بخشی از مقاله

چکیده:

این مطالعه به تحلیل وضعیت نوظهور بودجه ریزی در قرارداد برونسپاری فروش و پخش فراورده های نفتی و نظارت بر مجاری عرضه در قالب نمایندگی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، با استفاده از مدل TOWSفازی پرداخته است.

ابتدا پس از بررسی های دقیق، با استفاده از داده های آماری بروش نظرسنجی - تکنیک دلفی و توفان ذهنی - ، تحقیقات میدانی، کتابخانه ای و همچنین مقایسه ای، میزان کیفیت استراتژی بودجه ریزی حجمی در اجرای یکساله ی این پروسه سنجش گردیده، آنگاه با توجه به نتایج بدست آمده، شیوه ی تلفیقی نوینی، جهت اثبات لزوم کاربری شیوه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد به نیت تعالی کیفیت اجرا و ارائه خدمات، استفاده میگردد. نتیجه کار شاید کمک شایانی به ایجاد زیرساختهای قانونی و حقوقی لازم برای پیاده سازی بودجه ریزی بر مبنای عملکرد از مجرای شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، نماید.

-1مقدمه:

پائیز سال 89 شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر کوچک نمودن حجم دولت، برای اولین بار در تاریخ حیات این شرکت، اقدام به واگذاری امور خدمات 14 ناحیه از کشور، به بنگاه های واجد شرایط بخش خصوصی نمود. از این میان 11 شرکت از سراسر کشور از فیلتر ارزیابی کیفی پیمانکار، وارد مناقصه گردیدند. علی الرغم اینکه بعضی از بنگاه ها، اقدام به پیشنهاد ارقامی غیر واقعی نمودند، سرانجام پس از برگزاری دو مرحله مناقصه، 14 ناحیه تحت عنوان »نمایندگی« از تاریخ 90/03/01 فعالیت خویش را آغاز نمودند.

بدین ترتیب حجمی از کار »خدمات فروش و پخش فراورده های نفتی و نظارت بر مجاری عرضه« با تفسیر صحیحی از اصل 44 با قراردادی سه ساله، عملیاتی گردید. این مطالعه به تحلیل کیفیت اجرای یکساله این پروسه اقدام نموده، نقاط ضعف و قوت، فرصتها و تهدیدات بوجود آمده را در قالب تجارب موفق و ناموفق، بصورت اطلاعات ورودی تجزیه تحلیل می نماید. سپس برای نزدیک نمودن کیفیت کار به کیفیتی قابل قبول روشی نوین مبتنی بر تلفیق فضای قطعیت با فضای فازی در اثبات استراتژی کارآ در قالب »مدل TOWS فازی«3 ارائه می نماید.

در ادامه بعد از دسته بندی و تجزیه و تحلیل عوامل[1]، اقدام به تدوین استراتژی های جذاب نموده، و سپس تصمیم گیری نهایی در فضای فازی انجام خواهد شد.

-2دسته بندی و تجزیه و تحلیل تجارب:

مجموعه ای از عوامل موثر در اجرای این طرح نوآورانه بمدت یکسال از آغاز در تعامل با مسئولین شرکت ملی پخش و همچنین سایر مسئولین محلی، و همچنین کیفیت اجرای آن توسط بخش خصوصی، در دسته بندی های جداگانه شمارش شده است. در مراحل بعدی سعی شده است با استفاده از این عوامل و کنکاش در جوانب امر، پس از ارزیابی استراتژی بکار گرفته شده و میزان کیفیت خروجی آن، استراتژی مناسبی برای ادامه این روند پیشنهاد گردد.

-3-2 بررسی عوامل تاثیرگذار داخلی - :[2] - 1IFE

-1-3-2 نقاط قوت 

-1 واگذاری به هر صورت به بخش خصوصی

-2 عدم نیاز به تحلیل جزئیات بودجه ریزی بعداز واگذاری

-3 سرعت عمل در بودجه ریزی

-4 کنترل و نظارت مالی بیشتر و راحت تر

-5  نیاز به ایجاد زیرساخت های فناوری اطلاعات

-2-3-2 نقاط ضعف

-1  عدم تناسب ارقام مناقصه باحجم عملکرد

-2 ارقام غیرواقعی پیشنهادی و پذیرش آن ها

-3 عدم بررسی » بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد پیمانکار در قرارداد «

-4 مطالعات بودجه ریزی برونسپاری توسط واحد برنامه ریزی شرکت -5 برگزاری مناقصه

-4-2 بررسی عوامل تاثیرگذار خارجی
-1-4-2 فرصت ها 

-1  توان چانه زنی بنگاه

-2  فشارهای سیاسی، دولتی و قانونی

-3  کاهش تصدی گری شرکت دولتی

-4  فقدان نیروهای رقابتی

-5  بهره وری اقتصادی

-2-4-2 تهدیدات - : - 6 T
-1  اجرای نامناسب اصل 44 قانون اساسی

-2  کیفیت پائین کار

-3  فرهنگ سازمانی

-4  قوانین تأمین اجتماعی

-5 همکاری بنگاه های رقیب مطابق نظرسنجی های کتبی و شهودی اقدام به وزن دهی به عوامل فوق می نمائیم -  جداول شماره 1و. - 2 وزن دهی به معیار نظر سنجی ها از نقاط قوت و ضعف و نرمالیزه بروش ساده انجام گرفته است. وزن دهی به معیار نظر سنجی ها از فرصتها و تهدیدات و نرمالیزه بروش ساده مطابق جداول 3 و 4 صورت میگیرد.[3] پس از بدست آوردن وزن عوامل، اقدام به بررسی میزان کارآیی استراتژی بکار گرفته شده[4]، در مقیاس عوامل داخلی و خارجی شرکت می نمائیم.

با توجه به جدول شماره 5 و رابطه - 1 - مجموع نمره نهائی 1.621 بدان معنیست که شرکت از نظر کیفیت عملکرد عوامل داخلی، نتوانسته با استراتژی بکار گرفته شده از نقاط قوت خود برای تقویت نقاط ضعف استفاده نماید.

و نمره 1.87 از جدول شماره 6 و رابطه - 2 - نیز بیانگر اینست که شرکت از نظر بکارگیری استراتژیهایی که بتوان بدان وسیله از فرصتها استفاده نمود و تهدیدات را کاهش داد، عملکرد خوبی نداشته است.

جدول شماره-1 ماتریس مقایسات زوجی نقاط قوت وضعف
جدول شماره-2 ماتریس نرمالیزه نقاط قوت و ضعف

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید