بخشی از مقاله

تعامل پذيري در عمليات مشترک
چکيده
اين مقاله به بررسي تعامل پذيري در عمليات هاي مشترک مي پردازد. زماني که حوادث طبيعي رخ مي دهد يا جنگي روي مي دهد, کمک نيروهاي مختلف به يکديگر که با اصطلاح عمليات مشترک شناخته مي شود, منجر به دستيابي به نتايج مطلوبتري مي شود.
يکي از بزرگترين چالش هايي که در عمليات هاي مشترک وجود دارد, چگونگي تعامل نيروها و بخش هاي مختلف با يکديگر است . در اين مقاله ، مراحل لازم براي دستيابي به تعامل پذيري در عمليات هاي مشترک بررسي خواهد شد. بدين منظور، ابتدا بايستي حوادث و تهديدات و جوانب آنها شناسايي شوند. در مرحله بعد، طرح ريزي و دستورالعمل عملياتي مبتني بر طرح ريزي تهيه مي شود که اساس کار افراد و نيروها در اجراي عمليات مشترک مي باشد. همچنين مانورهايي نيز مورد نياز مي باشند تا وظايف هر فرد و هر عامل واضح شده و به تعامل پذيري بهتري دست يابند.
يکي از مشکلاتي که مي تواند اين تعامل را خدشه دار کند, عدم درک صحيح نيت فرمانده مي باشد که اين مقاله پيشنهاد مي دهد تا با استفاده از روش هاي خودکار آشکارسازي قصد و نيت , که امروزه براي تشخيص نيت کاربر در جستجوهاي وب مطرح شده است , استفاده شود تا احتمال خطا تا حدامکان کاهش يابد.
کلمات کليدي
تعامل پذيري , عمليات مشترک , طرح ريزي , فرماندهي و کنترل , دستورالعمل عملياتي .

۱- مقدمه
تصور فرماندهي و کنترل در مورد مبارزان بدين صورت است که آنها به نمايش درست ، بلادرنگ و ترکيبي از صحنه نبرد ازجمله توانايي دستور دادن ، پاسخگويي و هماهنگي عمودي و افقي رتبه بندي نياز دارند تا بتوانند ماموريت خود در صحنه نبرد را به انجام برسانند.
فرماندهي نيروهاي مشترک ، فرايندي سخت و رقابتي است .
فرماندهان نيروهاي مشترک ، نه تنها با تصميم گيري در موقعيت هاي پيچيده مواجهند، بلکه بايد اين کار را در محيطي غيرقطعي و در زمان محدود انجام دهند. فرماندهي بايد ماموريت هاي پيچيده و دشوار را اجرا کند. سيستم هاي C4 پشتيباني نيروهاي نظامي ، بايد قابليت تطبيق سريع با درخواست هاي جنگنده ها را داشته باشند تا اطلاعات مهم را دردسترس قرار داده و درجاي مورد نياز ارائه دهند؛ و تضمين کنند که اين اطلاعات به شکل صحيح و در هنگام ضرورت به مقصد خواهند رسيد[۱].
"عمليات مشترک " واقعي ، کار کردن نيروها با يکديگر به منظور برقراري ارتباط و ايجاد سيستم هاي تعامل پذير مي باشد. وجود تعامل پذيري در عمليات هاي مشترک ، يکي از نيازهاي بسيار ضروري به حساب مي آيد. تعامل پذيري ، اصطلاح جديدي در مباحث نظامي نمي باشد. تعيين اولين زماني که اين کلمه مورد استفاده قرار گرفت مشکل است اما دو عامل که الزام استفاده از اين کلمه را مشخص مي کنند عبارتند از:
- يکپارچگي فناوري پيچيده
- رشد عمليات هاي مشترک
تعامل پذيري هدف اصلي قابليت عملياتي در چشم انداز مشترک ۲۰۲۰ مي باشد. براي دستيابي به اهداف عملياتي ائتلافي و جنگ مشترک ، نيروهاي مسلح بايد تعامل پذير باشند. البته تعامل پذيري تنها به برقراري ارتباط و به اشتراک گذاري اطلاعات محدود نمي شود و جنبه هاي ديگري را نيز دربر مي گيرد که بسيار مهمتر مي باشند.
براي پياده سازي عمليات مشترک ، پيش از اجرا بايستي اقدامات لازم صورت گيرد تا آمادگي انجام و هدايت عمليات نيروهاي مشترک ايجاد شود. سيستم هاي C4 فرماندهي , براي مشخص کردن نيازمندي هاي تعامل پذيري پيکره بندي و اجرا مي شوند، درحاليکه اولويت بندي نيازمندي ها به منظور پشتيباني از سيستم فرماندهي نظامي ملي (NMCS) خواهد بود. اين سيستم ها ابزارهايي را فراهم مي کنند تا فرماندهان , اطلاعات را ارسال و دريافت کرده ، فرماندهي صورت گرفته و نيروها کنترل شوند.
در اين مقاله ، در بخش دوم تعامل پذيري و مفاهيم آن توضيح داده خواهد شد. سپس اصول C4 عمليات هاي مشترک , سيستم هاي پشتيباني فرماندهي و کنترل و طرح ريزي سيستم هاي C4 بيان خواهند شد. در ادامه , طرح ريزي , استانداردسازي سيستم هاي C4 و اجرابراي عمليات هاي مشترک مطرح مي شود. در نهايت نيز, چگونگي ارزيابي و نتيجه گيري ارائه خواهد شد.
۲- تعامل پذيري
تعامل پذيري به عنوان چالش اوليه در هدايت عمليات هاي مشترک و اصل اساسي براي موفقيت عمليات نيروهاي ائتلافي و مشترک ، ابتدا با تمرکز بر سطح تجهيزات مطرح شد. سپس به سرعت به سطح تعامل بين خدمات و نيروهاي مسلح تعميم يافت که در اين سطح ، توانايي کار کردن نيروها با يکديگر موردنظر قرار مي گيرد. همکاري نيروهاي زميني ، هوايي و دريايي با همديگر يا نيروهاي کشورهاي مختلف در عمليات هاي مشترک چندمليتي نمونه هايي از تعامل پذيري نيروهاي مسلح هستند. در نهايت ، با پيچيده تر شدن سيستم ها، لزوم ارائه راهکارهايي به منظور تعامل سيستم ها و شکل گيري "سيستم سيستم ها" (تعامل پذيري به معناي پيشرفته آن ) احساس مي شود[۲].
مرسوم ترين تعريف که DoD و ناتو ارائه داده اند، تعامل پذيري را "توانايي سيستم ها، واحدها يا نيروها به منظور ارائه خدمات و قبول خدمات از ديگر سيستم ها، واحدها و نيروها و استفاده از خدمات براي کار کردن موثر با يکديگر" تعريف مي کند[۳, ۴].
٤٦٣٠.٥٠٠٠ DoD، "توانايي ارائه و قبول داده ها، اطلاعات ، مواد و خدمات ... شامل معاوضه فني اطلاعات و تاثير عملياتي پشت سرهم معاوضه ها به صورتيکه براي انجام ماموريت موردنياز مي باشد" را به عنوان تعريف تعامل پذيري درنظر مي گيرد[۵].
تعامل پذيري شامل ۲-بعد سازماني و زماني مي باشد که بر محدوديت هاي سازماني با دستگاه هاي ارتباطي متنوع بدست آمده ازطريق نرم افزار استوار است . طرح ريزي تعامل پذيري براي آينده نيز، به واسطه مهندسي نيازمندي ها و تعامل پذيري سيستم فرماندهي و کنترل توسط مهندسي نرم افزار و نيازمندي ها انجام مي شود[۶].
تعامل پذيري مبتني بر DOTML-P است که نماينده دکترين ، سازماندهي ، آموزش ، مواد، رهبري و صف مي باشد. در اين راستا مي توان به موارد زير به عنوان نيازهاي تعامل پذيري اشاره کرد:
- دکترين : براي مشخص کردن "علت " تعامل
- سازمان : براي تعيين "اشخاصي " که تعامل مي کنند
- مواد: براي ارائه "چگونگي " فني تعامل (راه حل هاي مواد بايد برنامه ها، خدمات و نسخه هاي سيستم را پيوند دهند)
۲-۱- انواع تعامل پذيري
تعامل پذيري انواع مختلفي دارد که ازجمله آنها مي توان به "ارتباطات ، الکترونيک ، لجستيک ، پايگاه داده چندرسانه اي ، شي گرايي ، طرزکارگرايي ، معنايي ، فرايندي ، انعطاف پذير، طرح ريزي شده ، برنامه اي ، مفهومي و کاربردي " اشاره کرد.
در اين ميان ، مرسوم ترين انواع تعامل پذيري عبارتند از:
- فني : که بر سيستم ها متمرکز است . زماني که دو يا چند سيستم ، معاوضه داده داشته باشند، با يکديگر در تعامل فني هستند.
- عملياتي : در اين حالت ، کاربران نيز اضافه شده و فرض مي شود که اطلاعات بين دو يا چند کاربر معاوضه مي شود[٤].
دسته بندي ديگري از تعامل پذيري به صورت زير مي باشد[۷]:
- طرح ريزي شده (فني ): براي مبادله اطلاعات بايد سيستم از قبل طرح ريزي شده باشد.
- انعطاف پذير (بداهه ): به دليل تمرکز بيشتر برروي فرايندها، انعطاف پذير مي باشد.
مشاهده مي شود که هر دو تعامل پذيري مورد نياز مي باشند. تنوع سناريوها و شرکا منجر به ضرورت ديدگاه فرايند مي شود اما نياز به طرح ريزي نيز از بين نمي رود[۸].
۳- فرماندهي و کنترل در عمليات هاي مشترک
مبناي C4, پيوستگي , جريان وقفه ناپذير و پردازش اطلاعات در پشتيباني از طرح ريزي , تصميم و اجراي جسورانه مي باشد. جنگنده ها بايد سيستم C4ي داشته باشند که تعامل پذير, منعطف ، پاسخگو, متحرک , منضبط و قابل بقا باشد. اطلاعات بايد قابل دسترس ب وده و ارزش آنها با تعداد کاربران افزايش يابد.
اصول C4 براي عمليات هاي مشترک و چندمليتي پيچيده است و سازمان هاي نظامي متنوعي به صورت يک نيرو، وارد کار مي شوند.
اصول مشخص عمليات هاي مشترک و چندمليتي , عبارتند از:
- ايجاد ارتباط اوليه
- شيوه بکارگيري منابع C4 محدودشده
- استانداردسازي اصول عملياتي
- موافقت با خط مشي تعيين شده پيش از شروع جنگ
- استفاده از مفسران هم زبان
- استفاده از رمزنگاري هاي مشترک
مهمترين اصل راهنما در پشتيباني از يگان براي سيستم هاي C4
اين است که از سناريوي زمان جنگ پشتيباني کنند. طرح ريزان سيستم هاي C4 بايد پيوسته قابليت هاي سيستم خدمات و سيستم مشترک فردي را که از نيازهاي متفاوت در سطوح ناسازگار مختلف (در سرتاسر عمليات هاي نظامي ) پشتيباني مي کنند, اولويت بندي کرده و از ميان آنها انتخاب نمايند. سطوح ناسازگار, نيازمندي هاي متفاوت و گاه متناقضي را به سيستم تحميل مي کنند که وقتي اين ناسازگاري در ناحيه جغرافيايي وسيعي رخ مي دهد، نياز به انتخاب ها و پاسخ هاي متفاوتي خواهد داشت [۱].
۳-۱- سيستم هاي پشتيباني فرماندهي و کنترل
سيستم هاي پشتيباني فرماندهي و کنترل (C2S) شامل پشتيباني از سيستم هاي C4 و ابزار اصلي فرماندهان نيروهاي مشترک (JFC) هستند. اين سيستم هاي پشتيباني براي جمع آوري , انتقال , پردازش , انتشار و حفاظت داده ها واطلاعات به کار مي روند. سيستم هاي C٤, زيرسيستم هاي تصميم يار و معاوضه اطلاعات داخل CS٢ کل قوا و مبتني بر نيازهاي پيوسته اطلاعاتي براي پشتيباني عمليات هاي JFC هستند. JFC، اطلاعات را کنترل مي کند تا از درست رسيدن آنها به مکان و در زمان صحيح اطمينان حاصل کند. اطلاعات بايستي به شکلي باشد که سريعا براي گيرنده قابل استفاده باشد و بتواند واکنش مناسبي انجام دهد. در اين راستا, سيستم هاي C٤, نقشي کليدي در پردازش , گردش و کيفيت داده هايي که نيازمندي هاي اطلاعاتي نيروهاي مشترک را پشتيباني مي کنند، دارد.
سيستم هاي C4 بايد داده ها و اطلاعات به هنگام و کافي را در تمامي سطوح و عملکردها فراهم کنند تا فعاليت هايشان را که شامل عمليات ها, هوشمندي , لجستيک, ستاد و صف مي شود, طرح ريزي , هدايت و کنترل کند. اهداف مشخص اين سيستم ها عبارتند از:
- ايجاد اتحاد کوشا: سيستم هاي C4 بايد نيروهاي نظامي و عناصر پشتيبان آنها را کمک کنند تا افکار و عقايد چندين فرمانده و جنگنده هاي اصلي را ترکيب کرده و با استفاده از ديدگاه خبرگان به اختصاص ماموريت ها بپردازد.
- بهره برداري از قابليت هاي کل قوا: سيستم هاي C4 بايد به صورت بسط فرايندها و احساسات انساني طرح ريزي شده باشند تا به شکل دهي ادراک, تصميم گيري و عکس العمل فرماندهان کمک کنند. اين هدف , موجب مي شود تا فرماندهان در عمليات هاي سريع ، موثر باشند.
- اطلاعات بحراني موقعيت صحيح : سيستم هاي C4 بايد بتوانند سريعا به درخواست هاي اطلاعات پاسخ دهند و اطلاعات را درجاييکه مورد نياز است , جايگذاري و نگهداري کنند.
- ترکيب اطلاعات : ترکيب اطلاعات , تصويري دقيق از صحنه نبرد را براي برآوردن نيازهاي جنگنده ها توليد مي کند. اگر اطلاعات مختصر, مرتبط , دقيق و به موقع باشد, اتحاد کوشا بهبود يافته و عدم قطعيت کاهش مي يابد. درنتيجه ، نيروها به يک کل تبديل مي شوند تا از فرصت ها بهره برداري کرده و زيرکانه تر بجنگند[۱].
۳-۲- طرح ريزي سيستم هاي C4
فرماندهان ، نيازمندي هاي دستور راه اندازي براي سيستم ها, شبکه ها, پروژه ها و منابع مرتبط مانند پشتيباني نيروها را مرور, هماهنگ و تاييد مي کنند. آنها کاستي سيستم هاي C4 را از طريق عمليات ها و تمرينات تعيين و قابليت هاي اين سيستم ها براي پشتيباني ماموريت هاي فرماندهان را ارزيابي مي کنند. همچنين ، نيازهاي کنوني و طرح ريزي شده را به ترتيب با قابليت هاي کنوني و طرح ريزي شده مقايسه مي کنند. پشتيباني سيستم هاي C4 براي نيروهاي مشترک ، طرح ريزي و به صورت عملياتي ، در زنجيره فرماندهي که از فرمانده کل قوا تا فرماندهان ادامه مي يابد، ارزيابي مي شود.
رييس فرمانده مشترک ستاد در زنجيره فرماندهي ، انتقال دستورات فرمانده کل قوا و وزير دفاع به فرماندهان را برعهده دارد.
فرماندهان مسئول ثبت نيازمندي ها و گزارش ناسازگاري ميان سيستم ها و طرح ريزي براي سيستم هاي C4 مي باشدن . هر دپارتمان يا خدمات نظامي ، شامل سيستم هاي C4 تعامل پذير و سازگار ازجمله آموزش کارمندان و نگهداري از تجهيزات مي باشد. افسر رابط به عنوان واسط تمرينات يا شريک در عمليات مشترک بوده و اعلاميه هاي ستاد در مورد شبکه سيستم هاي اطلاعات را به رهبران نيروي وظيفه مشترک (JTF) ارائه مي کند. مرجع ايجاد JTF تضمين مي کند که در سيستم هاي C٤، نيازمندي ها پشتيباني شده ؛ فعاليت ها هماهنگ بوده ؛ سياست و راهنما، آماده بوده ؛ و سازگار هستند. فرمانده نيروي وظيفه مشترک ، مديريتي کلي براي تمام سيستم هاي C4 ارائه مي کند. عناصر پشتيباني ارتباطي مشترک ، طيف وسيعي از قابليت هاي ارتباط تاکتيکي را دارا بوده و پشتيباني براي JTFها و نيروهاي وظيفه عمليات ويژه مخصوص را ارائه مي کند[۱].
۴- طرح ريزي عمليات مشترک
طرح ريزي عمليات مشترک ، فرايندي يکپارچه را بکار مي گيرد که مستلزم سياست ها و طرزکارهاي مشابه در زمان جنگ و عمليات هاي نظامي غيرجنگي است که به طور منظم و هماهنگ شده مشکل را حل کرده و درمورد آن تصميم گيري مي کند. در زمان صلح ، اين فرايند بسيار ساخت يافته است تا کاملا هماهنگ شده توسعه يافته و طرح هاي تعمدي را پشتيباني کند. در بحران ، اين فرايند خلاصه مي شود تا نيازمندي هاي پوياي حوادث در حال تغيير را تامين کند. در زمان جنگ نيز اين فرايند تطبيق داده مي شود تا تمرکززدايي وسيع تري از فعاليت هاي طرح ريزي عمليات مشترک را ارائه کند.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید