بخشی از مقاله

تأثير غلظت مواد اوليه بر خواص نورتابي نانو ذرات سولفيد کادميوم روي
چکيده:
در اين مقاله نقاط کوانتومي سولفيد کادميوم روي به روش شيميايي آبي و با استفاده از مولکولهاي پوششي آلي ساخته شده است . خواص نورتابي با استفاده از طيفهاي جذب (UV-vis) و نورتابي ،photoluminescence ،Pl() بررسي شده اند. در اين مقاله با ثابت نگهداشتن پارامترهاي مختلف ، تأثير نسبتهاي مختلف روي لبه جذب و شدت نورتابي ذرات مورد بررسي قرار گرفته اند. در نسبت شدت نورتابي به بيشترين مقدار خود مي رسد.
کلمات کليدي : نقاط کوانتومي ، لبه جذب ، ، نورتابي


١. مقدمه :
نانو ذرات نيمرسانا در سالهاي اخير بسيار مورد توجه محققان قرار گرفته اند. خواص اين مواد به اندازه اشان وابسته است [٥-١]. از اين رو در اسباب اپتو الکترونيکي ، فوتوکاتاليستها و... مورد استفاده قرار مي گيرند. نانو ذرات نسبت سطح به حجمشان در مقايسه با مواد توده بالاست بنابراين کسر بزرگي از اتمها روي سطح قرار مي گيرند که باعث مي شود خواص ترموديناميکي متفاوتي داشته باشند اما ساختار نانو ذرات و مواد توده متناظر با آنها ،يکسان است .
گاف انرژي نانو ذرات به عواملي مانند نوع پيوند و ميزان اندرکنش با نزديکترين همسايه بستگي دارد. در نانو ذرات نيمرسانا، ويژگيهاي وابسته به اندازه زماني ظاهر مي شود که شعاع ذره قابل مقايسه با شعاع بوهر اکسيتوني در ماده توده باشد. گاف انرژي نيمرسانا در چنين حالتي بزرگ مي شود و ترازهاي انرژي در محدوده ذرات بسيار کوچک همانند ترازهاي مولکولي مي گردند که به دليل کاهش تعداد اتمها مي باشد. در نتيجه ، لبه جذب به سمت انرژيهاي بزرگتر مي رود
[٦]. يکي از روشهاي ساخت نقاط کوانتومي به روش آبي ،استفاده از مواد پوششي محلول در آب است [٩-٧]. در ميان اين مواد، نانو ذرات آلياژي کمتر مورد توجه محققان قرار گرفته است . ساخت و بررسي خواص نورتابي نانو ذرات سولفيد کادميوم روي در اين مقاله مورد مطالعه قرار گرفته است . با تغيير پارامترهاي مختلفي نظير دما ،pH ، غلظت عامل پوششي ، گذر زمان و...خواص نانوذرات تغيير مي کند که از ميان آنها ، به بررسي تأثير غلظت مواد اوليه پرداخته ايم .
٢. بخش تجربي :
تهيه نانو ذرات
محلول آبي حاوي سولفات کادميوم و استات روي را تهيه کرده سپس به ميزان لازم عامل پوششي تيوگليکوليک اسيد اضافه مي شود. pH محلول به کمک NaOH يک مولار تنظيم شده سپس محلول Na2S را به محلول اوليه اضافه مي گردد. در تمام محاسبات x برابر با ٠.٥ اختيار شده است .
٣. بحث و نتيجه گيري:
تأثير نسبت
نسبت معمولا در اندازه نانو کريستالها موثر است .

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید