بخشی از مقاله

مقدمه اي بر ابزار دقيق

ابزار دقیق رشته جدیدی است كه امروزه جای خود را در میان رشتهای دیگر در صنایع ایران باز می كند.
ابزار دقیق از سه قسمت اساسی زیر تشكیل شده است كه عبارتد از :


۱.اندازگیری ۲.كنترل ۳. محركها(ادوات خروجی)
این سه مجموعه در كنار یكدیگر مكمل یك سیستمی به نام سیستمهای كنترل اتوماتیك می باشند كه این سیستم كنترل اتوماتیك وظیفه انجام كنترل فرایندی را در یك مجموعه عملیاتی بر عهده دارد .
۱.اندازه گیرها


قسمت اندازه گیر مقدار واقعی عنصر مورد نظر را اندازه گیری می كند.پارامترهای مختلفی در صنایع برای كنترل اندازه گیری می شود مهمترین پارامترهایی كه در صنعت برای كنترل اندازه گیری می شوند عبارتند از :


• اندازه گیری فشار measuroment of the pressure
• اندازه گیری جریانات سیالات measuroment of the flow
• اندازه گیری درجه حرارت measuroment of the temprature
• اندازه گیری ارتفاع مایعات measuroment of the level


علاوه بر این پارامترهایی که در بالا ذکر شد عوامل دیگری برای اندازه گیری و کنترل وجود دارند و مهم هستند اما بعلت استفاده محدودتر از این پارامترها فقط به بیان نام آنها اکتفا می شود و در ادامه اگر فرصتی بود توضیحاتی در مورد آنها داده می شود این پارامترها عبارتند از :
انازه گیری سرعت ـ اندازه گیری لرزش ـ آشکار سازهای دود و شعله ـ دستگاههای آنالایزر
۲.کنترل کننده ها


قسمت دوم ابزار دقیق بخش کنترل می باشد در ابتدای شروع صنعت که کنترل بصورت امروزی نبود کنترل بوسیله عوامل انسانی انجام می شد سپس با پیشرفت علم سیستم کنترل اتوماتیک با بوجود آمدن ادوات نیوماتیکی (بادی) وارد مرحله جدیدی شد. بعد از مدتی با اختراع ترانزیستور استفاده از کارتهای الکترونیکی برای کنترل آغاز شد با بوجود آمدن این قطعات کنترلی استفاده از عوامل انسانی برای کنترل کمتر می شد.در ادامه پیشرفت علم کامپوترهای صنعتی با نام plc وارد صنعت شدند بوسیله این plc ها واحدها به آسانی کنترل می شدند وتغییرات نیز به آسانی در واحدها انجام می گرفت


امروزه کنترل کنندهای جدید تری بنام DCS (سیستم کنترل کننده توزیع پذیر) و کنترل کننده های فازی وظیفه کنترل را در واحدهای صنعتی بر عهده دارند.
۳.محرکها (ادوات خروجی)


محرکها ادواتی هستند که سیگنال خروجی را از قسمت کنترل کننده می گیرد و متناسب با این سیگنالها عمل می کند. از عمده ادوات خروجی می توان به شیرهای کنترل و الکتروموتورها اشاره کرد. این ادوات با عملکرد خود باعث کنترل پارامترهای اندازه گیری شده در مقدار مطلوب و مورد نظر می شوند . این ادوات گستره تنوعی زیادی دارند.
سيستم ابزار دقيق


انرژی الکتریکی لازم برای حرکت مبدل مدار بهسازی و تقویت کننده را تولید می کند و با توجه به نوع مبدل مدار بهسازی می توان از منابع تغذیه DCیا ACاستفاده کرد .
مبدل :


کمیت فیزیکی مورد اندازه گیری را به کمیت الکتریکی قابل اندازه گیری تبدیل می کند .

مدار بهسازی :
این مدارهای الکتریکی وظیفه تبدیل ، جبران سازی و تغییر سیگنال خروجی از مبدل را به کمیتی الکتریکی که قابلیت استفاده مناسب در سایر بخشهای سیستم را داشته باشد بر عهده دارد .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید