بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----


اسلاید 1 :


مقدمه . . .

امروزه از کابل های مختلفی در شبکه ها استفاده می گردد .نوع و سیستم کابل کشی استفاده شده در یک شبکه بسیار حائز اهمیت است . در صورتی که قصد داشتن شبکه ای را داریم که دارای حداقل مشکلات باشد و بتواند با استفاده مفید از پهنای باند به درستی خدمات خود را در اختیار کاربران قرار دهد ، می بایست از یک سیستم کابلینگ مناسب ، استفاده گردد . در زمان طراحی یک شبکه می بایست با رعایت مجموعه قوانین موجود در خصوص سیستم کابلینگ، شبکه ای با حداقل مشکلات را طراحی نمود .

با این که استفاده از شبکه های بدون کابل نیز در ابعاد وسیعی گسترش یافته است ، ولی هنوز بیش از 95 درصد سازمان ها و موسسات از سیستم های شبکه ای مبتنی بر کابل، استفاده می نمایند .

اسلاید 2 :


انواع کابل های متداول در شبکه

1-كابل هم محور( Coaxial)))
2- زوج بهم تابيده  (Twisted Pair )))
3-فيبر نوري ( Fiber Optic )))

اسلاید 3 :


1-کابل های کواکسیال

اين نوع كابل امروزه به عنوان بيشترين كابل استفاده شده در شبكه ها به حساب مي آيد و دلايل زيادي براي استفاده وسيع از آن وجود دارد. كابل coaxial تقريبا گران، سبك، انعطاف پذير و براي كار كردن بسيار آسان مي باشد و آن قدر معمول است كه به عنوان يك استاندارد محبوب در آمده است. در ساده ترين شكل آن كابل coaxial تشكيل شده است از يك هسته ساخته شده از مس خالص كه توسط روكشي پوشيده شده است، يك روكش فلزي توري مانند و يك روكش بيروني. همچنين نمونه ۴ روكشي آن نيز براي محيط هايي با ارتباطات بالاتر موجود مي باشد. هسته كابل coaxial حامل سيگنالهاي الكتريكي مي باشد كه درواقع همان اطلاعات ما را تشكيل مي دهد. اين هسته سيمي مي تواند تك رشته اي يا به صورت چند رشته اي باشد. اگر به صورت تك رشته اي باشد معمولا جنس آن از مس است.هسته توسط يك عايق پوشيده شده است كه آن را از توري سيمي موجود در كابل جدا مي نمايد. توري سيمي زمين مدار مي باشد. و سيگنالهاي الكترونيكي گذري از هسته را در مقابل noise و crosstalk محافظت مي نمايد.

اسلاید 4 :


Crosstalk عبارت است از سيگنالي كه به علت عبور جريان از سيمهاي اطراف در هسته ايجاد مي شود. همواره هسته و توري سيمي بايد توسط عايق از همديگر جدا گردند، در صورتي كه در نقطه اي از سيم همديگر را لمس كنند. كابل اتصال كوتاه شده است و noise به درون سيم مسي هسته راه پيدا مي كند كه اين باعث تخريب اطلاعات مي گردد.كل اين مجموعه توسط يك روكش بيروني غير هادي كه معمولا از پلاستيك يا تفلون ساخته مي شود پوشيده مي گردد. كابل coaxial مقاومت بيشتري در مقابل افت سيگنال نسبت به كابلهاي twisted-pair دارد. به دليل مقاومت كابل coaxial اين كابل انتخاب خوبي براي فاصله هاي دورتر و سرعتهاي بالاتر انتقال اطلاعات توسط دستگاههاي ارتباطي ميباشند.

اسلاید 5 :


انواع کابل coaxial

اسلاید 6 :


کابل کواکسیال (Thin Net)


Thinne tیك كابل coaxial انعطاف پذير به ضخامت ۲۵/۰ اينچ مي باشد.
بخاطر انعطاف و سادگي استفاده، تقريبا در نصب هر نوع شبكه اي مي توان از آن استفاده كرد. در شبكه هايي از thinnet استفاده مي كنند كه كابل شبكه مستقيما به كارت شبكه متصل مي شود.اين نوع كابل مي تواند سيگنال را تقريبا ۱۸۵ متر بدون اينكه شروع به افت دامنه شود حمل نمايد. كارخانه هاي كابل سازي قرار دادهايي براي توليد انواع مختلف كابل دارند. كابل thninnet در خانواده اي از كابلها بنام۵۸ -RG قرار دارد و امپدانس معادل ۵۰ اهم دارا مي باشد. امپدانس مقاومت سيم مي باشد كه برحسب اهم اندازه گيري شده است. اختلاف اصلي در كابلهاي خانواده۵۸- RG هسته كابل مي باشد كه ممكن است به شكل تك رشته يا چند رشته باشد.

اسلاید 7 :


کابل کواکسیال((((thiknet

Thicknet يك كابل coaxial ضخيم به قطر ۵/۰ اينچ ميباشد. بعضي اوقات ممكن است اين نوع كابل را كابل استاندارد Ethernet بنامند. زيرا براي اولين بار در معماري معروف شبكه Ethernet بكار برده شده است.هرچه هسته مس ضخيم تر باشد به همان اندازه كابل مي تواند سيگنال را به فاصله طولاني تر حمل كند اين بدين معناست كه كابلهاي Thicknet سيگنال را بيشتر از كابلهاي Thinnet ميتوانند جمل كنند.كابل Thinnet ميتواند سيگنال را تا ۵۰۰ متر حمل كند. به دليل اين كه اين كابل مي تواند پشتيبان انتقال اطلاعات صحيح به فاصله هاي دورتر باشد معمولا از آن به عنوان ستون فقرات و ارتباط دهنده چندين شبكه محلي با كابل Thinnet استفاده مي كنند. دستگاهي بنام Transceiver كابل هم محور Thinnet را به كابل هم محور بزرگتر Thicknet اتصال مي دهد.
اما اين اتصال بايد توسط كارت يكي از دستگاههاي كامپيوتر متصل به كابل Thinnet انجام گيرد. بدين صورت كه دربالاي قطعه Transceiver نواري بنام Vampire وجود دارد كه از درون با هسته سيم Thicknet مرتبط مي باشد و براي تبادل اطلاعات از يك كابل مجزاي چند رشته اي بنام كابل Transceiver استفاده مي شود كه يك سر آن به قطعه Trancceiver و سر ديگر آن به پورتي از كارت شبكه بنام AUI متصل مي گردد. نام ديگر اين پورت DIX ميباشد زيرا توسط شركتهاي Digital intel Xerox طراحي شده است.


اسلاید 8 :


بررسی ساختمان کابل کواکسیال

اسلاید 9 :


اتصال کابلهای کواکسیال

BNC مخفف (bayonet Neill-Concelman) ))است. این کانکتور برای اتصال کابلهای Coaxial استفاده می شود.

        از این کانکتور برای سیگنالهای RF، سیگنالهای آنالوگ و دیجیتال ویدئویی داخلی، آنتن های رادیوهای غیر حرفه ایی و دستگاههای تست الکتریکی استفاده می شود.

        BNCدر دو مدل 50 و 75 اهم موجود می باشند. نوع اصلی این کانکتور 50 اهم می باشد. از این کانکتور در فرکانس بالا به ترتیب 4 و 2 گیگاهرتز مورد استفاده قرار می گیرد.

از کانکتور bnc برای اتصال کابل های کواکسیال تک هادی استفاده می شود.(سیم شیلد دارتک مغزی) که برای ساخت اتصالات صوتی و تصویری در درجه اول در دوربین های امنیتی و مانیتور ها مورد استفاده قرار می گیرد.

اسلاید 10 :


کابل های زوج مارپیچ Twisted-pair :

این کابل ها در دو مدل STP و UTP ساخته می شود. بیشترین کاربرد این کابل در شبکه های Star و Ring می باشد.

کابل های UTP ((Unshielded Twisted Pair :

کابل UTP یکی از متداولترین کابل های استفاده شده در شبکه های مخابراتی و کامپیوتری است . از کابل های فوق ، علاوه بر شبکه های کامپیوتری در سیستم های تلفن نیز استفاده می گردد ( CAT1 ). شش نوع کابل UTP متفاوت وجود داشته که می توان با توجه به نوع شبکه و اهداف مورد نظر از آنان استفاده نمود . کابل CAT5 ، متداولترین نوع کابل UTP محسوب می گردد .

کابلهای STP ((shielded Twisted Pair:

اگر مجموعه سیم های تابیده شده را داخل یک غلاف آلمینیومی قرار داده شود کابل حاصل را STP می نامند.

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید