بخشی از مقاله

سنتز ترکیبات دي هیدروپیریمیدین (DHPMs) تحت ش رایط بدون حلال ودرحضور نانو ذرات -AL2O3
چکیده:

در سالهاي اخیر،دي هیدروپیریمیدینونها و مشتقات آنها بواسطه نشان دادن اثرات بسیار مهم بیولوژیکی و فارموکولوژي، جایـگاه ویژهاي در حوزه شیـمی آلـی پیدا کرده است .در این پایان نامه واکنش تـراکمی بیـجینلی در حضور نانو ذرات آلومینا با سایز 40-47 نانو متر به عنوان بستر جـامد و کاتالیزور انجام گرفته است. واکنشهاي انجام گرفته به شرح ذیل میباشند:

الف- آلدهیدهاي آروماتیک + استیل استون + اوره + نانو آلومینا.
ب- آلدهیدهاي آروماتیک + استیل استون + تیواوره + نانو آلومینا.
و محصولات ديهیدروپیریمیدینون مربوطه با بهره بالا و در زمان مناسب بدس ت آمده است

مقدمه:
در سالهاي اخیر دي هیدروپیریمیدینونها و مشتقات آنها به واسطه نشان دادن خواص بیولوژیکی و دارویی شامل اثرات ضد باکتري، ضضد قارچ و اثرات ضد ویروس ، ضد التهاب[1]، ضد فشار خون و تنظیم کننده کانالهاي کلسیم [2]، جایگاه ویژها ي در حوزه شیمی آلی پیدا کرده است. با توجه به اهمیت این دسته از ترکیبات در سنتز مواد آلی، روشهاي ب سیاري براي تهیـه چـنین تـرکـیباتی دنبال شـد[3- 4]، کـه روش بیجینلی از میـان آنها از اهمیت بالاتـري براي تحقیق برخودار اسـت. در این تحقیق واکـنش تراکمی بیجینلی در حضـور نانو ذرات آلومینا با سایز 4 0-47 نانو متر بـه عنوان بـستر جـامد و کاتالیـزور در شـرایط عـاري از حلال و دمـاي 100-110℃انجام گـرفته و محصـولات ديهیدروپیریمیدینون مربوطـه را در مدت زمان 30 دقیقه با بهره بالا بدست می دهد.

.شرح آزمایش

در یک لوله آزمایش بزرگ، 0/2 میلی مول آلدهید آروماتیک ، 0/2 میلی مول استیل استون و 10میلی مول اوره ریخته شد.و به آن 0/15 گـرم نانو آلومینا اضـافه، و مخلوط حاصله پس از همزدن توسـط یک همزن شیـشهاي در یک حمام روغن در دمـ اي 100-110 بـراي مدت زمان 30 دقیقه قـرار گـرفت. پس از تشـکیل رسـوب، دمـاي مخـلوط واکنش به دمـاي محیط رسـانده شد وسپس مخلوط واکنش با آب مقطر سرد به خوبی شستشو داده شد وبعد از خشک کردن در اتانول داغ تبلور مجدد گردید.

در متن اصلی مقاله به هم ریختگی وجود ندارد. برای مطالعه بیشتر مقاله آن را خریداری کنید