بخشی از پاورپوینت
--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----
اسلاید 1 :
اشیاء و کلاس ها
شیء چیست؟ هر چیزی یک شیء است.
.1از نظر قوه ادراک بشر،یک شیء، یک از فقرات زیر است
- یک شیء ملموس یا مرئی.
-چیزی که می تواند شعور را درک شود.
-چیزی که مورد فعل یا فکر قرار می گیرد.
- هرچیزی که به صورت مجرد در نظر گرفته شود، شیء است.
اسلاید 2 :
کلاس چیست؟
کلاس، مجموعه یا گروهی از اشباء است که خصوصیات یکسان دارند، به عنوان مثال، کلاس دانشجو که تمام دانشجویان( اشیاء) حوزه مسئله ما در آن هستند. این خصوصیات شامل موارد زیر است:
- صفت
- عمل
- ارتبط
- معنا و مفهوم
اسلاید 3 :
قواعد و رهنمودهای شیء و کلاس
.1معمولا حرف اول نام کلاس بزرگ نوشته می شود.
.2نام همه کلاس ها، صفات و اعمال بهتر است مفرد باشد مگر آنکه دلیل قانع کننده ای برای جمع بستن وجود داشته باشد.
.3نام همه کلاس ها، صفات و اعمال بایستی با مسمی و با معنا باشد.
.4علامت کلاس به سه قسمت تقسیم می شود: نام، صفات و اعمال.
.5نوعا نام صفات و اعمال با حرف کوچک آغاز می شود و هر کلمه اضافی در این نام ها با حرف اول بزرگ نوشته می شود.
اسلاید 4 :
مسئولیت های شیء
تعیین صفات:
با بحث های مختلفی که با کاربر انجام می شود، باید صفات مختلف و مورد نیاز هر کلاس شناسایی گردد.
سئوالاتی که ممکن است برای این کار مفید باشد عبارتست از:
- این شیء، به طور کلی چگونه توصیف می شود؟
- این شیء، در حوزه مسئله خاص ما را چگونه وصف می شود؟
- چه حالاتی را شیء باید در طول عمرش طی کند؟
- شیء در چه حالاتی می تواند قرار گیرد؟
اسلاید 5 :
انواع صفات
.1صفات تک مقداری: قادرند یک مقدار یا حالت را در هر لحظه از زمان به خود اختصاص دهند. مثل ” نام و قد“
.2صفات با مقادیر ناسازگار:وقتی بروز می کنند که در یک کلاس، حضور دو یا چند صفت بدین گونه باشد که حضور یا غیاب مقدار در یک صفت، به حضور یا غیاب مقدار در دیگری وابسته باشد، این دو یا چند صفت با هم ناسازگارند. مثل دوصفت”حقوق ماهانه“ و ”نرخ ساعتی“ در کلاس کارمند.
.3صفات چند مقداری: می توانند در یک لحظه از زمان، چندین مقدار داشته باشد.مثل استاد دانشگاهی که در یک زمان،چند مدرک تحصیلی و چند شماره تلفن دارد.
اسلاید 6 :
آشنایی با UML
زبان مدل سازی یکپارچه(UML) ، زبانی است برای مشخص سازی، مجسم سازی، ساخت و مستندسازی دست آوردهای سیستم های نرم افزاری و مدل سازی کسب و کار و دیگر سیستم های غیر نرم افزاری.
اسلاید 7 :
اهداف UML
.1فراهم آوردن زبان مدل سازی بصری و گویا با قابلیت آماده برای استفاده برای کاربران.
.2فراهم آوردن مکانیزم های توسعه و تخصیص برای بسط مفاهیم اساسی.
.3استقلال از زبان های برنامه نویسی خاص و فرآیندهای توسعه.
.4فراهم آوردن پایه و اصولی رسمی برای درک زبان مدل سازی.
.5تشویق به رشد بازار ابزارهای OO .
.6حمایت و پشتیبانی از مفاهیم توسعه سطح بالاتر نظیر الگوها و اجزاء.
.7مجتمع سازی بهترین تجربیات.
اسلاید 8 :
مقایسه UML با دیگر زبان های برنامه نویسی
- کاربران هر یک از سه روشBooch، OMT و OOSE می توانند به راحتی از UML استفاده کنند.
- UML روشن تر، مستحکم تر و یک شکل تر از سایر روش ها می باشد.
- کاربران، تغییرات اساسی و زیادی را در علامت گذاری تجربه خواهند کرد. اما این به معنای نیاز به یادگیری مجدد نیست.
- کاربران هر یک از روشهای oo می توانند سرعت زیادی را در یادگیری شان انتظار داشته باشد.
اسلاید 9 :
فرآیند توسعه
UML یک زبان مدل سازی است ونه یک فرآیند و بر این اساس هیچ گونه علامت گذاری نیز برای فرآیند توسعه و ایجاد سیستم ارائه نمی دهد.
فرآیند توسعه، فرآیندی تکراری و افزایشی است و در چهار مرحله به انجام می رسد. هر مرحله می تواند از چند تکرار تشکیل شود. در هر تکرار، قدم های چرخه عمر وجود دارد.یعنی قدم های تعیین نیازمندی ها، تحلیل، طراحی، پیاده سازی و تست در هر تکرار انجام می شود.
اسلاید 10 :
نمودار مورد کاربرد
مدل سازی رفتار
برای آنکه رفتار یک سیستم یا شیء را به تصویر بکشیم، از نمودارهای رفتار استفاده می کنیم. رفتار عبارتست از عملیات، فعالیت یا واکنش که یک شیء یا سیستم در طول زندگی خود بروز می دهد.
مدل سازی رفتار توسط نمودارهای زیر انجام می شود:
.1نمودار مورد کاربرد 2. نمودارهای تعامل(نمودار توالی و نمودار همکاری) 3. نمودار فعالیت 4. نمودار حالت