بخشی از مقاله

چکیده

رنگ هاي ترافیکی بسته به نوع محیط و شرایط جوي بکاربرده شده با عوامل مختلفی روبرو می باشد از جمله ي این عوامل می توان به رطوبت بالا، محیط قلیایی، محیط هاي نمک اشاره کرد. این عوامل منحر به افت شدید در طول عمر رنگ می گردد. ازین رو جهت رسیدن به رنگ ترافیکی مطلوب و کارامد، شناخت تاثیرگذاري اجزاي رنگ بروي مقاومت هاي فیزیکی و شیمیایی رنگ مهم بوده است. براي بررسی تاثیر اجزا از پارامتري به نام غلظت حجمی مختلف پیگمنت - PVC - استفاده شده است.

موارد اصلی موثر بروي PVCعبارتند از: نوع و مقدار رزین، پیگمنت، دانه ي شیشه ایی، پرکننده ها و افزودنی. در این مطالعه، PVCهاي مختلفی جهت بررسی میزان تاثیرگذاري بروي آزمون ها انتخاب گردد. همه ي آزمون ها برپایه ي استاندارد مواد و آزمون آمریکا - ASTM - تطابق دارند. آزمون هاي فیزیک و شیمیایی مختلفی همانند زمان عدم جدایش، زمان ژل شدن، زمان خشک شدن سطحی، اتلاف براقیت، سایش تیبر، مقاومت آب، مقاومت قلیایی و مقاومت نمک صورت گرفته است. از نتایج بدست آمده مشاهده شد که در مقدار PVCمعینی - PVC= 64/58 - ، مشخصه هاي قیزیکی و مکانیکی نمونه ها مطلوب می باشد و افزایش در مقدار PVCمنجر به افت در کارایی می گردد.

مقدمه

یکی از مهمترین پارامتر مربوط به بررسی و ارزیابی کیفیت بزرگ راه ها نوع خط کشی می باشد که نقش اساسی در کنترل و هدایت ترافیک، میزان ترافیک و ایمنی افراد و کاهش در تصادفات بازي و غیره می کند. رنگ هاي خط کشی عاري از حلال بدلیل متداول بودن و خواص خشک شوندگی بالا بصورت گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.[3-1] رنگ هاي ترافیکی هم می توانند بصورت فام زرد بروي جاده ها اعمال گردند و هم سفید. رنگ هاي ترافیکی مطابق با روش هاي اعمال داراي 3 دسته هستند: نوع هوا خشک، نوع اسپري گرم، و نوع ترموپلاستیک .[6-4] در این مطالعه، رنگ اکریلیک عاري از حلال همراه با مشخصات معینی تهیه شده است: سرعت خشک شدن بالا، مقاومت سایشی بالا، نفوذپذیري بخار آب- آب بالا. پارامترهاي کلیدي که کیفیت نمونه را تضمین می کند عبارتند از کارایی در طولانی مدت و مقاومت آبی بالا می باشد. تغییرات PVCرا براي بررسی تاثیرگذاري PVCبروي کارایی رنگ ها بررسی گردیده است.

مواد و روش رزین مصرفی از شرکت تاك رزین خریداري شده است. پیگمنت تیتانیوم دي اکسید از شرکت امیا تهیه گردیده است. همچنین مواد دیگر همانند پرکننده ها، عامل پخش کننده و دانه ي شیشه ایی مورد استفاده قرار گرفته است. در این کار، مقادیر مختلف از PVCو دانه ي شیشه ایی را بررسی شده است، ولی در اینجا بهترین نمونه ها را بیان گردیده است. فرمولهاي اولیه معمول در جدول 1 نشان شده اند که در این جدول مقادیر رزین، پیگمنت، پرکننده و افزودنی ها و دانه ي شیشه ایی بیان شده است. چندین روش استاندارد براي انجام آزمون ها بروي نمونه مطابق با استاندارد استفاده شد: سایش تیبر - ASTM D4060 - ، دانسیته - ASTM D1457 - ، سختی - ASTM D3363 - براقیت - ASTM D523 - ، زمان عدم جدایش - ASTM D711 - ، زمان خشک شدن سطحی - ISIRI 339 - ، مقاومت آب - ASTM D870 - - اختلاف رنگ، - ∆E1، مقاومت در برابر محلول قلیایی - اختلاف رنگ، - ∆E2 و مقاومت در برابر محلول نمک - اختلاف رنگ، . - ∆E3

نتایج و بحث

غلظت حجمی پیگمنت - PVC - - نسبت حجم پیگمنت و فیلرها به حجم کل اجزاي موجود در رنگ - پارامتر کلیدي در پوشش است که بروي نتایج تاثیرگذار می باشد. معمولا PVCبرهمکنش هاي بین بایندر، پیگمنت و دیگر اجزا را نشان می دهد، در نهایت 6 مقدار PVCانتخاب شد و مورد بررسی گردیده است.همان طور که در جدول 2 نشان داده شدمی توان دریافت که کاهش در مقدار رزین منجر به افزایش در براقیت می گردد ولی اتلاف براقیت نمونه ها تا هنگامی که PVCبه 64.58 برسد افزایش می یابد، در ادامه اتلاف براقیت کاهش یافته است. تاثیر معکوس دانه ي شیشه ایی در پوشش ها به برهم کنش هاي ذرات موجود در لایه ي پوششی مرتبط می باشد.

زمان ژل شدن پوشش به زمانی اطلاق می گردد که پوشش بصورت کامل اتصال عرضی یافته اند و در نهایت رنگ دیگر قابل استفاده نمی باشد. در نتیجه این زمان بایست به اندازه ایی کم باشد که پوشش سریعا بروي آسفالت خشک گردد. زمان ژل شدن نمونه 3 از بقیه ي نمونه ها کمتر می باشد این به واکنش پذیري بالاي رزین و دیگر مواد بر می گردد. بعلاوه، زمانهاي خشک شدن و عدم جدایش با افزایش در PVCتا نمونه ي 3 و 4 کاهش یافته است، و سپس این زمان افزایش یافته است. همچنین با مشاهده ي داده ها می توان دریافت که برهمکنش هاي بین بایندر، پیگمنت و دانه ي شیشه ایی بروي سایش تیبر تاثیرگذار بوده است.

نمونه ي 3، 64.58=PVC، داراي کمترین مقدار سایش بوده است. همانطور که می بینید، سختی با افزایش در پیگمنت افزایش داشته است و فیلرها بصورت موثري نسبت به پیگمنت ها بروي سختی تاثیرگذار نبوده اند. بنابراین، سختی در حالتی که پیگمنت و پرکننده تغییر کرده اند متغیر بوده اند. نتایج مقاومت آبی، قلیایی و محلول نمکی در جدول 3 نشان داده شد، که در اینجا می توان به اختلاف رنگ نمونه ها و بهتر بودن نمونه ي 3 از لحاظ مقاومتی پی برد.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید