بخشی از مقاله

چکیده

در ده های اخیر کابل گذاری دریایی بیشتر به منظور تامین برق جزایر مورد استفاده قرار می گرفته است . در روزگار مدرن امروزی جهت ارتباط و انتقال دیتا بین کشور های مختلف ، این امر از اهمیت ویژه ای برخوردار شده، همچنین واحدهای تولیدی نفت و گاز بر روی دریا به انرژی الکتریکی تولید شده در خشکی نیاز دارند و مزارع بادی نیز می بایست انرژی سبز ارزشمند خود را از طریق کابل های دریایی به شبکه های واقع در خشکی منتقل کنند. این در حالی است که کشورمان ایران با دارا بودن بیشترین جزایر در بین کشورهای خلیج فارس و دریای عمان و با توجه به حجم تاسیسات فراساحلی موجود در آبهای سرزمینی و نیاز ضروری کشور به کابل گذاری دریایی ، تا کنون به صورت تخصصی در این حوزه ورود پیدا نکرده است . لذا با مطالعات و بررسی های انجام شده می توان گفت با توجه به امکانات بالقوه کشورمان ، انجام کابل گذاری دریایی علاوه بر آنکه توجیه اقتصادی بسیار مناسبی برای سرمایه گذاری دارد باعث توسعه اقتصادی کشورمان و خود کفایی در این بخش نیز می شود .

مقدمه

نظر به وسعت و اهمیت کارهای ساحلی و دریایی، خصوصا در آبهای داخلی جمهوری اسلامی ایران و عمل به نصایح و منویات مقام معظم رهبری مبنی بر ایجاد اقتصاد مقاومتی - که خود آن را ابزاری بسیار مهم برای شکوفایی هرچه بهتر و محکمتر در زمینه های مختلف سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و نظامی دانسته اند - و همچنین کاهش و قطع حضور بیگانگان در آبهای سرزمینی، یکی از نیازهای مهم و حیاتی کشورمان آماده سازی و مهیا نمودن تجهیزات و نیروی انسانی کارآمد و متخصص داخلی برای کارهای تخصصی فراساحلی در حوزه خلیج فارس و دریای عمان و سواحل آنها می باشد.در حال حاضر کشورمان ایران ، با در اختیار داشتن 2600کیلومتر خط ساحلی و همچنین 21جزیره مسکونی و 21 جزیره غیر مسکونی در آبهای خلیج فارس و دریای عمان ، به عنوان بزرگترین مالک این آب ها و در نتیجه منابع موجود در آن - نفت ، گاز و... - می باشد.لذا توسعه فعالیت های فراساحلی ضمن آنکه در توسعه اقتصادی کشور نقش بسیار مهمی دارد ، حاکمیت ملی کشورمان را در خلیج فارس مستحکم تر خواهد کرد.

ضرورت توجه به فعالیت های فراساحلی

✓با توجه به اهداف سند چشم انداز 20ساله کشور و الزام توسعه دریا محور و نگاه راهبردی به مناطق دریایی، می بایست توجه ویژه به صنایع دریایی به خصوص صنایع انرژی گردد.

✓نبود یک شرکت توانمند داخلی دراین حوزه باعث شده ، تا حتی اجرای زیر ساخت های کشور نیز در اختیار شرکت های خارجی قرار بگیرند، که این امر باعث بوجود آمدن مشکلاتی در گذشته و یک تهدید قابل توجه در آینده می باشد.

✓ایران با در اختیار داشتن 14 حوزه مشترک در خلیج فارس با پنج همسایه جنوبی خود یکی از معدود کشور های جهان بوده که از ساختار مشترک برخوردار است. - 7مخزن مشترک با امارات ، 4مخزن مشترک با عربستان و همچنین با کشورهای عمان ، کویت و قطر هر کدام یک مخزن مشترک دارد -

حوزه های کاری کابل گذاری دریایی

-1 اجرای شبکه ارتباطی و مخابراتی دریایی

-2 انتقال نیرو - برق - از طریق دریا

-3 اجرای مزارع نیروگاهی در دریا

تحلیل بازار حوزه کابل گذاری

❖ ضرورت توجه به اجرای کابل گذاری دریایی

-1 نیاز ضروری زیرساخت های ارتباطی کشور به انجام کابل گذاری فیبر نوری در بستر دریا

-2 نیاز تاسیسات نفت و گاز فراساحلی به اجرا و تعمیرات و نگهداری خطوط قدرت و دیتا در بستر دریا

-3 عدم وجود شرکت توانمند داخلی در عرصه رقابت با شرکت های خارجی

-4 وجود منابع داخلی با هزینه مناسب تر نسبت به رقبای خارجی

-5 در حال حاضر اجرا و تعمیرات از خطوط کابلهای دریایی که جز زیرساخت های کشور نیز به شمار می رود با هزینه زیاد توسط شرکت های خارجی انجام می شود ، که امر باعث بوجود آمدن مشکلات بسیار زیادی در این زمینه شده است .

❖ کابلهای دریایی - مخابرات، قدرت -

-1 کابل های مخابرات دریایی - دیتا و صدا - : نزدیک به %95 از ترافیک مخابراتی بین قارهای را حمل میکند. در سالهای اخیر تقاضا برای به کارگیری این نوع تکنولوژی به خاطر هزینهها کمتر آن و امنیت بیشتر داده ها و ارتباطات ، نسبت به روشهای دیگر بسیار افزایش یافته است. در عصر حاضر که به عصر ارتباطات شهرت یافته است، امنیت دادهها و ارتباطات امری ضروری می باشد. از طرفی کشور ایران به دلیل شرایط منحصر به فرد، همواره در معرض انواع تهدیدها قرار دارد و حفظ و امنیت اطلاعات از اهمیت ویژهای برخوردار است.
 
-2 کابل های قدرت دریایی : بهترین و مناسب ترین روش برای تامین برق مورد نیاز جزایر و سکوهای فراساحلی ، انتقال جریان برق از ساحل به دریا از طریق کابل قدرت دریایی می باشد.

❖ برای انتقال انرژی الکتریکی موارد خاصی به شرح ذیل وجود دارد: -1 اتصال جزایر به شبکه برق کشور -2 اتصال جزایر به یکدیگر-3 انتقال برق تولیدی حاصل از نیروگاه های دریایی -4 اتصال سکوهای نفتی و گازی مستقر در دریا به یکدیگر و به خشکی شکل3؛ شماتیک انتقال انرژی الکتریکی از طریق دریا-5 انتقال و صادرات برق از طریق کابل گذاری دریایی

❖با توجه به فعالیت های روز افزون حوزه فراساحلی و نیاز به تامین توان بیشتر سکوهای دریایی و کنترل و ارتباط با این سکو ها باعث شده تا کابل گذاری دریایی مرکز توجه مهندسان نفت و گاز قرار بگیرد . همچنین با توجه به گسترش سریع توربین های بادی و آبی فراساحلی و توجیه اقتصادی و زیست محیطی آن باعث شده تا بخش دیگری از متخصصان و مهندسان فعال در واحد نیروگاهی نیز وارد این صنعت شوند.

❖سیستم های کابل های زیر دریایی در سال های اخیر به علت تقاضای بالا، تحولات تکنولوژی و کاهش هزینه ها بسیار فراگیر شده است.

❖از بلندترین سیستم های کابل برای ارتباطات بین قاره ای و از سیستم های کوتاه تر در طول خطوط ساحلی استفاده می شود. همچنین از مسیرهای جایگزین برای افزایش ضریب اطمینان در کنار سیستم ها در نظر گرفته می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید