بخشی از مقاله

چکیده :

تک بلورهاي - X=12.5 at% , X=4.5% - Y3 - 1-X - Yb3X Al5O12 در جهت بلورشناختی <111> با قطرهایی در حدود 37.5≤Φ≤39.0 mm و طول مفید - داراي قطر ثابت - 74≤ L′≤120 mm به روش چوخرالسکی و با کیفیت اپتیکی براي کاربرد در مهندسی لیزر رشد داده شدند. بررسی نتایج طیف نگاري از سطح مقطع هاي فوقانی و تحتانی بلورهاي سه گانه Yb:YAG تفاوت چشمگیر ضریب توزیع موثر یون Yb3+ ، نسبت به یون Nd3+ ، بین دوفاز - جامد و مذاب - را آشکار می سازد. محدودیت توسعه صفحات سه گانه - 110 - در رشد بلورهاي Yb:YAG در برابر انکشاف این صفحات بلور شناختی در بلورهاي Nd:YAG بر پایه تفسیر هندسی چرنوف و یک مدل ریاضی براي تحلیل عددي رشد بلورهاي RE3+:YAG مورد بحث قرار گرفته است.

-1 مقدمه

در دهه اخیر رشد بلور با آلایش یون Yb3+ - 4f13 5d0 6s0 - در شبکه هاي بلوري میزبان براي آشکارسازهاي سوسو کنندة - Scintillators - سریع ذرات نوترینیوي خورشید [1] و براي لیزرهاي حالت جامد با دمش دیودي - DPSSL - پرتوان و کارآمد [2-3] ، به ویژه پس از توسعه لیزرهاي دیودي - 0.9< λp <1.7 InGaAs μm - ، دامنه پژوهشی فزاینده اي یافته است. در این میان Yb:YAG با طول موج لیزري λl =1.030 μm به دلیل نقصان کوانتومی ηQD=1- - λp- λl - به مراتب - ~50% - کمتر این محیط فعال نسبت به Nd:YAG ، فقدان خاموشی خودکار - Self Quenching - و بارگیري گرمایی - Thermal Loading - کمتر آن نسبت به Nd:YAG ، جایگاه پراهمیتی در مهندسی لیزرهاي
حالت جامد یافته است.

-2  نتایج تجربی حاصل از رشد بلور

بلورهاي Y3 - 1-X - Yb3X Al5O12 با آلایش X=4 .5 at% و X=12.5 at% در نظام چوخرالسکی - 35 kVA; 2.5 kHz - و در محیط آرگون از یک بوته ایریدیومی Φ100×100 mm2 رشد داده شدند. فرایند رشد هر سه بلور یکسان، با آهنگ کششی معادل 1.1mm/hr و با سرعت چرخشی در حدود 20<ω<24 در جهت بلور شناختی <111> انجام گرفته است. ابعاد - طول مفید اپتیکی×قطر بلور - بلورهاي حاصل از تجربههاي سهگانهرشد برابر 39.0×L΄82.0 mm2Φ ،  و39.0×L΄120   mm2Φ اندازهگیري شده است

در رشد بلورهاي Yb:YAG به لحاظ فنی کمترین تفاوتی با فرآیند رشد بلور Nd:YAG مشاهده نشد اما فرایند استخراج کل مواد باقی مانده - RME - در بوته رشد در مقایسه با تجربههاي مکرر این عملیات براي Nd:YAG آشکارا متفاوت بوده است. طیفنگاري جذبی سطح مقطع هاي فوقانی و تحتانی عمود بر محور رشد به تقریب ضریب توزیع مؤثر یون Yb3+ بین دوفاز جامد و مذابαSL ≅ 0.984 انجامیده است که به مراتب بزرگتر از αSL - Nd3+ - ~ 0.18 است. از سوي دیگر و متمایز از بلورهاي Nd:YAG ، منطقه هاي موسوم به برگسان جانبی، داراي ضریب شکست متفاوت از منطقه اصلی در سطح مقطعهاي Su و St توسعه نیافته و محدود به ناحیه مرکزي به قطري در حدود 10-12.5% قطر بلورهاي حاصل از این تجربهها است.

در این گزارش، مشاهدات تجربی اشاره شده مورد تحقیق قرار گرفتهاند.

شکل:1 بلورهاي Y3 - 1-X - Yb3X Al5O12 با آلایش X=4 .5 at% و X=12.5 at%

-3 تفسیر هندسی انکشاف وجوه فرعی در فصل مشترك جامد و مذاب

منطقه موسوم به برگسان جانبی که با ضریب شکستی متفاوت از سطح مقطع مفید اپتیکی - صفحه - 111 - بلور شناختی - بلورهاي Nd - ~1.0 at% - تحت تنش سنج اپتیکی و نیز با عبور پرتو لیزر He-Ne - 10mW - سیماي متقارن خود را آشکار می سازند، در بلورهاي Yb - 4.5 at% - :YAG قابل مشاهده نبودند و در بلور Yb - 12.5 at% - :YAG توسعه نیافته و محدود به ناحیه مرکزي سطح مقطع بلور است.

در عین حال امتداد برگسان مرکزي به قطري کمتر از 4.3 mm در سراسر طول L΄ بلورهاي حاصل از این تجربه سه گانه مشاهده شده است. شواهد تجربی و همانندپردازيهاي رایانهاي نشان دادند که انحناي فصل مشترك فازهاي جامد و مذاب Ke و سیماي هندسی - سهمیگون و یا مخروطی - آن، که با همدماي Te=Tf - Isotherm - متناظر است، در ظهور و انکشاف مناطق برگسان هاي مرکزي و جانبی ناشی از رشد وجوه فرعی - Facet - در همسایگی صفحه اصلی - عمود بر رشد - بلور شناختی، نقش تعیین کنندهاي ایفا میکند.

رشد بلورهاي اکسید نظیر LBO, GGG, YAG با آلایشهاي متفاوت RE3+ از مذاب بطور کلی تمایل به تشکیل وجوه فرعی با اندیس میلر پایین را نشان میدهد. رشد بلورهاي RE3+:YAG با فصل مشترك تخت - Ke=0 - هرچند مانع تشکیل وجوه فرعی - به دلیل برابري سرعتهاي رشد در هر نقطه از جبهه انجماد - است اما با توجه به تابعیت زمانی شرایط رشد بلور، در واقع فرآیندي ناپایدار است و با تغییرات جزئی در این شرایط، در فاصله زمانی بسیار اندك و به گونهاي ناگهانی به فصل مشترکی با تقعر به سمت جامد - Ke<0 - تحول مییابد. بر پایه تفسیر هندسی چرنوف [5] میتوان نشان داد که رشد بلور با فصل مشترك عمیق - شعاع انحناي Re=1/Ke کاهش یافته -

شیوه پایدارتري براي ممانعت از شکلگیري وجوه فرعی و انکشاف برگسان جانبی است. شماي هندسی تشکیل وجوه فرعی <110> در رشد بلورهاي RE3+:YAG در جهت بلور شناختی <111> در شکل 2 داده شده است. در عین حال تاکید میشود که در تجربههاي سه گانه رشد بلور Yb:YAG مورد گزارش، طراحی درونی نظام چوخرالسکی، پارامترهاي رشد، نوع و فشار گاز درون محفظه تفاوت محسوسی با تجربه هاي پیشین در مورد Nd:YAG وجود نداشته است.
 
شکل:2 نمایش هندسی انکشاف وجوه فرعی - 110 - در جبهه انجماد رشد بلورهاي RE:YAG

به عبارت دیگر، فقدان منطقههاي برگسان جانبی در بلورهاي Yb:YAG ناشی از برقراري شرایط خاص یا نتیجه تغییري در پارامترهاي رشد - نظیر آهنگ چرخش و سرعت رشد بلور - نبوده است. همچنین، با استناد به تجربه اخیر در کشش بسیار سریع بلور Yb:YAG در حال رشد از مذاب - داراي فصل مشترك عمیق و مخروط کامل - در این تردیدي نیست که بلورهاي Yb:YAG با فصل مشترك تخت رشد نیافتهاند. بنابراین انتظار میرود که آلایش Yb3+ در Y3Al5O12 ویژگیهاي ترموفیزیکی فازهاي جامد و مذاب را به نحوي متمایز از آلایش Nd3+ و به گونهاي تغییر میدهد که ظهور و توسعه وجوه فرعی - 110 - در فصل مشترك دو فاز مورد امتناع قرار میگیرد. بررسی دیاگرامهاي ذوب-انجماد در تجربه هاي متعدد RME - خارج کردن کل مواد باقیمانده در بوته پس از شد بلور - به روشهاي متفاوت و مقایسه آنان با همین تجربه براي Nd:YAG ، فرض پیشگفته را تأئید میکند. مشاهدات تجربی و دیاگرامهاي ذوب-انجماد نشان داده است که میانگین آهنگ کاهش دما ، CR ، در فرآیند RME براي Yb:YAG آشکارا بسیار کمتر - ~ 65% - از CR براي Nd:YAG است و آلایش Yb3+ در YAG ضریب پخش گرمائی ، αT = λ/CP ρ ؛ را در فازهاي جامد و مایع افزایش میدهد. در اینجا λ ضریب هدایت حرارتی، CP گرماي ویژه و ρ جرم حجمی است.

-4 محاسبات عددي و همانندپردازي تطبیقی رشد بلورهاي RE3+:YAG
محاسبات عددي به روش تفاضلهاي محدود - FDM -

براي انتقال حرارت و مومنتوم در نظام دوبعدي - داراي تقارن محوري - براي رشد بلورهاي RE3+:YAG به شیوة چوخرالسکی منطبق با ابعاد تجربههاي مورد گزارش حاضر به نتایج قابل ملاحظهاي انجامیده است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید