بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

  • ترمزها:
  • ترمزها دستگاههایی که سرعت حرکت اجسام را کم کرده ، یا آنها را از حرکت باز می دارند. برای این کار، انرژی جنبشی و پتانسیل موجود را تبدیل به انرژی حرارتی می کنند. عمل ترمز کردن در صنعت، مخصوصاً در اتومبیل، نقش حیاتی دارد. انجام هرچه بهتر عمل ترمز، به فشار ایجاد شده در واحد سطح ترمز،ضریب اصطکاک و قابلیت ترمز برای تبدیل انرژی موجود به انرژی حرارتی بستگی دارد.

اسلاید 2 :

  • ترمزها مشابه کلاچها هستند. تفاوت بین ترمز و کلاچ را به این صورت می توان بیان کرد که کلاچها حرکت دورانی یک محور را به محور دیگر منتقل نموده، سرعت آنها را به یک سرعت، تبدیل می کنند در صورتی که ترمزها آنها را از حرکت باز می دارند.

اسلاید 3 :

  • ترمزها بیشتر به صورت کفشکی، نواری و دیسکی ساخته می شوند. سیستمهای کنترل آنان مانند کلاچها به صورت مکانیکی، پنوماتیکی،هیدرولیکی و الکترو مغناطیسی ساخته می شوند. ترمزها برای منظورهای مختلف بکار می روند.مثلاً برای پایین آوردن جسمی، که سیستم ترمز انرژی پتانسیل را به انرژی حرارتی تبدیل می کند و یا در جسمی مانند اتومبیل، انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل می نماید و باعث توقف آن می شود ویا جسمی مثل آسانسور را در حالت آویزان نگه می دارند. به همین دلیل، بر حسب فرم ساختمان، مکانیزم کار آنها را طبقه بندی می نمایند..

اسلاید 4 :

  • ترمز های کفشکی که موارد استفاده انها در اتومبیل هاست به طور کلی از سه قسمت تشکیل میشوند.
  • 1) لنت ترمز که روی قطعه فولادی به فرم نیم دایره نصب شده است و کفشک (3)نام دارد –(2)مربوط به ترمز میباشند در نتیجه فشار دادن کفشک از داخل یا خارج به چرخ عمل ترمز صورت میگیرد.
  • بازوی ترمز وظیفه وارد کردن نیرو به کفشک را به عهده دارد. این ترمز ها با کفشک های داخلی و خارجی نیز ساخته میشوند.

اسلاید 5 :

ترمزهای کفشکی به سه دسته تقسیم می شوند 


الف) یک کفشکی  ب) دو کفشکی ج) سه کفشکی

اسلاید 6 :

  • این ترمزها از نظر کارکرد، مشابه ترمزهای کفشکی خارجی می باشند. در اتومبیلهای سواری و کامیونها، از این ترمزها استفاده می شود که بیشتر هیدرولیکی کار می کنند. به دلیل ممان اینرسی اتومبیل در زمان ترمز گرفتن، 55% الی 60% وزن اتومبیل به لاستیکهای جلو وارد می شود. در نتیجه، لاستیکهای جلوی ماشین همیشه نسبت به لاستیکهای عقب به اندازه 55% الی60% به  گشتاور اصطکاکی نیاز دارد سیستم هیدرولیک آنها مطابق شکل زیر طراحی می گردد که به لاستیکهای جلوی ماشین، فشار زیادی را انتقال می دهند. از نظر اطمینان، سیستم ترمز جلو و عقب باید جدا از هم کار کنند. فقط برای همزمان عمل کردن به صورت هماهنگ کار میکنند 

اسلاید 7 :

  • در شکل زیر مدار هیدرولیکی سیستم ترمز را می بینیم. در این تصویر نیروی وارد بر پدال             ترمز به پیستون سیلندر اصلی منتقل می گردد، پیستون روغن را با فشار لازم به سیلندر داخل چرخ می فرستد و در آنجا فشار روغن باعث می شود که کفشکها از هم باز شده، به کاسه چرخ بچسبند ودر اثر اصطکاک به وجود آمده، سیستم ترمز کند.

اسلاید 8 :

البته این ترمزها با سیستم پنوماتیکی نیز وجود دارند. در این سیستم به جای روغن از هوای فشرده استفاده می گردد و عمل آن، مطابق عمل سیستم هیدرولیکی می باشد. در شکل زیر مدار پنوماتیکی سیستم ترمز را مشاهده می کنید.

اسلاید 9 :

  • دراین ترمزها، یک نوار فلزی در اطراف فلکه قرار دارد که اصطکاک ایجاد شده بین این نوارو چرخ، باعث توقف سیستم می شود. راندمان عمل ترمز، بستگی به زاویۀ پیچش نوار در اطراف چرخ، ضریب اصطکاک و تنش موجود در نوار دارد یک ترمز نواری ساده در شکل زیر دیده می شود . نوار، طوری کشیده شده و به شاسی متصل گردیده که به حالت کاملاًکشیده در آمده است.

اسلاید 10 :

  • سيستم ترمز پائي شامل دو بخش اصلي است. اين بخشها عبارتند از سيلندر اصلي يا پمپ زير پا و مکانيسمهاي ترمز کاسه اي يا ديسکي در چرخها. پمپ زير پا يک پمپ پيستوني رفت و برگشتي است. وقتي راننده پدال را فشار مي دهد، اين فشار به سيستم هيدروليکي منتقل مي شود، روغن ترمز از پمپ زير پا وارد لوله هاي روغن مي شود و به مکانيسمهاي ترمز مي رسد. (شکل4-1) با افزايش فشار هيدروليکي کفشکها يا لنت ترمزها به کاسه ها يا ديسکهاي چرخان فشرده مي شوند، در نتيجه نيروي مکانيکي پدال ترمز به نيروي هيدروليکي وارد بر مکانيسمهاي ترمز چرخ تبديل مي شود.
در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید