بخشی از پاورپوینت

--- پاورپوینت شامل تصاویر میباشد ----

اسلاید 1 :

بطور کلی انواع مواد سوختنی و قابل اشتعال که در زندگی روزمره با آنها مواجه هستيد عبارتنداز:
1-مواد سوختنی جامد ( مانند چوب، پارچه،لاستيک و غيره )
2-مواد سوختنی مايع ( مانند فراورده های نفتی، الکلها و غيره )
3-مواد سوختنی گازی ( مانند انواع گازهای قابل اشتعال مثل بوتان، متان، استلين و غيره )

اسلاید 2 :

بر اساس نوع مواد قابل اشتعال و عوامل ديگر، راههای خاموش کردن آتش ها متفاوت است اما بطور کلی 3 روش زير در خاموش کردن و مهار آتش استفاده می شود:
1-سرد کردن توسط عواملی مانند آب و گاز کربنیک ( CO2 )
2-خفه کردن توسط عواملی مانند خاک ، ماسه ، پتوی نمدار، خاموش کننده های پودری
3-گرفتن سوخت از طرق مختلف از جمله قطع جريان گاز، قطع جريان سوخت، دور کردن مواد قابل اشتعال

اسلاید 3 :

مواد قابل اشتعال شامل موادي است كه به صورت جامد ،‌گرد ،‌مايع ، بخار يا گاز و با اختلاط با اكسيژن هوا در حرارت معيني (بسته به نوع ماده ) به وسيله شعله جرقه يا منابع حرارتي ديگر محترق و سپس مشتعل مي شوند . براي اداي توضيح بيشتر بايد گفت كه در عمل معمولاَ از اختلاط بخار يك سوخت (ماده قابل اشتعال) و يا ذرات ريز گرد آن در حرارت معيني با مقدار هواي كافي و روشن كردن آن عمل احتراق و سپس اشتعال رخ مي دهد .

اسلاید 4 :

بنابراين براي آنكه سوخت جامد قابل اشتعالي را بسوزانيم لازم است مقداري از آن را كه به قدر كافي بخار ايجاد كند و آتش بگيرد حرارت دهيم . ضمناَ چون در يك حرارت معين مايعات داراي فشار بخار بيشتري نسبت به جامدات مي شوند لذا مايعات قابل اشتعال سريعتر از جامدات قابل اشتعال آتش مي گيرند . مسلم است كه گردها و گازهاي قابل اشتعال خيلي سريعتر از دو دسته مذكور محترق و مشتعل مي شوند. در اين صورت اختلاف و نسبتي را كه در احتراق و اشتعال مواد جامد ، مايع ، گرد ، بخار و يا گازهاي قابل اشتعال وجود دارد مي توان به ترتيب زير بيان كرد .

اسلاید 5 :

يک کوره بخار در حقيقت ظرف تحت فشاری است که آب در آن تبخير گرديده و در اثر حرارت به بخار تبديل مي شود. کوره بخار از کوره ای (محفظه احتراقي) تشکيل يافته که در فضاي سربسته آن سوخت محترق ميگردد .
کوره های بخاريکه در صنايع قند مورد استفاده قرار ميگيرند اکثرا" بلا استثناء داراي خصوصيات ذيل ميباشد :

اسلاید 6 :

الف- کوره ها از نوع(water-tube boiler) بوده که در آن آب وبخاردرداخل لوله ها جريان داشته وحرارت ازقسمتهای خارجي لوله ها به آن انتقال مي يابد .
ب- کوره ها دارای سيرکلاسيون طبيعی بوده که آب وبخار در اثر اختلاف دانسيته (ويا درجه حرارت) در لوله های تبخير کننده به گردش در مي آيند.
ج : فضار کار آنها کمتر از psig700 مي باشد . در صنايع کوره سازی عموما" کوره های بافشار کمتر از psig600 به عنوان کوره های بافشار پايين شناخته ميگردند.

اسلاید 7 :

يک کوره بخار ايده آل که در کارخانجات قند مورد استفاده قرار مي گيرد مي بايست حائز شرايط بشرح ذيل باشد :
1- طوری طراحی وساخته شود که عملکرد مناسب و يا اطمينانی را دارا باشد
2- از مواد وعمليات کارگاهی با کيفيت عالی برخوردار باشد
3- قابل رقابت از نظر قيمت باشد

اسلاید 8 :

4- دارا بودن امکانات جهت جدا نمودن بخار از آب وتحويل بخار تميز
5- دارا بودن راندمان حرارتی بالا
6- سادگي در نگهداری وتميز نمودن وتعميرات
7- آمادگی داشتن در مقابل تغييرات ناگهانی بار
8- مناسب بودن جهت نصب لوازم و ادوات کنترل مقرون به صرفه
درساليان گذشته کوششهائی در حرفه مهندسی به عمل آمد که اصطلاح (توليد کنند بخار)

اسلاید 9 :

را برای کوره های بخار مدرن بکار برند، ولي اين کوشش با شکست مواجه گرديد واصطلاح (کوره بخار)همچنان مورد موافقت قرار گرفت . يک کوره بخار را ميتوان در هر شرايطی در داخل ويا خارج کارخانه نصب نمود بسياری از کوره ها ، مخصوصا آنهايي که اساسا اتوماتيک بوده در خارج از کارخانه قرار گرفته اند ولی در شرايط جوی سرد تر معمولا" کوره را در داخل نصب مي نمايند .تقريبا"تا20سال قبل اکثر کوره های بخار کارخانجات قند در محل کارخانه سوار ونصب مي شدند

اسلاید 10 :

با چنين کوره هائی مخصوصا" در ظرفيت های بيشتر هزينه سرمايه گذاری نصب به ازای يک واحد بخار توليد شده کاهش مي يافت و نتيجتا" اين مسئله منجر به نصب کوره های در تعداد کمتر گرديد ،کمااينکه چندين کارخانه قند هر کدام تنها مجهز به يک کوره بخار گرديده اند . در ساليان اخيرسبک نصب کوره ها تغيير نموده و قسمتهائی در خود کارگاههای کوره سازي سوار و نصب ميگردند . تا اينکه از 20سال گذشته استفاده از کوره های سوار شده در کارگاه يا کوره های بسته بندي شد(packaged boiler)متداول شده

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید