بخشی از مقاله


ارائه برنامه مدیریت زیست محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی (مطالعه موردی نیروگاه سیکل ترکیبی ده ترکان )

چکیده
سرمایه گذاری و بهره برداری از پروژه های جدید نیروگاهی جهت تامین نیازهای توسعه ای آتی از برنامه های مهمی است کـه در منـاطق مختلف کشور مورد توجه می باشد . علی الرغم توسعه همه جانبه پروژه های نیروگاهی، این صنعت موجب بروز خطراتی بـرای محـیط زیست میگردد. لذا تدوین برنامه و سیستم مدیریت زیست محیطی جهت ساخت و بهره برداری از آن تدوین شده است. در این پژوهش پس از ارزیابی ریسک و ارزیابی اثرات ناشی از فازهای ساختمانی و بهره برداری نیروگاه سیکل ترکیبی ده ترکان برنامه مدیریت زیست محیطی درقالب پنج بخش اصلی آلاینده های هوا، آلاینده های آب ، مواد زائد جامد، آلودگی خاک، آلودگی صوت و ارتعاش به تفکیک فاز ساختمانی و بهره برداری ارائه شده است. با توجه به ارزیابی های ناشی از فاز ساختمانی و بهره برداری بیشترین اثر منفی به ترتیب مربوط به آلودگی هوا و کاهش سطح منابع آب سطحی است . همچنین در پایان نیز اهم اقدامات اصلاحی و برنامه پایش جهت مناطق ویژه اکولوژیکی و زیست محیطی گردیده است.

واژه های کلیدی
برنامه مدیریت زیست محیطی، سیستم مدیریت زیست محیطی، نیروگاه سیکل ترکیبی، ده ترکان

مقدمه
با توجه به نقش اساسی صنعت برق و الکترونیک در افزایش رفاه بشر از یک طرف و مصرف مقادیر زیاد آب، انرژی و مواد شیمیایی از طرف دیگر باعث شده که این صنعت دارای اثرات زیست محیطی نامطلوبی باشد. بنابراین شناسایی و اولویت بنـدی ایـن اثـرات نقش به سزایی در کاهش آنها دارد[1] و .[2] استراتژی های مدیریتی میتوانند به عنوان ابزاری برای رسیدن بـه توسـعه پایـدار عمل کنند.[4] ماهیت انجام فعالیتهای توسعهای با ویژگیهای موجود در طبیعت و بویژه فاکتورهای زیست محیطی دارای تضـاد و مغایراتی می باشند که بالطبع نمی توان از آنها به دلیل اهمیت موضوعی هر یک چشم پوشی نمود. برنامه مدیریت زیست محیطـی یک طرح عمرانی، در برگیرنده کلیه اقدامات کاهشی، نیازهای پایش و ظرفیت های سازمانی می باشد که در طـول اجـرای پـروژه، برای حذف اثرات نامطلوب و یا کاهش آنها به سطوح قابل قبول مورد نیاز است.[5] بنابراین برای تامین شرایط متعادل توسـعه ای با حداقل پیامدهای زیست محیطی و تخریب در طبیعت نیاز به ارائه راهکارهای فنی و مهندسی و مدیریتی می باشد. نیروگاه های سیکل ترکیبی از ترکیب گاز و بخار تشکیل شده اند. در این نوع نیروگاه ها هوای محیط وارد کمپرسور شده، پس از گرم و متراکم شدن همراه سوخت وارد محفظه احتراق میگردند. سپس گازهای داغ حاصل از احتراق وارد توربین خواهند شد. این گازها موجب چرخش گشتاور مکانیکی توربین شده و ژنراتور انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می کند.[ 3 ] با توجه بـه تکنولـوژی مورد استفاده در خصوص نیروگاههای مختلف سیکل ترکیبی از جمله نیروگاه مورد مطالعه اثرات آلودگی هـوا بـه طـور کلـی در نیروگاهههای سیکل ترکیبی ناچیز میباشد.[6] در هنگام ساخت آلاینده های ناشی از احداث شامل آلـودگی هـوا، آب و صـدا و از بین رفتن پوشش گیاهی هستند.[7] ویژگی این پژوهش و آنچه آن را از سایر مطالعات متمایز میکند ارائه برنامه مدیریت جـامع به خصوص در بخش تقلیل اثرات و ارائه برنامه پایش به تفکیک محیط فیزیکی، بیولوژیکی، اقتصادی و اجتماعی و همچنین ارائـه برنامه مدیریتی پسماندهای خطرناکی نیروگاهی میباشد.

مواد وروشها
نیروگاه سیکل ترکیبی ده ترکان در استان لرستان وشمال شهرستان بروجرد و در محدوده"33 58'5 .41 تا"33 58'27 66 عرض شمالی و " 48 42' 27.09 تا 48 42' 34" طول شرقی واقع شده است. نزدیکترین آبادی به محدوده سایت نیروگاه سیکل ترکیبی، ده ترکان است.

شکل : 1 موقعیت محدوده مطالعاتی


یافته ها

به طور کلی هر فرآیندی اعم از طبیعی و یا انسان ساخت این توانایی را دارد که به طور بالقوه محیط زیست را تحت تاثیر اثرات مثبت و یا منفی خود قرار دهد. در این میان فرآیندهای انسانی و محصولات انسان ساخت سهم بیشتری را در آلودگی محیط زیست از خود نشان داده و قادرند تا بواسطه نشر انواع آلایندهها اثرات به مراتب شدیدتری را چه به لحاظ دامنه و چه به لحاظ عمق اثر بر محیط اطراف خود وارد نمایند. ایجاد نیروگاههای سیکل ترکیبی نیز از جمله نیازهای ضروری کشور بوده که بواسطه تنوع فعالیتهای انجام شده چه در فاز ساختمانی و چه در فاز بهرهبرداری طیفی از مسا ئل زیست محیطی را به همراه خواهد داشت که نیازمند اتخاذ برنامه مدیریت زیست محیطی میباشند. بدین منظور در این پژوهش برنامه مدیریت در قالب روشهای تقلیل آثار سو در فاز های ساختمانی و بهره برداری به تفکیک ارائه میگردد و در بخش بعدی برنامه پایش به طور مفصل تشریح میگردد که نتایج آن در جدول 1 الی 6 نمایش داده شده است.

برنامه مدیریت فاز ساختمانی ساماندهی آلاینده های هوا با توجه به اینکه طی مرحله ساختمانی احداث نیروگاه، عملیات احداث یکی از بخشهای مهم آلاینده هوا میباشد، لذا ضروری است تـا بـه

منظور کاهش این نوع از آلاینده های فاز ساختمانی اقداماتی صورت پذیرید (جدول 1)


جدول :1 روشهای تقلیل آثار سوء در فاز سختمانی (یافته های تحقیق)

 

روشهای تقلیل آثار سوء زیست محیطی نیروگاه سیکل ترکیبی ده ترکان در فاز بهره برداری

در فاز بهره برداری بر اساس ارزیابی اثرات و ارزیابی ریسک مربوط به مصرف آب بوده است که به طور مفصـل شـرح و بسـط داده شـده است جدول . 2

جدول :2 روشهای تقلیل آثارسو در فاز بهره برداری(یافته های تحقیق)

 

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید