بخشی از مقاله

چکیده:

روش جذب سطحی یکی از روش های متداول و ارزان برای تصفیه فاضلاب ها از فلزات سنگین می باشد.در این تحقیق از خاک اره درخت بلوط به عنوان جاذب و فلز سرب به عنوان آلاینده استفاده شده است.متغیرهای که مورد بررسی قرار گرفت شامل PH،مقدار جاذبgr/l،زمان تماس،غلظت اولیه آلاینده می باشد.برای اندازه گیری غلظت ثانویه از دستگاه جذب اتمی استفاده شد.

نتایج حاصل با ایزوترمهای لانگمویر و فروندلیچ وهمچنین سینتیک جذب مرتبه دوم - R2=0.998 - تطابق دارد.بیشترین جذب سرب در PH=7،زمان تماس 40 دقیقه، میزان جاذب 10gr/l حاصل شد. با افزایش غلظت اولیه فلز سرب در نمونه فاضلاب،سرعت جذب آن نیز افزایش یافته به طوری که با افزایش غلظت از 5 به 25mg/l ،ظرفیت جذب نیز از0/47 به 1/3675mg/g افزایش می یابد.

-1 مقدمه:

با کاهش حجم بارشهای جوی و منابع آب زیرزمینی و همچنین افزایش جمعیت، بحران کم آبی بیش از پیش در حال خودنمایی است.از این رو نیازمند به تغییر در الگوی مصرف و نگرش نسبت به آب هستیم.یکی از تغییر نگرشها این است که از فاضلاب نیز به عنوان یک منبع تولید آب جهت بعضی کاربریها یاد شود.

یکی از آلاینده های آب فلزات سنگین هستند که صنایعی مانند معدن، استخراج فلزات، کارخانجات ماشین سازی،صنایع شیمیایی و الکترونیکی، آبکاری فلزات و...هرساله مقدار زیادی از فلزات سنگﲔ را وارد آب می کنند.

روشهای ﳐتلفی برای حذف فلزات سنگﲔ از فاضلاب موجود است اما به دلیل سخﱵ کار و هزینه بر بودن،یافﱳ روشی آسان و کم هزینه مورد توجه قرار گرفت.هر چه روش آسانتر و کم هرینه تر باشد استفاده ازآن در کشورهای کمتر توسعه یافته و با توانایی اقتصادی کم نیز میسر می باشد.از جمله ی این رو شها روش جذب سطحی می با شد.جذب سطحی فرآیند تجمع مواد در فصل مشترک بین دو  فاز است. مواد آلاینده از فاز مایع  به سطح خارجی فاز جامدکه با مایع در تماس است منتقل می شود.کربن فعال یکی از موثرترین موادی است  که برای جذب فلزات سنگین استفاده می  شود که احیای آن هزینه بر بوده و  گران می با شد.

در بین این رو شها تکنو لوژی جاذب ها برپایه فرآیند تبادل یونی و جذب فیزیکی و شیمیایی در ساﳍای ا خﲑ کاربرد های فزاینده ای یافته است.در این تحقیق از خاک اره درخت بلوط به عنوان جاذب طبیعی و ارزان قیمت مد نظر قرار گرفته است.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید