بخشی از مقاله

مشخصات شركت

1 – نام و نوع شركت : شرکت تعاوني توليدي قطعه تراش تلاش قدمگاه
2 – موضوع شركت : توليد قطعات صنعتي به روش ماشين کاري (تراشکاري)
3 – شماره و تاريخ ثبت : تحت شماره در تاريخ
4 – مركز اصلي شركت : قدمگاه –خیابان امام رضا
5 – سرمايه شركت : مبلغ 7000000 ريال منقسم به 7 سهم 1000000 ريالي با نام که مبلغ 2500000 ريال آن پرداخت و مابقي در تعهد صاحبان سهام ميباشد که در مدت دو سال بايد به شرکت پرداخت گردد


برنامه توليد كالا
شرح محصولات سال اول سال دوم سال سوم سال چهارم سال پنجم سال ششم
درصد ظرفيت 80 90 100 100 100 100
مقدار توليد (کيلوگرم)
انواع قطعات تراشکاري فولاد آلياژي 60000 67500 75000 75000 75000 75000
تراشکاري اواع قطعات ريخته گري 60000 67500 75000 75000 75000 75000
تعداد روز كاري در سال 300 روز
تعداد شيفت در هر روز 1 شيفت
ساعات كار در يك شيفت 8 ساعت


مدارک وجوزهاي طرح :
1-ثبت شرکت تعاوني طي شماره مورخ ثبت اسناد واملاک قدمگاه
2-اخذ جواز تاسيس از سازمان صنايع ومعادن خراسان رضوي طي شماره مورخ
3- اجاره مکان اجراي طرح


بررسيهاي فني طرح


ساخت و توليد چيست؟
به هر طرف که نگاه کنيد قطعاتي مشابه را خواهيد ديد. قطعات و اتصالات روشنائي –راديورتورها-وسايل آشپزخانه يا لوازم منزل .
هر اتومبيل از صدها قطعه تشکيل شده است.اين فهرست را ميتوان مرتبا ادامه داد.قطعات راديو و تلويزيون – همينطور موشکها – هواپيماها –قطارهاو... را ميتوان به انها اضافه کرد کليه ي قطعاتي که در ساخت و تزئين ساختمانها مورد استفاده قرار مي گيرند.و حتي سازه هاي عظيم فولادي و غيره و در کل انچه از مصنوعات بشري که به چشم مي ايند همه و همه به کمک روش هاي ساخت و توليد مبتني بر تکنولوژي و علم نوين ساخته و توليد شده اند


همه ي موارد فوق ازتغييرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طي فرايندهاي متفاوتي كه انها را ساخت ميناميم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسيعش فرايند تبديل مواد خام به محصولات مورد نظر است.
منظور از توليد كل فرايند فراوري و ساخت تعداد انبوهي از يك قطعه كار شامل طراحي- براورد ابزار –مواد خام –ماشين الات وفرايندهاي توليد است.توليد در ساخت تعداد انبوهي از قطعات معني مي يابد نه در ساخت تعدادي محدود.
منظور از طراحي در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نياز روز است كه
به كمك علوم در طراحي جامدات چون استاتيك-ديناميك –مقاومت مصالح و طراحي اجزا انجام ميشود.
ابزار و مواد خام مورد نياز براي ساخت توامان و با توجه به طراحي هاي انجام شده و مقاومت مورد نياز و كارائي مورد انتظار از قطعه انتخاب مي شوند در اين راستا از علومي چون شيمي –علم مواد وغيره استفاده وسيعي ميشود.
بخش وسيعي از مطالعات رشته ي ساخت و توليد به بررسي ماشين الات و تجهيزات مورد استفاده در فرايندهاي ساخت قطعات تحت عنوان ماشين ابزار يا ماشين افزار اختصاص مي يابد به عبارت ديگر شناخت ماشينهاي ابزار مورد استفاده اجزا وطرز كار قسمت هاي مختلف-روش توليد قطعه توسط انها و سعي در رفع اشكالات و محدوديتهاي ماشينهاي افزار و تكميل اين دستگاه ها و تجهيزات از مهم ترين موارد پرداخته شده در ساخت و توليد ميباشد.

فرايند ساخت وتوليد


در فرايندهاي اول قالب هائي به صورت دائمي(die) يا غير دائمي (mold) براي ساخت قطعات تهيه ميشوند سپس ماده ي خام به صورت مذاب(خميري شكل) در امده و در قالب شكل مورد نظر را به خود ميگيرد. معمولا قطعات فلزي بعد از اين فرايند براي در امدن به شكل مطلوب بايد ماشين كاري شوند ولي قطعات غير فلزي مثل پلاستيك نيازي به فرايندهاي تكميلي ندارند.


از فرايندهاي فرم دهي و شكل دهي ميتوان موارد زير را نام برد:
نورد كاري(rolling)-آهنگري(forging)-كشش يا حديده كاري(extrusion)-فرم

دادن ورق فلزي(sheet metal forming)-متالوژي پودر(powder metallurgy)-كشش سيم(drowing)-پروسه ي مواد پلاستيك و كامپوزيتها
processing of plastics and composite material
فرم دادن و شكل دادن سراميك ها
(forming and shaping of ceramics)
از فرايندهاي برداشت ماده (براده برداري)ميتوان موارد زير را نام برد:
.برشكاري شكلهاي دايره اي مثل تراشكاري(turning)
داخل تراشيboring)) و سوراخكاريdrilling)) و برشكاري شكلهاي ديگر مثل فرز كاري milling)) وصفحه تراشيplaning-shaping)) و خان كشيbroaching)) و سوهان كاريfiling)) واره كاريsawing))
.سايش متصل مثل سنگ زنيgrinding)) و صيقل كاري
Honing)) و سايش منفصل مثل پرداختكاريlapping))
پوليش كاري polishing)) و براق كاريboffing)) .
در فرايندهاي ماشينكاري مدرن يا غير سنتي كه امروز كاربرد رو به رشدي در صنعت دارند بر خلاف فرايندهاي برداشت ماده ابزار با قطعه كار تماس مستقيم ندارند.از اين فرايندها ميتوان موارد زير را نام برد:


ماشينكاري شيميائي –ماشينكاري الكتروشيميائي-ماشينكاري با تخليه ي الكتريكي-ماشينكاري با اشعه ي ليزر-ماشينكاري با پرتو الكترونيكي-ماشينكاري هيدروديناميكي-ماشينكاري فرا صوتي-ماشينكاري با قوس پلاسما و غيره...
همه ي موارد فوق ازتغييرمواد خام مختلف سرهم شدن انها طي فرايندهاي متفاوتي كه انها را ساخت ميناميم بدست امده اند.ساخت در مفهوم وسيعش فرايند تبديل مواد خام به محصولات مورد نظر است.
منظور از توليد كل فرايند فراوري و ساخت تعداد انبوهي از يك قطعه كار شامل طراحي- براورد ابزار –مواد خام –ماشين الات وفرايندهاي توليد است.
توليد در ساخت تعداد انبوهي از قطعات معني مي يابد نه در ساخت تعدادي محدود.
منظور از طراحي در واقع انجام محاسبات مربوط به قطعات مورد نياز روز است كه به كمك علوم در طراحي جامدات چون استاتيك-ديناميك –مقاومت مصالح و طراحي اجزا انجام ميشود.


ابزار و مواد خام مورد نياز براي ساخت توامان و با توجه به طراحي هاي انجام شده و مقاومت مورد نياز و كارائي مورد انتظار از قطعه انتخاب مي شوند در اين راستا از علومي چون شيمي –علم مواد وغيره استفاده ي وسيعي ميشود.
بخش وسيعي از مطالعات رشته ي ساخت و توليد به بررسي ماشين الات و تجهيزات مورد استفاده در فرايندهاي ساخت قطعات تحت عنوان ماشين ابزار يا ماشين افزار اختصاص مي يابد به عبارت ديگر شناخت ماشينهاي ابزار مورد استفاده اجزا وطرز كار قسمت هاي مختلف-روش توليد

قطعه توسط انها و سعي در رفع اشكالات و محدوديتهاي ماشينهاي افزار و تكميل اين دستگاه ها و تجهيزات از مهم ترين موارد پرداخته شده در ساخت و توليد ميباشد.
در گسترش ماشين الات و ابزارهاي مورد استفاده در ساخت قطعات ميتوان ابزارهاي دستي مثل سوهان واره و...تا دستگاه هاي پيشرفته ماشينكاري به كمك كامپيوتر CNC را نام برد .
در كنار اين ماشينهاي افزار سيستم هائي چون هيدروليك و پنو ماتيك و سيستم هاي ساخت به كمك شبكه هاي كامپيو تري براي كم كردن محدوديتها-افزايش سرعت و بهره وري در توليد قطعات كاربرد فراوان دارند.

 


تراشكاري ،قطعه سازي وقالب سازي

همان گونه كه ذكر شد تراشكاري و قطعه سازي از عمليات زيربنايي و اوليه ساخت انواع ماشينها اعم از ماشين آلات خط توليد انواع محصولات صنعتي، كشاورزي، معدني، پزشكي، خدماتي و از جمله صنعت ماشين آلات راه سازي ،صنايع خودرو سازي و...در ايران و جهان است.
در سايه بكارگيري تخصص و فن آوري و نيروي انساني ماهر نه تنها انواع ماشينهاي صنعتي و خودروها كه بسياري از انواع وسائل و ماشين آلات پيشرفته هوائي و فضائي و جنگ افزارها و … با ماشين آلات ساده تراش و فرز و … قابل ساخت است. امروزه قطعات پيچيده و دقيق با ماشينهاي تراش CNC توليد ميشوند.


مواد اوليه :
مواد اوليه معمولا از انواع فولادهاي معمولي، فولادهاي آلياژي، فلزات مختلف، آلياژهاي مختلف و مخصوصا چدن ميباشد.


روش توليد :


بررسيهاي اقتصادي طرح
با توجه به ماهيت قطعه سازي اين واحد عمده فعاليتهاي آن در جهت توليد قطعات صنعتي صرف خواهد شد مخصوصا با توجه به توان تخصصي مجريان طرح.
بهمين منظور وضعيت خودرو و خودروسازي دركشور در شرايط فعلي مورد بحث و بررسي قرار گرفته است، رشد صنعت خودروسازي در سالهاي اخير و لزوم توليد قطعه هاي مختلف مورد نياز صنعت خودرو لزوم توجه بيش از پيش و حمايت از صنعتگران را ايجاب مينمايد.
قابل ذكر است علاوه بر تامين قطعات خودروها ، ساير قطعات و ماشين سازي نيز جزو اهداف طرح خوهد بود


نگاهي به وضعيت خودرو در ايران و جهان : *
صنعت خودرو،بزرگ ترين و مهمترين صنعت جهان است.در سطح جهان ،هر سال بالغ بر 50 ميليون دستگاه ،انواع خودرو توليد و وارد بازارها مي شود.اقتصاد دانان برجسته جهان،صنعت خودرو را مادر صنعت ها يا لوكوموتيو صنايع مي دانند،چرا كه زنجيره توليدي از صنايع پيشين و پسين بواسطه

توسعه و رشد اين صنعت رونق مي يابد و سهم عمده اي از توليدات صنعتي اعم از فولاد ،آلومينيم ،رنگ ،مواد شيميايي ،مصنوعات الكترونيكي ،لاستيك و پلاستيك در خودرو به كار مي رود .مطالعات نشان ميدهد كه حداقل 60 رشته مختلف صنعتي در ارتباط نزديك با صنعت خودرو سازي قرار دارد و از آن تاثير مي پذيرد.به واسطه همين نقش ويژه و منحصر به فرد است كه برخي از تئو ريسين هاي توسعه اقتصادي ،دستيابي كشورها به تكنولوژي طراحي و


*برگرفته از متن سخنراني آقاي اسحاق جهانگيري وزير صنايع و معادن وقت در مراسم افتتاحيه چهارمين نمايشگاه بين المللي خراسان (3 تا 7 تيرماه 81).
ساخت خودرو را به منزله ورود آنها به عرصه كشورهاي توسعه ارزيابي مي كنند و باز به همين دليل است كه تعداد قابل توجهي از كشور هاي در حال توسعه ،دستيابي به اين تكنولوژي پيچيده و پيشرفته را در صدر اهداف و برنامه هاي استرتژيك خود قرار دادهاند.
بديهي است كه اين تمايل اولا بر فضاي رقابتي حاكم بر اين صنعت مي افزايد.ثانيا اهميت

استراتژيك آن را روز افزون مي كند .براي داشتن آگاهي اجمالي از موقعيت ممتاز صنعت
خودرو سازي جهان كافي است نگاهي كوتاه به برخي آمار و اطلاعات داشته باشيم.
از بين ده شركت برتر در سال هاي اخير ،همواره دو، سه يا چهار شركت خودرو ساز حضور داشته اند .فروش سالانه صنعت خودرو در جهان امورز 1200ميليارد دلار فراتر رفته است .در رده بندي 46 رشته فعاليت مختلف اقتصادي و صنعتي كه از نظر حجم فروش مقايسه شده اند ،گروه صنايع خودرو در رتبه دوم يعني پس از بانك ها و موسسات اعتباري و قبل از كليه رشته هاي صنعتي قرار دارند.در عرصه صنعت و اقتصاد داخل نيز مروري به آخرين فهرست صد
شركت برتر ايران ،خالي از لطف نيست .در اين فهرست كه در دي ماه 1380 منتشر شده است ،سه شركت از چهار شركت اول مربوط به صنعت خودروست. ضمن اينكه در اين فهرست در مجموع 19 شركت در حوزه صنعت خودرو سازي و قطعه سازي ديده مي شوند. مجموع فروش
اين 11 شركت در سال 1379 بالغ بر 31هزار ميليارد ريال، حدود يك چهام حجم فروش صد
شركت برتر كشور بوده است.از آنجا كه نسبت مالكيت خودرو در كشور هاي در حال توسعه در مقايسه با كشور هاي پيشرفته پايين تر است ميتوان پيش بيني كرد بزرگترين بازارهاي مصرف انواع خودرو بويژه خودروي سواري را بايد در اين مناطق جستجو كرد .نسبت مالكيت خودرو در برخي نقاط جهان به اين شرح است :


اتحاديه اروپا يك خودرو به ازاي 2/2 نفر جمعيت ، كل اروپا يك خودرو به ازاي هر 3 نفر جمعيت ، امريكاي شمالي و جنوبي يك خودرو به ازاي 2/4نفر جمعيت ، اسيا يك خودرو به ازاي 4/25 نفر جمعيت ، افريقا يك خودرو به ازاي 63 نفر جمعيت.
تجزيه و تحليل اين نسبتها به خوبي حاكي از ان است كه نرخ رشد مصرف در كشورهاي پيشرفته و توسعه يافته ، محدود و در كشور هاي در حال توسعه بيشتر و بالاتر خواهد بود و اين امر بويژه در كشور ها و مناطق پر جمعيت و وسيع مانند هند ، چين و ايران در آينده به وقوع خواهد پيوست.

تجزيه و تحليل اين نسبتها همچنين حاكي از ان است كه بازارهاي بالقوه وسيعي براي م

صرف انواع خودروي سواري در كشورهاي در حال توسعه به وجود امده كه علاوه بر گسترش بيش از پيش ابعاد صنعت جهاني خودرو بر ابعاد رقابتي اين صنعت در اينگونه كشورها نيز خواهد افزود.
يكي ديگر از ابعاد مهم مربوط به صنعت خودرو و نقش ان در ايجاد اشتعال مولد است . امروزه در سطح جهان ده ها ميليون نفر به طور مستقيم و غير مستقيم در صنعت خودرو سازي صنايع و خدمات مرتبط با آن مشغول به كارند و اين امر در موقعيت استراتژيك اين صنعت بسيار موثر است . به رغم رشد اتوماسيون و به كارگيري سطوح بالاتري از تكنولوژي ، سهم اين صنعت در ايجاد اشتغال نه تنها كاهش نيافته بلكه از طريق معرفي عرصه هاي جديد براي طراحي و توليد افزايش نيز يافته و خواهد يافت . بر سهم خودرو و نقش آن در كسب ارتقاي دستاوردهاي فني و تكنولوژي نيز نميتوان بي اعتنا بود . در كشورهاي صنعتي، صنايع نقش مهم و پيش برنده اي در اختراعات، ابداعات، نوآوريهاي فني، تكنولوژي و مديريت داشته اند و صنعت خودرو در اين مورد يك موقعيت ممتاز دارد . ابعاد وسيع صنعت خودرو از يك سو ،ارتباط ان با ساير بخشهاي اقتصادي و صنعتي از سوي ديگر و تقاضاي رو به تزايد مشتريان خودرو براي دستيابي به سطوح بالاتري از كيفيت، ايمني ، آسايش و زيبايي دست در دست هم داده است تا اين صنعت را به يك صنعت پيشرو و مبتكر تبديل كند .
در اين بخش به برخي از دستاورد هاي سالهاي اخير صنعت خودرو ، تيترواراشاره ميكنم :
1-گسترش جايگاه هاي ساخت داخل و تكيه به آنها به منظور تعميق ساخت داخل قطعات.
2-ايجاد و تجهيز مراكز تحقيق و توسعه و نائل شدن به دانش طراحي محصول .
3- تنوع بخشي به محصولات به طوري كه در سال 68 فقط دو نوع خودروي سواري توليد مي شده و در سال 76 به 5 نوع و در سال جاري (سال 79 ) 15 نوع خودرو در كشور توليد مي شود
4- رشد مستمر در تيراژ توليد به طوري كه از تعداد 25 هزار دستگاه خودروي توليدي در سال 68 ، در سال 76 به 174 هزار دستگاه رسيده ايم.
5- سرمايه گذاري وسيع براي آموزش و پرورش منابع انساني .
6- ايجاد صدها هزار فرصت شغلي مولد و پايدار .
اين عملكرد در شرايطي تحقق يافته كه اين صنايع از نظر تخصيص و اعتبارات دولتي و پشتيباني از سوي نظام بانكي در اولويت نبوده و منابع مالي لازم براي اين مجموعه وسيع از اقدامات در نظر گرفته نشده است.

 


پيش اهداف و سياستهاي توسعه صنعت خودرو در وزارت صنايع و معادن:

1- حمايت از توليد خودرو با برند ملي
از انجا كه بدون داشتن برند مستقل ، فقط سهم كوچكي از سود حاصل از فعاليت هاي مربوط به زنجيره طراحي و توليد خودرو عايد ميشود وزارت صنايع و معادن از توليد خودرو با برند ملي حمايت ميكند . از نظر اين وزارتخانه خودروي ملي ،خودرويي است كه بدون استفاده از نام تجاري خارجي ، بدون رعايت مقررات و توليد تحت ليسانس در داخل كشور راحي شده و با عمق ساخت حداقل 60درصد توليد مي شود . وزارت صنايع و معادن از طريق مشاركت در هزينه طراحي چنين خودرو هايي و نيز از طريق برقراري مشوق هاي صادراتي براي ان از طراحي و توليد خودرو با برند داخلي حمايت ميكند .
2- توسعه اقتصادي:


از انجا كه بدون ايجاد زير بناي مستحكم صنعت قطعه سازي و پايگاه هاي طراحي ، توسعه و ساخت داخل قطعات و زير مجموعه هاي خودرو نميتوان صنعت خودروي ملي موفق داشت و خوشبختانه صنعت قطعه سازي كشور كه در تغيير رشد و توسعه سالهاي اخير صنعت خودرو سازي و همپاي اين صنعت رشد كرده ميتواند گزينه مناسبي براي وسعه و رشد اقتصادي باشد .
وزارت صنايع و معادن از شبكه قطعه سازان كشور در جهت ورودبه شبكه هاي جهاني حمايت ميكند و ايجاد و تقويت شركت هاي طراحي ، مهندسي و تامين قطعات و نيز تست و ازمون انواع قطعات را تحسين مينمايد .
وزارت صنايع و معادن از طريق برقراري مشوق هاي صادراتي براي قطعات برخردار از مزيت رقابتي و حمايت از گسترش همكاري قطع سازان براي مشترك سازي مجموعه ها ، تشويق و حمايت از قطعه سازان براي ورود به عرصه تجارت الكترونيك ، ساماندهي نظام داوري در مورد حل اختلاف در اجراي قراردادهاي في ما بين خودرو سازان و قطعه سازان و بالاخره حمايت از تشكيل و تقويت شركت هاي طراحي مهندسي و تست در حوزه قطعه سازي خودرو اين سياست را دنبال و قطعه سازي در را ترويج خواهد كرد و از شركت هاي خارجي طرف ايران به طورجدي براي تشكيل شركت هاي مشترك و توليد قطعه سازي در ايران و صادرات ان حمايت خواهد كرد

.

3- ارتقاي كيفيت محصولات و تامين رضايت مشتري :
كيفيت اصلي ترين شاخص رقابتي در صنعت خودرو سازي است . اين وزارتخانه از طريق پا فشاري بر استقرار سيستم استاندارد مديريت كيفيت ، الزام شبكه قطعه سازي و خودرو سازي كشور براي طراحي استقرار نظام هاي مميزي كيفيت دروني و دائمي ، طراحي استقرار نظام جايزه ملي كيفيت و بالاخره از طريق حمايت هاي تشويقي در مواردي كه شاخص هاي كيفي محصولات ارتقا مي يابد بر اين موضوع متمركز شده استد.
همچنين تلاش مستمر براي جلب رضايت مشتري ، تخصيص منابع لازم براي

تجهيز شبكه هاي خدمات پس از فروش ا استقرار نظام رسيدگي به شكايت در شركت هاي خودرو سازي از جمله اقداماتي است كه پيرامون اين محور اساسي برنامه ريزي شده و در دست اجراست.
4- بهبود تراز ارزي :
اين محور از طريق سياست گذاري هاي تشويقي براي عمق ساخت داخل كه هزينه هاي ارزي خودروسازي را كاهش مي دهد ،تشويق صادرات و تجديد نظر بر نظام تعرفه اي حاكم بر واردات خودرو، مديريت ميشود.
5- كاهش مصرف سوخت و ميزان آلودگي خودرو :
اين محور اساسي نيز از 4طريق دنبال خواهد شد :
• برنامه دوگانه سوز كردن خودرو ها
• بهينه سازي و جايگزيني خودرو هاي فرسوده
• برنامه هاي كاهش مصرف سوخت خودرو ها
• برنامه افزايش كيفيت
صنعت خودروي كشور ،امروزه يكي از پويا ترين بخش هاي صنعتي و اقتصادي است.هزاران ميليارد ريال سرمايه گذاري كه بدون اتكا’ قابل توجه به منابع و اعتبارات بانكي و دولتي انجام شده ،همراه با چشم اندازي كه برنامه هاي جامع و استراتژيك و سازماندهي شبكه كار آمدي از صنايع پيشين و پسين تصوير شده است ،أيندهي روشني را براي اين صنعت مدرن، اشتغالزا و تحول آفرين نويد مي دهد.صنعت خودروي كشور ،امروزه در موقعيتي است كه توان طراحي خودرو هاي جديد ،تنوع بخشي به محصولات ،رشد مستمر 30 درصدي از تيراژ ساليانه توليد و تلاش براي كاهش قيمت محصول در أن نهادينه شده و اميدواريم با تلاش روز افزونتر مديران اين بخش و مساعدت و همراهي ساير ذينفعان بويژه دولت و مجلس شوراي اسلامي شاهد گام هاي موثر تري در اين راه باشيم .
ياداوري اين نكته را ضروري مي دانم كه به رغم توفيقات و دستاورد هاي خوب صنعت خودرو ،ضعف ها و نارسايي هاي جدي ،خصوصا در زمينه كيفيت و قيمت وجود دارد كه اميد واريم با اجراي سياست ها و پيگيري مديران ،مهندسان و كارشناسان صنعت خودرو و قطعه سازان سريع تر برطرف و رضايت مشتريان تامين شود.

نگاهي به توليدات شركت ايران خودرو و ساير توليدكنندگان خو

درو كشور :

1- تعداد توليدات خودرو ي کشور از سال 72 تا پايان 80

شرح 72 73 74 75 76 77 78 79 80
سواري 35196 49004 73907 95635 136275 157049 187788 249076 320943
وانت 14634 12734 7833 14698 24167 33831 38600 34570 43655
ميني بوس 2404 1104 336 223 1344 505 930 2996 1010
اتوبوس 886 925 1067 1049 994 2476 3848 2468 1391
كاميون 3967 2984 2733 4101 4810 5278 3979 4428 6294
دوديفرانسيل 11020 4563 5272 8232 8857 7085 4893 3929

083
جمع 68107 71314 91148 123938 176447 206224 240038 297467 379378


استراتژي صنعت خودروسازي در کشور از زبان مسئولين مربوطه ومطبوعات :

آقاي مهندس جهانگيري وزير صنايع ومعادن وقت :
سياست اصلي ما وارد شدن بخش خصوصي در بخش خودروسازي ،جذب سرمايه گذاري خارجي ،توليد مشترک و افزايش قدرت قطعه سازان در عرصه هاي بين المللي است.
در بخش خودروهاي جديد ،هيچ پروژه اي متوقف نشده و سياست ما افزايش توليد خودرو در کشور است ،چرا که در حال حاضر در ايران به ازاي هر 18 نفر يک خودرو و در اروپا به ازاي هر يک يا دو نفر ،يک خودرو وجود دارد و ما بايد به استانداردها برسيم.
- ايران هفدهمين خودروساز بزرگ جهان
ايران اکونوميست:براساس آمار ارائه شده توسط انجمن سازندگان خودرو جهان، صنعت خودرو ايران در سال 2005 رتبه 17 را به خود اختصاص داد. (10/5/85)
به گزارش ايسنا، صنعت خودرو ايران كه در 10 سال اخير شاهد رشد بالايي بود و پس از سال 80 با رشد بيش از 20 درصدي در توليد روبه‌رو بود، در سال 2005 شاهد كاهش شدت رشد خود بود؛ به طوري كه رشد آن به چهار درصد رسيد و براساس اطلاعات ارائه شده، در اين سال 817 هزار خودرو در ايران توليد شد. البته به دليل عضو نبودن ايران در اين انجمن، آمار توليد ارايه شده كشورمان كمتر از مقدارواقعي است.
براساس اين رده‌بندي صنعت خودرو آمريكا با توليد 11 ميليون و 980 هزار دستگاه خودرو همچنان پيشتاز است، اما رشد اين صنعت در آمريكا طي سال 2005 نسبت

به 2004 صفر گزارش شده است.
پس از آمريكا، صنعت خودرو ژاپن با رشد سه درصدي و توليد 10 ميليون و 799 هزار خودرو پيشتاز است و پس از ژاپن نيز آلمان با توليد پنج ميليون و 757 هزار دستگاه قرار دارد. ضمن اين كه رشد آلمان هم مانند ژاپن حدود سه درصد است.
نكته مورد توجه در اين آمار، قرارگيري چين در رتبه چهارمين توليدكننده خودرو است؛ به طوري كه اين كشور با توليد پنج ميليون و 707 هزار خودرو هم اكنون در حال باز كردن جاي پاي خود براي رقابت با توليدكنندگان آمريكايي، ژاپني و اروپايي است. البته هم اكنون بخش عمده‌اي از توليدات صنعت خودرو چين مربوط به توليد و مونتاژ صنايع خودروسازي كشورهاي غربي است، اما در اين ميان برندهاي داخلي نيز در كشور چين در حال شكل‌گيري است.
به نظر مي‌رسد خودروسازان آسيايي در حال بازكردن جاي پاي خود در جهان توليدكنندگان عمده باشند؛ چراكه به جز چين، كشورهاي هند، تايلند و كره نيز اوضاع مناسبي دارند و حتي تايلند و كره طي سال 2005 از توليدكنندگان اروپايي پيشي گرفتند؛ به طوري كه كره با

يك پله صعود به مكان پنجم رسيده و در سال 2005 حدود سه ميليون و 699 هزار دستگاه خودرو توليد كرده است. رشد صنعت خودرو اين كشور حدود هفت درصد گزارش شده است.
پس از صنعت خودرو كره، صنعت خودرو فرانسه قرار دارد كه با افت سه درصدي توليد روبه‌رو و توليد آن نيز سه ميليون و 549 هزار دستگاه گزارش شده است.
تغييري كه در اين جدول قابل توجه است، تغيير جايگاه ايتاليا با تايلند است؛ به طوري كه تايلند با يك پله صعود و با توليد يك ميليون و 125 هزار دستگاه و با رشد 21 درصدي در مكان 13 و ايتاليا با افت 9 درصدي و توليد يك ميليون و 38 هزار دستگاه در مكان 14 قرار دارد.
البته شايد هنوز برگ برنده كشورهاي غربي در صنعت خودرو، فرماندهي و طراحي مدل‌هاي جديد باشد؛ به گونه‌اي كه برخي از آنها كارخانه‌هاي خود را به دليل هزينه‌هاي كمتر به كشورهايي مانند تركيه و تايلند انتقال داده‌اند.
كشور تركيه نيز با رشد هفت درصدي و توليد 879 هزار دستگاه در مكان 16 قرار دارد.
بيشتر رشد صنايع خودروسازي جهان به ترتيب مربوط به پاكستان، روماني و مصر با رشد 68، 59 و 40 درصدي است و توليد اين كشورها نيز به ترتيب 156، 194و 69 هزار دستگاه اعلام شده است.

بر اساس اين گزارش، كشورهاي برتر توليدكننده خودرو به اين قرارند:
1ـ آمريكا با 11 ميليون و 980 هزار دستگاه
2ـ ژاپن با 10 ميليون و 799 هزار دستگاه
3ـ آلمان با پنج ميليون و 757 هزار دستگاه
4ـ چين با پنج ميليون و 707 هزار دستگاه
5ـ كره جنوبي با سه ميليون و 699 هزار دستگاه
6ـ فرانسه با سه ميليون و 549 هزار دستگاه
7ـ اسپانيا با سه ميليون و 12 هزار دستگاه
8ـ كانادا با دو ميليون و 711 هزار دستگاه
9ـ برزيل با دو ميليون و 317 هزار دستگاه


10ـ انگلستان با يك ميليون و 856 هزار دستگاه
11ـ هند با يك ميليون و 511 هزار دستگاه
12ـ روسيه با يك ميليون و 386 هزار دستگاه
13ـ تايلند با يك ميليون و 125 هزار دستگاه
14ـ ايتاليا با يك ميليون و 38 هزار دستگاه


15ـ بلژيك با 928 هزار دستگاه
16ـ تركيه با 879 هزار دستگاه
17ـ ايران با 817 هزار دستگاه

- خودروهاي فرسوده ولزوم جايگزيني آنها

مديرعامل گروه خودروسازي سايپا اعلام كرد : در حال حاضر بيش از 5/5 ميليون دستگاه خودرو در كشور تردد مي كنند كه حدود 3/3 ميليون دستگاه آنها بالاي 10 سال عمر دارند كه فرسوده يا نيمه فرسوده هستند و در پنج سال آينده خودروي فرسوده تلقي مي شوند.
گروه سايپا آغاز گر حركت جمع آوري خودروهاي فرسوده در كشور بوده است (گروه خودروسازي سايپا از بودجه خود مبلغ 600 ميليارد ريال براي اين منظور تخصيص داده كه تاكنون 350 ميليارد ريال آن هزينه شده است) . در طرح جديد مصوب دولت كه از رده خارج كردن 20 هزار دستگاه است سهم گروه سايپا 10 هزار دستگاه است كه در اين همايش چگونگي اجراي آن به نمايندگي هاي سايپا ارائه خواهد شد.
مهندس اميري مديرعامل شركت پارس خودرو: حدود 2 ميليون دستگاه خودرو فرسوده در كشور وجود دارد كه با جمع آوري سالانه 200 هزار دستگاه به 10 سال زمان نياز است .
جمع آوري سالانه 200 هزار دستگاه خودرو عزم ملي و حمايت دولت و مجلس را مي طلبد.

وضعيت صادرات و واردات خودرو طي سال 1385 و مقايسه با سال قبل


صادرات صنعت خودرو
در سال 1385 در حدود 399 ميليون دلار صادرات صنعت خودرو ( وسائط نقليه سواري ، غير سواري، لوازم و قطعات و تاير و تيوپ ) بوده است ، که از نظر ارزشي نسبت به مدت مشابه سال قبل اين صنعت از رشدي معادل 45 درصد برخوردار شده و بخش صنعت خودرو 7.8 درصد صادرات صنعتي در سال 1385 را شامل مي شود .

جدول مقايسه ارزش دلاري صادرات صنعت خودرو در سال 1385 و مقايسه با سال قبل
ارزش : ميلون دلار
عنوان سال 1385 سال 1384 درصد تغييرات
ارزش در صد سهم ارز ش در صد سهم ارزش سهم از رشد


وسائط نقليه سواري 187 3.7 110 2.6 70 42.3
وسائط نقليه غير سواري 97 1.9 80 1.9 21 0
جمع وسائط نقليه 284 5.6 190 4.4 49 27.3
لوازم و قطعات 101 2.0 70 1.6 44 25


جمع وسائط نقليه و قطعات 385 7.6 260 6.0 48 26.7
تاير و تيوپ 14.2 0.3 14.9 0.3 -4.7 0
جمع انواع وسائط نقليه ، قطعات و تاير و تيوپ 399 7.8 275 6.4 45 21.9
جمع کل صادرات صنعتي 5100 100 4313 100 18 -
ماخذ: آمار مقدماتي گمرک

صادرات صنعت خودرو شامل 4 بخش وسائط نقليه سواري ، غير سواري ، لوازم و قطعات و تاير تيوپ مي باشد که اجمالاٌ در ادامه به تفکيک مورد بررسي قرار خواهد گرفت .
وسائط نقليه سواري : اين بخش با صادرات 187 ميليون دلاري خود نسبت به مدت مشابه سال قبل از افزايش رشد 70 درصدي برخوردار بوده و از کل صادرات صنعتي 3.7 درصد را سهيم شده است .
وسائط نقليه غير سواري : اين بخش با صادرات 97 ميليون دلاري خود نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد 21 درصدي برخوردار بوده و 1.9 از صادرات صنعتي را به خود اختصاص داده است .
لوازم و قطعات وسايط نقليه : اين قسمت با صادرات بيش از 101 ميليون دلار و رشد 44 درصدي نسبت به مدت مشابه سال قبل تنها 2 درصد از کل صادرات بخش صنعت را شامل مي شود.
تاير و تيوپ : اين قسمت با صادرات 14.2 ميليون دلاري و کاهش4.7 درصدي کمترين سهم را با (0.3) درصد از کل صادرات صنعتي را به خود اختصاص داده است .


لازم به ذکر است که جمع کل صادرات کالاهاي صنعتي حدود 5.1 ميليارد دلار در سال 1385 بوده است .
واردات خودرو
طبق گزارشات رسمي از گمرک ج.ا.ايران 6278 دستگاه خودرو سواري به ارزش104 ميليون دلار در اسفند سال 1385 وارد کشور شده است که نسبت به ماه مشابه سال قبل به ترتيب ازافزايش 380و 215 درصدي برخوردار بوده است .

مديرعامل گروه صنعتي ايران خودرو:
ارزش صادرات خودرو و قطعات ايران خودرو تا پايان برنامه چهارم توسعه به ‪ ۲/۳‬ميليارد دلار مي‌رسد). خبرگزاري جمهوري اسلامي ‪۸۵/۰۹/۲۷‬ (
ارزش صادرات محصولات ايران خودرو در سال گذشته ‪ ۱۵۰‬ميليون دلار بود در حالي كه امسال در هشت ماه نخست سال اين رقم تحقق يافته است.
طبق برنامه از پيش طراحي شده، تا سال ‪ ۲۰۱۵‬ميلادي ارزش صادرات گروه صنعتي ايران خودرو به ‪ ۱۰‬ميليارد دلار خواهد رسيد.
با راه‌اندازي خط توليد سمند در سوريه، پيش‌بيني مي‌شود حدود ‪ ۲۰‬درصد بازار مصرف اين كشور در اختيار اين محصول قرار گيرد.
مديرعامل ايران خودرو در مورد بازارهاي هدف محصولات ايران خودرو، افزود:
بازارهاي خاورميانه، كشورهاي مشترك المنافع آسياي ميانه و شمال آفريقا، بازارهاي هدف اين شركت هستند.
ايران خودرو با راه‌اندازي كارخانه‌هاي توليد سمند در سوريه، بلاروس و آذربايجان، همكاريهاي مشترك صادراتي را با شركاي تجاري خود آغاز كرده است.


منطقي در خصوص كارخانه توليد سمند بلاروس نيز گفت: با رعايت استاندارد هاي لازم، محصولات اين شركت به كشورهاي مشترك المنافع آسياي ميانه، روسيه و اروپاي شرقي صادر خواهد شد.

مديرعامل ايران خودرو:
خراسان به پايگاه صادرات خودرو به آسياي ميانه تبديل مي‌شود

۸۴/۳/۲ - - آسيا
افتتاح كارخانه ايران خودرو خراسان حاصل تلاشي است كه جهت حضور گسترده در بازارهاي آسياي ميانه و در آغاز مرحله توسعه و تكامل صنعت خودرو، در شمال شرق كشور به بار نشسته است.
برنامه توسعه استان هاي شمال شرق كشور با بهره‌برداري از فاز اول پروژه ايران خودرو خراسان، كليد مي‌خورد .


صنعت قطعه سازي در استان خراسان با ورود صنعت خودروسازي در اين استان، متحول شده است.
اين پروژه از ظرفيت بسيار بالايي براي استان برخوردار است كه علاوه بر ايجاد فرصت هاي شغلي براي منطقه، استعداد جذب نخبگان دانشگاه هاي صنعتي كشور به ويژه دانش آموختگان و متخصصان استان خراسان را خواهد داشت.
منطقي اظهار اميدواري كرد با بهره برداري كامل ايران خودرو خراسان، شهرك صنعتي بينالود به يك پايگاه صادراتي خودرو براي كشورهاي همسايه تبديل شود .

مدير عامل شركت ايران خودرو :صادرات خودرو به 600 هزار دستگاه افزايش مي يابد
(يكشنبه 20 آبان 1386)
با برنامه ريزيهاي انجام شده ميزان صادرات خودرو كشور در سال 1395 به ششصد هزار دستگاه در سال خواهد رسيد.
" سال 85 حدود 25 هزار خودرو توليدي كشور به خارج صادر شد كه در سال جاري به پنجاه هزار دستگاه مي رسد.
منطقي ارزش صادرات خودرو در سال 86 را پانصد ميليون دلار اعلام كرد كه معادل كل صادرات خودرو در سال 85 است.
مدير عامل ايران خودرو با بيان اينكه در 25 سال اخير ميزان صادرات كشورها از 200 ميليارد دلار به 6000 ميليارد دلار افزايش يافته است ، گفت : براساس پيش بيني هاي مراكز مهم اقتصاد جهاني در دهه اينده 75 درصد صادرات متعلق به 130 كشور خواهد بود.


مدير عامل ايران خودرو كسب توانمندي ها براي رقابت با كالاهاي توليدي ساير كشورها را در ارتقاي جايگاه صادراتي كشور مهم خواند و گفت : بايد با كاهش قيمت توليد كالا و افزايش بهره وري تلاش كنيم توان رقابتي كشور را در صادرات افزايش دهيم.
منطقي با اشاره به اقدامات ايران خودرو براي كاهش هزينه هاي توليد در شركت ايران خودرو گفت : هم اكنون براي هر خودرو 42 ساعت وقت و كار صرف مي شود كه با برنامه ريزي هاي انجام شده در سالهاي آينده به 27 ساعت و سطح استاندارد هاي جهاني خواهد رسيد.

توليد خودرو در ايران ‪ ۱۶‬درصد افزايش يافت۸۶/۰۹/۱۸‬
ميزان توليد خودرو در كشور در ماه‌هاي فروردين تا آبان ‪ ۸۶‬در مقايسه با 

 

به گزارش روز يكشنبه پايگاه اطلاع رساني وزارت صنايع و معادن به نقل از دفتر صنايع ماشين‌سازي و نيروي محركه، در اين مدت ‪ ۶۶۲‬هزار و ‪ ۱۷۷‬دستگاه انواع خودروي سواري شامل پرايد نسيم‌وصبا ‪ ۱۱۵‬هزارو ‪ ۶۳۹‬دستگاه،پرايد نسيم و صبا گازسوز ‪ ۱۱۲‬هزار و ‪ ۴۲۱‬دستگاه،پرايد مونتاژنسيم وصبا (پارس خودرو) ‪ ۸۵‬هزارو ‪ ۵۵۶‬دستگاه،پژو ‪ ۲۰۶‬تعداد ‪ ۵۱‬هزارو ‪ ۴۱۷‬دستگاه، پژو آردي گازسوز ‪ ۴۹‬هزارو ‪ ۸۴‬دستگاه ،پژو ‪ ۴۰۵‬گازسوز ‪ ۴۰‬هزار و ‪ ۵۴۴‬دستگاه،سمند ‪ ۳۹‬هزارو ‪ ۸۹۲‬دستگاه و پژو پارس ‪ ۳۵‬هزار و ‪ ۸۰۵‬دستگاه توليد شد.
اين گزارش حاكيست :در گروه خودروهاي دو ديفرانسيل با توليد چهارهزار و ‪ ۳۵۵‬دستگاه رشد ‪ ۹۶‬درصدي ، در گروه خودرو ون با توليد يك هزارو‪ ۱۱۹‬دستگاه رشد ‪ ۲۰۴‬درصدي ، در گروه ميني بوس باتوليد هزارو ‪ ۲۶۳‬دستگاه رشد ‪ ۴۶‬درصدي ،گروه كاميون با توليد ‪ ۱۴‬هزارو ‪ ۴۹۴‬دستگاه رشد ‪ ۳۸‬درصدي و در گروه وانت نيز با ‪ ۱۰۴‬هزار و ‪ ۴۶‬دستگاه رشد ‪ ۱۵‬درصدي ثبت شد.
آمار توليد خودرو در هفت ماهه اول سال86،
خبرگزاري دانشجويان ايران

توليدخودرو در هفت ماهه امسال 590 هزار و 660 دستگاه بود؛ همچنين توليد خودرو سواري نيزدر اين مدت 499 هزار و 565 هزار دستگاه و توليد وانت 78 هزار دستگاه بود.
در مهرماه امسال، بيشترين توليد نيز متعلقبه خودرو پرايد با توليد بيش از 37 هزار دستگاه بود. در مجموع هفت ماه نيز 237 هزاردستگاه از اين خودرو توليد شد که اين تعداد بيش از توليد يک سال خودرو پيکان - پرتيراژترين خودرو - در سال‌هاي گذشته بود. با اين آمار به نظر مي‌رسد امسال توليدپرايد که داراي تکنولوژي دهه 80 ميلادي است، به بيش از 400 هزار دستگاه برسد؛
حالآن که بسياري معتقدند توليد اين خودرو با توجه به وضعيت ايمني و موتور آن بيش ازاين نبايد ادمه يابد؛ اما به هر حال با توجه به تيراژ پايين تندر (ال -90) تا سهسال آينده که داراي تکنولوژي سال 2005 است، به نظر مي‌رسد پرايد تا آن زمان همچنانپيشتاز باقي بماند.


گروه خودرو‌سازي سايپا در اين مدت 289هزار و 698 دستگاه خودرو توليد کرد و اين در حالي است که ايران خودرو با توليد 275هزار و شش دستگاه همچنان از سايپا عقب است.
پرتيراژترين خودرو شرکت ايران خودرو هم دراين مدت پژو 405 با توليد 71 هزار و 121 دستگاه بود.
توليد پژو آردي با کمک ورود مدل جديد آن - روآ - وتغيير موتور، با فروش خوبي روبه‌رو بوده است؛ به طوري که با توليد 44 هزار و 356دستگاه، دومين خودرو پرفروش اين شرکت است.
توليد پژو 206 به عنوان يکي از خودروهاي محبوبايراني بيش از 42 هزار دستگاه بوده است. همچنين توليد پژو پارس در اين مدت 31 هزارو 756 دستگاه بود.
توليد خودرو سمند نيز در اين مدت 29 هزار و 20دستگاه بود و اين در حاليست که صادرات ا

ين خودرو آغاز شده است و برخي عنوان مي‌کنندکه افزايش قيمت اين خودرو در چند ماه اخير به دليل صادرات چند هزار دستگاهي اينخودرو بوده است.
توليد خودرو‌هاي گازسوز در اين شرکت نيز 530دستگاه پژو 405، 7808 دستگاه سمند و 1237 دستگاه پژو آردي بوده است.
با توجه به آمار توليدات اين شرکت و اين که اينشرکت برنامه امسال خود را توليد 600 هزار دستگاه اعلام کرده است، توليد 273 هزاردستگاه در اين مدت از عقب بودن اين شرکت از برنامه توليد خود حکايت دارد. همچنين توليد پيکان وانت نيز در ايران خودرو طي اين مدت بيش از 45 هزار دستگاه بود.
شرکت سايپا که هم اکنون رکورددار توليد خودرو درايران شده است نيز در کنار توليد پرايد، 10 هزار و 699 دستگاه ريو و 8 هزار و 27دستگاه زانتيا در سايپا و 856 دستگاه ماکسيما و 6 هزار و 516 دستگاه پي.کي در شرکت پارس خودرو توليد کرده که نشان‌دهنده کاهش توليد ارزان‌قيمت‌ترين خودرو ايراني است. جالب اين که مسوولان از توقف توليد آن در پايان سال خبر مي‌دهند.
همچنين زامياد - ديگر خودروساز گروه سايپا - بيشاز 24 هزار دستگاه وانت نيسان زاميادي و70 دستگاه ون ديلي توليد کرده است. از طرفي پارس خودرو نيز به عنوان يکي ديگر از خودروسازان گروه سايپا بيش از هزار دستگاه خودرو دو ديفرانسيل توليد کرده است.
در کنار توليد دو شرکت بزرگ خودرو‌سازي ايران،کرمان خودرو به عنوان يکي از بزرگترين شرکت‌هاي خصوصي خودرو‌سازي در ايران نيز طياين مدت 980دستگاه فولکس گل در گروه بم، 1241 دستگاه هيوندايي ورناي و 564 دستگاههيوندايي اونته در گروه راين توليد کرده است. توليد فولکس واگن در اين شرکت نيز بهشدت کاهش داشته است.


بر اساس آخرين آمار وزارت صنايع و معادن، در هفت ماهه امسال همچنين 1289 دستگاه مزدا در بهمن، بيش از 600 دستگاه پروتن در زاگرس خودرو و 985 دستگاه ماتيز چيني در گروه مديران خودرو توليد شد. ضمن اين که توليدخودرو‌هاي تجاري نيز در اين مدت 91 هزار و 95 دستگاه بود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید