بخشی از مقاله

كاهش وزن به وسيله قرص هاي لاغري

مسأله قرص هاي لاغري كه اكنون تبليغات زيادي براي ترويج آن صورت مي گيرد، سئوال بسياري از افراد مبتلا به اضافه وزن و چاقي است. مطمئناً شما هم در سايت هاي ديگر يا حتي در داروخانه ها، با اين قبيل داروها برخورد كرده ايد و اين سئوال برايتان مطرح شده كه آيا واقعاً داروهاي لاغري مؤثرند؟
درمورد اثرات اين داروها اخبار ضد و نقيض بسياري موجود است. سايت هاي تبليغاتي، از اثرات مفيد اين داروها و كاهش وزن بدون تحمل گرسنگي صحبت مي كنند ولي در سايت هاي پزشكي مطالب ديگري مشاهده مي شود.


تحقيقات پزشكي و بررسي هاي آماري ِافرادي كه دارو مصرف كرده اند نشان مي دهد، اين داروها يا بي اثر هستند يا اثر آنها بسيار كوتاه مدت است و پس از قطع دارو، وزن شخص به حالت اوليه باز مي گردد.
مصرف دارو بايد همراه با رژيم لاغري ، و انجام فعاليت ورزشي باشد تا اثر آن ماندگار شود. در بسياري از افراد عوارض جانبي مصرف دارو بروز مي كند و گاهي آنقدر شديد است كه مي توان گفت، دارو به جاي اينكه بيماري چاقي را درمان كند، بيماري ديگري را هم به وجود آورده است.
اين نكته حائز اهميت است كه استفاده از اين داروها، به تنهايي براي كاهش وزن، به هيچ عنوان يك راه درمان اصولي نيست و فرد حتماً احتياج به رژيم غذايي مناسب تحت مراقبت يك رژيم درمان و فعاليت بدني منظم دارد.
مصرف داروهاي لاغري براي چه كساني مورد نياز است؟


استفاده از اين داروها تنها براي افرادي مجاز است كه :
1) نمايه توده بدني آنها ( BMI) بالاتر از 30 باشد؛ بدين معني كه در مرحله چاقي درجه 2 باشند و هيچ بيماري خاصي نداشته باشند. پس به افرادي كه كمي اضافه وزن دارند توصيه مي شود از اين داروها استفاده نكنند و فقط افراد خيلي چاق ، مجاز به استفاده از اين داروها هستند.
2) افرادي كه در اثر اضافه وزن و چاقي مبتلا به دو عارضه مزمن شده اند، مثلاً در اثر اضافه وزن طولاني مدت دچار فشار خون بالا و ديابت شده اند.
در ميان اين همه دارو كداميك براي درمان چاقي توصيه مي شوند؟
در حال حاضر تنها تعداد معدودي از قرص هاي موجود در بازار توسط سازمان غذا و دارو (*(FDA تأييد شده اند و مصرف آنها تنها براي مدت كوتاهي ، چند هفته و حداكثر چند ماه مجاز است.
اين داروها، اگر پايه گياهي داشته باشند ، اثرات جانبي كمتري دارند. بيشتر داروهاي مورد استفاده ، قرص هاي ضد اشتها هستند كه از اين جمله ؛ Tenuate,Didrex, Sanorex, Mazanor, Adipex-p, Meridia است. بيشتر اين داروها قرص ها و يا كپسولهايي هستند كه موجب كاهش اشتها شده و بايد توسط پزشك به مقدار لازم تجويز شوند.
نوع ديگر از داروهاي تجويز شده، قرص هاي ممانعت كننده از جذب چربي ها هستند مثل xenical كه با چربي موجود در غذا تركيب شده و جذب آن را تا30 درصد كاهش مي دهد.
Meridia و Xenical تنها داروهايي هستند كه براي طولاني مدت به افراد خيلي چاق توصيه مي شوند.

داروهاي ضد اشتها چگونه عمل مي كنند؟
اين داروها شرايطي را در بدن به وجود مي آورند كه فرد احساس گرسنگي نكند، به اين صورت كه باعث توليد بيشتر هورمون سروتونين و ياكاتكول آمين مي شوند. اين دو هورمون توليد شده درمغز، بر رفتارغذايي فرد اثر گذاشته و با افزايش توليد آنها فرد احساس سيري و پُري مي كند.
نحوه عمل داروهاي جاذب چربي چگونه است؟
با مصرف اين داروها، چربي خورده شده در روده شكسته نشده و يا جذب آن مختل مي شود.
آيا داروهاي لاغري واقعاً مؤثرند؟
به طور كلي از بين اين داروها تنها Xenical و Meridia تقريباً موثر بوده اند و به همراه رژيم غذايي موجب كاهش وزن به ميزان 2 تا 10 كيلو در مدت يكسال شده اند.
در افراد مختلف با شرايط بدني متفاوت، پاسخ به اين داروها يكسان نيست. در ضمن هيچ دستور مشخصي وجود ندارد كه چه ميزان از قرص تجويز شده مؤثر است و پزشك تنها با توجه به اطلاعات و تجربياتش ميزان مورد نياز را تعيين مي كند. افرادي كه بسيارچاق هستند با مصرف 6 ماه از اين

داروها، مي توانند تا 10 درصد وزنشان را كاهش دهند و اين ميزان كاهش وزن بسيار با اهميت است و از ابتلا آنها به فشار خون، ديابت وديگر بيماري هاي مزمن جلوگيري مي كند. در عين حال تحقيقات زيادي در مورد اثرات جانبي يا اثرات بعدي ناشي از مصرف اين داروها انجام نشده است.
در صورتي كه قصد استفاده از داروهاي لاغري را داريد و يكي از شرايط زير در شما وجود دارد، حتماً اين مسئله را با پزشك در ميان بگذاريد:
1- اعتياد: براي فعاليت مناسب دارو ، احتياج به شرايط خاصي است كه عدم اعتياد يكي از آنهاست.


2- اگر با مصرف قرص، وزنتان تغييري نكرد و دچار ثبات وزن شـُديد.
3- در صورتيكه اثرات جانبي ناشي از مصرف قرص در شما بروز كند.
عوارض جانبي مصرف قرص هاي لاغري چيست؟
در صورتي كه اين داروها بيش از اندازه مصرف شوند يا مدت مصرف بيش از چند هفته شود، عوارض زير بروز مي كند:
- افزايش ضربان قلب
- افزايش فشار خون
- تعرق زياد
- يبوست
- كم خوابي
- تشنگي زياد
- گيجي
- پربودن بيني
- سردرد
- اضطراب
- خشكي دهان
ازعوارض قرص Xenical كه مانع جذب چربي است، ايجاد نفخ، تكرر دفع، مدفوع چرب و غيره است.
درصورتي كه با مصرف اين داروعوارضي مثل سوزش قلب، قائدگي همراه با درد، ورم بدن در قسمت پا و مچ، آكنه و احساس سرما بروز كرد، سريعاً مسأله را با پزشك معالجتان در ميان بگذاريد.
كساني كه دچار فشار خون نامنظم، بيماري قلبي ، تپش قلب يا سابقه سكته هستند، نبايد از داروي Meridia استفاده كنند و كليه كساني كه از اين دارو استفاده مي كنند، بايد فشار خونشان را كنترل كنند.
حفظ وزن كاسته شده، چگونه ممكن است؟
اثراين داروها كوتاه مدت است. اگر فرد بخواهد پس از كاهش وزن، براي مدت طولاني ثابت بماند، بايد در تمام مدت مصرف قرص، عادت غذايي اش را تغيير دهد و فعاليت ورزشي منظمي داشته باشد تا پس از قطع دارو با پرخوري به وزن اوليه بازنگردد.
داروهاي ضد اشتها براي همه افراد توصيه نمي شوند. افراد مسن و كودكان نبايد از اين داروها استفاده كنند . در صورتي كه مي خواهيد از داروهاي لاغري استفاده كنيد، حتماً پزشك را از شرايط جسمي تان مطلع سازيد؛ اينكه باردار يا شيرده هستيد، حساسيت خاصي داريد و يا تحت درمان با داروي ديگري هستيد يا در صورتي كه مبتلا به ديابت، فشار خون ، بيماري قلبي ، صرع ، بيماري كليوي، اعتياد، تيروئيد پركار، افسردگي، سردرد ميگرني و فشار چشم هستيد، حتماً پزشك را

مطلع سازيد.
قرص های چربی سوز چگونه باعث کاهش وزن می شوند؟
قرص های چربی سوز اغلب دارای کافئین و افدرین هستند و براساس این دو ماه باعث افزایش مصرف کالری می شوند.
افدرین (EPHEDRINE) باعث انبساط (باز شدن) ریه ها می شود و بعنوان دارو در بیماری آسم

و سرماخوردگی تجویز می شود. این ماده باعث افزایش اکسیژن رسانی به خون می شود. هنگامی که مقدار اکسیژن در خون بیشتر باشد، انرژی بیشتری در سلول ها تولید می شود ، یعنی انرژی بیشتری می سوزد.
همچنین ضربان قلب و فشار خون را افزایش می دهد و باعث گرم شدن بدن در حین ورزش می شود. باعث کاهش اشتها می شود و مانند یک دیورتیک عمل می کند ، یعنی باعث افزایش دفع ادرار می شود.
اگر شما آسپرین یا یک نوع داروی قلبی یا نوع دیگری از داروی ضد آسم (غیر از افدرین) را مصرف می کنید، یا اینکه نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص های چربی سوز استفاده کنید، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می شود.
کافئین به همراه افدرین باعث افزایش تولید گرما در بدن می شوند. تحقیقات نشان داده اضافه کردن آسپرین به مواد حاوی کافیئن و افدرین، تولید گرما را بیشتر می کند. هنگامی که دمای قسمت مرکزی بدن افزایش یابد، شما به طور خودکار انرژی بیشتری می سوزانید.
داروهای چربی سوز به علت کاهش سریع وزن، خیلی استفاده می شوند ، ولی باید بگویم که بعضی افراد به این داروها خوب پاسخ نمی دهند. اگر شما آسپرین یا یک نوع داروی قلبی یا نوع دیگری از داروی ضد آسم (غیر از افدرین) را مصرف می کنید، یا اینکه نسبت به کافئین حساسیت دارید، نباید از قرص های چربی سوز استفاده کنید، زیرا باعث نامنظم شدن ضربان قلب، مشکل شدن تنفس و بروز حملات دردناک می شود.
پس در مصرف اینگونه داروها احتیاط کنید و از مصرف بی رویه و خودسرانه آنها اجتناب کنید و تحت نظر پزشک یا متخصص تغذیه این داروها را مصرف کنید.
قرص های لاغری یا قرصهای مرگ؟
وزگاري چاقي، نشانهِ قدرت، ثروت و مقام اجتماعي بالا بود و لاغر بودن، فقر و نداري را تداعي مي‌كرد. در مصر قديم عقيدهِ مردم به آن بود كه هرقدر زن چاق‌تر باشد، علا‌قه همسرش به او بيشترخواهد بود و زني جذاب‌تر است كه چاق‌تر باشد، به همين خاطر، زنان چاق در آن زمان

خواستگارهاي فراوان‌تري داشتند! اما در جامعه امروز ورق به كلي برگشته و داشتن اندامي متناسب چه براي زنان، چه براي مردان از نان شب واجب‌تر است. مردم، حاضرند مبالغ گزافي را بپردازند تا فقط چند كيلوي ناقابل از وزنشان را كم كنند. وقتي هم از متخصص تغذيه درخواست رژيم غذايي مي‌كنند، دائماً اين سوِ‌ال را مي‌پرسند: دكتر، نيازي به مصرف دارو نيست؟ قرص لاغري تجويز نمي‌كنيد؟!‌
داروهاي لا‌غري چه مي‌كنند؟


متخصصين تغذيه تحت هيچ شرايطي بدون در نظر گرفتن سن، وزن، موقعيت‌هاي فيزيولوژيكي، بيماري‌هاي زمينه‌اي و داروهاي مصرفي افراد، رژيم غذايي يا داروهاي لاغري را حتي اگر مورد تا ييد باشند، تجويز نمي‌كنند، زيرا تداخلات غذا و و دارو ممكن است عوارض جبران‌ناپذيري را در آن مدت براي فرد مصرف كننده ايجاد كند يا بيماري زمينه اي او را تشديد كند. ‌به طور كلي داروهاي لاغري از طريق 4 مكانيسم موجب لاغري مي‌شوند: برخي داروها بر سيستم اشتها و مركز آن در مغز تاءثير گذاشته و موجب كم خوراكي مي‌شوند. برخي ديگر، اصطلاحاً ترموژينك بوده و با افزايش متابوليسم و سوخت و ساز بدن، موجب لاغري مي‌شوند.در دسته ديگر، با افزايش دفع آب بدن، لاغري حاصل مي‌شود و گروه ديگر هم موجب كاهش جذب چربي شده و با دفع چربي مصرف شده، مانع اضافه وزن مي‌گردند.‌
از بين داروهاي رنگارنگ لاغري، 8 دارو مورد تاييد ادارهِ نظارت بر غذا و داروي آمريكا قرار دارند كه عبارتند از:‌ آديپكس، ديدركس، بونتريل، تنوآت، زنيكال، سيبوترامين و آيونامين. از بين اين داروها، زنيكال، سيبوترامين و تنوايت تقريباً راحت‌تر از ساير داروها، در داروخانه‌هاي ايران يافت مي‌شوند. نكته مهم اين است كه حتي اين داروها براي كمك به كاهش وزن، بايد در كنار رژيم كم كالري و ورزش مورد استفاده قرار گيرند و نه به‌جاي آنها.‌
زنيكال معروف‌ترين داروي لاغري
اين دارو كه نام ژنريك آن Orlistat مي‌باشد، در سال 1999 توسط سازمان نظارت بر غذاها و دارو آمريكا مورد تاييد قرار گرفت. اين داروها از گروه داروهاي كاهندهِ جذب چربي‌هاست. در مطالعه‌اي كه در مورد تاثير اين دارو به انجام رسيد، پس از 2 ماه مصرف زنيكال در كنار رژيم كم كالري،وزن شركت كنندگان حدود 6 كيلوگرم كاهش يافته و در صورتي كه استفاده از يك رژيم كم كالري تنها كاهش وزني 2/5 كيلوگرمي را موجب گرديد.‌ اين دارو به صورت كپسول‌هاي 120 ميلي گرمي در بازار موجود است كه بايد روزي 3 بار به همراه سه وعده غذايي اصلي مصرف گردد و توصيه مي‌شود كه بيش از 1 تا 3 ماه دريافت نگردد. با وجود همه اينها اين دارو نيز بدون عارضه نيست. ‌
دكتر مظهري مي‌گويد:<مصرف زنيكال به دليل عدم جذب چربي‌ها موجب دفع مدفوع پرچرب شده و بوي بسيار زننده‌اي را ايجاد مي‌كند. سردرد و كاهش جذب ويتامين‌هاي محلول در چربي (ويتامين‌هاي A، D، E و )K نيز از ديگر عوارض شايع اين داروهاست بنابراين حتماً بايد مكمل آنها در طول درمان با اين دارو و تجويز بشود و 2 ساعت پس از مصرف دارو دريافت گردد.> به طور كلي در 3 هفته اول مصرف زنيكال،عوارضي چون دفع مدفوع مكرر و چرب، اسهال، اضطراب، سرگيجه و ناراحتي‌هاي روده‌اي بروز مي‌كند و در موارد نادري موجب خشكي پوست و اختلال در مفاصل مي‌گردد.
اين دارو، موجب كاهش قندخون مي‌شود و بنابراين در بيماران ديابتي بايد در مصرف انسولين و داروهاي پايين آورنده قندخون تغييراتي ايجاد كرد و همين امر موجب مي‌شود كه نتوان آن را به راحتي براي اين بيماران توصيه نمود. در ضمن احتمال بروز سنگ‌كليه هم در افرادي كه سابقه اين مشكل را دارند، با مصرف زنيكال افزايش مي‌يابد. به طور كلي مصرف اين دارو براي كودكان، زنان

باردار و يا شيرده‌،افراد مبتلا به ديابت، فشارخون بالا، كلسترول بالا، بيماري‌هاي قلبي -‌عروقي و پركاري تيروئيد توصيه نمي‌شود و البته در افراد سالم هم حتماً بايد تحت نظر پزشك تجويز شود. با تمام اين توضيحات اگر باز هم به مصرف اين دارو علاقه داريد، بد نيست اين را هم بدانيد كه قيمت يك بسته 90 تايي آن يعني براي مصرف يك ماه معادل 147000 تومان است. حالا اگر مي‌توانيد پو

لش را جور كنيد، با پزشكتان تماس بگيريد!‌

دارويي بنام مريديا‌
سيبوترامين هيدروكلرايد، دارويي است كه به نام تجاري مريديا شهرت دارد. اين دارو كه در سال 1997 مورد تاييد ادارهِ نظارت بر غذا و دارو امريكا قرار گرفت، از طريق اثر بر مركز اشتها كه هيپوتالاموس واقع است، باعث كم خوراكي شده و موجب لاغري مي‌گردد.‌ در يك بررسي 12

ماهه، ميانگين كاهش وزن در بيماراني كه از كپسول سيبوترامين 10 ميلي‌گرمي استفاده مي‌كردند، در حدود 4/5 كيلوگرم و در افرادي كه از دوز 15 ميلي‌گرمي استفاده مي‌كردند، در حدود 6 كيلوگرم بود. در حالي كه ميانگين كاهش وزن در افرادي كه فقط از رژيم كم كالري استفاده مي‌كردند، 1/5 كيلوگرم بود.‌
توصيه شده است كه اين دارو بيش از مدت تعيين شده (معمولاً 1 تا 3 ماه) مصرف نشود، زيرا نه تنها اثري ندارد بلكه در برخي موارد افزايش وزن هم خواهد داشت. در ضمن اين دارو قابليت ايجاد وابستگي دارد و مي‌تواند اعتياد ايجاد كند.‌
سيبوترامين، عوارض جانبي معمولي نظير خشكي دهان، سردرد، يبوست و بي‌خوابي را به همراه دارد و از آنجايي كه موجب افزايش فشارخون جزيي مي‌شود،براي افراد مبتلا به فشارخون توصيه نمي‌گردد. به طور كلي مصرف اين دارو در افرادي كه سابقه بيماري قلبي، بيماري كليوي، كبدي، سنگ‌كيسه صفرا، بيماري‌هاي غدهِ تيروئيد و آب سياه هستند، نيز توصيه نمي‌گردد.‌خانم‌هاي باردار و شيرده و بچه‌هاي زير 16 سال و افراد بالاي 65 سال هم نبايد از اين داروي لاغري استفاده كنن

د. البته لازم به توضيح نيست كه ساير افراد هم حتماً بايد زير نظر پزشك از اين دارو استفاده كنند.‌ اين دارو در بسته‌هاي 30 و 90تايي به فروش مي‌رسد كه نوع 10 ميلي‌گرمي آن با قيمت 150 تا 300 هزارتومان و نوع 15 ميلي‌گرمي آن با قيمت 180 تا 400 هزارتومان در اختيار مصرف كننده قرار مي‌گيرد.‌
در مصرف تنوايت دقت كنيد
نام ژنريك اين دارو Diethylpropion-Hcl است كه يك مهاركنندهِ اشتها به شمار مي‌رود ودر صورت

ابتلا به بيماري‌هايي نظير فشارخون بالا، تيروئيد پركار، آب سياه،ديابت، مشكلات روحي، آترواسكلروز و حاملگي و يا شيردهي و حتي حساسيت و آلرژي بايد از مصرف آن اجتناب نمود. از عوارض استفاده از آن اختلال در بينايي، خشكي دهان، بي‌خوابي، بدخلقي و ناراحتي معده است كه به طور خفيف در روزهاي اول ظاهر مي‌گردد. اين دارو در مواردي نيز باعث تغيير ميل جنسي، مشكلات ادراري و قلبي و امكان افزايش بيماري‌هاي ريوي (با مصرف دوز بسيار بالا) مي‌شود. مصرف اين دارو نبايد بيش از 8 تا 12 هفته به طول بينجامد زيرا دارو اعتياد آوراست و وابستگي ايجاد مي‌كند. تنوايت در بسته‌هاي 30،60 و 90تايي موجود بوده و مانند دو داروي قبلي گران است: 76000 تومان تا 148000 تومان.‌
با اين توضيحات، احتمالاً شما هم قيد مصرف اين دارو هارا زده‌ايد. به هر حال حتي اگر وضع مالي مناسبي هم داريد و مي‌خواهيد از اين داروها استفاده كنيد، توجه داشته باشيد كه مصرف اين قرص‌ها به تنهايي، اگر در رژيم غذايي خود تجديد نظر نكنيد و برنامهِ ورزشي نظم را در دستور كار خود قرار ندهيد، فايده چنداني نخواهد داشت. البته يك راه حل ديگر هم داريد كه چندان هم عاقلانه نيست: دنبال قرص‌هاي لاغري بدون مجوز برويد.‌ ‌

لاغري به هر قيمتي؟
دكتر مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه و استاد دانشگاه مي‌گويد:<طي اين تحقيقات انجام شده در سال‌هاي گذشته، مشخص شده است كه 13درصد زنان ايراني و 37 درصد زنان تهراني چاق هستند . از آنجايي كه زنان بيش از مردان به زيبايي و تناسب اندام خود توجه دارند، بيشترين تعداد مراجعين به مطب متخصصين تغذيه را تشكيل مي‌دهند. در ضمن، بيشتر اين افراد خواهان مصرف داروهاي كمك لاغري هستند تا هر چه زودتر به هدف خود دست يابند و بدون توجه به مخاطرات مصرف اين داروها، فريب افراد سودجو را مي‌خورند.‌ در ميان داروهاي لاغري چند دارو از جمله زايمكس و زنادرين و حتي قرص سركه سيب در ميان افرادي كه اضافه وزن دارند و مي‌خواهند وزنشان را كاهش دهند، معروف‌تر هستند، در حالي كه هيچ يك از اين داروها به تاييد هيچ مرجع بهداشتي نرسيده‌اند.‌
زايمكس، سم خطرناك لاغري
اين دارو كه از اجزاي گياهي گوناگوني تشكيل شده است، موجب افزايش متابوليسم و سوخت و ساز بدن مي‌شود و در اصطلاح ترموژنيك است علاوه بر عوارض جانبي فراواني كه اين دارو دارد، درصد افرادي كه بعد از قطع دارو، وزن از دست رفته خود را دوباره به دست آورده‌اند، بسيار بالاست. ‌يكي از اجزاء خطرناك زايمكس، اِفدرين است كه داراي عوارضي جدي و مرگ آور مي‌باشد. افدرين مانند آمفتامين‌ها، موجب تحريك سيستم عصبي مركزي و قلب مي‌گردد. بدنبال اين تحريك

ات ضربان قلب تغيير مي كند و بي‌نظم مي‌شود. در صورتي‌كه همراه با كافيين همراه گردد، اثرات و تحريكات آن چند برابر شده و خطرات جبران‌ناپذيري خواهد داشت.‌اين تركيب عوارض رواني مثل افسردگي، بي‌خوابي و عصبي شدن را نيز ايجاد مي‌كند. به همين دلايل در سال 1990،مصرف آن از سوي اداره نظارت بر غذا و داروي آمريكا ممنوع شد و كليه تركيبات حاوي آمفتامين، ناسالم

شناخته شدند. يك بستهِ 30 تايي آن با قيمت 48000 هزارتومان در ايران توسط افراد سودجو به مصرف‌كنندگان عرضه مي‌شود، يعني چيزي در حدود يك دهم قيمت داروهاي مورد تاييد.‌
زنادرين، ارزان اما مشكل‌ساز


داروي ديگري كه هنوز هم به تاييد هيچ مرجع برداشتي نرسيده زنادرين است. اين دارو نيز يك ترموژنيك و افزايش دهندهِ متابوليسم بدن است و با اين مكانيسم موجب كاهش وزن مي‌گردد.‌ با وجودي كه كمپاني توليدكنندهِ زنادرين، اِفدرين را از فرمولاسيون اين دارو حذف نموده است اما باز هم اين دارو به تاييد نرسيده و در مصرف آن شك و شبهه وجود دارد.‌
كمپاني توليد كننده، اين دارو را براي افراد زير 18 سال، زنان حامله و شيرده و افراد مبتلا به فشارخون، بيماري‌هاي قلبي، كليوي، پركاري تيروئيد، بيماري‌رواني، ميگرن و مصرف اين آن را مجاز نمي‌داند و چون داراي كافئين است، به مصرف‌كنندگان توصيه كرده‌اند كه در طول مصرف اين دارو نبايد از كافئين (در رژيم غذايي) استفاده كنند زيرا عوارضي نظير بي‌خوابي، عصبي شدن، افزايش ضربان قلب و خشونت در اين افراد به شدت افزايش مي‌يابد. يك بسته 120 تايي اين كپسول هم (براي مصرف يك ماه40 ) هزار تومان قيمت دارد.‌
علاوه بر اين موارد، داروهاي ديگري چون داروهاي ادرار آور(مدر)، ملين‌ها، كليه سوزاننده‌هاي چربي مثل چيتوزان و حتي سركه سيب هم به عنوان داروي لاغري در اختيار مردم قرار مي‌گيرند. دكتر مسعود كيمياگر متخصص تغذيه و استاد دانشگاه، در اين رابطه مي‌گويد: مصرف داروهاي تهوع‌آور،

مدر و حتي ملين‌ها راه صحيحي براي كاهش وزن نيستند و داروهايي مثل چيتوزان و سركه سيب كاملاً بي اثرند. وي مي‌افزايد: در حالي كه داروهاي تاييد شده هم داراي عوارض جانبي بسياري هستند، ديگر نبايد در مورد داروهاي تاييد نشده صحبت نمود. وي مي‌افزايد: بهترين و ايمن‌ترين و ماندگارترين راه درمان چاقي همان رژيم غذايي و ورزش در كنار هم است كه با كمي اراده و حوصله مي‌توان به راحتي به هدف اصلي دست يافت. بايد پرخوري و كم تحركي را كه اصل بروز چاقي است، با عاداتي چون به اندازه غذا خوردن و داشتن فعاليت فيزيكي منظم جايگزين نمود و تغيير داد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید