بخشی از مقاله

توماس آلوا اديسون
اين دانشمند بزرگ در 11 فورية سال 1847 بدنيا آمد و در طي دوران زندگي خود اختراعات زيادي را به ثبت رساند تا آنكه در سن 24 سالگي با دختر دلخواهش مري ستيل ول ازدواج كرد و ثمرة آن دو فرزند به نامهاي ماريون و توماس بود .
در سال 1877 بعد از موفقيت موقتي كه اول بار نصيب فونوگراف شد اديسون تصميم گرفت كه نخستين دفعه از كارهاي خود مرخصي بگيرد .
پروفسور باركر او را با خود به شهر آشونياي كونكتيكت برد تا اولين دستگاه ديناموي برق زغالي را كه توسط ويليام واليس صنعتكار آمريكايي ساخته شده بود به وي نشان دهد .
سپس اديسون رو به همسفرش پروفسور باركر كرد و گفت :
- اميدوارم بتوانم بهتر ازاين چيزي بسازم .
روزي بيايد كه قوة بخار را تبديل به نيروي برق سازيم و با چند كارخانة توليد برق شهر و خانه و خيابان و كارخانه هاي خود را روشن كنيم .
فكر تازه و مفيد اديسون اين بود كه حباب شيشه اي را به توسط تلمبه تخليه ، از هوا خالي كند تا ماده اي كه مي بايست به قوه برق درون آن به درخشش در آيد، در اكسيژن هوا نسوزد . مسئله مهم و مشكل پيدا كردن مادة مناسبي بود كه در لامپ برق با دوام كافي بسوزد و و اجد كلية شرايط لازم ديگر نيز باشد . اكنون يك سال تمام از وعدة صريح وي مي گذشت . چشم درد شديدي شروع به آزارش كرد كه شرح عذاب جهنمي آن را در دفتر خاطراتش نگاشته است .


شبي در ماه اكتبر سال 1879 كنار ميزش نشسته سربه گريبان تفكر فرو برده و سيگار برگش را مي جويد . بدون آنكه توجهي داشته باشد ، انگشتانش با يكي از دگمه هاي لباسش بازي مي كردند . ناگهان دگمه كنده شد و با قطعة نخي كه به آن آويزان مانده بود بر كف دستش افتاد . اديسون لحظه اي به نخ دگمه خيره شد سپس دفعتاً از جا برجست و به آزمايشگاه رفت و تكة نخ را جلو همكارانش انداخته فرياد زد : « آيا تا كنون اين را امتحان كرده ايم ؟ فوراً چند رشته نخ را كاربونيزه كرده درون لامپ مورد آزمايش قرار دهيد .» بالأخره يك رشته را درون لامپ تخليه شده از هوا نصب كرده جريان برق را وصل كردند .


نور ملايم زرد رنگي درخشيدن گرفت . اديسون و صنعتگرانش با حالتي سحر زده بر آن خيره شدند . اولين سؤالي كه در چشم هاي مبهوت ايشان خوانده مي شد اين بود : « يك دقيقه؟ يك ساعت ؟ » لامپ نخي مدت چهل ساعت متداوماً روشن ماند . اين بزرگترين واقعة زندگي اديسون محسوب مي شد .
به اين ترتيب عصر الكتريسيته آغاز شد و اديسون به عنوان بزرگترين نابغه امريكا معروف گرديد .
اين جملة معروف را از خود به يادگار گذاشته است :« نبوغ عبارت از نود و نه درصد عرق بدن و يك درصد الهام روح است .»
چنان كه ذكر شد ، اديسون مرد معجزة دورة علم و صنعت شناخته شد و در طول حيات علمي خود به دريافت 2500 امتياز اختراع ثبت شده – چه در آمريكا و چه از ممالك ديگر- نايل آمد . اديسون تا آخرين روز حياتش ، يعني 18 اكتبر سال 1931 ، دست از كار و جستجو برنداشت .
حال با توجه به اين مقدمه و زندگي نامه و علاقه اي كه نسبت به اين شغل دارم دوست دارم با يك سيم كش ساختمان كه در ارتباط با برق كار مي كند تحقيق كنم تا ببينم واقعاً اين شغل همان كاري هست كه من فكرش را مي كردم يا نه . پس با يكي از شاغلين اين حرفه آقاي حسن كاوياني كه يكي از دوستان نزديك ما است سؤال و جواب مي كنم .
1- شغل شما چيست ؟ اين شغل با چه مشاغل ديگري در ارتباط است ؟
سيم كش ساختمان و اين شغل با مشاغلي از قبيل بسازفروش ها – مغازه هاي لوازم الكترونيك و كالاهاي برق و ابزار فروشها و …. در ارتباط است .
2 – رشته تحصيلي شما چيست آيا در همان زمينه كار مي كنيد و نوع كار شما چيست؟
رشته تحصيلي من الكترونيك است و در رشته تحصيلي خودم فعاليت مي كنم و نوع كارم خدماتي است .
3ـ در روز چند ساعت كار مي كنيد و چه مدت است كه به اين كار اشتغال داريد؟
معمولاً 8 ساعت ولي اگر كارم طول بكشد تا 12 ساعت هم كار مي كنم و مدت 20 سال است كه به اين شغل اشتغال دارم .
4ـ آيا به كارتان علاقه داريد از چه مواردي از كارتان بدتان و چه مواردي را دوست داريد؟
بله ، از مرحله قوطي گذاري كه با آب و گچ سرو كار دارم بدم مي آيد و از مرحلة سيم كشي و روشن كردن برق خوشم مي آيد .
5ـ يك شاغل در شغل شما چه خصوصياتي بايد داشته باشد ؟


بايد با انصاف و فقط برخورد خوبي با مردم داشته باشد .
6ـ در مدت روز وظايف و مسئوليتهاي شما چه هستند ؟
كار بخصوصي انجام نمي دهيم جز اينكه كار صاحبكار را سريع تمام كنيم .


7ـ انگيزة شما براي اشتغال در اين كار چه بوده است ؟ چطور تصميم گرفتيد وارد اين شغل شويد ؟
از انجام دادن كار فني لذت مي بردم و اينكه چطور تصميم به اين كار گرفتم بطور اتفاقي كسي از من خواست در كارش كمك كنم كه در آن حين مطالب جديدي ياد گرفتم و از كار خوشم آمد و كم كم اين كار را اول بطور تفريحي و بعداً به صورت جدي پيگيري كردم .
8ـ در اين شغل شما با چه مشكلاتي روبرو هستيد ؟


مشكل خاصي در اين كار وجود ندارد مگر به قولي صاحبكار در موقع پول دادن .
9ـ براي ورود به اين شغل چه سطحي از تجربه يا تحصيل لازم است ؟ آموزشهاي اختصاصي را چگونه بايد كسب كرد ؟
مسلماً هرچه سطح تحصيلات بالاتر باشد پيشرفت كار سريعتر خواهد بود و آموزشهاي اختصاصي را بايد از طريق مراكز فني و حرفه اي و يا از طريق افراد متخصص و با تجربه بايد دنبال كرد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید