بخشی از مقاله


SCR یک دیود قابل کنترل است که تست و تشخیص پایه های نوع ساده آن به شرح زیر است .
دارای سه پایه به نام های Gate که با G نیز نشان داده می شود و Anode که مانند دیود با A نشان داده میشود و نیز دارای Katode که با K نشان داده می شود
این دیود ها مصارف زیادی در صنعت دارند برای مثال در یکسو سازی برق صنعتی که الزاماً نیاز به کنترل جریان ویا قطع وصل داشته باشد مورد استفاده قرار می گیرد .


مثلاً در ترانس های جوشکاری DC برای یکسوسازی با کنترل جریان ویا در تلویزیونها به منزله یک سویچ DC قابل کنترل کاربرد دارند .
مثلاً در فیوزهای الکترونیکی

تشخیص پایه های آن :
G به کاتد در گرایش مستقیم راه می دهد . ودر گرایش معکوس راه نمی دهد و در حالت معمولی آند به کاتد راه نمی دهد .
از همین روش برای تشخیص پایه های آن می توان استنفاده کرد .
یعنی دنبال پایه ای می گردیم که مانند یک دیود در حالت گرایش مستقیم عمل کند . در این حالت ترمینال قرمز مولتی متر کاتد و ترمینال مشکی G را نشان می دهد . و لابد پایه باقیمانده آند است .

تست SCR : برای اینک تشخیص دهیم یک SCR سالم است به مدار زیر توجه فرمائید .
ترایاک
ترایاک یکی دیگر از عناصر الکترونیک می باشد که در ساخت مدارات الکترونیک صنعتی سهم بسزایی دارد این قطعه مانند یک SCR دارای سه پایه می باشد پایه های آن را با نامهای گیت آند اول و آند دوم که با G و MT1 و MT2 یا ( B1 و B2 ویا A1 و A2 ) نشان می دهند و فرق عمل کرد آن با تریستور این است که بعد از تحریک G دوپایه دیگر می تواند از هر دو جهت جریان را از خود عبور دهد و در واقع یک کلید AC می باشد .


یعنی مانند یک کلید AC قابل کنترل می توان آن را در مدارات الکترونیک به کار برد . وتحت هر زاویه ای می توان با کنترل کیت فاز برق شهر را کنترل نمود .
از این قطعه در مداراتی مانند دیمر در جاروبرقی جهت کنترل دور موتور و و در ........... استفاده می شود .
حالتهای مختلف استفاده همراه سمبل الکترونیکی آن را در شکل زیر ملاحظه می فرمائید
ترایاک نمونه پیشرفته تر تریستور است ٬ که هدایت دو طرفه ولتاژ از مشخصه های آن به شمار می آید. این قطعه نیز 3 پایه دارد که ((ترمینال شماره ی یک ولتاژ اصلی یا MT1)) و (( ترمینال شماره دو ولتاژ اصلی یا MT2 )) و ((گیت)) نامیده میشوند.


ولتاژ اعمال شده به MT2 نسبت به ولتاژ MT1 چه مثبت باشد و چه منفی میتوان پالسهای تحریک مثبت و منفی را به گیت اعمال کرد(نسبت به MT1).بنابر این ترایاک برای کنترل تمام موج سیگنال AC مناسب بوده و آن را مانند تریستور میتوان مورد استفاده قرار داد.
روشن و خاموش شدن تریستور و ترایاک با سرعت بسیار زیادی صورت میپذیرد در نتیجه پالسهای گذرای بسیار کوتاهی ایجاد میشود ٬ که ممکن است مسافت بسیار زیادی را در طول سیم طی کنند.برای جلوگیری از ایجاد چنین نویزهایی ٬ معمولا استفاده از نوعی فیلتر LC ضروری خواهد بود.


یک مدار با ترایاک شکل ظاهری ساختار ترایاک
روش تست ترایاک :
ابتدا تعیین پایه های آن را به وسیله مولتی متر هیوکی 3007 توضیح می دهم . پایه G نسبت به پایه A1 در هردو جهت راه می دهد ونسبت به A2 در هیچ جهتی راه نمی دهد بنابراین A2 به راحتی مشخص می شود حال پایه ای را پیدا می کنیم که با تحریک آن در دوجهت دو پایه ی دیگر به هم راه دهد . آن پایه G است . در این روش توجه داشته باشید در هنگام تحریک باید ترمینالهای مولتی متر از دوپایه تست شونده قطع نشود و فقط یک لحظه بدون آنکه ترمینالها قطع شود عمل تحریک توسط یکی از ترمینالها انجام شود

ترایاک نمونه پیشرفته تر تریستور است ٬ که هدایت دو طرفه ولتاژ از مشخصه های آن به شمار می آید. این قطعه نیز 3 پایه دارد که ((ترمینال شماره ی یک ولتاژ اصلی یا MT1)) و (( ترمینال شماره دو ولتاژ اصلی یا MT2 )) و ((گیت)) نامیده میشوند.


ولتاژ اعمال شده به MT2 نسبت به ولتاژ MT1 چه مثبت باشد و چه منفی میتوان پالسهای تحریک مثبت و منفی را به گیت اعمال کرد(نسبت به MT1).بنابر این ترایاک برای کنترل تمام موج سیگنال AC مناسب بوده و آن را مانند تریستور میتوان مورد استفاده قرار داد.


روشن و خاموش شدن تریستور و ترایاک با سرعت بسیار زیادی صورت میپذیرد در نتیجه پالسهای گذرای بسیار کوتاهی ایجاد میشود ٬ که ممکن است مسافت بسیار زیادی را در طول سیم طی کنند.برای جلوگیری از ایجاد چنین نویزهایی ٬ معمولا استفاده از نوعی فیلتر LC ضروری خواهد بوددوست عزيز تراياك در ولتاژ AC فقط با يك بار تحريك پايه گيت روشن نمي مونه !


همونطور كه گفتم تراياك تشكيل شده از دو تا ترستور تا در هر دو جهت سيكل منفي و مثبت رو از خودش عبور بده !
يكي از شرطهائي كه باعث ميشه تريستور بعد از روشن شدن خاموش بشه ، پائين آومدن ولتاژ دو سر اون از حد مجازه !
توي ولتاژ AC هم بعد از اينكه توي هر سيكل ولتاژ صفر ميشه تراياك خاموش ميشه و بايد براي هر سيكل اون يه پالس بفرستيم !


قسمت فرمان اون مي تونه چندين مدل باشه و بستگي به طراحي شما داره ! يا مثل اين مدار باشه و شما با زدن يه دكمه روشن كنيد مدار رو و با زدن يه دكمه ديگه با قطع جريان كل مدار خاموش بشه ! مي تونيد براي فرمان دادن به اين اپتو كوپلر هم از ميكرو استفاده كنيد و يا مدارات منطقي و كلا هر چي كه باهاش بشه فرمان داد !


خوبي اين مدار اينه كه قسمت قدرت شما با مدار الكترونيكي شما كلا ايزوله هست و حتي در حالت انفجار اپتو كوپلر هم باز صدمه اي به قسمت فرمان نمي خوره !

فقط يه نكته اينجا مهمه و اون انتخاب اپتو كوپلر ! شما بايد از بازار اپتو كوپلر تراياكي براي 220 ولت بگيريد و حتما بدونيد كه پايه هاي فرمان اون كدوماست و با چه ولتاژي و جرياني تحريك ميشه و خود تراياك ( بخش قدرت ) تا چه جرياني رو مي تونه تحمل كنه !


تا اونجائي كه من مي دونم اپتو كوپلر از ولتاژهاي پائين (9 ولت ) تا (220 ولت ) وجود داره و ديدم ! حالا يك بار از يكي از دوستان هم شنيديم كه براي 380 ولت هم وجود داره !! ولي مهم جريان عبوري از اوناست !
الان هم به مدارات اپتو كوپلري مي گن رله الكترونيكي بي خطر ، چون توي مدارات ميكروكنترلري هم ايجاد نويز نمي كنه ! تریستور ترایاک
فرآورده های جدید


نیمه هادی های فیلییس به شدن در موبشدن فرآورده های جدید در بازار برای نیازمند یهای موجود و حوزه های کاربردهای گسترش دهنده جدید کار می کنند . اینها فرآورده های جدید و فن آوریهایی هستند که برای اولین بار در این کتاب همراه داده ها ظاهر می شوند.
جابجا گری بالای ترایاک
ردیف فیلییس از جابجاگری بالا اکنون شامل دو مدارک جدید اسمی در A8 و A25 است . این مدارک dv/dt دور از حالت بالا و ظرفیت جابجا گری دارد و برای استفاده در مدارهای کنترل موتور کاربردهای روشن کردن القائی دیگر ایده ال هستند انواع 255BTA، 208BTA)
تریستور های جدا شده و ترایاک


استاندارد صنعتی تریستور151BT ردیف وسیعی از استاندارد را جمع میکند و جابجا گری بالای اکنون در بسته جدا شده SOT186A و برجسته کردن ولتاژ جدا سازی حدود 2500VTMS قابل استفاده عستند و بسته SOT186A دو یا چند مدرک نیرومند برای حفظ کردنheatsrn 12 عادی بدون نیار برای بوش های عایقی و جدا کننده اجازه میدهد و یا متناو با به برای زمین کردن اجازه میدهد (انواع : bta2216x ، bta212x، bta208x، bt139x،bt138x،bt137x،bt136x،bt151x)


نصب کردن سطح bt169
Bt169 عمومی به ترانستور مدخل حساسا ، در تنوع وسیع کاربردها مصرف کننده اکنون در چاپگر sot 223 قابل استفاده و برای نصب سطح مناسب است.(نوع bt169bw)
تریستور اسمی 5A جدید.
سریهای BT300 ردیفی 5A تریستوراسیمی با ویژگیهای مشابه با کاربردهای نیروی کمتر جائیکه 7/5 A توان اسمی BT151 لازم نمی باشد، قصد می شود (انواع ، 500R، BT300،600R،600R،BT300،800R،BT300) توان اسمی 5A جدید ، تریستور سطح منطقی


سری های BT258 ردیفی از توان اسمی 5A است ، تریستور مدخل حساس درجات 500 ولتا ، 600 عولت و 800 ولت قابل استفاده اند . برای کاربردهای نیروی کمتر جائیکه 7/5A توان اسمی BT151 لازم نمی باشد ، قصد انواع ،500R،BT300،600R-BT300،800R،BT300)
توان اسمی 5A جدید ، تریستور سطح منطقی


سری های BT258ردیفی از توان اسمی 5A است ، تریستورهای مدخل حساس درجات 500 ولت ، 600 ولت جامع منطقی و مدارات رها سازی مداخل توان اندک دیگر وجه مشترک باشند . این مدرک مخصوصا برای ابزارهای بومی کنترل شده ریز پردازنده و تولیدات مصرف اندک مناسب می باشد. (انواع 500R،BT258،600R،BT258،800R،BT208)


درجات اضافی ولتاژ BT150
تاکنون ، BT150 فقط در درجه 500 ولت قابل استفاده بوده است . درجات اضافی ولتاژ 600 ولت و 800 ولت اکنون قابل استافده می باشند (انواع BT150800R، BT150)
تراشه های سیلیکون توان ، اثر ناپذیر ، غیر محفظه ایی.
همه مدارک در این کتاب راهنمای هیمنطور برش قطعه غیر محفظه ای با اثر ناچذیر سازی کامل می شود و لایی ها کنتاکت را فلز پوش می کند. اما بدون سیم های رابط یا هر اتصالات دیگر یا encapsulation، برای جزئیات به دفتر فروش ملی یا محلی تماس بگیرید.


کاربردها
برای اطلاعات بیشتر در مورد کاربرها که از تریستور و ترایاک استفاده می شود ، به دفترچه راهنمای جدید:
ترایاک و تریستور ها – یک راهنمای کاربرد مراجعه کنید.(کد دستور به 0037، 750، ، 9397(
برای اطلاعات بییشتر در مورد کاربردها نیمه رسانه توان دیگر .به دفترچه راهنمای کاربردهای نیمه رسانا توان مراجعه کنید. ( رمز دستور 85011-652-9398)


تریستور هاو ترایاکهای – فیلیپس
پروسه فاز 2
اصل اساسی استفاده از ساختار PNPN در تولید تریستور و ساختار NPNPN( با دو DNDN در موزای ناهمسو) در تولید ترایاک برای رهه ها معروف مدار رها ساز ، جفتی کردن ونگهداری جریان DV/DT دور از حالت . جابجا گری ترایاک و ظرفیت ضربه نیز خوب معروف می باشند.
چالش مدرن ساخت تریستور خوب و موضع ترایاک خیلی زیاد در طراحی ابتکاری و همینطور در رشد فن آوری ساخت پذیرفته نمی شود .


فرآورده های فیلیپس توسط استفاده از ثبات خوب ، فرآینده های استوار در دو نفوذ و اسمبلی مشخص تولیدات درپایین طرح ریزی می شود .
الا برای انهایی که برای کاربرد های متخصص از قبل GTO, ASCR طراحی می شوند ، عادی ترین تریستورها و تریسها برای داشتن انسداد ولتاژ در دو مسیر مشخص می شوند .


به این معنی است که درب ساختاری PNPN، NPNPNPدو اتصال متقابل PN به طراحی شدن در این بطور هادی توسط شروع با ویفر سیلیون نوع اندکی بطور مناسب پیش بینی شده در ان دو منطقه P که همزمان از گوشه های روبرو پخش یم شوند ، بدست می آید ، منجر به ساخت PNP متقارن جادیکه دو اتصال PN ظرفیت انسداد ولتاژ بالا را دارد می شود . بنابراین نفوذ های نوع N در دو گوشه ساختار قرار می گیرند .

(برای ترایاک) نتیجه ساختار NPNPN با انسداد ولتاژ بطور متقارن است. هر دوی این انسداد اتصالات PN اکنون نیاز به اثرپذیر ساختن درنقطه ای دارند که آنها سطح سیلیکون را قطع می کنند و اینها دو روش هادی برای انجام این هستند ، در نمودار های زیر نشان داده شده.
در اصطلاحات علمی فیلیپس ما به ترتبی فن آوریهای فاز1و فاز2 می نامیم.

 

هیمنطور که میتواند دید. اثر ناپذیر ساختن فاز 1 نیاز به چک کردن همزمان ظرفهای مسا (MOSA) از دو گوه دارد که توسط فرآیند پوشش اثر ناپذیر سازی ها از قبیل شیشه بار شده بطور منفی دنبال می شود . پیشرفتهای این فن آوری اندازه کوچک تراشه و کمترین مرحله های پردازش هستند.
هیچ نفوذ جدا سازی آلوئمینیومی یا فتولیتی مورد نیاز نمی باشد . بنابراین هزینه محل تراشه پاین است . برعکس فن آوری فاز 2 پیش از ساخت ساختار PNPN یا NPNPN به یک نفوذ جداسازی ، آلومینیومی نیاز دارد که اثر موجب شونده دو انسداد اتصالات PN در سطح راس دارد.


بنابراین اینها می توانند با حک کردن ظروف و فرآیند پوشش شیشه فقط در راس گوشه اثر ناپذیر شوند. پیشرفت بیشتر این است که سطح تخت زیر با اتصال مهره اتوماتیک در اسمبلی سازگار است.


عدم پیشرفت عمده هزینه را در مقایسه با فرآیند فاز 1 افزایش می دهد .
کارخانه فیلیپس از فاز 1 به فاز 2 فن اوری اثر ناپذیری پیشرفت کرده است ، عیل رغم هزینه پاداش به علت پیشرفتهای ناهمواری مکانیکی و آسیب پذیری در برسی آسیب .
این اعتقاد ماست که تریستور های فیلیپس و ترایاک های تولید شده از فن آوری فاز 2 استفاده می کند ، خطای ساخت کمتری داردو قابل اطمینان تر از مدارک تولید شده توسط رقبائی است که هنوز از ساختار فاز 1 استفاده می کنند.


اثر ناپذر سازی
استفاده از ساختار اثرناپذیری فاز 2 با فن اوری اثر ناپذیر سازی مسا شیشه خوب پیشرفته در فیلیپس منجر به ابزاری با ظرفیت انسداد ولتاژ بالا و ویژگی های به شرت ثابت می شود . ساختار نیز در آسیب لبه با اثر ناپذیری فاز 1 تناوبی به کمتر آسیب پذیر است.


OFF-STATE نوعی ولتاژ چهار تریستور و تریسها را در مقدار زیادی از 100 ولت با یک توزیع خیلی محکم تفکیک می کند ، انقدر که ما به طور عادی هر ابزاری را با انسداد ولتاژ های کمتر از 500 ولت برای ناقص بودن بیان می کنیم .برای مثال ک تجهیزات مان با درجه 200 ولت و 400 ولت برای مقاومت کردن 500 ولت آزمایش می شوند.


در مقابل ، رقبایی که از اثر ناپذیری فاز 1 استافده می کند که تجهیزاتی که به ولتاژ 20 ولت و 400 ولت واقعی راآراد می کنند به عنوان مثال تجهیزاتی که ولتاژ را تفکیک می کنند درست بالای200 ولت یا 400 ولت هستند ، شاید برای تحمل کردن از شکافهای شیشه یا زوایای پریده که می توانند رد قطعه پیشرفت کنند که انها سبب مسائل کیفی و قابلیت اطمینان می شوند ، باشند.


اسمبلی فقدان ظرفیتها . شیشه در رویه ته تراشه های مان به ما اجازه میدهد تا از اسمبلی خودکار استفاده کنیم ما زا فن آوری اتصال مهره که شامل برداشتن اطلاعات تراشه ها در داخل قالبهای سربی گرم شده که با لحیم از پیش پوشیده می شوند ، می باشد . این فناوری یک برخورد آزاد تهی ، ممتاز را با مقاومت حرارتی اندک ارائه می دهد . و از داشتن موضوع تراشه ها در وطلانی مدت و گرم کردن درجه حرارت بالا اجتناب می کند . با رقبای عمده ما مقایسه شده ، تجهیزات ما اتصالات برای همان پراکندگی عمل می کنند و سپس قابلیت اعتماد بیشتری دارد.


مقوله دیگر از این روش اسمبلی این است که همراه با اتصال سیم ماوراء صوت در وصل شدن به سر تراشه استفاده می شود ، تجهیزات مان که قابلیت خستگی حرارت بالا را میدهد . سپس آنها در حات قابلیت اعتماد همینطور ویژگی های OFF-STATE بشدت عالی هستند


شش وجهی unencapsulatedبه علت پیشرفتهای فرآیند فیلیپس و فن اوریهاس اسمبلی در بالا طرح ریزی می شود ، خانواده ترایاکها و تریستور ها برای استفاده در شکل unencapsulated درکاربردهائی که فضا و ارتفاع در پنتیوم هستند ، ایده آل می باشند . اثر ناپذیری شیشه ، حفظ می شود و گرنه در معرض خصوصیات مناطق سطحی قرار میدهد که خصوصیات ثبات زیاد دستگاه را ارائه میدهد . ولیفو های سیلیکون از لحاظ الکتریکی صد در صد آزمایش می شوند و بطور عادی اره شده درحاملین قاب فیلم آبی تامین می کنند.


نیمه رسانای فیلیپیس ، سعادت تجربه تجهیزات تامین کنده در این شکل را دارند و قارد به تهیه ابزار متخصص در موضوع نصب کردن به لحیم کردن و بستن سیم های اتصال به قطعه
کوچک غیر بسته ای می باشند .
دسته بندی تریستور و ترایاک
دسته بندی ارزشی است که یا محدود کردن قابلیت یا محدود کردن وضعیت برای ابزار الکتررونیکی ثابت می شود . برای ارزشهای مشخص شده و عملکرد تعیین می شود و ممکن است در هر دو مناسب اظهار شود . محدود کردن وضعیتها ممکن است یا حداکثر یا حد اقل باشد.


همه محدود کردن ارزشهای بیان شده در این راهنمای داده دسته بندی های حداکثر مطلق هستند . محدود کردن ارزشهای بیان شده در این راهنمای داده دسته بندی های حداکثر مطلق هستند .محدود کرد ارزهای عامل و شرایط محیطی اجرا در هر ابزار نوع مشخص شده ، همینطور توسط اداده منتشر شده تعریف می شود.


سازنده تجهیزات بایستی طراحی کند بطوریکه ، در ابتدا و سرتاسر حیات دستگاه ، هیچ ارزش حداکثر مطلق با هر دستگاه تحت شرایط عامل احتمالی غلط فراتر نمی رود.
دسته بندی ولتاژ
اوج ولتاژ رخ نداده تکراری . حداکثر مجاز آنی به بعد یا ولتاژ معکوس شامل موج ناکهانی در ولتاژ می باشد . ارزشهای اسمی vrrm(max)،vdrm(max) ممکن است به طور دائم در ورودی ردیف درجه حرارت اتصال عامل بکار رود ، فراهم می کند که مقاومت حرارتی بین اتصال و متوسط دمای طبیعی به قدر کافی کم برابر اجتناب از گریختن حرارتی را نگه می دارد.


دسته بندی جریان
متوسط جریان رخ داده . متوسط جریان اسمی است که ارزش آن تحت شرایط حالت یکنواخت در درجه حرارت اسمی نتیجه خواهد داد . t(max) وقتی که نصب پایه یا حرارت گیرد در درجه حرارت ارائه می شود ، بدست می آید . گرافیکهای پراکنده on-stateدر مقابل 1tcav یا 1t(rms) در صفحات داده تهیه می شوند . قطعه سمت راست از هر گرافیک حداکثر مجاز نصب پایه درجه حرارت جرارت گیر برای پراکندگی ارائه شده را نشان می دهد.


جریان on-state، rms ، برای متوسط جریان ارائه شده ،توان در زوایای کوچک انتقال به بیشتر از زوایای یزرگ انتقال هستند
1- off-state
2- on-state
3- heatsink
انی نتیجه جریانات زیاد rms در زوایای کوچک انتقال می باشد . عمل کردن ابزار در جریان rms روی ارزش اسمی احتمالا به چرخش حرارتی سریع تراشه و سیم های اتصال منجر می شود که بتوانند به مسائل قابلیت اطمینان هدایت کننده است.


اوج جریان on-state غیر تکراری.
حداکثر اوج مجاز ، جریان موج بلند on-state که ممکن است بیشتر از 100 بار در حیات دستگاه بکار نرود . وضعیت صفحه داده ، شروع کردن درجه حرارت پیوند معادل با ts max و جران موجه بلند سینوسی در فرکانس 60/50 هرتز شبکه را فرض می کند . برای ترایاک موج سینوس کامل جریان به کار می رود فروا بعد از موج بلند ، ولتاژ شبکه با اوج ارزش مادل با ولتاژ اسمی کامل on-state ، vorm دوباره به کار می رود ، گرافیک ها در صفحه داده تنوع tsm را با مدیریت موج بلند نشان می دهند .


دسته بندی فیوز دستگاه برای حفاظت از مدار صحیح ، t12 یک فیوز حفاظتی بایستی کمتر از t12 دستگاه باشد . در صفحات داده دسته بندی دستگاه به طور اسمی معادل با 1tms 2/200 و زمان ذوب 10ms فرض می شود . حداکثر میزان مجاز ، جریان on-state بعد از رها سازی دروازه ورودی بالا میرود . تئوری متضمن اسن دسته بندی است که جائیکه میزان ترقی جریان عمده فروا بعد از رها سازی خیلی سریع است.

گرم کردن مکان نقطه داغ قسمت کوچک ناحیه فعال دستگاه محدود به دروازه ورودی رخ خواهد داد و به تنزل دستگاه یا ناتوانی کامل هدایت که ditidt مشاهده شده است ، سبب ناتوانی ها در ترایاکهای عمل شده در t2-g+ بایستی تاجائی که ممکن است ، اجتناب شود


Dit/dt- vbo یا dvd/dt رها شده . جائیکه دستگاه توسط دستگاه توسط زیاد کردن ولتاژ تفکیک یا توسط میزان زاید از off-state بالا می شود ، رها می شود ، همینطور که با تزریق جریان دروازه ورودی مواجه می شود- محدود کردن dit/dt ضروری است. یک دقت در صفحه داده حدکثر مجاز dit/dt برای این حالت از رها سازی را مشخص می کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید