بخشی از مقاله

چکیده:

این مقاله تحقیقی است به منظور تعیین نسبت های طرح مخلوط بتن سازه ای با مقاومت بالاتر از بتن ساده که برای دستیابی به این بتن از پودر پوکه معدنی پومیس معدن دماوند استفاده شده و با بتن حاوی پودر میکرو سیلیس مقایسه گردیده . با در نظر داشتن جنبه های اجرایی این نوع از بتن، متغیرها در طر حهای مختلف عبارتند از نسبت آب به مصالح سیمانی، مقدار پودر پوکه و میکروسیلیس. آزمایش های مقاومت فشاری نمونه های ساخته شده در آزمایشگاه بتن شرکت پریفاب تا روز آزمایش در حوضچه عمل آوری قرار گرفتند نتایج این پژوهش نشان می دهد که می توان با استفاده از پودر پوکه معدنی با قیمت نازلتر از میکروسیلیس به مقاومت فشاری نزدیک به بتن حاوی پودر میکرو سیلیس رسید .

مقدمه :

پوزولان ها هم باعث بالارفتن مقاومت فشاری و هم افزایش دوام در بتن می شوند [1]. پودر پوکه معدنی دماوند با داشتن 60 درصد سیلیس به عنوان یک سوپر پوزولان هم باعث بالارفتن مقاومت فشاری و هم دوام بتن می گردد.این پودر در اصل باطله پوکه پومیس در معدن پوکه دماوند می باشد. استفاده از این پودر در بتن تولیدی با این روش دارای قابلیت های زیر می باشد:

-کاهش نسبی وزن مخصوص.

-کاهش اسلامپ بتن و در چند دقیقه اولیه به علت جذب آب بالای آن و قابلیت استفاده در شاتکریت -قیمت آن نسبت به پودر های مصنوعی پایین تر است و به وفور یافت می شود.

-فاقد مواد زیان آوری است که ممکن است در تولید پودرهای مصنوعی بکار رفته باشد.

در حال حاضر منابع غنی از پوکه های معدنی در کشور وجود دارند که تعدادی از آنها در حال استخراج و بهره برداری هستند که از جمله این معادن می توان به معادن حاشیه کوه دماوند اشاره نمود .لیکن علیرغم پتانسیل بالای این مواد مصرف آنها از لحاظ حجمی و تنوع کاربرد بصورت شایسته انجام نمی گیرد .

یکی از دلایل عمده این مسئله عدم شناخت کافی تولیدکنندگان واحدهای صنعتی از خواص مهندسی و کاربردهای بالقوه آنهاست .هدف اصلی از این تحقیق تعیین خواص فیزیکی و مکانیکی این نوع از مصالح در ناحیه اطراف دماوند می باشد. این پودر همان طور که قبلا ذکر شد از باطله ی معدن کاری ، خردایش و آسیاب سنگ معدن پومیس حاصل شده و با وجود سیلیس بالا - حدود - %60 می تواند به عنوان یک سوپر پوزولان می تواند باعث افزایش مقاومت فشاری و دوام گردد.

جزئیات آزمایش :

10 طرح مقایسه ای در بتن با کلاس C30 با مشخصات موجود در جدول 8 ساخته شد که طرح اول شاهد و بدون هیچگونه افزودنی ،طرح دوم با 10 درصد پودر پوکه و طرح سوم با 10 درصد میکروسیلیس زده شد. مصالح به کار رفته به شرح زیر است .

سیمان به کار رفته در این پژوهش سیمان تهران تیپ 1-425 می باشد که دارای مشخصات زیر است :

جدول - 1 نتایج آزمایشهای انجام شده بر روی سیمان 1-425    

پوکه استفاده شده از نوع پوکه معدنی ، معدن دماوند با مشخصات زیر است :

پوکه های معدنی بدلیل بعضی از خواص فیزیکی خود همچون سبکی، مقاومت در مقابل آتش، ضریب هدایت صوتی و حرارتی پایین - عایق صوتی و حرارتی - دارای کاربردهای بسیار متنوع در بخشهای مختلف صنعت می باشند .در بسیاری از کشورهای صنعتی دنیا این منابع بصورت شایسته ای مورد شناسایی قرار گرفته و در صنایع مختلف استفاده می شوند

آزمایشات مربوط به این قسمت بر اساس استاندارد 94ASTM-C94 و ASTM-C97 انجام شده که در آنها با داشتن وزن مصالح در حالت خشک و اشباع در هوا و بصورت غوطه ور در آب، پارامترهای مذکور محاسبه می شوند.پودر پوکه استفاده شده از نوع پودر پوکه پومیس بوده و دارای مشخصات زیر است:

شکل – 1 پوکه معدنی پومیس

پودر مورد نظر از نوع پومیس بوده و آنالیز شیمیایی آن از قرار زیر است :

جدول – 2 آنالیزشیمیایی پودر پوکه پومیس 

جدول -3 خصوصیات فیزیکی پوکه معدنی پومیس

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید