بخشی از مقاله

چکیده :

باتوجه به اهمیت مدیریت کیفیت در حوزه تولید، هر سیستم نگهداري و تعمیرات نیز نیازمند یک سیستم مدیریت کیفیت می باشد.که داراي دو جنبه تضمین کیفیت و کنترل کیفیت می باشد.نگهداري و تعمیرات پیشگیرانه روتین - Routine Preventive Maintenance - اصولا توسط اپرتورها صورت می پذیرد. در این صورت است که سیستم نگهداري وتعمیرات بایستی کمیت و کیفیت انجام فعالیت هاي PM را کنترل نماید.به عنوان یک قاعده - به دلیل کاهش هزینه هاي کنترل و سرعت عمل بیشتر - فعالیت هاي نگهداري و تعمیرات بایستی براساس یک نمونه برداري تصادفی کنترل شوند

.تا از حصول انجام این فعالیت ها اطمینان حاصل شود.[1] این کار از طریق انتخاب نمونه تصادفی طبقه بندي شده  - Clustered Sampling - از برنامه تسطیح شده نگهداري و تعمیرات بادرنظر گرفتن ضریب وزنی ریسک عدم انجام کمی و کیفی هریک از فعالیت ها PM مسیراست.درصورتی که تنها یک کنترل کننده داشته باشیم

بایستی ماکزیمم کنترل را بروي فعالیتهاي PM در مینیم زمان در دسترس با درنظر گرفتن ریسک عدم انجام کمی و کیفی فعالیتهاي PM صورت پذیرد با درنظر گرفتن ماتریس فاصله اي تجهیراتی که فعالیت هاي PM برروي آنها انجام می شود و حل با استفاده مسئله فروشنده دوره گرد - - TSP، یک برنامه کنترلی بهینه براساس برنامه زمانبنديPMو ماتریس ریسک فعالیت هايPM تدوین می گردد.

این برنامه باتوجه به تغییرات در ریسک هریک از فعالیت هاPMیک ارزیابی بهینه ازکمیت و کیفیت انجام فعالیت هاي PM تعریف شده را ارائه می نماید.

- 1  مقدمه

یکی از اهداف TPM - نگهداري و تعمیرات بهره ور جامع - افزایش بهروه وري واحد ها و تجهیزات با یک سرمایه گذاري مناسب در نگهداري و تعمیرات است. مدیریت کیفیت جامع - TQM - و TPM به عنوان فعالیت هاي عملیاتی کلیدي سیستم مدیریت کیفیت در نظر گرفته می شوند.[9] برا ي بهره وري TPM حمایت تمامی نیروي هاي کاري لازم است. در این راستا بسیاري ار فعالیت ها پیشگیرانه به نیروي هاي بهره برداري جهت انجام تخصیص داده می شود.

از دیدگاه RCMیکی گام هاي اساسی در اجراي فعالیت ها نگهداري و تعمیرات ایجاد سیستم برنامه ریزي و کنترل براي تضمین انجام فعالیت ها توسط فرد متخصص و در زمان درست می باشد

از نظر نگهداري و تعمیرات با ارزش ترین ویژگی اپراتورها در این است که آنها زمان بیشتري در کنار تجهیز هستند.بنابراین استفاده از اپراتور هادر انجام فعالیت ها - با تواتر بالا - مطلوب به نظر می رسد زیرا اقتصادي تر است.از نظر سازمانی ساده تر است که براي انجام فعالیت ها با تواتر بالاتر از افرادي کمک گرفته شود که به تجهیزات نزدیک تر هستند

بنابراین انجام فعالیت هاي نگهداري و تعمیرات پیشگیرانه توسط نیروهاي بهره برداري از اهمیت بالایی برخوردار است

.براي اجراي برنامه هاي PMتوسط نیروي هاي بهره برداري تدوین یک برنامه زمانبندي براي کلیه قسمتهاي تولیدي لازم است. در سیستم هاي تولید پیوسته - - Continuous Systems تخصیص فعالیت هاي به نیروي انسانی متفاوت تر از سیستم هاي گسسته می باشد دلیل این امر اینست که در سیستم هاي پیوسته انجام فعالیت ها PM گاها" مستلزم توقف تولید می شوند در نتیجه فعالیت هايPM باید درزمان مشخصی برنامه ریزي گردد.باتوجه به تعدد فعالیت هاي PM اختصاص داده شده به بهره برداران ، این برنامه مستلزم تسطیح در روزهاي کاري می باشد طوري که پراکندگی نفرساعت در روزهاي کاري مینیم گردد.

- 2  برنامه زمانبندي نگهداري و تعمیرات پیشگیرانه - اپراتورها -

جدول زیر برنامه زمانبندي نگهداري و تعمیرات یک سازمان را نمایش می دهد در این برنامه مدت زمان انجام فعالیت هاي PM و فاصله زمانی هریک از آنها در یک دوره زمانی 30 روز نمایش داده شده است.مدت زمان هریک از این فعالیت هاي PM در داخل هریک از سلول هاي جدول مشخص شده است.

یکی از مسائل مهم در بحث زمانبندي بحث تسطیح منابع می باشد.مسئله تسطیح منابع یک مسئله NP-Hard بوده و براي حل تقریبی آن باید از برخی روش هاي ابتکاري یا روش هاي فرا ابتکاري استفاده کرد.[10]تسطیح فعالیت هاي نگهداري و تعمیرات نیز می تواند بسته به سیستم تولیدي در سطح دستگاهیا در سطح یک خط تولیدي انجام گردد. در سیستم هاي پیوسته - - Continuous System به دلیل اینکه چند تجهیز توسط تعداد محدودي منابع - اپراتورها - اداره می شوند و توقف تولید یک دستگاه برروي سایر تجهیزات اثر می گذارد. تسطیح در کل سیستم صورت می گیرد.بدین معنی که ممکن است یک تجهیز در یک بازه زمانی فعالیت PM نداشته باشد ولی در بازه دیگر تعدادي زیادي PM براي آن تعریف گردد. ولی براي کل تجهیزات در روزهاي مختلف میزان فعالیت هاي PM تسطیح شده است.ولی در تسطیح در سطح دستگاه که معمولا" در سیستم هاي تولید دسته اي - Batch System - مطرح است و یک یا تعداد محدودي تجهیز توسط یک فرد اداره می شود، بایستی فعالیت هاي PM تا انجا که ممکن است در روزهاي مختلف تسطیح گردد.نتیجتا" اینکه بسته به منابع - اپراتورهاي تولیدي - نوع تسطیح می تواند متفاوت باشد.
 
با استفاده از الگوریتم هاي هیورستیک برنامه مورد نظر براي یک سیستم پیوسته - - Continuous Systemتسطیح شده است طوري که مجموع حجم کار - نفر ساعت - فعالیت هاي PM در هریک از روزهاي کاري تقریبا" به یک میزان مشخص می باشد.نمودار 1-1 بارکاري نیروي انسانی تولید براي انجام فعالیت هاي PM در 30 روز کاري نمایش می دهد.
جدول -1 نمونه اي از یک برنامه PM تسطیح شده براي قسمت هاي تولید حجم نفرساعت کاري نیروي تولید براي فعالیت ها PM

نمودار-1 بار کار نیروي انسانی برنامه زمانبندي تسطیح شده

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید