بخشی از مقاله

چکیده

ترکیبات هتروسیکل گروه بزرگی از ترکیبات آلی هستند که طیف وسیعی از فعالیت دارویی و بیولوژیکی را از خود نشان می دهند. تیازول ها و مشتقات آن ها مانند بنزوتیازول یکی از زیر شاخه های مهم ترکیبات هتروسیکلی هستند که به دلیل خاصیت هایی همچون فعالیت ضد قارچی، ضد تومور، ضد باکتری و ضد تشنج مورد توجه بسیاری از شیمیدان ها قرار گرفته اند. تراکم تک ظرفی و چند جزیی آلدهیدها ، -2 نفتول و -2 آمینو بنزوتیازول در حضور نانو سدیم مونت موریلونیت پرکلریک اسید به عنوان یک کانالیزور موثر برای سنتز مشتقات - -1بنزوتیازولیل آمینو - متیل-- 2 نفتول، تحت شرایط حرارتی و بدون حلال بررسی شد. این محصولات شامل دو بخش فعال بیولوژیکی می باشند: باز Betti و بنزوتیازول. . از جمله مزایای مهم این روش می توان به بهره بالا، زمان کوتاه واکنش، سهولت جداسازی کاتالیزور اشاره کرد. هم چنین کاتالیزور قابل بازیافت بوده و می تواند بدون کاهش قابل توجه در فعالیت کاتالیزوری مجددا مورد استفاده قرار گیرد.

واژگان کلیدی: مونت موریلونیت ، نانو کلی، - -1بنزوتیازولیل آمینو - متیل--2 نفتول، واکنش چند جزیی، بنزوتیازول

مقدمه

ترکیبات هتروسیکل گروه بزرگی از ترکیبات آلی هستند که طیف وسیعی از فعالیت دارویی و بیولوژیکی را از خود نشان می دهند Choi et al, 2006; Huang et al, 2006 ; Mortimer et al, 2006; 2009 ; Singh et al, 2006 - . - Palkar et al, 2010 ; Rodrigues et al, تیازول ها و مشتقات آن ها مانند بنزوتیازول یکی از زیر شاخه های مهم ترکیبات هتروسیکلی هستند که به دلیل خاصیت هایی همچون فعالیت ضد قارچی، ضد تومور، ضد باکتری و ضد تشنج مورد توجه بسیاری از شیمیدان ها قرار گرفته اند Shirke et al, 1990 ; He et al, 2002; Suter et al, 1967; - . - Aelterman et al, 2002 مونت موریلونیت رایجترین سیلیکات لایهای مورد استفاده است. این سیلیکاتها به خانواده سیلیکاتهای لایه ای 2:1 تعلق دارند.

در این سیلیکاتها یک لایه اکتاهدرال بین دو لایه تتراهدرال قرار گرفته و اکسیژنهای رئوس چهار وجهیهای بالا و پایین بین دو لایه مشترک است. واحدهای تشکیل شده بدین ترتیب بر روی هم قرار گرفته و تشکیل کانیهای رسی از این نوع را میدهند. به طور کلی در این نوع از سیلیکاتها ضخامت لایهها حدود 1 نانومتر بوده و اندازه افقی آنها از 30 نانومتر تا چندین میکرون متغیر است، که این امر به نوع سیلیکاتلایهای بستگی دارد. استفاده از سیلیکات های لایه ای به عنوان کاتالیزگر از دیر باز به دلیل ناهمگن بودن در محیط واکنش، ارزان و در دسترس بودن، حمل آسان، بی خطر بودن و سازگاری با محیط زیست مورد توجه بسیاری از شیمیدان ها قرار داشته است. - - Nagy et al, 2002 برهمین اساس تاثیر کاتالیزور MMT-HClO4 در تسریع واکنش تهیه بنزوتیازول ها بررسی شد.

بحث و نتیجهگیری

در ابتدا برای بدست آوردن شرایط بهینه، واکنش بین -2 آمینو بنزوتیازول 1 - میلی مول - ، -2 نفتول - 1میلی مول - و -4 کلروبنزآلدهید 1 - میلی مول - در حضور مقادیر مختلف کاتالیزور در حلالهای مختلف و نیز در غیاب حلال در دماهای مختلف بررسی شد. نتایج بدست آمده در جدول 1 نشان داده شده است.به منظور گسترش دامنه ی استفاده از روش به کار گرفته شده، سنتز انواع مشتقات - -1بنزوتیازولیل آمینو - فنیل متیل--2 نفتول از آلدهیدهای مختلف در شرایط بهینه، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این بررسی که در جدول 2 ارائه شده است به خوبی بیانگر توانایی کاتالیزور مورد استفاده در این مطالعه در تهیه بنزوتیازول ها می باشد.                                                                

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید