بخشی از مقاله

چکیده

اولین سیستم درایو موتور القایی پنج فاز در اواخر سال 1970 برای کاربرد در تنظیم سرعت درایو ارائه شده است. از آن زمان تابحال تلاش پژوه شی قابل توجهی به منظور تو سعه سی ستم درایو چندفازی تجاری به صورت عملی انجام شده است.

از آنجا که منبع سه فاز از شبکه در دسترس میباشد، نیاز به توسعه یک سیستم انتقال فاز استاتیک برای به دست آوردن منبع چندفازی از منبع سه فاز در دسترس میباشد. بنابراین، این مقاله یک طرح جدید اتصال ترانسفورماتور برای تبدیل شبکه سه فاز به منبع ولتاژ و فرکانس ثابت پنج فاز را پیشنهاد می کند.

خروجیهای اتصال ترانسفورماتور پیشنهادی پنج فاز بوده و، بنابراین، میتواند در کاربردهایی که نیاز به یک منبع پنج فاز میباشد، استفاده میشود. در حال حاضر، موتور پنج فاز یک راه حل اقتصادی مقرون به صرفه میباشد. سیستم انتقال پنج فازه میتواند بیشتر به عنوان یک راه حل مؤثر برای انتقال قدرت بررسی شود. طرح اتصال با استفاده از شبیه سازی و رویکرد تجربی برای اثبات عملی بودن پیادهسازی انجام شده است. هندسه ترانسفورماتور ساخته شده در این مقاله به تفصیل شرح داده شده است.

-1 مرور کارها پیشین

سیستمهای چند فاز - بیش از سه فاز - به دلیل مزایای ذاتیشان در مقایسه با همتایان سه فاز اخیرا کانون توجه محققان میباشد. کاربرد سیستم های چند فاز در تولید انرژی الکتریکی ، انتقال و بهره برداری .

مورد بررسی قرار گرفته است. پژوهش در زمینه سی ستم انتقال شش فاز به دلیل افزایش هزینه مربوط به حق عبور از روی ملک دیگری برای خط انتقال، م سائل زی ست محیطی و قوانین مختلف صدور مجوز سختگیرانه، آغاز شده است. خطوط انتقال شش فاز میتواند همان ظرفیت قدرت مشابه را با ولتاژ فاز به فاز پایینتر و کوچکتر، برج های فشردهتر در مقایسه با دو مدار خط سه فاز استاندارد فراهم می کند. هندسه برج کمپکت شش فاز نیز ممکن است در کاهش میدانهای مغناطیسی کمک کند.

پژوهش در زمینه ژنراتورهای چند فاز به تازگی آغاز شده است و تنها چند منابع در دسترس هستند .

پژوهش حاضر بر روی تولید چند فاز، پیکربندی ژنراتور القایی شش فاز نامتقارن - دو مجموعه سیم پیچ های استاتور با جابجایی 30 فاز - به عنوان راه حلی برای استفاده در تولید انرژی تجدید پذیر، مورد بررسی قرار گرفته است.
شکل-1سیستم پیاده سازی شده ترانسفورماتور سه فاز به پنج فاز در محیط MATLAB

شکل-2 نمایش بلوک سیستم سه فاز به پنج فاز

تا آنجا که به موتور درایو چند فاز مربوط میشود، اولین پیشنهاد توسط وارد و Harrer در سال 1969 داده شده است [1] و از آن پس، پژوهش تا پایان قرن گذشته آرام و پیوسته بود. تحقیق بر روی سیستم های درایو چند فاز با شروع این قرن با توجه به در دسترس بودن ارزان دستگاه های نیمه هادی قابل اطمینان و پردازنده های سیگنال دیجیتال با شتاب بیشتری ادامه یافت. بررسی دقیق و مدرن ترین تحقیقات در زمینه درایو چند فاز در دسترس میباشند.

موتورهای چندفازه همواره توسط مبدلهای AC / DC / AC تامین می شوند. بنابراین، تمرکز پژوهش بر روی درایو الکتریکی چند فاز، به مدل سازی و کنترل سیستمهای تامین محدود شده است. - به عنوان مثال، اینورتر - [23] - [33] تلاش کمی به منظور توسعه هر سیستم انتقال استاتیک برای تغییر تعداد فاز از سه تا فاز انجام گرفته است. - که در آن - 3 سناریو در حال حاضر با این مقاله تغییر یافته و سیستم انتقال چند فاز که مبدلها در دسترس هستند برای تبدیل منبع سه فاز به خروجی منبع پنج فاز پیشنهاد شده است.

چند فاز، مخصوصا یک سیستم 6 فاز و 12 فاز ایجاد شده برای تولید ریپل کمتر با فرکانس بالاتری از ریپل در یک سیستم یکسو کننده .AC-DC بنابراین، ترانسفورماتورهای 6 فاز و 12 فاز طراحی شده اند برای تغذیه یک سیستم یکسو کننده چند پالس و فنآوریتوسعه یافته است

اخیرا، یک سیستم ترانسفورماتور 24 فاز و 36 فاز برای تامین سیستم یکسو کننده چند پالس [34] ارائه شده است. دلیل انتخاب سیستم 6 ، 12 و یا 24 فاز این میباشد که ارقام مضربی از سه هستند و طراحی این نوع سیستم ساده و سر راست است. با این حال، افزایش تعداد فاز قطعا باعث افزایش پیچیدگی سیستم میشود. هیچ یک از این طرحها برای عدد فرد، مانند 5، 7، 11، و غیره، تا آنجا که نویسندگان می دانند، در دسترس نیستند.

شکل-3ترتیبات سیمپیچ ترانسفورماتور سه فاز به پنج فاز

شکل-4 اتصال سیمپیچ ترانسفورماتور سه فاز به پنج فاز

شکل-5 دیاگرام فازور اتصال پیشنهادی ترانسفورماتور

برای تست موتور طراحی شده برای تعدادی از شرایط بهرهبرداری با یک منبع سینوسی خالص برای عملکرد مورد نظر از موتور روندی معمول میباشد. به طور معمول، یک آزمون بدون بار، قفل روتور و آزمایشهای بار بر روی یک موتور برای تعیین پارامترهای آن انجام می شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید