بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

لینوکس چیست؟

لینوکس به خودی خود، یک هسته (Kernel) است. هسته، بخش اصلی سیستم‌عامل را تشکیل می‌دهد که کار آن کنترل داده‌ها، مدیریت حافظه، سخت‌افزار، ورود و خروج داده‌ها و تمامی موارد اصلی سیستم‌عامل می‌باشد. همانطور که گفتم، لینوکس به خودی خود سیستم‌عامل به شمار نمی‌رود، بلکه با استفاده از ابزارهایی که پروژه گنو (GNU) برای آن تولید کرده است، تبدیل به یک سیستم‌عامل کامل می‌شود (به همین دلیل است که لینوکس را معمولا گنو/گنو/لینوکس یا GNU/Linux می‌نامند) .از نظر فنی، گنو/لینوکس را می‌توان نمونه بازمتن و آزاد سیستم‌عامل‌های خانواده یونیکس نامید. زیرا بر اساس استاندارد POSIX پیاده سازی شده و کاملا با آن سازگار است. بنابراین گنو/لینوکس را می‌توان نواده سیستم‌عامل پرسابقه و مستحکم یونیکس دانست که البته خواص خوب آنرا نیز به ارث برده است.

اسلاید 2 :

Ubuntu -1

Ubuntu  بر مبناي ميز كار Gnome  طراحي شده و در آن فايرفاكس و Open Office  به كاربر ارايه گرديده است . آخرين نسخه آن Ubuntu7.0.4  با نام آهوي چابك ( Feisty Fawn  ) منتشر گرديده و برنامه مديريت نصب برنامه ها در آن ( ATP  ) قادر به شناسايي و نصب بسته هاي دبيان است .

اوبونتو داراي ويرايش هاي ديگري مانند : Kubuntu  ، Xubuntu  و Edubuntu   مي باشد وبراي كاربردهاي كلاينت و سرور، محيط هاي 32 و 64 بيتي عرضه گرديده است.

اسلاید 3 :

open suse

درسال 1992 چهار مبتكر آلماني طرح لينوكسي Suse  را پايه ريزي كردند و نسخه 4.2 در سال 1996 ارائه شد كه برنامه مديريت سيستم YAST  به آن اضافه گرديده بود كه تا به امروز در اين لينوكس از آن بهره مي گيرند.

درسال 2003 اين توزيع توسط شركت ناول خريداري شد و تحت عنوان اپن سورس ،SLES  براي كاربرد هاي دسكتاپ و سرور ارايه شد . اين توزيع هم به مانند اوبونتو هم باميزكار GNOME  و هم KDE  ارائه مي گردد.

آخرين نسخه SUSE  ، Open Suse 10.3 مي باشد كه توزيعي بسيار قوي مي باشد. برخي طرفداران لينوكس بزرگترين نقطه ضعف اين توزيع را سياست هاي تجاري ناول در رابطه با برخي شركت هاي مخالف اپن سورس مانند مايكروسافت مي دانند.

اسلاید 4 :

fedora

فدورا بطور رسمي در سپتامبرسال 2004 توسط Bob Young  و Marc Ewing ارايه شد و به سرعت جاي خود را در بين كاربران لينوكس به عنوان توزيعي آسانتر از ردهت باز كرد و مسئولان ردهت آن را براي مصارف عاميانه و دسكتاپ منتشر مي كردند. اين توزيع كه مي توان گفت از ردهت نشات گرفته كماكان براي كاربران معمولي لينوكس داراي پيچيدگي هاي بيشتري است اما نقطه قوت آن را مي توان در نوآوري در طراحي و ساپورت طيف وسيعي از نرم افزار هاي مبتني بر لينوكس در فدورا دانست.

اسلاید 5 :

Debian GNU

اين توزيع در سال 1993 اعلام موجودي كرد. Ian Murdock با تعدادي برنامه نويس يونيكس دبيان در يك دهه  به مهمترين توزيع لينوكس تبديل کردند به گونه اي كه در حال حاضر بيش از 120 توزيع ديگر مانند اوبونتو و ناپيكس بر اساس آن منتشر شده اندو به عنوان پايدارترين و كاربردي ترين لينوكس براي رده هاي متوسط و كاربران خانگي قابل استفاده است وبه همراه cd نصب بيش از بيست هزار برنامه كاربردي قابل نصب موجود است كه از اين لحاظ در بين ديگر توزيع ها قابل تامل است .

اسلاید 6 :

Mandrava

اين لينوكس با نام اوليه مندريك (Mandrake ) توسط يك فرانسوي به نام Gaël Duval در ژولاي سال 1998 منتشر شد. مندريك در ابتدا نسخه اي از ردهت با انعطاف بالا با محيطكاري KDE  بود اما با افزايش محبوبيت مستقل گرديد . در سال 2005 شركت مندريك با شركت برزيلي Conectiva  ادغام شد و نام اين توزيع به مندريوا (Mandriva ) تغيير يافت . اين توزيع امروزه يكي از لينوكس هاي با محيط زيبا و قابل اطمينان است كه از برنامه Rpm Drake  براي نصب آسان بسته هاي RPM  استفاده ميكند و يكي از نسخه هاي زنده اين توزيع  با يك حافظه فلش قابل اجراست .

اسلاید 7 :

Pelinux os

اين توزيع اولين بار توسط بيل رينولدز در سال 2003 ارائه شد،و انگيزه وي از ارائه اين توزيع ارائه توزيعي مانند مندريوا براي كاربران عادي ومبتدي بود، اما به تدريج با افزايش برنامه هاي پيش نصب ويا قابل نصب ونيز نصب درايورهاي سخت افزاري آماده روبه جلو گام نهاد.در اين توزيع از برنامه APT  براي نصب بسته هاي نرم افزاري RPM  استفاده مي شود و مي توان گفت نقطه ضعف اين توزيع عدم ارائه يك برنامه زمان بندي شده و منسجم جهت ارائه نسخه هاي جديد و يا آپديت آن است.

اسلاید 8 :

MEPIS  

اين توزيع در سال 2003 توسط وارن وودفورد در شركت MEPIS LLC ساخته شد. اين توزيع هم برپايه دبيان و براي سهولت كاربر در كار با آن طرح ريزي شد اما در سال 2006 مپيس اساس سيستم خود را از دبيان به اوبونتو تغيير داد . اين توزيع قابليت هايي چون تشخيص و نصب خودكار سخت افزار ، امكان پخش انواع فايل هاي مالتي مديا را داراست و اكنون آخرين نسخه آن بانام SimplyMEPIS  در نسخه هاي 64 و 32 بيتي با كاربرد دسكتاپ وServer  عرضه شده است .و از معدود توزيع هاي لينوكسي است كه قابليت نصب خودكار مودم را دارد.

اسلاید 9 :

KNOPPIX

ساخت ناپيكس به سال 2003 برمي گردد و اين نسخه جزء اولين لينوكس هاي با قابليت نسخه زنده (Live   ) بود كه همين ناپيكس را به انتخاب اول مبتديان ورود به دنياي لينوكس تبديل كرده بود، اين توزيع پس از بوت شدن در كامپيوتر كاربر ، بسياري از انواع نرم افزارهاي ريزودرشت مانند چندين مرورگر ااينترنتي ، چندين برنامه افيس را به وي عرضه مي كرد بطوري كه كمتر كاربري لازم مي دانست برنامه اي را نصب نمايد. نقطه ضعف وعجيب اين توزيع ايرادات بيشتر در برنامه هاي نسخه هاي بالاتر نسبت به نسخه هاي قديمي تر است كه كاربران را نگران كرده است در حال حاضر نسخه 32بيتي زنده براي دسكتاپ از اين توزيع عرضه گرديده و از برنامه نصب APT استفاده مي كند.

اسلاید 10 :

Slackware

اسلك وير اولين بار در سال 1992 توسط پاتريك والكردينگ و درقالب 24 فلاپي عرضه شد. اين توزيع لينوكس بيشتر براي حرفه اي هاست چون تمام مراحل پيكربندي كاملا دستي واز طريق خط دستوري انجام ميگيرد ولي به هرحال يكي از حرفه اي ترين و كم باگ ترين توزيع هاي لينوكس مي باشد .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید