بخشی از مقاله

چکیده

گرایش بیشتر کاربران به استفاده از محاسبات ابری، ارائه کنندگان خدمات وب را به عرضه خدمات متنوع وادار نموده است. با رشد سریع خدمات ارائه شده، رقابت سختی در بهبود کیفیت خدمات بوجود آمده که نتیجه آن پیچیدگی و دشواری فرایند انتخاب خدمات ساده و ترکیب آنها شد و موضوع را به مسله NP-hard تبدیل کرده است. امکان انتخاب-های متعدد خدمت با کارکردهای مشابه، به مشتری اجازه انتخاب خدمت مطابق با معیارهای کیفیت را میدهد.

لذا چگونگی انتخاب خدمت با توجه به معیارهای کیفیت، غلبه بر محدودیتهای ترکیب و ویژگیهای پویای مسئله به نظر میرسد جزء مهمترین مسائلی است که باید بررسی و مورد توجه قرار گیرد. در این مطالعه، با استفاده از کاوش قوانین الگوهای ترکیب در سوابق نحوه استفاده کاربران از خدمات وب، دانش ترکیب خدمت استخراج شده و در پایگاه دانش ترکیب خدمت ذخیره میگردد. برای استفاده از تمامی قوانین استخراح شده و افزایش دقت و صحت دانش ترکیب از رویکردی متفاوت جهت ارزیابی قوانین انجمنی استخراج شده استفاده میشود که منجر به محاسبه وزن هر قانون برای ترکیب وب شده و در زمان استفاده کاربر، خدمت مناسب برای ترکیب پیشنهاد میگردد. در پایان پیادهسازی و ارزیابی مدل پیشنهادی صورت گرفته است.

واژگان کلیدی: الگوهای تکراری ترکیب خدمت، قوانین انجمنی،کاوش نحوه استفاده از خدمت، ترکیب خدمت

مقدمه

با وجود تعداد زیاد خدمت در محیط رایانش ابری پیدا نمودن خدمت - های - مناسب کاربر، که نیازهای آنها را در کسبوکار مد نظرشان برآورد سازند، مشکل شده است. ترکیب دستی خدمات نیز کاری سخت، زمانبر و کسل کننده بوده و مستلزم اطلاع از سرویسها و عملیات انجامی آنها، نحوه ترکیب با توجه به پارمترهای کیفیت سرویس و غیره است. لذا پیدا نمودن خودکار ترکیبهای مناسب از سرویسهای ساده موجود و ارائه آن، به جایگزینی مناسب جهت ترکیب سرویسها در رایانش ابری - CCSC3 - تبدیل شده است .

بیان مسئله

با رشد سریع تعداد سرویسهای موجود، انتخابهای متعددی در اختیار مشتریان برای انتخاب خدمات با کارکرد مشابه قرار میگیرد. این حق انتخاب، به مشتری اجازه انتخاب خدمت مطابق با معیارهای مختلفی را میدهد. لذا دو مسله عمده: چگونگی توصیف این ویژگیها و چگونگی انتخاب خدمت، طوریکه خدمت انتخاب شده مناسبترین خدمت باشد وجود دارد. انتخاب خدمت براساس معیارهای غیرکارکردی شامل کیفیت خدمت و ویژگیهای زمینه است. مشخصات کیفیت مانند: امنیت، قابلیت اطمینان، زمان پاسخ، هزینه تماس و غیره، و ویژگیهای زمینه نیز شامل مشخصات مشتری - مانند: محل، قصد، نام مصرف کننده، نرم افزار، ایمیل و غیره - و مشخصات خدمت4 - مانند: جزئیات ارائه دهنده، شرح خدمات و غیره - میشود.

اهمیت موضوع

ترکیب خودکار سرویسهای ساده در رایانش ابری کاری دشوار و با محاسباتی بسیار زیاد است. ترکیب خدمت شامل ارائه درخواست خدمت کاربر به کارگزار5 سرویس و انتخاب بهترین خدمت و یا مجموعهای از خدمات براساس نیاز کاربر توسط کارگزار خدمت میشود4 خدمت مورد نیاز مشتری میتواند ساده یا پیچیده باشد. معمولا برای نیازهای ساده احتیاجی به ترکیب خدمت وجود ندارد. اما، برای نیازهای پیچیده، لازم است که خدمات با هم ترکیب شوند. ترکیب خدمت سرویسی است که توسط ترکیبی از خدمات در دسترس تشکیل میشود.

به عنوان مثال: در خدمت خرید اینترنتی میتواند از یک وب سرویس و تجمیع خدمات دیگر مانند پرداخت آنلاین، خدمت پستی و غیره تشکیل شود. تعداد زیادی از ارائه دهندهگان خدمات با ویژگیهای مشابه عملکردی - مانند رزرو تور - وجود دارد. مصرف-کنندگان خدمت نه تنها انتظار دارند که خدمات از جنبههای عملکردی6 یکسان باشند، بلکه نیاز است از جنبههای ویژگی-های غیرکارکردی7 و کیفیت خدمات - QoS8 - نیز یکسان باشند. مانند قابلیت اطمینان و اعتماد خدمت، هزینه اجرا، امنیت و غیره. لذا برای مصرف کننده، انتخاب خدمت براساس کیفیتهای غیرکارکردی در واقع به دست آوردن مزیتهای بیشتر است.

فرآیند انتخاب خدمت

فرآیند انتخاب خدمت شامل تطبیق خدمت مورد نیاز مشتری با خدمات ارائه شده است. انتخاب پویای خدمت وب شامل: -1 ارائه دهنده خدمت، خدمات خود را با استفاده از زبان توصیف خدمات منتشر یا ثبت میکند،-2گرفتن نیازهای کاربر، -3 تطبیق نیازهای کاربر با شرح خدمات ثبت شده سرویس. تطبیق کننده معنایی مطابقت درخواست کاربر با شرح خدمت و محل خدمت موجود با الزامات را انجام میدهد. سرویس کشف خدمت بعنوان ورودی فرآیند انتخاب برای انتخاب بهترین خدمت که نیاز کاربر را ارضا میکند استفاده میشود.

بطور کلی روند انتخاب وب سرویس بصورت: رویکرد انتخاب خدمت مبتنی بر کارکرد9، رویکرد انتخاب خدمت مبتنی بر غیرکارکرد10، رویکرد انتخاب خدمت مبتنی بر کاربر 11، دستهبندی میشود روش انتخاب خدمت مبتنی بر کاربر مکانیسمی است که با استفاده از بازخورد و نحوه استفاده مصرفکنندگان از خدمات، به شناسایی و کشف خدمت، نحوه ترکیب و شناسایی خدمت خوب از بد میپردازد. این روش دارای مزیتهای برای حل مشکل انتخاب خدمات وب نیز است. مصرف کننده خدمت دنبال انتخاب سرویس مطمئن و با اعتبار بالا است.در واقع رویکرد مبتنی بر کاربر نشان دهنده انتخاب بهترین خدمت از بین خدمات کشف شده براساس معیارهای بازخورد12، اعتماد مشتریان13 و شهرت14 است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید