شده در طبقه بالا قصد خروج از جايگاه را داشته باشند به طرزي ساده و ايمن آنها را به سطح جايگاه پائيني انتقال داد. به شرطي كه ارتفاع مفيد جايگاه اجازه توقف حداقل يك خودرو را در بالاي خودروي اول را داشته باشد.


توجيه فني :
در اين طرح سعي شده چند فاكتور بطور همزمان رعايت گردند :
- ايمني و ضريب اطمينان بالا
- قابليت نصب و راه اندازي آسان
- سهولت در بهره برداري
- ارائه فضاي كافي براي دور گرفتن خودرو در جايگاههاي با عرض كمتر
- تعمير و نگهداري آسان


از آنجا كه طرح بايد داراي امنيت و ضريب اطمينان بالايي باشد ، سعي بر اين است كه حتي المقدور از مصالح مهندسي استاندارد شده استفاده شود و همچنين از رقم بالايي براي ضريب اطمينان در محاسبات مقاومتي استفاده شده ، همچنين مقاومت سيستم در برابر زلزله محاسبه شده است.

 

طراحي سيستم به نحوي است كه نصب و راه اندازي آن نياز به تغييرات خاصي در ابنيه ندارد.
از آنجا كه استفاده از طرح بايد براي عموم ميسر باشد ، حتي المكان سعي شده در اين طرح پيچيدگي وجود نداشته باشد و براحتي با آموزش مختصري براي همگان قابل استفاده و راهبري باشد.
اين طرح كه با دو ستون در انتهاي جايگاه طراحي شده فضاي زيادي براي دور گرفتن خودرو در جايگاههاي با عرض كمتر در اختيار راننده مي گذارد.
سيستم به نحوي است كه نياز خاصي به تعمير و نگهداري ندا

رد و براحتي مي توان دوره هاي بازبيني آنرا در هر شش ماه تا يكسال در نظر گرفت و احيانأ در صورت وجود اشكال به راحتي ميتوان آنرا بر طرف كرد.
امروزه ارائه خدمات پس از فروش به يكي از فاكتورهاي اساسي در امر بازاريابي و كسب در آمد پيوسته تبديل شده است چون بخشي از آرامش خيال مشتري هر گونه كالايي بستگي به ارائه خدمات پس از فروش مناسب و به موقع دارد.


توجيه اقتصادي :
واضح است كه طرح مفيدي اگر از نظر اقتصادي به صرفه نباشد از درجه اعتبار ساقط است. طبق بر آوردهاي بعمل آمده از اين طرح چنين پيش بيني مي شود كه بازاء هر واحد پاركينگ كه به ظرفيت پاركينگهاي موجود افزوده مي گردد ، رقمي حدود بيست ميليون ريال هزينه اوليه بر دوش خريداران اين سيستم خواهد افتاد كه طبق بررسي هاي به عمل آمده اين هزينه رقمي معقول و مناسب به نظر مي رسد.

 


همچنين اين سيستمها به گونه اي طراحي شده است كه هزينه تعمير و نگهداري آنها به حداقل ممكن كاهش يابد. از طرفي افزايش ظرفيت پاركينگها از طرق زير بطور مستقيم و يا غير مستقيم به اقتصاد اشخاص حقيقي و حقوقي (خريداران) كمك خواهد كرد :
- جذب مشتري بيشتر براي مراكز تفريحي ، تجاري و غيره.
- در آمد بيشتر براي پاركينگهاي عمومي
- ترافيك بهتر و روانتر به واسطه باز شدن عرض معابر


- قابليت تأمين پاركينگ لازم براي ساختمانها و در نتيجه افزايش تعداد واحدهاي آپارتماني
جمع بندي و نتيحه گيري :
طرح افزايش ظرفيت پاركينگها با يك پشتوانه فني و اقتصادي منطقي قادر خواهد بود باصرف هزينه اي معقول ظرفيت بخش قابل توجهي از پاركينگهاي موجود را تا حد دو برابر افزايش دهد .
اين امر علاوه بر رفع مشكلات ناشي از كمبود فضاي توقف خودروها به افزايش روند اشتغال زايي و بهره گيري از نيروهاي متخصص داخلي كمك شاياني خواهد كرد . لازم به ذكر است در كشورهاي صنعتي اين گونه طرحها مدتهاست كه جاي خود را باز كرده و كارايي خوبي را از خود به نمايش گذاشته است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید