بخشی از مقاله

مقدمه :

از آنجایی که مراجعه به داروخانه و سوال در مورد نحوه درمان تب خال نسبتا شایع است، در اینجا به مروری بر این عفونت و درمان های آن می پردازیم. تب خال - cold sore - عفونتی است که عامل آن ویروس هرپس سیمپلکس  تایپ - HSV-1 - 1 از خانواده هرپس ویروس ها است . مشخصه اصلی تب خال که بیمار با آن مراجعه می کند شامل آسیب پوستی - مخاطی وزیکوله در ناحیه دهان و اطراف آن و گاها در قسمت های دیگر بدن است. این ویروس در قسمت های دیگری از بدن از جمله ناحیه تناسلی ، کبد ، ریه ، چشم و دستگاه عصبی مرکزی نیز می تواند سبب بروز مشکلاتی شود.

اگرچه به صورت کلاسیک بیش تر هرپس تایپ 2 مسئول مشکلات ناحیه تناسلی است اما این 2 تایپ ویروسی با هم همپوشانی دارند و امکان آلودگی با هر دو ویروس وجود دارد. ویروس هرپس سیمپلکس ذاتا عفونت های راجعه ایجاد می کند.

 در ابتدا عفونتی اولیه اتفاق می افتد و سپس ویروس در شاخ خلفی نخاع ، گانگلیون های حسی سه قلو و قسمت های دیگر بدن پنهان می شود . بدنبال کوچکترین استرس یا تضعیف سیستم ایمنی و به هر نحوی که شرایط مهیا شود، عفونت ثانویه بروزخواهد کرد .

راه انتقال این ویروس به صورت تماسی است و از طریق دست دادن و روبوسی، استفاده از قاشق و چنگال و لیوان مشترک با فرد دچار ضایعه تبخال فعال، انتقال صورت می گیرد. سکس دهانی نیز می تواند عامل ایجاد تبخال دهانی با ویروس هرپس تایپ 2باشد. تظاهرات اولیه و ثانویه عفونت بر خلاف واکنش هایی که در درگیری سیستم ایمنی دیده می شود و ابتدا ضعیف و سپس شدید است، بروز می کند.

در اینجا عفونت اولیه شدید تر و عفونت های ثانویه خفیف ترند . از اهم ویژگی های عفونت اولیه می توان به التهاب لثه - gingivastomatitis - ، التهاب و زخم حفره دهان، آسیب مخاطی شدید، علائمی شبه فارنژیت، ماندگاری طولانی تر زخم نسبت به عفونت ثانویه، طولانی تر بودن زمان ویروس ریزی یا ریزش ویروس : viral shedding - امکان انتقال ویروس از طریق زخم به دیگران - اشاره کرد. ویژگی های عفونت ثانویه نیز عفونت پوستی یا پوستی – مخاطی اطراف لب و حفره دهان است.

شروع یا عدم شروع درمان در افرادی که سیستم ایمنی سالمی دارند به مواردی از قبیل میزان شدت علایم - وجود کمی درد در مقایسه با بلع دردناک - odynophagia - ، اولیه یا ثانویه بودن عفونت ، محل درگیری عفونت - دهان و حلق یا سیستم عصبی مرکزی - و تعداد دفعات بازگشت بیماری بستگی دارد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید