بخشی از مقاله

چکیده

در سالهای اخیر استفاده از سرویسهای وب رشد قابل ملاحظهای داشته است. یکی از مکانیزمها برای انتخاب سرویسوب مناسب از معیارهای QoS است. مقالات مختلف معیارهای مختلفی را برای QoS در نظر میگیرند. در این مقاله با بهبود روشهای ارائه شده در مقالات دیگر با وزن دادن به انتخاب کاربر و سیستم سعی شده است میزان تطبیق نیاز درخواست کننده و سرویس وب ارائه شده به میزان قابل توجهی افزایش یابد.

-1 مقدمه

معماری سرویسگرا ، یک معماری مدرن برای ایحاد سیستمهای نرم افزاری است که امروزه مورد استقبال قایل ملاحظه ای قرار گرفته است. دلیل اصلی این استقبال را میتوان در مزایای این معماری نسبت به معماریهای پیشین جستجو کرد. مستقل از پلتفرم بودن معماری سرویسگرا این امکان را به معمار میدهد که از موجودیها و سیستمهای موروثی در یک سازمان نهایت استفاده را به عمل آورد و از آنها برای طراحی سیستمهای جدید بهره گیری نماید.

سرویسهای وب ابزار اصلی پیادهسازی جهت ایجاد سیستمهای نرم افزاری در سیستمهای توزیع شده تحت وب هستند. سرویسهای وب برای توسعه دهندگان یه صورت مستقیم در سیستمهای دیگر قابل استفاده مجدد هستند و مستقیما توسط کاربر قابل استفاده نیستند. سرویس های وب ارائه شده ممکن است لزوما همان سرویس وب مورد نظر درخواست کننده نباشد از این رو برای انتخاب سرویس وب مورد نظر کاربر باید معمیارهای مختلفی مد نظر قرار گیرد.

-2 سرویس وب

در طول چند سال گذشته، شرکتهای تجاری با استفاده روشهای تککاره* که از زیرساختهای اساسی اینترنت بهره می-بردند تعامل میکردند. در حال حاضر سرویسهای وب برای فراهم کردن یک چارچوب قابل گسترش و سیستماتیک برای تعامل بین نرمافزار با نرمافزار به وجود آمدهاند، که روی پروتکلهای وب موجود و براساس استانداردهای XML باز ساخته شده است. مهمترین هدف از سرویسهای وب بدست آوردن تعامل و ارتباط کاربرد به کاربرد است، بنابراین بازیابی ساده صفحات وب با یک مرورگر میتواند تنها به عنوان یک وب سرویس در یک مفهوم بسیار وسیع عنوان شود. تکنولوژی سرویس وب تکنولوژی ارتباط برای معماری سرویسگراست. درخواستها و پاسخها طوری تعریف شدهاند که برای مصرف کننده و تولید کنندهی سرویس قابل فهم باشند.

کلمهی سرویس وب به تکنولوژیی اشاره میکند که اجازهی ساخت ارتباطات را میدهد.[3] سرویسها چیزهایی هستند که ما از طریق سرویسهای وب با آنها ارتباط برقرار میکنیم. ترکیبی از سرویسهای داخلی و خارجی برای سازمانها معماری سرویسگرا را میسازد. سرویسهای وب از تکنولوژیهای ارتباطی تشکیل شده است که برای کاربردهای وب عرضه شده است. به بیان ساده سرویس وب یک جزء نرمافزاری است که برنامههای کامپیوتری دیگر میتوانند به طور اتوماتیک از طریق وب به آن دسترسی داشته باشند. یک سرویس وب میتواند تنها یا ترکیبی باشد. سرویس وب تنها برای انجام درخواست مشتری به سرویسهای دیگر متکی نیست.

اگر سرویسهای دولت الکترونیک به صورت اتوماتیک عرضه شوند افراد به راحتی از منزل میتوانند به این سرویسها از طریق رابط کاربر دسترسی داشته باشند. یک سرویس ترکیبی از سرویسهای وب غیر هم منبع که سرویسهای شریک نامیده میشوند و با هم کار میکنند برای عرضهی سرویسهای با کارایی بیشتر تشکیل میشود. شکل 1-3 سرویسهایی را نشان میدهد که توسط یک سرویس وب مورد استفاده قرار میگیرند.[31]

کنسرسیوم www  یک سرویس وب را به صورت زیر تعریف میکند: یک سرویس وب یک سیستم نرمافزاری برای پشتیبانی سازگار تعامل ماشین با ماشین روی شبکه است. سرویس وب یک رابط با فرمت قابل پردازش برای ماشین دارد - مشخصا . - WSDL سیستمهای دیگر با این وب سرویس به صورتی که توصیف شده با استفاده از پیامهای SOAP تعامل میکنند، که این پیام معمولا با استفاده از HTTP با سریالسازی XML به همراه استانداردهای دیگر منتقل میشود.[13]

برخلاف سیستمهای فناوری اطلاعات سنتی که میتوانند به عنوان سیستمهای اتصال محکم تعریف شوند، سرویسهای وب با روش اتصال سست پیادهسازی میشوند. یک چارچوب سرویس وب شامل سه سرویس پایه است: ارتباطات، توصیف سرویس، کشف سرویس. این ویژگیهای پایه باید توسط پروتکلها پیادهسازی شوند، سه استاندارد پایه برای این پروتکلها SOAP ، WSDLو UDDI هستند، که همه بر پایهی زبان XML معمول هستند. شکل 2-3 دید گرافیکی روی مفهوم تعامل این پروتکلها میدهد که بعد از آن به طور خلاصه توصیف شدهاند.[14]

شکل: 2-3 چگونگی استفاده از یک سرویس وب توسط سرویس گیرنده

UDDI برنامه واسطی است برای انتشار و شناسائی سرویسهای وب و شامل یک مخزن میشود که ارائه دهندگان به انتشار و تبلیغ سرویس خود میپردازند تا دیگران بتوانند آن را شناسائی کنند. مجتمعسازی، بازیابی و توصیف فراگیر UDDI میتواند به عنوان یک دایرکتوری تلفن خودکار و آنلاین از سرویس وب به نظر آید. UDDI برای سرویس وب شامل آدرس URL و یک اشارهگر به WSDL آن سرویس وب است. UDDI دارای سرویسهای مختلف با QoS های مختلف هستند که هدف این مقاله این است که سرویسی که کاملا با نیازهای کاربر منطبق باشد به کاربر ارائه شود.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید