بخشی از مقاله

چکیده

مدل مارکوف رژیم سوییچینگ که یکی از متداول ترین مدل های سری زمانی غیرخطی می باشد که شامل ساختار چندگانه ای است و می تواند رفتار سری زمانی را در رژیم های مختلف مشخص کند. با تغییر بین این ساختارها، مدل توانایی جذب الگوهای پیچیده و پویا را پیدا می کند. حال این مدل را برای بررسی رفتار نوسانی استراتژی های بازده ماهانه ی صندوق های تامینی که سرمایهگذاری های متناوبی اند و از منابع مالی و استراتژی های مختلف برای بدست آوردن بازده ی مناسب استفاده می کنند در دوره ی سالهای ١٩٩٧ تا ٢٠١١ به کار می بریم. نتایج دو رژیم مختلف نشان می دهد که رژیم اول بیانگر یک نوسان بالا برای تمام استراتژی های بازده ی ماهانه ی صندوق های تامینی است و دومین رژیم نوسان پایین تر وبازده ی متوسط مثبت - به جز برای استراتژی های بازار نو ظهور - را مشخص می کند.

١    مقدمه

یک صندوق تامینی، صندوقی است که می تواند هر دو موقعیت خرید و فروش ١را داشته باشد. با استفاده از آربیتراژ، خرید وفروش سهام های کم ارزش٢معاملات اختیارات و اوراق قرضه تقریبا در هر فرصتی در بازار سرمایه گذاری می کند و سود موثر در کاهش ریسک را پیش بینی می نماید. استراتژی صندوق های تامینی فوق العاده متنوع می باشد و دربسیاری از موارد دربرابر رکود در بازار، تامین مالی می کنند. هدف ابتدایی بیشتر صندوق های تامینی کاهش نوسانات وریسک می باشد، در حالی که برای حفظ سرمایه و تحویل بازده مثبت، زیر تمام شرایط بازار تلاش می کنند.

صندوق های تامینی خواص خاص بازده را ارائه می دهند، از جمله اینکه بازده ها توزیع غیر نرمال دارند و همچنین صندوق های تامینی ممکن است که استراتژی های خود را در زمان تغییر دهند و ارائه ی فاکتور ریسک آنها ممکن است که بسیار پویا باشد ]٢.[ از موارد دیگر آنکه بازده ی صندوق های تامینی به طور خطی مرتبط با شاخص مبادله ی سهام جهانی یا فاکتور ریسک نمی باشد ]٣.[ هدف این مقاله تحلیل رفتار غیرخطی بازده صندوق های تامینی در طول بحران های مالی می باشد. با توجه به اینکه مدل روند غیر خطی متغیرهای مالی مختلف، رفتاری بهتر از نوع خطی آن دارند مدل مارکوف رژیم سوییچینگ را با این خاصیت که دینامیک چندین سری اطلاعات دارایی مالی را می گیرد معرفی می کنیم.

این مدلها اغلب پرش یا شکست هایی را در رفتار آنها همراه با رخدادهایی مانند بحران های مالی یا تغییرات ناگهانی در سیاست های حکومت را نمایش می دهد. برای مثال بسیاری از دارایی های مالی یک گرایش آشکار به رفتار کاملا متفاوت در طول رکود اقتصادی با توجه به تغییرات ناگهانی در اصول را نشان می دهد. این مقاله مدل مارکوف رژیم سوییچینگ را گسترش می دهد و یک ارزیابی جامع از عملکرد و ریسک صندوق های تامینی ارائه می دهد.

٢    تعاریف و مفاهیم اولیه

تقریبا ۴١ استراتژی سرمایه گذاری متمایز وجود دارد که به وسیله ی صندوق های سرمایه گذاری استفاده می شود و هریک درجه ی متفاوتی از ریسک و بازده را ارائه می کنند. این استراتژی ها را به ٣ دسته تقسیم بندی می کنند.

١ - روند بازار٣ :این استراتژی ها، روندهای در سهام ها، نرخهای بهره یا قیمت های کالا دربازار را به کار می برند. مثال ٢ . ١. اقتصاد کلان جهانی: هدف آن بدست آوردن سود از تغییرات در اقتصاد جهانی می باشد. به طوریکه به وسیله ی آن عمده روندهای اقتصادی و یا رخدادها تحت تاثیر قرار می گیرد و مقدار نوسانات مورد انتظارشان بسیار بالاست. بازارهای نو ظهور: در حق صاحبان شرکت یا بدهی بازارهای در حال ظهور سرمایه گذاری می کند و مقدار نوسانات مورد انتظار آنها نیز بسیار بالاست. فروش استقراضی: صندق های تامینی در فروش استقراضی اوراق بهادار با ارزش بالا مهارت دارند و این استراتژی ها منحصرا ریسکی هستند. استراتژی تساوی حقوق صندوق۴: در درجه ی اول موقعیت حق صاحبان شرکت و مشتقات اوراق بهادار حق صاحبان شرکت را حفظ می کنند و همچنین مدیران سعی می کنند سهام ها با ارزش بالا را برای فروش استقراضی شناسایی کنند.

٢ - استراتژی آربیتراژ: این استراتژی ها اختلاف قیمت بین اوراق بهادار که ارتباط نزدیکی به یکدیگر دارند را به کار می برند. مثال ٢ . ٢. بازار سهام خنثی۵: به خنثی کردن اثرشدید وریسک حرکات عمومی بازار میل می کند و نوسان مورد انتظار آنها عموما کم است. آربیتراژ قابل تبدیل۶: به دست آوردن پول از بازده اوراق قرضه اگر ارزش اوراق بالا رود و همچنین به دست آوردن پول از فروش استقراضی اگر ارزش سهام پایین آید. این سرمایه گذاری ریسک بالایی دارد.

 ٣ - استراتژی رویداد محور: این استراتژی ها سعی بر به کار بردن رخدادهای متمایز مانند ورشکستگی، ادغام٧ و تصاحب٨را دارند. مثال ٢. ٣. استراتژی چندگانه: به طور معمول به صورت کمی هدایت می شود و شناسایی موقعیت های جذاب را دنبال می کند که گستره های٩ شامل ترکیب درآمدهای ثابت، مشتقات، حق صاحبان شرکت و دارایی های واقعی ودیگرابزار را بهره برداری کند. مدیران در چندین استراتژی صندوق های تامینی برای ترویج تنوع ریسک سرمایه گذاری می کنند. شاخص صندوق به صندوق١٠ : هدف این ترکیب استراتژی های مختلف و کلاس های دارایی آن، ارائه ی سطحی بالا از تنوع و بازده سرمایه گذاری طولانی مدت پایدارتر از هر یک از صندوق های فردی می باشد. بازده، ریسک و نوسان می توانند به وسیله ی ترکیب استراتژی های زمینه و صندوق کنترل شوند.

٣    نتایج اصلی

مدل های مارکوف رژیم سوییچینگ گارچ را برای تخمین نوسان بازده استراتژی های صندوق های تامینی اتخاذ می کنند. از مدل گارچ - اتورگرسیو شرطی ناپایدار تعمیم یافته - و انواع گوناگون آن برای مطالعه و تحلیل نوسان شرطی در زمان متفاوت استفاده می کنند که میانگین شرطی و واریانس مدل های گارچ برای سرتاسر دوره ی نمونه ثابت اند. ابتدا یک مدل رژیم سوییچینگ با تغییر آرچ که در آن واریانس شرطی بین رژیم های مختلف تغییر می کند با توجه به متغیر حالتی که یک روند مارکوف را دنبال می کند پیشنهاد شد ]١[،]۵.[ بعد از آن مدل تعمیم یافته ی مارکوف رژیم سوییچینگ که بازده، میانگین شرطی و واریانس شرطی را به صورت زیر تعریف می کند،بیان گردید ]۴[

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید