بخشی از پاورپوینت

اسلاید 1 :

—چكيده:

—امروزه با قرار گرفتن آلودگي صوتي در زمره آلودگي هاي محيطي ما و تاثيرات منفي آن بر زندگي بشر و نيز تردد خودروها به عنوان يك منبع آلودگي از نوع آلودگي صوتي نوع غير ثابت در سطح شهر ها و جاده ها مي باشند.لذا ما در اين بحث پارامترها و بخش هاي توليد كننده پارازيت و ارتعاش صوتي در خودروها را بررسي كرده و نيز طراحي هاي لازم  براي كاهش و نيز به حداقل رسانيذن اين آلودگي هاي صوتي در خودرو ها را انجام  مي دهيم .ابتدا ميزان آلو.دگي صوتي بخش هاي جداگانه خودرو را كه توليد ارتعاش و نويز كرده و نيز هر يك از قسمتهاي مولد آلودگي صوتي را بر حسب d.b  (دسي بل ) توليد مي كنند را اندازه مي گيريم.

—در ادامه خواهيم ديد كه بعضي از اين آلودگي ها تحت تاثير شرايط جاده اي و عوامل طبيعي مانند باد تغيير خواهند كرد و پارامترهاي راحتي سرنشين در خودروها كه هدف ما از بررسي بحث مي باشد را تحت الشعاع قرار مي دهد.

 

اسلاید 2 :

 

مقدمه

اعتقاد بسیاری از کارشناسان محیط زیست  بر این است که در چند سال اخیر سرو صدا نیز از نظر آلودگی محیط زیست در ردیف سایر آلوده کننده ها ، همچون آب و هوا قرار گرفته است میزان سر و صدا نیز همانند آلودگی هوا به نسبت ازدیاد تمرکز جمعیت افزایش می یابد و  به خصوص زندگی ماشینی و توسعه صنعتی و استفاده از امکانات تکنولوژی میزان سر و صدا را افزایش می دهد . استفاده از وسایل نقلیه نظیر هواپیما ، خودروی مسافر بری ، خودروی باربری، موتورسیکلتها و سایر منابع صدا اعم از کارخانجات تولیدی و غیره گواه این واقعیت هستند که آلودگی صدا در برخی موارد خطرناک تر از آلودگی هوا می باشد  .

اسلاید 3 :

 

—اثرات ناشی از سر و صدا :

نخستین اثر سر و صدای زیاد بر روی  بدن انسان کری موقت یا دائمی است و علاوه بر آن عوارض دیگری نیز از قبیل تشدید جریان خون ، تحریک اعصاب ، فشار خون در شریانها و در نتیجه امراض قلبی و ایجاد آمادگی جهت پذیرش امراض ویروسی و...

معهذا با توجه به مدارک و تحقیقات موجود ، سر و صدای بیشتر از 75 دسی بل باعث تغییراتی در حالات جسمانی می شود که اهم آن عبارتند از : کوچک شدن دریچه های میترال قلب ، تاثیرات صدماتی روی جداره تمام ارگانیزم بدن و تشدید میزان تنفس و ازدیاد ضربان قلب .

اسلاید 4 :

منابع سر و صدا

1- منابع طبیعی صدا :  شامل صدای رعد و برق ، زمین لرزه ، و...

2- منابع ثابت سرو صدا : شامل صنایع ، نیروگاههای برق و...

3-  منابع غیرثابت سرو صدا : شامل کلیه وسایل نقلیه

4- منابع داخلی سرو صدا : شامل سایل برقی ، موتور های حرارتی

5- منابع متفرقه :  شامل فعالیتهای ساختمانی ، جاده سازی

به طور کلی آلودگی صوتی ناشی از ترافیک به سه دسته تقسیم بندی می شوند : الف – ترافیک هوایی ب – ترن و وسایل ریلی ج – خودروها و وسایل ترافیک شهری

اسلاید 5 :

منابع تولید صدا در خودرو

1 - موتور

2 - سیستم انتقال قدرت

3-  سیستم اگزوز

4 - تایر ها

5 - صدای ناشی از برخورد هوا با بدنه خودرو

6 - ترمز ها

7 - صدای اخطار دهنده ها

صدای تولید شده در برخی ازاین منابع مانند صدای موتور و اگزوز و صدای گیر بکس به دور موتور بستگی دارند و برخی دیگر مانند صدای تایر ها و آیرودینامیک بدنه به سرعت خودرو بستگی دارند.

اسلاید 6 :

صدای موتور Engine noise) : )

مهمترین و اصلی ترین منبع تولید صدا در خودرو موتور می باشد .

منابع صدای موتور :

1- صدای احتراق

2- صدای انژکتور سوخت

3- صدای مکانیکی

4- صدای ورودی و خروجی

5- صدای فنهای خنک کننده

6- صدای incilleries از قبیل ژنراتور یا کمپرسور

اسلاید 7 :

—کاهش صدای مکانیکی و احتراق :

یک تغییر ساختمان به کار بردن ورقه های فولادی یا پلاستیک با چگالی بالا که می تواند تغییرات زیادی در صدای تابش شده ایجاد کند . یک واشر بین درپوش و بدنه وجود دارد که بر مجموع صدای تابش شده موثر است . انرژی ارتعاشی قالپاق سوپاپ با یک محکم کننده مرکزی کم می شود .

مخزن روغن فولادی متهلک کننده (ساختمان سه لایه ای فولادی ) کاهش می دهد انرژی را در مخزن بدون اثر گذاشتن به انرژی منتقل شده و کاهش انرژی محفظه میل لنگ موتور آب خنک بی صدا تر از موتور هوای خنک با همان قدرت می باشد . چون آب دوتا عمل انجام می دهد :یکی به عنوان عایق می باشد و دوم اینکه جاذب است . یعنی ارتعاشات بوجود آمده در محفظه احتراق را جذب می کند

اسلاید 8 :

—صدای چرخدنده (Gear Noise):

اگر هر جفت چرخدنده کاملا ثابت و از نظر جا معادل و دندانه ها درست باشند با روغن کاری خوب سرعت زاویه ای ثابت خواهد بود و صدای مینیمم، انحراف از حالت ایده ال باعث ارتعاش و صدا می شود . فرکانس چرخدنده ساده میله هرزگرد:  

که n سرعت دورانی (دور در دقیقه ) و N تعداد دندانه های چرخدنده می باشد .

گیربکس هایی که شامل بیش از یک جفت چرخدنده هستند با فرکانس مساوی برای هر جفت . فرکانس دنده های سیاره ای :

 تعداد دندانه های چرخدنده رینگی،  سرعت دورانی چرخدنده ها و  سرعت دورانی قفسه .

اسلاید 9 :

—روش های کاهش صدا در مجموعه چرخدنده :

بعد از بررسی صدای دنده های محرک و مسئله سطحهای مهم در برخی راه حل ها برای کاهش صدا به صورت زیر ارائه شده است :

1- بهبود پوسته

2- تولید بهتر چرخدنده ها

3- تغییرات برای چرخدنده ها

4- میرایی

5- عایق کردن

اسلاید 10 :

—تایر ها :

صدای ناشی از تایر ها رقابت زیادی را درمیان سازندگان تایر ایجاد نموده اند . در این میان تولید کنندگان تایر راه حل هایی را در هرچه بی صدا کردن تایر ها بکار برده اند .

—کاهش صدای تایر :

یکی از عوامل مهم و اساسی در کیفیت تولید صدای تایر بر روی سطوح صاف طرح و الگوی تایر می باشد .

برداشت جزیی شیار های افقی به صورت کاستن از پهنای شیار و یا کاستن از عمق آن منجر به ایجاد ضایعات کمتری در حالاتی مانند ترمز گیری و شتاب خواهد داشت لیکن در این صورت اصلاحات کوچکتری نیز در وند سطح صدای خارجی پدید خواهد آمد . یک روش در بکارگیری شیارهای باریک استفاده از تعداد بالای آنهاست . از مزایای این روش می توان به کوچکتر بودن قطعات آج و سختی کمتر انها اشاره نمود که این قطعات کوچکتر در اثر کاهش شدت برخورد با سطح جاده صدای کمتری را ایجاد می کنند .

در متن اصلی پاورپوینت به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر پاورپوینت آن را خریداری کنید