بخشی از مقاله

چکیده:

در این بررسی دست به مقایسه دو مدل زنجیره مارکوف و مدل P/Eدر بازار بورس اوراق بهادار زده ایم. ارزشیابی سهام یکی از مسائل بسیار پیچیده است و هیچ مدل ارزشیابی وجود ندارد که بتواند به درستی ارزش ذاتی یک سهم را پیشبینی کند. حتی هیچ مدلی وجود ندارد که بتواند پیشبینی دقیقی از تغییرات قیمت در آینده را ارائه دهد. در مدل زنجیره مارکوف سرعت رشد سود سهام به عنوان متغیر در نظر گرفته می شود.

تعداد 60 شرکت در دوره زمانی 8 - ساله - 1382 تا 1389 جهت بررسی انتخاب شدهاند. برای تحلیل و آزمون فرضیه های پژوهش ، روش همبستگی انتخاب گردید. ازامار توصیفی- انحراف معیار-میانگینتحلیل رگرسیون - رگرسیون چند متغیره برای مقایسه مدلها - برای مقایسه مدلها استفاده می شود. باید به این نکته نیز اشاره نماییم که بهترین شیوه ارزشیابی در بازار سهام همچنان P.E می باشد.

مقدمه :

مانند مدل P/Eکه به دلیل سادگی کاربرد فراوان دارد اما در این مدل سرعت رشد سود سهام ثابت در نظر گرفته می شود که این خود ضعف اساسی است. در مدل زنجیره مارکوف سرعت رشد سود سهام به عنوان متغیر در نظر گرفته می شود.در واقع تعیین ارزش سهام با استفاده از زنجیره مارکوف و مقایسه آن با روش P/Eدر شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران منظور اصلی نگارنده می باشد که با پاسخگویی به سوال زیر می تواند به دنبال منظور واقعی خویش در این تحقیق باشد

- بهترین مدل در ارزیابی سهام از میان مدل های مورد نظر در تحقیق، کدام مدل می باشد؟

هدف تحقیق :

مدلهای ارزشیابی سهام مبنایی برای مقایسه و سنجش معیارها و عوامل مربوط به ارزش سهام را ارائه میدهند. به علاوه با استفاده از برخی مدلهای ارزشیابی میتوان در شرایطی که سهام »پایینتر از ارزش واقعی« معامله میشوند، حدود میانگین نرخ بازده بازار را محاسبه کرد.در این بین استفاده از روش هاو مدل های گوناگون جهت تعیین ارزش سهام می تواند کمک فراوانی را به سیستم های مالی جوامع نماید. در هر حال از آنجا که زنجیره مارکوف به شکل جامع در ایران مورد توجه قرار نگرفته و به دلیل آشنایی بیشتر با شیوه های دیگر ارزشیابی سهام ، محقق را بر آن داشت مطلبی در خور نگاه جمع آوری نماید و امید به روزی خواهد داشت که این تحقیق هر چه پربارتر بوده و بتواند نقاط تاریک مبحث ارزشیابی سهام را روشن نماید .

مبانی نظری:

در اینحا توضییح مختصری راحب این مدلهای تحقیق داده می شود.

- مدل:P/E

P/Eیانسبت قیمت به سود یکی ازافزارهای قدیمی و عموماً پر استفاده به منظورارزش گذاری سهام است. هر چندمحاسبه P/Eبسیار ساده است اما تفسیر آن عملاً دشوارمی نماید. در شرایطمعینی این نسبت بسیار گویا و در زمان های دیگر کاملاً بی معناجلوه میکند. از این رو، غالباً سرمایه گذاران این اصطلاح را نادرست به کار میگیرند و در تصمیماتشان بیش از حد لازم به آن وزن می دهند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید