بخشی از مقاله

معالجة زخم معده و روده

دکتر گیلورد هاوزر میگوید در یکی از شهرهای چکوسلواکی بنام کارلسباد آسایشگاهی است مخصوص کسانیکه غذایشان دیر هضم میشود و مبتلا به اختلال هاضمه هستند در همین آسايشگاه بوده که بخواص آب سبزیهای خام پی بردم و هر روز از هویجهای طلائی و جعفریهای

تازه و اسفناج و برگ و ریشه کرفس را همچنین گلابيهاي رسيده و ساير ميوه‌ها بدون آنكه پوست آنرا گرفته باشند در زير آب جاري كاملاً شسته با چرخهاي دستي سبزيها نرم و خورد شده و آب

آنها را گرفته و هر روز ساعت ده صبح بهر بيماري دويست و پنجاه گرم از اين آب سبزيهاي تازه را مينوشانيدم دكتر سوركالس پزشك آسايشگاه در باب سبزيها (خون نباتات خطاب ميگردد) ميگفت كلروفيل ماده سبز رنگ سبزيها در شفا دادن بيماراني كه غذاي خوب نخورده‌اند و لاغر شده‌اند و يا آنقدر غذاي مضر ديگري خورده‌اند كه چاق و تنومند گرديده‌اند اثر عجيب و سحرآسائي دارد بسيار

ي از اين بيماران كه از انگلستان و آمريكا آمده بودند و مبتلا بزخم رودة بزرگ كرليست و زخم معده و روده‌ها اولسر و يا اختلالات كبدي و يا كيسة صفرا بودند تنها با نوشيدن آب سبزي معالجه شده و شفا ميافتند اما مزاياي نوشيدن آب سبزي بر خوردن آن چيست؟ اين نكته مسلم است كه بدن ما بايد تمام مواد مغذي سبزي را جذب كند ولي وقتي بدن دچار كمبود غذائي شد با نوشيدن آب سبزي كه سرشار از انواع ويتامين و املاح زنده است زودتر آنرا جذب كرده و عوارض كسالتهاي مختلف خود را رهائي مي‌بخشند و براي درد دل و باديامان هم مفيد است.
اين را هم بايد بگويم كه من بي‌اندازه از علاقه آمريكائي‌ها به آب‌ها سبزي خوشحال شدم مخصوصاً وقتي كه دكتر شيخا كه يكي از پزشكان معروف اتازوني است در كاليفرنيا مطب دارد اين موضوع را فاش كرد كه اولسر و زخم‌معده را با آب كلم در مدت پانزده معالجه كرده و بكلي شفا بخشيده است.
ترتيب معالجه او اين بود كه در مدت 51 روز نيم ليتر آب كلم تازه و يا هفتاد و پنج درصد كلم 25 درصد كرفس را آب گرفته و به بيماران ميدهد و اين نخستين باري بود كه پس از گزارش من در آمريكا آب سبزي بطور كلي شناخته شد براي خوش طعمي آن با آب سيب سرخ و آب هويج مخلوط كرده بنوشيد زيرا تمام آب سبزيها همين خواص را دارند.
بادنجان مفيد ميباشد توصيه شده تجويز ميكنند بايد كاملاً رسيده باشد نارس آن سم است.
دارچين براي زخم‌معده مضر است.
سي تا چهل گرم برگ تازه گزنه را در يك ليتر آب ده دقيقه ميجوشانند و در 48 ساعت اين جوشانده را بين غذا مصرف ميكنند جهت عفونت و زخم معده و روده مفيد است.
برگهاي تازه توت فرنگي را اگر له كنند ضمادي بوجود ميآورد كه براي انواع اولسرها مفيد ميباشد.
سيب‌زميني داراي ويتامين (آA و بB ) و نيم درصد پتاسيم دارد مقدار زيادي مواد نشاسته‌اي. اگر سيب‌زميني خام را رنده كنند و در سالاد مخلوط سازند اولسرهاي معده را سوزانده و از بين ميبرد آب سيب‌زميني خام كه با فشار بدست ميآورند در مورد اولسر معده تجويز گرديده مصرف

سيب‌زميني در مورد زيادي ترشي عصير معده انواع اولسرهاي معده و اسهال كودكان شيرخوار تجويز گرديده و نتايج گرانبها و ممتازي از آن ميگيرند چون طعم و مزب آب سيب‌زميني خام نامطبوع است. آنرا با عسل ميخورند و يا مخلوط با آب گوجه‌فرنگي يا هويج ميكنند درمان زخم معده است ميتوان آنرا رنده كرده با سالاد خورد سيب‌زميني هائي كه قسمتي از آن سبز باشد سم است

.
قسمتهاي مورد استفادة هميشة بهارگل و برگهاي آن است مقدار مصرف آن پنجاه گرم تازة هميشه بهار در يك ليتر آب است كه بايد ده دقيقه دم‌كرده روزي سه فنجان از آنرا (قبل از هر غذا يك فنجان) مصرف نمايند. اين دم‌كرده براي درد معدة كسانيكه مبتلا باولسر معده يا روده هستند اگر مرتباً اين دم‌كرده را مصرف نمايند بزودي شفا خواهند يافت.
ريشة شيرين بيان اشتهاآور و ادرارآور و خنك و در التيام زخم معده و همچنين تقويت غده‌هاي ما فوق كليوي و درد روده‌ها مصرف ميكنند مقدار مصرف آن در اينمورد پنجاه گرم ريشه آنرا در يك ليتر آب كه بايد پنج دقيقه جوشانيد و دوازده ساعت بحال خودش گذاشت تا خوب خيس بخورد سپس آنرا نوشيد.


در مورد زخم معده و زخم اثني‌عشر بايستي صبح ناشتا يك قاشق سو‌خوري عسل بخروند و يك ساعت هيچ نخورند اگر در مدت يكماه اثر نيكو ظاهر نشد بايستي مقدار آنرا اضافه كرد يعني 50 تا صد گرم خورد منتها تا ظهر چيز ديگر نخورند.
پسته مقوي معده و زخم معده و سموم بدن را زايل و يرقان را معالجه ميكند.
ضدعفوني معده و روده‌ها
براي درمان عفونت‌هاي معده مقدار يك قاشق دسرخوري از گلهاي خشك بادآور يا برگ آن در يك ليوان آبجوش ده دقيقه دمكرده قبل از هر غذا يك فنجان بخورند.
دانه زيره ضدعفوني كنندة قوي است و براي تصفية معده نافع و درد معده را تسكين ميدهد و نفخ

شكم را از بين ميبرد.
جوشانده پوست پرتقال و يا نارنج محلل و اين جوشانده را بايد با پوست خشك پرتقال و يا نارنج يك قاشق قهوه‌خوري براي يك فنجان آب‌جوش مصرف كرد پوست پرتقال تازه داراي اسانس است كه خاصيت ضدعفوني دارد معده و روده‌ها را ضدعفوني نموده تشرح صفرا و عمل هضم را آسان ميسازد و اشتها را زياد مينمايد بعد از هر غذا بعنوان دسر پرتقال خورده شود بسيار مفيد استداراي ويتامين (بB و ثC) آهن، آهك، كلسيم، فسفر، پتاسيم، سديم و مس ميباشد معده را تقويت و كرم معده را از بين ميبرد. مصرف برگ نارنج سه تا چهار برگ در يك ليوان آبجوش پانزده دقيقه دمكرده روزي سه فنجان بعد از غذا مصرف نمائيد.
خاكشير، آب ترب و آب هويج و آب شلغم بهترين داروي پاك كردن و ضدعفوني نمودن روده‌ها ميباشد.
سير يك خوراك ضدعفوني بوده ميكروبهاي معده و جهاز تنفس را نابود ميسازد و اخيراً اين ماده را استخراج نموده و جزء داروهاي آنتي بيوتيك آورده‌اند. بوي سير را ميتوان با سبزي ديگر از بين برد.
زنجبيل معده و روده‌ها را ضدعفوني كرده بلغم را دفع مينمايد.
انار ترش اگر با پي‌اش خورده شود معده را دباغي ميكند و شعور را ميافزايد و سموم بدن را دفع مينمايد.
برگ بو براي جلوگيري از تخمير غذا در معده فوق‌العاده موثر است. ضدعفوني گرانبها و پرقيمتي است بمعده‌هاي ضعيف و ناتوان نيرو ميبخشد برگ بو را بعنوان ادويه بغذا ميكنند و دكتر گيلورد هاوزر بخاطر همين خواص شفابخش اين گياه است كه در كتاب طباخي خود در صورتهاي تهيه غذا دستور مصرف آنرا ميدهد.
مقدار مصرفي برگ بو براي دم كردن چهار گرم برگ خشك آن در يك ليوان آب جوش است كه بايد دو سه فنجان از آنرا در روز مصرف كرد دم كرده برگ بو هضم غذا را آسان ساخته و گاز و نفخي كه در معده جمع شده خارج ميكند نامهاي ديگر درخت بو را مرحوم ناظم‌الاطباء مولف كتاب پزشكي نام غار و با هشتان اسم برده و مينويسد كه درختي است كه اصل آن در مشرق زمين بوده است و از آسيا باروپا رفته و كشت آن معمول گرديده است در اروپا درخت برگ بو را بعلت مصارف خانه‌داري و برگهاي قشنگ آن در خانه و باغچه‌ها ميكارند و درخت آن هميشه سبز است و پوست آن خاكستري سبز و چوب آن خيلي سخت ميباشد و داراي شاخه‌هاي انعطاف‌پذير و متعدد ميباش

د مرحوم ناصرالدين شاه نمونة آنرا از اروپا آورد و در كاخ گلستان فعلي كاشت.
اگر معده شما عفونت دارد فوراً با جوشانده خطمي و پنيرك كه خاصيت ضدعفوني دارند معدة خود را پاك كنيد تا اثرات نيكوي آنرا به‌بينيد.
خيار بواسطة داشتن گوگرد، معده را ضدعفوني كرده درمان امراض حصبه‌اي و ميكروبهاي معدي است بعلت داشتن يك ماده، قوة ارتجاعي عضلات را زياد ميكند.
مرزه عفونت معده را از بين ميبرد و اشتهاآور است.
شلغم داراي يك ماده ضد ميكروب قوي است و روي اين اصل با اينكه داراي نشاسته و مواد قندي است هيچگاه تحت تأثير ميكروبهاي هوا فاسد نميشود و خوراكيهائي را كه با شلغم ميپزند ديرتر فاسد ميشوند شلغم غذاي بسيار مفيدي است كه قوة بينائي را تقويت ميكند و معده را ضدعفوني مينمايد. شلغم داراي فسفر، كلسيم و آهن ميباشد و ويتامين (ثC و بB) دارد.
جوشاندة سيب قرمز بمقدار صد تا صد و پنجاه گرم در يك ليتر در مورد ورم امعاء تجويز گرديده است. خاصيت آن : مغذي، ملين و مسهل، ادرارآور است.
وقتي درد ورم امعاء شدت كرد علاوه بر خوردن دمكردة گل و ريشة ختمي بيست تا سي گرم در يك ليتر آب مصرف ميشود حتي ضماد گرم برگ و گل ختمي روي شكم بگذارند درد را بسرعت آرام ميكند.
دفع گاز و نفخ معده و روده‌ها
برنج را قدري بريان كنيد و نرم بكوبيد و با سماق بپزيد بخوريد درد شكم را برطرف ميكند.
هويج - انفكسيون مخصوصي كه در بچه‌ها پيدا ميشود و عوارض آن فشار معده توأم با درد ميباشد و اين عوارض را بنام كارو مينامند با دادن هويج در طي چند روز بخوبي معالجه كرده و شفا بخشيده است هويج با آرتيشور (روغن زيتون) مرهمي براي كبد و امزجة صفراوي ميباشد در ويشي بيمارستان معروفي براي اشخاصي كه از كبد مينالند تأسيس شده است كه از تمام نقاط دنيا اشخاص براي معالجة كبد خويش بآنجا هجوم ميآورند جزو صورت غذاهاي اين بيمارستان يك بشقاب هويج رنده كرده ميباشد كه دستور تهيه آن بشرح زير است :
هويج 75 گرم، كره 60 گرم، هويج‌ها را خوب پاك ميكنند و آنرا با برشهاي خيلي نازك درآورده و آنرا در ظرفي كه مقداري آب نمك دارد بياندازيد يك گرم جوش شيرين و كره به آن اضافه كنيد و با آتش ملايمي آنرا بجوش بياوريد تا آب آن بخار شود. يك قاشق قهوه‌خوري تخم هويج در يك فنجان آب جوش دم كرده مصرف نمائيد مقوي، بادشكن، مدر، اشتهاآور ميباشد.
ترخون اشتهاآور، سريع‌الهضم و مقوي است براي انواع دل‌درد، دردهاي معده و يبوست مفيد است جوشاندة آن هم مقدار 25 تا 30 گرم براي يك ليتر آب توصيه و تجويز ميگردد.
دمكردة تخم رازيانه در مورد دل دردها، گاز معده و روده‌ها و يبوست مصرف ميشود مقدار 15 گرم در يك ليتر آب با هر غذا يك فنجان آن صرف شود.
آب ليمو، ترشي است نيروبخش، عضلات معده و روده‌ها را تقويت ميكند و گازهاي معده را از بين ميبرد باد مفاصل را درمان ميكند پوست تازه ليمو ضد نفخ و گاز بوده مقوي و معده را تقويت ميكند.
دارچين داراي خواص مقوي و ضد درد معده است.


اشخاصيكه زياد گوشت ميخورند برعكس ميوه‌خواران هميشه تشنه هستند و عطش و تشنگي آنها دليل مسموميت آنها ميباشد كه بدن احتياج بآب دارد تا سموم بدن را دفع كند دكتر هوپك از يك جواني نام ميبرد كه بعد از خوردن گيلس مقدار زيادي آب نوشيد و مبتلا به درد شكم شده بود چون اين جوان در اثر درد شكم بي‌تابي ميكرد او را به بيمارستان آوردند و دكتر هوپك در بيمارستان او را معاينه و تحت عمل قرار داده و با عمل جراحي محتويات معده او را درآورد و معلوم شد بعد از خوردن آب گيلاس‌ها در شكم جوان نامبرده تخمير شده است.


ميوه‌ها مخصوصاً گيلاس وقتي با مايعات و عصير معده مخلوط گردد بسرعت در معده تخمير ميشوند و توليد گاز كرده و بحجاب حاجز (ديافراگم) فشار آورده و ميتواند موجب اختلالات قلبي گردد.
از طرف ديگر اين اختلالات درد شديدي در روده‌ها بوجود ميآورد و باعث انسداد شرائين ميگردد كه عاقبت آن بسيار وخيم و خطرناك است.
پانزده تا سي گرم برگ و گل خشك اكليل كوهي را در يك ليتر آب دم كرده بعد از هر غذا يك فنجان ميل كنند براي گاز نفخ شكم و درد‌دل و روده و ضعف مفيد است.
تخم و دانه باديان را بقدر يكقاشق در يك فنجان آب جوش بايد پنج دقيقه دم‌كرده با هر وعده غذا يك فنجان از آنرا بعد از غذا مصرف كرد. باديان را انيسون يا رازيانج هم ميگويند جهت نفخ و درد شكم و قولنج معده مفيد است.
خوردن دو تا پنج قطره روغن بابونه دردهاي معده را آرام ميكند.
هر چند معروف شده است پياز دير هضم ميشود ولي بر روي مخاط و غده‌هاي شكم عمل مناسب و مفيديرا انجام ميدهد كه به هضم و دستگاه هاضمه كمك ميكند و دستگاه گوارش را تقويت مينمايد.
معمولاً با كمي شكر كه موقع پختن روي پياز ميريزند هضم آنرا آسانتر ميسازد. بدون اين كه طعم و مزة آنرا تغيير دهد اگر بخواهيد مثانه و كليه معالجه كنيد خام مصرف نمائيد كسانيكه غذا را بسختي هضم ميكنند و يا نفخ و درد شك دارند اگر چند روز از رژيم زير پيروي كنند بزودي بهبودي خواهند يافت.


1 - صبحانه سوپ پياز - پياز را پوره نموده در آب پخته نمك‌زده با نان مصرف نمائيد.
2 - ناهار املت پياز پوره – نان را کره مالیده با پیاز رنده شده میل نمائید.
3 - شام طاس کباب پیاز با روغن زیتون و ترة گوشت یا آب نمکدار که موقع روی آن سرشیر تازه بریزید.
4 - موقع خواب چند برش نان که روی آن کره مالیده شده با پیاز رنده شده میل شود.
هل گیاهی است که در فرانسه با آن دانه های بهشتی نام نهاده اند و آنرا بعنوان مقوی

معده یا ادوية اغذیه بکار میبرند. خاصیت طبی هل این است که محرک و مقوی معده و بادشکن است.
مرزنگوش مقوی، بادشکن، ضد تشنج، مدر و ضد رطوبت است معده را تقویت کرده عمل هضم را آسان میکند و کسانیکه بدرد دل یا سوء هاضمه مبتلا هستند باید دمکردة مرزنگوش را مصرف کنند. مقدار مصرف مرنگوش در تمام موارد بالا یک قاشق دسرخوری از گیاه مرزنگوش را در یک لیوان آبجوش باید ده دقیقه دم کرده هر روز دو یا سه فنجان از آنرا بنوشید.
فیبرهای عضلانی، لیز سیستم معده و روده ها بواسطة روغن مایع معطر نعنا تحریک میشوند در نتیجه گاز و نفخی که در شکم و روده ها جمع شده است بحرکت درآمده و دفع میگردد.
نعنا سبز برای اعصاب مقوی و برای معالجة دل بهم خوردگی های تشنجی در هضم غذا کمک خوبی است و سوء هضم و تخمه را درمان میکند و یا غذا در امعاء آنها تخمیر میشود مفید است. خلاصه نعنا معده را تقویت میکند و در خروج نفخ گاز شکم کمک میکند و بصورت دمکرده آنرا مصرف میکنند. مقدار مصرف آن یک قاشق دسرخوری در یک لیوان آبجوش است که باید ده دقیقه آنرا دم کرده هر روز یک فنجان بعد از غذا و یا سه فنجان در بین غذا مصرف نمایند.
ریواس دارای ویتامین های (بB و ثC) است بشکل کمپوت و مربا اگر تهیه شود خنک، مقوی، ملین و کرم کش است. کمپوت ریواس بهر معده ای میسازد و حتی بچه ها هم میتوانند آنرا هضم کنند بهمین جهت است که مصرف آن در بی اشتهائی و درد معده و بیماریهای کبدی تجویز شده است.
ریواس دارای اسیدهای چندی است که با کلسیم ترکیب شده و جذب بدن میشود.
در موقع تهية مربای ریواس وقتی پختن آن تمام شد در مقابل پانصد گرم مربا با یک قاشق چایخوری کوچک گچ نرم آسيا شده در آن بریزند.
اگر گرد ریوند چینی را بمقدار دو یا سه گرم عسل مخلوط کنند داروی ملین ملایمی را بدست میدهد که تولید دل درد نمیکند معده و روده ها را هم خسته نمیکند.
شکوفة سیب را بمقدار سی گرم در یک لیتر آب دم کرده در موقع دل درد مصرف میکنند خود سیب ملین و مغذی میباشد خوردن سیب معده و سینه را باز و زه کشی مینماید.


میوة پیرو برای دفع گاز روده ها توصیه شده و مقدار مصرفی آن يک قاشق پر قهوه خوری برای یک لیوان آب جوش مدت ده دقیقه آنرا دم کرده و هر روز سه بار و هر بار یک فنجان مصرف میکنند و این میوه دارای مواد آلبومين (مواد سفیده ای) میباشد. چون ادرارآور قوی است سنگ و شن کلیه و مثانه را هم دفع میکند.
برای معالجة قولنج معده مقدار ده تا سی گرم شکوفة آلوچه را در یک لیتر آبجوش ده دقیق

ه دم کرده روزی دو تا سه بار هر بار یک فنجان میل کنند میوة آن قبض کننده است.
قسمت مورد استفادة بومادران سرشاخه های گلدار آنست که دارای بوی معطر و طعم کمی تلخ میباشد و گاهی برگ های این گیاه را مصرف می کنند.
مقدار مصرف آن پانزده تا چهل گرم در یک لیتر آبجوش مدت ده دقیقه دم کرده مصرف میکنند این دم کرده اثر مهمی در تصفیه خون و تقویت اعصاب و باز کردن اشتها نیز دارد بیش از 24 ساعت فاسد میشود طعم و رنگ آن تغییر مینماید.
دم کرده گل زوفا بمقدار 15 تا 20 گرم در یک لیتر آب جوش که مدت ده دقیقه دم کنند اثر مفیدی در ضعف معده و عوارض ناشی از آن دارد و در مورد قولنج معده استعمال آلکولاتور زوفا برای معالجة همین امراض بمقدار ده تا سی قطره در شربت قند تجویز میشود.
برای تهیة آلکولاتور باید گل زوفای تازه را در الکل نود درجه خیسانید تا مواد داروئی آن گیاه در الکل منتقل شود ولیکن آلکولاتور برای بیماران عصبی مضر است در ایران گل و برگ زوفا را بشکل دم کرده و یا مخلوط با گیاهان دیگر داروئی استعمال میکنند این گیاه بفراوانی در نواحی شمال غربی ایران و در بلوچستان میروید.


سنبل خنائی دارای خواص تقویت کننده و محرک است و هضم غذا را آسان میکند در امراض درد معده و روده و وقتی که شکم نفخ میکند و یا غذا هضم نمیشود مفید و بادشکن است قسمتهای مورد استفاده این گیاه ریشه و برگ و تخم آنست که تخم آنرا بمقدار بیست گرم در یک لیتر آب دم میکنند و ریشة آنرا بمقدار بیست و پنج گرم در یک لیتر آب میجوشانند و با هر وعدة غذا یک فنجان آن را پس از غذا مصرف میکنند.

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید