بخشی از مقاله

چکیده

در برخوردهای یونی سنگین، ماده هسته ای داغ تحت میدان مغناطیسی قوی تشکیل می گردد. از این رو، ویژگیهای نقطه اشتعال ماده هسته ای، تحت تاثیر میدان مغناطیسی قرار می گیرد. در این بررسی، با استفاده از روش پایین ترین مرتبه مقید و پتانسیل هسته ای AV18 خصوصیات نقطه اشتعال ماده هسته ای مغناطیده را به دست می آوریم. نتایج حاصل بیانگر آن است که دمای اشتعال ماده هسته ای با افزایش میدان مغناطیسی کاهش می یابد.

کلمات کلیدی: ماده هسته ای، میدان مغناطیسی، نقطه اشتعال.

-1 مقدمه

در آزمایشهای برخورد یونهای سنگین، ماده هسته ای داغ با برهمکنش قوی و در حضور میدان مغناطیسی قوی شکل می گیرد .[1] در آزمایشهایی با انرژی 10 GeV ماده هسته ای می تواند تا چگالی بسیار بالایی فشرده گردد .[2] میدانهای مغناطیسی تشکیل شده در این برخوردها بسیار قوی بوده 3]و[4 و دمای سیستم نیز بسیار بالا می باشد .>5@ این میدانهای مغناطیسی قوی، خواص ماده هسته ای داغ را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

در مطالعات گذشته، با استفاده از مدل هسته ای دمای معین توماس-فرمی [6]، مدل کاملا خود-سازگار با برهمکنش موثر [7]، روش وردشی و پتانسیلهای واقعی [8]، و تئوری وردشی برای فرمیونها در دمای معین و چگالی بالا [9]، خواص ترمودینامیکی و معادله حالت ماده هسته ای در دمای معین بررسی گردیده است. انرژی تقارنی ماده هسته ای یکی از کمیات مهم در بررسی این سیستمها به شمار می رود. با استفاده از مطالعه معادله حالت ماده هسته ای نامتقارن در دمای معین [10] و در تقریب چگالی جایگزیده [11]، انرژی تقارنی ماده هسته ای در دمای معین مورد تحقیق قرار گرفته است.

از سوی دیگر، اثر میدان مغناطیسی قوی بر سیستم ماده هسته ای نیز مورد توجه بوده است. تئوری نسبیتی هارتری [12]، مدلهای تبادلی باریون-مزون موثر با میدان مغناطیسی [13]، مدلهای میدان میانگین نسبیتی [14] FSU-Gold، و مدلهای تئوری میدان نسبیتی برای ماده هسته ای [15]، جهت بررسی تاثیرات میدان مغناطیسی بر ماده هسته ای به کار گرفته شده اند. یکی از پدیده های مرتبط با سیستمهای ماده هسته ای، ویژگیهای نقطه اشتعال آن است. خواص نقطه اشتعال ماده هسته ای با استفاده از تقریب توماس-فرمی و برهمکنش موثر نوکلئون-نوکلئون مایر و سواتکی مورد مطالعه قرار گرفته است .[16]

مقدار دمای اشتعال به دست آمده با آن روش 15.61 MeV می باشد. علاوه براین، در تقریب میدان میانگین و با بهره گیری از نیروهای اسکایرم و گاگنی نشان داده شده است که همبستگی زیادی بین نقاط اشتعال و بحرانی ماده هسته ای وجود دارد .[17] همچنین در تحقیق فوق تایید شده است که تاثیر وابستگی به چگالی جرم موثر بر دمای اشتعال بسیار مهم است. بررسی ارتباط نقطه اشتعال با نقطه اشباع ماده هسته ای از دیگر بررسیهای انجام شده در مرجع [17] است. محاسبات صورت گرفته در آن تحقیق همچنین تایید می نماید که چگالی اشتعال در بازه 0.08 تا 0.1    −3 قرار می گیرد. بعلاوه در بررسی دیگری پیرامون گذار فاز مایع-گاز نشان داده شده است که نیروهای جدید هسته ای، دما و چگالی اشتعال را در بازه کوچکی قرار می دهند .[18]

علاوه برآن، در آن مقاله، یک همبستگی تجربی بین خواص اشتعال و بحرانی گزارش شده است. با توجه به آنکه ماده هسته ای در برخورد یونهای سنگین تحت تاثیر میدان مغناطیسی قوی حاصل از برخوردها قرار دارد، ویژگیهای نقطه اشتعال تحت تاثیر میدان مغناطیسی واقع می شود. در این مقاله، به تاثیرات میدان مغناطیسی بر ویژگیهای نقطه اشتعال ماده هسته ای توجه می کنیم. در این محاسبات از روش پایین ترین مرتبه مقید و پتانسیل هسته ای AV18 استفاده می کنیم.

-2 محاسبات روش پایین ترین مرتبه مقید برای ماده هسته ای داغ

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید